Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?  (läst 4936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« skrivet: 10 februari 2013, 00:20:52 »
Här i norra roslagen (Grisslehamn/Hallstavik/Norrtälje) fungerar den otroligt dåligt iaf :( :(

I skrivande stund åker precis plogen förbi och då är det cirkus 1-dygn sedan det slutade snöa (och det har kommit ca:1dm)
Det är så jävla dåligt skött över hela komunen att man numera inte vet om man ska skratta eller gråta, tycker jävligt synd om dom med typ rullstol/andra handikapp som ska leva med detta, när en annan som är någorlunda i kroppen ibland har problem att ta sig fram gåendes.

Snöröjarna resonerar väl som så att det inte är dom stora inkomsterna man blir rik på utan dom små utgifterna (plog/slitstål/diesel) djävla klåpare, ursäkta min franska :'(

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2013, 01:02:47 »
Alltså de tar de större vägarna först, har man otur ser man inte röken av dom på 2-3 dygn om det snöar konstant.
Och när dom väl dyker upp drar dom upp en plogvall som inte är av denna jord, de kan ha en traktor med sig men den tar ju inget av plogvallen även fast jag bett dom ibland.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2013, 09:36:14 »
Där jag bor funkar det rätt dÃ¥ligt för det bor en lat en där  :) men ute pÃ¥ vägarna är det helt ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2013, 11:36:06 »
Funkar bra här i mitt villaområde, även om han som plogar (privat) så klart kunde ha varit lite snabbare med att ta sig ut ibland..
Har ändå aldrig varit såpass illa att man riskerat köra fast med bilen eller så.
Kommunen har även varit hit en gång och tagit väck vallarna när gatan började bli lite väl trång.

Har aldrig upplevt några direkta problem längs vägarna heller. E4:an (2+1) som går förbi här var rejält dåligt under någon veckas tid innan de passade på att hyvla.

Finns ju värre saker att gnälla på trots allt. :)
Jag river av min uppfart och vägen framför med snöslungan, konstaterar att det är vinter och går sen in och tar en mugg kaffe.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2013, 12:28:40 »
Fan vet om det finns nåt mera retfullt, dom har för fan betalt för att utföra sin jävla uppgift och gör inte det (upphandlingen för komunen blev ju billig iaf) >:(
Uppenbarligen fungerar det bra hos dig, kom hit och bo en vinter så får du se när det inte funkar som avtalet är skrivet, fyfan blir så jävla arg så usch.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2013, 12:52:28 »
När man skriver så stora upphandlingar som till tex en kommun så brukar det anges hur lång tid det får ta att snöröja så det är inte alls säkert det är snöröjaren som gör fel dom kanske följer avtalet och följer dom inte avtalet borde kommun se till att dom gör det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2013, 12:56:05 »
Skulle tänka mig att snö och halka bekämpningen har blivit sämre i hela landet över lag  >:(
Stora vägar så som E6 och E45 kan va så hala och dåligt plogade att man funderar på hur i helvetet det egentligen går så bra som det gör i trafiken...
Sen PEAB har börjar ta åt sig mer och mer snöröjning och saltning så ser man ett märkbart sämre resultat.
Ett företag som är vinstdrivande och som sÃ¥ klart gör allt för att fÃ¥ en vinst Ã¥t aktieägarna  knUp
Jag trodde man bedrev en 0-vission i detta land men det gäller tydligen inte under de hala och snöiga mÃ¥naderna  :::_)

Hemma på gatan fungerar det bra tycker jag när det ska plogas snö.
Det blir bra gjort när han gör det och han kommer tillslut inom rimlig tid  tummenupp
Däremot är det kommunen som saltar och grusar om det blir is pÃ¥ vägen, det är däremot ett jävla skämt som man fÃ¥r vänta länge pÃ¥ poängen  Ajabaja

Jag bodde en vinter på SU Östra i Gbg. (Shalgrenska universitetssjukhus, Drottning Silvias barn och ungdomssjukhus).
Där var det riktigt uselt underhÃ¥ll framför dörrar och gÃ¥ngvägar  FiR
Rent skammligt får jag säga att de inte kan hålla bättre ordning på ett sjukhus...

//joka


Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2013, 13:00:08 »
det är inte alls säkert det är snöröjaren som gör fel

Så kan det vara men då skulle de ha ryggrad att säga ifrån att det inte fungerar.
Att de inte kan göra ett bra jobb som blir riktigt.
MEN det gör de inte för de ska oxå tjäna pengar på det.
Det har blivit "Snabba cash" för dom oxå, bekväma inkomster...

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2013, 13:05:01 »
Ja det är ju den som beställer jobbet som lägger ribban och den som utför kan inte göra så mycket om det ska bli mat på bordet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2013, 13:14:43 »
Ja det är ju den som beställer jobbet som lägger ribban och den som utför kan inte göra så mycket om det ska bli mat på bordet.

Jo visst men de skulle säga i från då men det vågar de inte med risk för att förlora pengar.
Snöröjning ska skötas av statligt ägda bolag eller kommuner där det inte finns flera företag i ledet som ska tjäna på det.
Jag skulle aldrig i mitt liv ställa upp och ploga snö, man har då ett ansvar på att göra det trafiksäkert och den är då oxå ytterst ansvarig vid en ev olycka som orsakats av bristande underhåll av vinterväglag.

För bara nÃ¥n dryg mÃ¥nad sedan mötte jag "saltbilen" i 5-6cm snö pÃ¥ en stor väg med plogbladet i topp  FiR
Flanen hade väl ett salt uppdrag den morgonen men sen kom det snö plötsligt och han hade väl inte blivit tillsagd att ploga så han passa väl på att ha det bekvämt...
I det läget ska dom bara fälla ner bladet och kunna förklara sig för sin överordnare om varför de plogat, det kan ju som i detta fall ha snöat väldigt lokalt.

Har oxå ringt PEAB och sagt att det är halt där och här men då kan man få svaret att det inte är det för att deras stationer visar inte det som de kollar på från kontoret :D
Då tror de man ringer in och ljuger och jävlas med dom idioterna.
Jag frågade en av dem om han bara var dum i huvudet eller bara allmänt lat.
Blev va klart ett jävla liv på dem för det med...
De vill inte lyssna pÃ¥ de som faktiskt är pÃ¥ vägen och ser hur det är  >:(
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2013, 13:29:15 »
Sambon som jobbar som personlig assistent, har stora problem att komma utomhus och gå på promenad med 'kunderna'' tex är ju inte att tänka på.
Och när det inte går att mötas på vägen utanför huset, utan det är enkelriktat, jorå så att vi jobbar vi inte vi inte, skitstövlar är ni.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2013, 17:08:29 »
När jag var liten på 80-talet då var vägar men framförallt gång och cykelvägarna plogade och sandade när folket skulle bege sig iväg till arbeten och skolor. Nu tar det allt ifrån 1dag till flera dagar innan det blir röjt ordentligt. Pratade med en bekant vars familj har en stor maskinstation och de har slutat att lämna anbud för vägverket eftersom priset enbart betalar för dieseln. Så frågan är vart pengarna vi hade råd att spendera för 20-30år sedan har tagit vägen? Större räkmackor till kommunalråden möjligtvis?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2013, 18:45:14 »
Så frågan är vart pengarna vi hade råd att spendera för 20-30år sedan har tagit vägen? Större räkmackor till kommunalråden möjligtvis?

Mycket har gått till social omsorg. Bara en liten detalj: antalet personer som har Alzheimers sjukdom ökar kraftigt. En sådan instutionsboende person kostar ca 600 000 kr/år. I och med att många kommuner har underfinansierade pensionssystem lär det inte bli bättre snöröjning i framtiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2013, 21:30:01 »
Fast sådant brukar kommunerna försöka ducka för och låter sjuka och behövande bo kvar hemma och låta sina anhöriga sköta om dem. I en av kommunerna här nere kom politikerna på den goda iden att man skulle få en gigantisk målninng över politikerna med kommunalrådet klädd som en romersk legionär på en häst målad. Konstnären är politikerns kompis och notan på 600 000:- går till sksttebetalarna. Samtidigt har kommunen näst lägst lärartäthet i landet. Hur snöröjningen är där vet jag dock inte, men räkmackorna är garanterat gigantiska. ;)
Där jag bor har msn inte röjt gatan på flera dagar nu, bor många äldrr i närheten som får stanna innomhus eller riskera att ramla.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur fungerar snöröjningen där ni bor?
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2013, 10:48:43 »
För några år sen hade vi en lokal entreprenör som skötte snöröjningen. Tyvärr slutade han eftersom avtalet gjordes om så att han inte längre fick åka ut när han ansåg att det behövdes, utan skulle vänta på en arbetsorder x timmar efter att det hade slutat snöa om det hade kommit minst y cm snö under z timmar, etc...
Den som plogar nu gör säkert precis det han skall enligt avtalet, men vägarna har aldrig varit sÃ¥ dÃ¥liga - SpÃ¥rigt och knöligt sÃ¥ man tror bilen skall dela sig pÃ¥ mitten om man kör fortare än 60...  :::_)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!