Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: el lvp  (läst 5313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ankan78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
el lvp
« skrivet: 09 november 2017, 21:00:28 »
sitter inte med grejera här nu, men har för mig att utedelen ska ha 230v. kan jag använda 3-fas kabel och motorskydd som har varit monterade på 400v? eller gör det något att kabel och motorskydd är lite större så att säga, motorskyddet går att justera till ex 10 amp osv

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: el lvp
« Svar #1 skrivet: 09 november 2017, 21:30:00 »
Har du ett 3-fasuttag monterat där du har tänkt sätta VP'n?
Extra motorskydd behövs inte till en modern varvtalsstyrd värmepump.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: el lvp
« Svar #2 skrivet: 09 november 2017, 21:48:27 »
På luft/luft-värmepumpar kan det variera mellan olika modeller och märken hur många ledare som behövs i kabeln mellan inne- och utedel, så du bör kolla den saken innan du bestämmer vilken kabel som ska användas. Allt från 4 till 7 ledare förekommer. Arean brukar vara 1,5 mm2 eller motsvarande AWG, skruvplintarna är ofta inte gjorda för grövre ledare än så.

Även på äldre on/off-pumpar finns det ett inbyggt motorskydd (bimetallkontakt) på kompressorn, så det enda skydd som behövs utanför är den sedvanliga avsäkringen av matande gruppledning och vägguttag (10 eller möjligen 16 A), samt gärna en jordfelsbrytare.

Vissa invertervärmepumpar gillar inte att man förväxlar fas och nolla, det kan ge problem med datakommunikationen mellan inne- och utedel pga överhörning från nätspänningen. Om man har en sådan ansluten med stickpropp så bör man kontrollmäta på plinten i värmepumpen att nollan hamnar rätt, och märka upp stickproppen (eller använda en vinklad stickpropp) så den inte riskerar att vändas fel i vägguttaget.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ankan78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el lvp
« Svar #3 skrivet: 09 november 2017, 22:18:23 »
hej, okej, jo det är 4ledad kabel, jag tänkte dra ner den i källaren och koppla in den i motorskuddsströmbrytaren som jag har haft hydroforpumpen inkopplad i, ...
.... hur ska jag mäta upp nollan? jag hade tänkt att koppla alla sladdar på de tre punkterna (mellan innedel och utedel, utedel till matning) så här:
jord givetvis grö/gul
blå=N
brun=L
svart=S

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: el lvp
« Svar #4 skrivet: 09 november 2017, 22:20:29 »
Vilka problem kan man få om nollan är fel? Alltså hur märks det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: el lvp
« Svar #5 skrivet: 10 november 2017, 08:29:51 »
Du verkar bara ha två faser i din brytare?

Jag skulle nog plocka bort brytaren, och sedan sätta en en normkapsling med några plintar och en elmätare så du kan se hur mycket värmepumpen förbrukar.
Då kan du sedan dra ut jord, nolla och fas till luftvärmepumpen, och om du vill sätta upp ett vägguttag för annan användning som tas från den andra fasen, eller om du har ytterligare en fas där (som du inte räknat upp) så kan du t.o.m sätta upp ett par uttag som belastar var sin fas.
Normkapslingar och elmätare finns i webbshoppen: https://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
T.ex. kapslingen : https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/212-normkapsling-4-moduler.html
Och elmätaren: https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/210-elmatare-1-fas-sdm230-modbus-mid.html

Jag tycker inte man skall köra värmepumpar på stickpropp, det finns alltid en risk för glapp/varmgång och för låg spänning som kan skada värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: el lvp
« Svar #6 skrivet: 10 november 2017, 10:26:19 »
Vilka problem kan man få om nollan är fel? Alltså hur märks det?

Dels kommunikationsfel mellan inomhus- och utomhusdel. T ex kan Amitime-värmepumpar (Foma m fl) visa felkod Fc, eller också kan det hända allmänt underliga saker.
Och dels finns det en del värmepumpar där överspänningsskyddet (åskskyddet) är gjort så att det kan bli lite väl hög läckström mot skyddsjord om man förväxlar fas och nolla. Därigenom kan dels jordfelsbrytare lösa ut utan rimlig anledning, och dels kan skyddskomponenterna (varistorer mm ) åldras i förtid.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: el lvp
« Svar #7 skrivet: 10 november 2017, 10:30:29 »
hej, okej, jo det är 4ledad kabel, jag tänkte dra ner den i källaren och koppla in den i motorskuddsströmbrytaren som jag har haft hydroforpumpen inkopplad i, ...
.... hur ska jag mäta upp nollan? jag hade tänkt att koppla alla sladdar på de tre punkterna (mellan innedel och utedel, utedel till matning) så här:
jord givetvis grö/gul
blå=N
brun=L
svart=S

För att ta reda på vilken ledare som är nollan (om installationen är gammal eller gjord av klåpare är det inte säkert att den är blå) så mäter man lämpligen spänning mellan alla tilltänkt strömförande ledare och skyddsjord (PE). Den som inte alls har någon spänning mot skyddsjord (eller på sin höjd några tiondels volt), är nollan (N). Om du kopplar in last mellan denna och en av fasledarna, ska spänningen mot skyddsjord inte ändras nämnvärt.
Om det finns jordfelsbrytare i matande elcentral, så ska den normalt lösa ut om man kortsluter N till PE, åtminstone om det finns någon strömförbrukande enfaslast inkopplad.


Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: el lvp
« Svar #8 skrivet: 10 november 2017, 10:54:20 »
Dom som är känsliga för vart fas och nolla kopplas måste väl det i fabrikantens installationsanvisningar stå att dom ska anslutas med fast montage via en säkerhetsbrytare. Det är för övrigt det ansluningssätt som dom allra flesta fabrikanter föreskriver och ska då följas för att få en regelrätt anslutning.
Att man kan få pumpen att fungera med tex stickpropp gör ju inte att det är en godkänd inkopplingsmetod.
För tillverkarens/importörens anvisningar SKA följas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: el lvp
« Svar #9 skrivet: 10 november 2017, 16:03:43 »
Amitime-värmepumparna som jag syftade på, levererades med nätkabel med pågjuten stickpropp. I länder med andra sorters vägguttag än schukouttagen vi har här i Sverige, så är det ju ingen risk att man förväxlar fas och nolla genom att vända stickproppen fel.

Ett problem kan förstås vara när man vill mata 230 V enfasutrustning från 2 x 115 V-nät i USA eller 3 x 230 V TT eller IT-nät i Spanien och Norge, där får man ju finna sig i 115 eller 132 V från vardera ledaren till jord hur man än kopplar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: el lvp
« Svar #10 skrivet: 10 november 2017, 16:14:52 »
I det här fallet har vi ingen aning om vilket fabrikat det är sÃ¥ största "risken" är väl att den ska anslutas fast över en säkerhetsbrytare (som i sig inte behöver kosta mer än ett kapslat uttag). Sedan har jag lite svÃ¥rt att förstÃ¥ att signalerna skulle störas dÃ¥ spänningen pÃ¥ fas och nolla hela tiden växlar mellan + och - i trÃ¥darna och med lika hög/lÃ¥g spänning pÃ¥ bägge trÃ¥darna. Dessutom ligger signaltrÃ¥den lika nära bÃ¥de fas och nolla  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: el lvp
« Svar #11 skrivet: 10 november 2017, 16:58:26 »
Vi har dessutom en skyddsjord i kabeln som ligger på samma potential som nollan. Så i praktiken får man dubbelt så stor kapacitiv koppling mellan signalledaren och 230 V om man förväxlar fas och nolla, som då de inte är förväxlade.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: el lvp
« Svar #12 skrivet: 10 november 2017, 17:25:16 »
Eftersom jag har lite svårt att "se" hur och varför det skulle bli skillnad om trådarna i kabeln skulle bytte färg så måste det vara dåligt uppbyggda nätdelar i VP som är problemet.
Och det kan ju inte vara 50Hz frekvensen som är problemet utan möjligen "föroreningar" frÃ¥n VP som i sÃ¥ fall borde filtreras bort inne i pumpen  Sc:,h
Själv har jag aldrig sett eller hört att det skulle vara nått problem med att skifta fas och nolla på stickpropps anslutna "apparter".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: el lvp
« Svar #13 skrivet: 10 november 2017, 17:56:29 »
Själv har jag aldrig sett eller hört att det skulle vara nått problem med att skifta fas och nolla på stickpropps anslutna "apparter".
Finns förespråkare som hävdar och känner av om stickpropparna är felvänd. Men jag är nu inte en av dem...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: el lvp
« Svar #14 skrivet: 10 november 2017, 18:36:58 »
Det finns dom som ser spöken och mycket annat ocksÃ¥  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!