Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?  (läst 9244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig att förstå. Lite då och då (kan gå nån vecka mellan gångerna), nästan alltid på morgonen, så uppstår det en period (typ 15-30 minuter) där trycket i vattenledningen verkar gå upp och ner väldigt mycket (eller vad det nu är som händer)

Idag började det strax efter 6 och höll på i ca 20 minuter. Jag kan enklast beskriva det som att det låter som tryckstötar. Dom verkar sjukt nog alltid komma 3 stötar åt gången och med några sekunders mellanrum.

Försökte filma lite på vattenmätaren hur det ser ut när det händer (lyssna med ljud också så hörs det väldigt bra)


Har försökt kolla på alla kranar och sånt som kan tänkas använda vatten i vårat hus men inget av våra grejer påverkar, det är som att det är utanför oss på något vis. Testar att öppna kranar/dusch samtidigt men har ingen påverkan alls.

Någon som har en ide om vad som försiggår när der blir sådär? Är ju ett grymt oljud men det beror ju mest på att våra rör i huset ”vibrerar” mot någonting där dom går inne i väggarna. Får tillexempel samma ljud om jag stänger en kran väldigt snabbt men det här är som sagt ”utifrån” känns det som. Är ju en sak om jag skapar ljudet själv, det kan jag ju undvika genom att stänga kranen mjukt, men det här lever sitt eget liv  dontknow

Vi bor i villa och har kommunalt vatten och varmvattenberedare i en IVT Greenline HT+.
« Senast ändrad: 15 april 2019, 17:47:12 av berisen »

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?
« Svar #1 skrivet: 15 april 2019, 17:53:21 »
Den som leverar vattnet är ansvarig för att inga kraftiga tryckstötar uppstår i ledningsnätet...
Och på lång sikt så går nånting sönder nånstans

Kan vara en pumpstation i närheten som inte har sitt expansionskärl/ tryckbrytare i skick?

Dock kan det vara nåt annat, den som söker han finner tummenupp
En gissning är att en ventil börjar vibrera: påfyllning till WC, VP som gör varmvatten via en backventil etc
Inte nödvändigtvis i din bostad...
(Har många gånger i höghus/radhus sökt efter vibrerande påfyllningsventil i WC)

Det går att lindra sådana  här saker med ett expansionskärl i syrafast/komposit för färskvatten
men kostnaderna samt skötsel blir ju din sak
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?
« Svar #2 skrivet: 15 april 2019, 18:55:58 »
Den som leverar vattnet är ansvarig för att inga kraftiga tryckstötar uppstår i ledningsnätet...
Och på lång sikt så går nånting sönder nånstans

Kan vara en pumpstation i närheten som inte har sitt expansionskärl/ tryckbrytare i skick?

Dock kan det vara nåt annat, den som söker han finner tummenupp
En gissning är att en ventil börjar vibrera: påfyllning till WC, VP som gör varmvatten via en backventil etc
Inte nödvändigtvis i din bostad...
(Har många gånger i höghus/radhus sökt efter vibrerande påfyllningsventil i WC)

Det går att lindra sådana  här saker med ett expansionskärl i syrafast/komposit för färskvatten
men kostnaderna samt skötsel blir ju din sak
Det var lite det jag misstänkte, att det kan vara lite vad som helst. Men det faktum att inget av våra kranar/toaletter/duschar påverkade stötarna tyder väl på att det är något utanför vårat hus?

Borde man vara orolig för det eller är det ett normalt fenomen?  :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?
« Svar #3 skrivet: 15 april 2019, 19:29:02 »
Hos mig är det ventilstängning i diskmaskinen som ger tryckstötar liknande de du har. Men jag har eget vatten.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?
« Svar #4 skrivet: 16 april 2019, 19:11:31 »
Hos mig är det ventilstängning i diskmaskinen som ger tryckstötar liknande de du har. Men jag har eget vatten.
Gäller det även när du inte kör diskmaskinen eller bara i samband med att den går?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?
« Svar #5 skrivet: 16 april 2019, 19:25:21 »
Bara när den går.... men när jag tänker efter så kan jag höra det om jag stänger vissa öppna kranar för snabb. "Kranar" utan vred alltså.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?
« Svar #6 skrivet: 17 april 2019, 22:08:17 »
Jag har försökt felsöka lite mer nu och jag undrar om det inte är nånting med värmepannan.

När jag stängde av den och vred av inkommande kallvatten till VP så upphörde också stötarna. Kan der sitta någon typ av backventil i eller i samband med värmepumpen som orsakar sånt här?

Fenomenet hände ikväll igen, alltså samma grej med tre stötar åt gången.

Testade även att vrida av inkommande vatten när det hände och det blev tyst även då..

Vad tror panelen? Grymt irriterande ljud när det sätter igång.  Sc:,h

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?
« Svar #7 skrivet: 17 april 2019, 22:50:06 »
Är det här en sån typ av ventil?

När jag stänger av vattnet genom att vrida åt den närmast kameran så blir det tyst.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Ja, det där är en kombinerad säkerhetsventil, backventil och avstängningsventil för inloppet till varmvattenberedare.  Backventilen och avstängningen använder samma ventilkägla, som sitter innanför vredet som är riktat snett nedåt.
Man skulle kunna tänka sig att problemet beror på att gummit i ventilkäglan börjar bli gammalt och hårt, det brukar vara en vanlig 1/2" -kägla så det är ju lätt att få tag i en ny att provbyta mot.

Men, för att förvissa sig om att det inte är något problem hos vattenverket så skulle du kunna höra dig för med de närmaste grannarna om någon av dem har märkt liknande fenomen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckstötar i vattenledning, hur kan man undvika det?
« Svar #9 skrivet: 18 april 2019, 07:54:21 »
Ja, det där är en kombinerad säkerhetsventil, backventil och avstängningsventil för inloppet till varmvattenberedare.  Backventilen och avstängningen använder samma ventilkägla, som sitter innanför vredet som är riktat snett nedåt.
Man skulle kunna tänka sig att problemet beror på att gummit i ventilkäglan börjar bli gammalt och hårt, det brukar vara en vanlig 1/2" -kägla så det är ju lätt att få tag i en ny att provbyta mot.

Men, för att förvissa sig om att det inte är något problem hos vattenverket så skulle du kunna höra dig för med de närmaste grannarna om någon av dem har märkt liknande fenomen.
Tack för informationen! Vet du om man kan testa själv på något vis om det är den ventilen som orsakar problemen? Alltså för att utesluta andra grejer?

Kan man byta ut endast den som är riktad snett nedåt eller måste hela kopplet bytas?

Sen en sista dum fråga, jag antar att Vvb måste tömmas på vatten och VP stängas av innan man kan börja göra något jobb på den ventilen?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Det går att bara skruva loss insatsen och byta ventilkäglan, på precis samma sätt som på t ex en gammal tvättställsblandare med vred eller vilken vattenkran som helst.

Inkommande vatten måste såklart stängas av, och man måste släppa ut lite vatten så det inte står tryck kvar i systemet. Men om man har tur så kan vattnet "hänga kvar" i varmvattenberedaren så man kan byta käglan utan att behöva tömma den fullständigt. Var dock beredd på en del sölande, kan vara bra att ha en stor balja under om det inte finns golvbrunn i rummet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!