Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilars koldioxidutsläpp  (läst 50254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Elbilars koldioxidutsläpp
« skrivet: 16 april 2011, 14:31:35 »
Såg den här artikeln på DN:s hemsida

http://www.dn.se/motor/nyheter/stod-till

Är det marginalprissättning på elen utifrån kostnaden för kolkraft på kontinenten borde rimligen också utsläppen anses vara på marginalen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #1 skrivet: 16 april 2011, 15:02:08 »
Elbilar kan vara någor väldigt bra och rent skit också. Energiproffesorn Björn Karlsson har rätt i det mesta men jag håller inte med honom i alla detaljer.

Det är lika fel att elbilar släpper ut 0 koldioxid som att etenolbilar släpper ut nästan samma som fossilbränslebilar. Allt beror helt på hur bränslet/elen producerats. En elbil kan släppa ut mer co2 än en dieselbil men även mindre än en etanolbil. Producerar man elen av kolkraft eller vindkraft blir naturligtvis ksillnaden enorm.
Sen kan man nog välja att räkna på olika sätt. det finns nog inte en formel som är 100% rätt alltid och i alla länder. ladda elbilen på natten och det är miljövänligare än att ladda på dagen som exempel.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #2 skrivet: 16 april 2011, 15:34:58 »
Nja... I Sverige klassas tex järnväg som ett bra miljöalternativ medans tex i Tyskland så är det inte lika självklart.
Men det är klart, ska vi brassa igång med en massa elbilar så får vattenkraften o kärnkraften jobba på lite mer än vad som sker idag.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #3 skrivet: 16 april 2011, 15:42:16 »
Finns vissa likheter mellan järnväg och elbilar och delsvis borde man räkna på samma sätt. Två stora skillander finns dock. vind/vägmotstånd är mycket lägre för tåg än bil och tåg innebär som regel masstransport av människor/gods till skillnad från bilarna som oftast transportera en enda person.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #4 skrivet: 16 april 2011, 19:33:50 »
Såg ett engelsk program, då sa det att ren elbil släppte ut 150-200gr/km, beroende på elens ursprung, eller räknas bilens tillverkning in med.? Långskott..

Men elbil i Sverige borde bara mycket låg CO utsläpp, med vind och vattenkraft och kärnkraft, och ingen skitig kol.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #5 skrivet: 17 april 2011, 14:14:30 »
Såg ett engelsk program, då sa det att ren elbil släppte ut 150-200gr/km...
Jag antar att dom faktorerar in (som många sagt) kolkraft, distributionsförluster, självurladdning osv. Fast...? det brukar man inte göra på bränslebilar? utan då är plötsligt "pumpen" startskottet, fast oljan pumpats upp, fraktats(utsläpp), raffinerats(utsläpp), mellanlagring(avdunstning), fraktats igen(mer utsläpp) osv.

Känns lite orättvist, eller har jag tänkt fel?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #6 skrivet: 17 april 2011, 17:03:23 »
känns mer å mer som komprimerad luft e det enda rätta...
driv kompressorn med vindkraft å se glad ut

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #7 skrivet: 17 april 2011, 17:07:13 »
Rätt tänkt tycker jag, man får lägga på lite mindre än 20 % på bensinbilarnas koldioxidutsläpp för att få med utvinning, raffinering och distribution enligt Volvo Personvagnars bränslefaktabank, miljörapport 26 från 1991.

Å andra sidan tror jag inte att kalkylen för elbilarna inkluderar utsläpp vid utvinning av kol, naturgas eller vad man nu eldar kraftverken med.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #8 skrivet: 17 april 2011, 17:18:15 »
komprimerad luft är väldigt dålig energikälla - all energi som kompressorn drar blir i form av uppvärmd tryckuft - sedan när den svalnar så fins det inget kvar av energin som vindkraften bidrog med .

när man sedan låter tryckluften expandera i luftmotor så tas energin som driver axeln ifrån att tryckluften som expanderar svalnar i temperatur.

skillnaden i energin som krävdes för att komprimera och värma upp luft och energin som kan tas ut av den avsvalnade tryckluften vid expansion är stor - hög förlust.

 

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #9 skrivet: 17 april 2011, 22:54:34 »
Vad är det som gör torkad tryckluft intressant att driva fram fordon? Tryckluft är svindyrt, dessutom skall den torkas... Vad är det som skall komprimera och torka den komprimerade luften som gör det så mycket attraktivare och billigare än det traditionella bränslet?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #10 skrivet: 18 april 2011, 09:01:37 »
Tryckluft är borta, alldeles för lågt energiinnehåll. En lite annorlunda variant, som jag utredde en gång i tiden, är flytande kväve som förångas och driver en tryckluftmotor. Det blir som en ångmaskin men med flytande kväve i stället för vatten. Det var bättre än komprimerad luft men det gick inte det heller. Det blir för lite lagrad energi per kg utrustning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #11 skrivet: 18 april 2011, 12:52:44 »
Det största problemet med tryckluft är ändå den dåliga totalverkningsgraden i ett sådant system. Grovt räknat kan man säga att ur en tryckluftmotor kan man i bästa fall få 15-20 % av den energi som gick åt för att driva kompressorn. Man brukar ju ha som en tumregel i verkstäder med tryckluftdrivna verktyg att om man har ett elverktyg med en motor på 100 W och ska ersätta det med ett motsvarande tryckluftverktyg, så krävs en kompressor med drivmotor på minst 1 hk för att försörja verktyget med tryckluft.

Ursprunget till allt tal om tryckluftdrivna bilar under de senaste 10-20 åren är ett gäng internationella bedragare som försöker kapa åt sig investeringsbidrag och andra medel från godtrogna politiker och riskkapitalister. Ibland uppger de sig vara baserade i Schweiz, ibland någonstans i Syd- eller mellanamerika. Förslagen på fabrikslokaliseringar har som regel varit i glesbygd långt norrut, t ex Norrbotten, norra Finland, Canada.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #12 skrivet: 20 april 2011, 22:19:20 »
När man uttalar sig om elbilar i england så är det baserat på vad vad elen som används för att ladda bilen kommer i från.

Givet framledningsförluster och lite annat jox så förstår jag det som att en elbil i london genererar mer co2 än en bensinbil. Dock påverkar ju lokalmiljön mindre, vilket kan vara nog så viktigt i en 10+ miljonersstad.

I sverige är resultatet ett helt annat. Och i frankrike. och japan. med flera länder som har känrkraft bland annat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #13 skrivet: 20 april 2011, 22:24:16 »
känns mer å mer som komprimerad luft e det enda rätta...
driv kompressorn med vindkraft å se glad ut

Kanske inte tryckluft direkt men tryck är det, eldar man sen med biobränsle så..... Thumbsup
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hG0Rq-FiHBQ[/youtube]
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Elbilars koldioxidutsläpp
« Svar #14 skrivet: 20 april 2011, 22:42:52 »
finjustering av säkerhetsventil :)

Frågan är om den där kanske går att koppla till FTXn?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!