Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Att gÃ¥ ner i vikt  (läst 19864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
Att gå ner i vikt
« skrivet: 30 maj 2007, 15:34:04 »
Inte så lätt alla gånger, och det finns en mängd olika metoder... jag levde ganska osunt men bytte kosthållning för tre månader sedan och har tappat 7 kilo utan att vara hungrig - och utan att röra på mig mer än jag gjorde innan. Tänkte bara dela med mig av erfarenheterna:

1. Skippa i högsta möjliga grad allt som innehåller socker.
Godisgris? Ät sockerfritt godis.
Marmelad till rostat bröd (fullkorn förstås)? Finns sockerfria, smakar lite bittrare, men slinker ner lika bra.
Läsk? Kolsyrat smaksatt (eller naturellt för den delen) mineralvatten går bra.

Själv är/var jag en obotlig godisgris som gärna sköljde ner med läsk, men tro mig, behovet försvinner ganska fort.

2. Potatis byts ut mot ris, allra helst vildris.
Man vänjer sig, tro mig!

3. Pasta byts ut mot fullkornspasta. Smakar inte riktigt likadant, men är gott i alla fall!

4. Friterat? Glöm det! Det går alldeles utmärkt att steka, men då i olivolja. Välj dock inte panerat kött eller panerad fisk. Välj också bort extremt fett kött som bacon, fläsk o.dyl. välj också bort fet fisk (ål, lax, mm).

5. Dressing till salladen? Byt ut mot vinäger, gärna en mild sort som balsamico, skippa oljan.

6. Chips... består av potatis och fett... byt ut mot salta pinnar (eller till och med frukt om du har så mycket karaktär, men helst inte avokado då den innehåller mycket kalorier även om det är fleromättade fetter).

7. Baka inte med vetemjöl, använd fullkorn istället.

8. Öl kan du bara glömma, vill du ha dig ett glas, ta rödvin istället... men bara ett glas!

9. Vispgrädde i matlagningen är en dödssynd, använd matlagningsgrädde, fetthalten är bara hälften så hög. Crème fraîche kan förlåtas också, men bara lättvarianten.

10. Juice ska man hålla sig ifrån, det innehåller fler kalorier än du tror!

11. Bröd - ju grövre desto bättre, allra helst de som påminner om brunlackerade spånfiberplattor. Jag erkänner att jag inte åt några ansenliga mängder bröd varken före eller efter, och spånfiberplattorna är så sura i smaken, så jag avstår helt istället.

12. Kaffe och te får du hinka som du vill, men inget socker i!

Ja, bara fick för mig att lägga om min kosthållning när läkaren för andra gången höjde ett varnande finger om kolesterolvärdet, ska bli kul att chocka honom vid nästa hälsokontroll.

För att gå ned i vikt behöver man inte banta eller gå hungrig. Jag äter i samma mängder som innan, men fortsätter att gå ner sakta men säkert (har nu uppnåt min "normalvikt" så jag är egentligen nöjd). Det var förvånansvärt lätt att gå ner, och det känns kul att få på sig jeansen som jag inte kunnat använda på nåt år. Inga dyra bantningspreparat krävs, utgifterna för mat/livsmedel kommer att vara som innan (till och med minska lite beroende på vilka uppoffringar man är beredd att göra).

En bonus: Genom att minska på mängden socker, blir inte heller tandläkarnotan lika dyr... och inte lika ofta!

Nu återstår bara att man ska sluta röka också, men var sak har sin tid...
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2007, 17:16:16 »
När du slutar röka är man tillbaka på ruta ett och det hjälper f*n inte börja om.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2007, 17:31:37 »
Blev skickad till Kramfors på kurs i 7 veckor..
Hotell frukost och bira varje kväll förstörde min kropp  >:(

Ska försöka komma igång i sommar.Att röra på sig mer tror jag är enda sättet för mig att gå ner..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2007, 18:19:20 »
Laddade ner ett program som heter ät och njut från viktväktarna.
Jag gick ner 1kg i veckan utan att röra på mig mer.
Har nu gått ner 8,5 kg, dock så höll jag mig till programmet de första 5veckorna(5kilo) sedan vart det ganska trist.
Så efter det kör jag själv med lite lugnare tempo.

några korta tips.

Drick Aldrig kalorier i onödan, dem kan du äta i dig ist, mycket godare jag lovar dig.

Bli inte lurad av grovt bröd!
Läs på förpackningen, vit fralla korvbröd osv 240-260 cal/100g
Ditt grova bröd kan innehålla lika mycket energi, dock tas det upp sämre pga vad det är gjort av.

Själv kör jag med polarbröd extrem  170cal/100gram

Undvik creme fraish grädde osv, brukar köpa en sån där liten hink med grek yougurt (10%) funkar till det mesta.

Sluta äta när du är mätt!

Jobbar själv en del nätter, förut åt jag matlåda på natten nu äter jag innan jag far på jobbet och äter bara frukt under natten.
När man kommer hem pÃ¥ morgonen sÃ¥ ska man sova inom 5min , inget sölande med frukost och annat  du kan äta när du vaknar.(man vänder inte lika mycket pÃ¥ dygnet heller)
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2007, 18:58:30 »
Det är mindre chans att en som gått ned i vikt behåller sin vikt än att en heroinist blir nykter narkoman. ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2007, 20:33:46 »
Hmm, jag har ett omvänt problem här.

Kan äta chips och skölja ner det med grädde, utan att gå upp ett gram.
Att lägga på mig ca 5kg skulle vara önskvärt. Tips?

Har loggat mitt kalori intag till ca:6500 kalorier per dygn under 2 månader, gick upp ett hekto och dietisten slet sitt hår. tomte::
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Swetrot

  • Gäst
Swetrot
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2007, 20:43:23 »
För de som vill ha resultat kan jag rekommendera Itrim. -24 kilo på tre månader för mig. Det är fantastiskt.

Piece: Träna mera, gärna styrketräning, så borde det börja hända saker. Blanda också maten proportionerligt. Fett skall ligga på kaloririkt bröd, och gärna ätas tillsammans med mycket protein också. De som kör Atkins kan äta 3-4000Kcal med fett, och ändå gå ned i vikt därför att de inte äter det kroppen behöver för att tillgodogöra sig fettet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2007, 20:48:41 »
Hej! Du har helt rätt, och jag hÃ¥ller i sak med dig i alla punkter utom en: välj  inte bort fet fisk (Ã¥l, lax, mm), eftersom de innehÃ¥ller rikligt med nyttigt omega-3, vilket gör att den som t.ex äter en bit rökt (varm eller kallrökt) lax varje dag, uppskattningsvis statistiskt lever ca 20 Ã¥r längre än den som inte gör det.
F.ö när det gäller rökat så är det faktiskt bara att sluta med detta snarast om man vill fortsätta att leva och verka, och när det gäller tandläkarnotan så ligger faktiskt den största besparingen (t.om klart högre än sockret) på huruvida man snusar eller inte, vilket i detta fall faktiskt är att rekommendera med tanke på tandläkarnotan, eftersom om det vore så att om 50% av svenska folket snusade, så skulle man kunna minska antalet tandläkare i Sverige med minst hälften, och de som skulle finnas kvar fick förmodligen också klart sämre att göra.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 maj 2007, 23:30:17 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2007, 22:00:59 »
Sluta dricka kaffe , om alla skulle sluta med det då skulle sjukhusens arbetsbörda minska !
Har försökt fÃ¥ inbitna kaffedrickare att sluta dricka , men de tror inte alls pÃ¥ det utan säger stolt bara att det nog ska drickas kaffe nu !  >:( :( :D >:(
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #9 skrivet: 30 maj 2007, 23:10:35 »
Hmm, jag har ett omvänt problem här.

Kan äta chips och skölja ner det med grädde, utan att gå upp ett gram.
Att lägga på mig ca 5kg skulle vara önskvärt. Tips?

Har loggat mitt kalori intag till ca:6500 kalorier per dygn under 2 månader, gick upp ett hekto och dietisten slet sitt hår. tomte::

Jag har min teori helt klar, jag tror (vet) att över eller undervikt till 90% beror på ärftlighet (generna) och inte vad man stoppar i sig.
Har själv överkomliga problem med min vikt och har i omgångar gått ned för att sedan gå upp igen.
Fyller snart 42 år och anser mig inte vara så blind att jag inte kan se att många "smala" vänner äter betydligt mer och onyttigare än vad jag gör utan att lägga på sig vikt.

När det gäller dina problem med undervikt ger jag dig tyvärr inte några stora förhoppningar, mitt råd blir istället att äta normal och försöka komma till freds med hur du ser ut, att överäta för att gå upp i vikt belastar dina inre organ och hela ditt ämnesomsättningssystem och JAG tror att det kan vara lika negativt för dina hälsa som en "fet" människa som äter för mycket.
Detta sagt även om jag anser att de flesta överviktiga inte är överviktiga för att de äter mer än sina smala vänner.

Skulle jag äta 6000 kalorier/dag så skulle jag vara i ett bedrövligt skick, den saken är i alla fall klar.

Jag förundras över att forskarna ännu inte kommit fram med förklaringen till övervikt.  Sc:,h

OK, visst går det gå ned i vikt med mindre/nyttigare/mer balanserad mat och motion, men det är inte mängden mat som ger oss människor olika vikt, det är du Piece ett levande exempel på.

Att sluta med "allt" gott, roligt och njutningsfullt för att bli några kilo lättare - är det verkligen värt det?

De som är allvarligt överviktiga och börjar få hälsoproblem av det tycker jag bör få operereras, det är det enda som visat sig vara långsiktigt hållbart.

Om man som "VKsystem" frossat sig till 7 kilos övervikt och kan gå ned dem genom den lilla omläggning som han gjort så skall man naturligtvis göra det. Jag menar att VK inte har några större anlag för att vara överviktig, och för den typen av individer brukar det gå rätt lätt att gå ned i vikt.

Min gräns för att gå ned i vikt ligger vid ca 1800-2000 kcal/dag, äter jag mer än så går jag upp.
De som inte har anlagen kan äta 4000 kcal/dag utan att gÃ¥ upp, de bara skiter oftare, det är där skillnaden ligger.  ;)

PS. Min svärfar har samma problem som dig Piece, han äter vienerbröd och dricker grädde, men ändå kan man se blodådrarna på hans mage... Tror han har mer komplex än mig som är lite rund om magen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2007, 23:20:44 »
Sluta dricka kaffe , om alla skulle sluta med det då skulle sjukhusens arbetsbörda minska !
Har försökt fÃ¥ inbitna kaffedrickare att sluta dricka , men de tror inte alls pÃ¥ det utan säger stolt bara att det nog ska drickas kaffe nu !  >:( :( :D >:(

Hej Rollster! Var i hela friden har du fått detta ifrån??, att sjukhusens arbetsbörda skulle minska om alla slutade att dricka kaffe, det var ett av det värsta jag har hört på länge. Det skulle inte påverka sjukvården ett dyft kan jag säga dig om alla slutade att dricka kaffe. Möjligtvis så skulle antal fall till psyksjukvården öka på ett dramatiskt sätt, eller menade du möjligtvis kokkaffe, för det är definitivt inte hälsosamt det har man kunnat konstatera.
Men faktum är att bryggkaffe (med villkoret att det dricks utan vare sig socker eller grädde) faktiskt är helt ofarligt att dricka, ja t.om nyttigt att dricka eftersom det påverkar förbränningen i kroppen positivt och verkar uppiggande, visserligen delvis urindrivande (vilket också kan vara positivt för en del) vilket gör att man också får kompensera med att dricka en del vatten, vilket också är bra för kroppen. Några som helst skadliga verkningar av bryggkaffe har aldrig någonsin kunnat konstateras vid vetenskapliga efterforskningar, däremot har man funnit det vetenskapligt klart bevisat att förekomsten av mag och tarmcancer är klart lägre hos bryggkaffedrickare (1-2 koppar/dag) än hos icke kaffedrickare, och i samma vetenskapliga underlag framgår också klart att förekomsten av mag-tarmcancer är ännu lägre bland de som dricker mera bryggkaffe (3-5 koppar/dag) än måttlighetskaffedrickarna, allt i förhållande till icke kaffedrickare.
Så bara fortsätt att drick bryggkaffe och det så mkt ni vill, men det skall vara utan både socker och grädde, det är mkt viktigt.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 31 maj 2007, 00:55:59 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2007, 08:33:40 »
Jag är till skillnad från Rickard rätt övertygad om att vikten bara för några få faktiskt är genetiskt betingat och för resten är det enkel matematik, kalorier in-förbrukning=vikt.
Själv är jag nog snarast underviktig 1.86 och knappt 70 kg, skulle gärna haft en 6-7 till men det är för jobbigt att äta jämt.
Tidigare trodde jag att det är väl ämnesomsättningen eftersom jag gärna åt chips, pizza och gärna enorma portioner "vanlig" mat, men nu har jag dragit slutsatsen att jag nog faktiskt äter få kalorier. Eftersom jag aldrig äter frukost, fikabröd, knappt nåt godis och dricker knappt nån läsk och aldrig äter nåt mellan måltiderna är det faktiskt svårt att få sig kalorierna på vanlig mat. Dessutom var nog inte chips och pizzaätandet speciellt frekvent jämfört med många andra som påstår sig inte äta nånting. Anledningen till att jag inte äter frukost,godis,fikabröd,läsk är helt enkelt att jag inte vill, ingen diet eller hälsoanledning.
Enda sättet för mig att gå upp är att träna, då ökar aptiten och jag kan gå upp några kilo(som försvinner igen när träningsrycket avtar).

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #12 skrivet: 31 maj 2007, 09:34:14 »
När du slutar röka är man tillbaka på ruta ett och det hjälper f*n inte börja om.
/Bosse
Det är mindre chans att en som gått ned i vikt behåller sin vikt än att en heroinist blir nykter narkoman. ???

Tack för de värmande orden...  ;D

Nej, jag har inte anlag för att bli överviktig (ligger visserligen i släkten på mors sida, men jag har tydligen ärvt fars anlag). Min tidigare viktökning var helt och hållet mitt eget fel, (176cm lång) från 67 kg 2003 (vägde för lite, pga fåfängan) till 75 kg 2004 till 81 kg i feb 2007. Ligger nu på 73,4 om inte vågen ljög imorse, syndar på helgerna och går upp runt ett kilo varje helg, men går ner ett kilo eller lite till på efterföljande vardagar. Jättenöjd är jag i alla fall, och jag ser inte att jag gjort några uppoffringar heller!
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #13 skrivet: 31 maj 2007, 11:13:39 »
Jag är till skillnad från Rickard rätt övertygad om att vikten bara för några få faktiskt är genetiskt betingat och för resten är det enkel matematik, kalorier in-förbrukning=vikt.
Själv är jag nog snarast underviktig 1.86 och knappt 70 kg, skulle gärna haft en 6-7 till men det är för jobbigt att äta jämt.
Tidigare trodde jag att det är väl ämnesomsättningen eftersom jag gärna åt chips, pizza och gärna enorma portioner "vanlig" mat, men nu har jag dragit slutsatsen att jag nog faktiskt äter få kalorier. Eftersom jag aldrig äter frukost, fikabröd, knappt nåt godis och dricker knappt nån läsk och aldrig äter nåt mellan måltiderna är det faktiskt svårt att få sig kalorierna på vanlig mat. Dessutom var nog inte chips och pizzaätandet speciellt frekvent jämfört med många andra som påstår sig inte äta nånting. Anledningen till att jag inte äter frukost,godis,fikabröd,läsk är helt enkelt att jag inte vill, ingen diet eller hälsoanledning.
Enda sättet för mig att gå upp är att träna, då ökar aptiten och jag kan gå upp några kilo(som försvinner igen när träningsrycket avtar).



Du har alltså de genetiska anlag som gör dig smal, inte den typen som ger ökad förbränning, utan "dålig aptit" - oavsett vilken typ av anlag de "smala" har så är det anlag/genetik som gör att de är ofrivilligt smala och inget annat.

Detsamma gäller de överviktiga, en del har en omättlig aptit, men de flesta tror jag har en ämnesomsättning som inte riktigt klarar att förbränna lika mycket som den gör för "smala" människor.

Ytterst få är så dumma eller okunniga att de inte vet vad som krävs för att hålla en normal vikt och att det skulle vara nyttigt att gå ned i vikt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Att gå ner i vikt
« Svar #14 skrivet: 31 maj 2007, 11:54:39 »
Hmm, jag har ett omvänt problem här.

Kan äta chips och skölja ner det med grädde, utan att gå upp ett gram.
Att lägga på mig ca 5kg skulle vara önskvärt. Tips?

Har loggat mitt kalori intag till ca:6500 kalorier per dygn under 2 månader, gick upp ett hekto och dietisten slet sitt hår. tomte::

Man vet numera (ny upptäckt) ett det finns en speciell gen som styr fetma.. SÃ¥ troligen finns inga, eller väldigt fÃ¥ feta, i din släkt Ã¥xÃ¥... Själv är jag väl i ungefär samma sits som Du. Slutade röka för ett antal Ã¥r sedan, Ã¥ gick upp ett antal kg direkt, men efter det sÃ¥ har det varit tvärstopp pÃ¥ den vikten, trots ett minst sagt osunt leverne, vad gäller kost Ã¥ motion  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!