Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!  (läst 11463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« skrivet: 03 juli 2010, 15:15:48 »
Hej,

Jag har en 4 år gammal tvättmaskin (Elux EWF-1447) som beter sig konstigt:
Den klarar alla basfunktioner (fylla i vatten, tömma, centrifugera) och även korta program som fintvätt, handtvätt, sidentvätt, ylle.

Men i de normala programmen (bomull el synet) så stannar den efter ca 30 min.
Det sker alltid efter att den precis satt igÃ¥ng att varva upp trumman. Ibland dunsar det  till (obalans?) samtidigt, men oftast inte.

Någon kunnig person som kan hjälpa mig med en ledtråd?

Hälsningar, Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2010, 15:33:36 »
Finns nån meny som visar nån felkod?
Eftersom den centrifugerar med högre varvtal på bomullsprogrammen så är obalans helt klart misstänkt. Min stannar om det blir obalans vid centrifugeringen och visar en felkod för detta. Ofta hjälper det att ha tvättmaskin rejält fulladdad, om det är lite tvätt blir det lättare obalans.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2010, 16:02:08 »
Du kan alltid kolla på Elux supportsida

http://www.electrolux.se/sv/Support/Troubleshooter/
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Anders35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2010, 12:24:54 »
Hej Carl N,

Tack för tipsen. Tyvärr är det nog ännu lurigare. Min maskin klarar att köra hela  centrifugeringsprogrammet 1400 rpm (max varvtal pÃ¥ denna maskin). SÃ¥ det är extra svÃ¥rbegripligt varför den inte klarar 'huvudtvätt'-delen av bomull el syntet programmet.
Dessvärre kommer inga felutskrifter.

/ Anders

Finns nån meny som visar nån felkod?
Eftersom den centrifugerar med högre varvtal på bomullsprogrammen så är obalans helt klart misstänkt. Min stannar om det blir obalans vid centrifugeringen och visar en felkod för detta. Ofta hjälper det att ha tvättmaskin rejält fulladdad, om det är lite tvätt blir det lättare obalans.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2010, 13:34:04 »
Hade likartat fel på på en nästan ny maskin av ett annat fabrikat.
Där var det elpatronen som var trasig.
De varmare programmen fungerade inte och styrlogiken fick "spel" pga för låg temp.
Centrifugering fungerade givetvis.
Det låter som ett snarlikt fel.

Kan du mäta hur mycket el den momentant drar under ett program kan du se om den värmer överhuvudtaget.

Utloggad Anders35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2010, 11:26:53 »
Tack Sfinx! Jag har beställt ny elpatron och återkommer med info (eller nya frågor...) så snart den är monterad. Kan dröja några dagar.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2010, 12:09:58 »
Det är lite slit och släng över vitvaruprodukterna pÃ¥ dagens marknad. Man tycker det borde finnas plats i dagensvitvarudatorer för att detektera fel och orsak sÃ¥ att displayen kan ge en hum om fel till dess ägare. Vacklandev valen som kunden har idag är att ringa efter hjälp, köpa ny eller mickla själv. 

« Senast ändrad: 06 juli 2010, 12:12:24 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Anders35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2010, 21:56:30 »
Trodde det skulle va lika enkelt att byta elpatron som vattenpump. Men icke!  Elpatronen sitter dold pÃ¥ baksidan av trumman. Syns inte varken frÃ¥n ovansidan el undersidan. Verkar som man mÃ¥ste lossa nästan alla delar inkl trumman och plocka ut ur plÃ¥thöljet för att kunna se och komma Ã¥t elpatronen/värmelementet !?
Ligger nära till hands att beställa serviceman för 1100kr för en timme. Frågan är bara om han/hon går iland med detta byte på en timme utan att köra iväg maskinen till verkstad...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elux tvättmaskin stannar mitt i programmet!
« Svar #8 skrivet: 09 juli 2010, 22:33:19 »
Min krånglade för ett tag sen med felkod för trasig tömningspump. Den var tack och lov inte så svår att fixa, öppnade och hittade en hårklämma i pumphjulet. Kan det vara nått liknande tror du?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 704
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!