Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ankan78
« skrivet: 17 november 2017, 20:47:55 »

tack för all hjälp, tydligen är man blind på båda ögonen, jodo det var insexor innanför och ute delen behövde inte ha egen strömförsörjning, så nu är pumpen igång och allt verkar funka,
Skrivet av: Josth
« skrivet: 15 november 2017, 07:49:53 »

Ok, ursäkta jag missförstod frågan lite. Jula har tidigare år sålt LLVP med dessa speciella förfyllda rör med fast längd och fasta kopplingar i respektive ände. Likaså säljs Julas luftvattenvärmepump med dessa förfyllda rör. Fabrikatet är Anslut och liknar mycket flera andra liknande fabrikat från Kina, Energicentra, Invest och tidigare FOMA, Amitime etc.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 14 november 2017, 21:33:44 »

nej inte de utan de som har lösa slangar(rör) med ventiler i muttrarna. går då att välja vilken installationslängd man behöver 4, 6, 8 m
dessa är ju förfyllda och ventilerna öppnas då man skruvar ihop respektive rörkoppling.
Skrivet av: ankan78
« skrivet: 14 november 2017, 17:54:41 »

okej, tack, jag ska kolla detta i morgon, jag tittade lite hastigt i går, och tyckte inte att det var några skruvar bakom locken, men ska titta på det i morgon..
Skrivet av: Josth
« skrivet: 14 november 2017, 17:38:38 »

De modellerna med slangpaket på innerdelen och snabbkoppling har beteckningar som börjar på SC-, t.ex. SC3032 osv.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 14 november 2017, 16:57:32 »

Eftersom det är en S-modell ska rören dras, konas och kopplas fast i innerdelen och utedelen. Sedan vakuumpumpar man helst en timme, stänger ventilen vid manometern och stänger av vakuumpumpen. Kollar på manometern att den behåller vakuum efter minst 15 min. Släpper på lite gas från utedelen så trycket är strax över noll (aningen övertryck), kopplar bort manometerstället från service-porten, släpper på köldmediet och kollar med t.ex. läckspray att det är tätt i alla anslutningar och skarvar. Numera är det föreskrifter på att detta bara ska göras av kyltekniker för att minimera risken för problem med läckage.
Men vad heter då de pumparna som har rör med ventiler i var ende?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 14 november 2017, 16:09:55 »

Kylmedlet finns i utedelen och släpps på genom att man öppnar en av insex-skruvarna innanför röranslutningarna i utedelen. För att köra värmepumpen måste båda insex-skruvarna skruvas ut tills det tar stopp. Man sätter givetvis tillbaka skruvlocken ordentligt över skruvarna.
Skrivet av: ankan78
« skrivet: 14 november 2017, 16:04:58 »

jo, men hur släpper man på kylmedlet?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 14 november 2017, 15:45:41 »

Eftersom det är en S-modell ska rören dras, konas och kopplas fast i innerdelen och utedelen. Sedan vakuumpumpar man helst en timme, stänger ventilen vid manometern och stänger av vakuumpumpen. Kollar på manometern att den behåller vakuum efter minst 15 min. Släpper på lite gas från utedelen så trycket är strax över noll (aningen övertryck), kopplar bort manometerstället från service-porten, släpper på köldmediet och kollar med t.ex. läckspray att det är tätt i alla anslutningar och skarvar. Numera är det föreskrifter på att detta bara ska göras av kyltekniker för att minimera risken för problem med läckage.
Skrivet av: ankan78
« skrivet: 14 november 2017, 13:26:55 »

den skulle vara förfylld... rören köptes separat
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 13 november 2017, 22:52:33 »

Är det förfyllda rör finns det inga ventiler.

Det är normalt att kinapumpar matas från innedelen övriga matas numera i utedelen
Skrivet av: ankan78
« skrivet: 13 november 2017, 22:48:53 »

okej, så alltså sätter jag in kontakten inne i huset (innedelen) och sen är det bara att starta? föresten, en gas fråga med, efter att ha kopplat ihop kopparrören, ska man öppna nån ventil eller så för att gasen ska komma ut i rören??
Skrivet av: Josth
« skrivet: 13 november 2017, 21:41:18 »

Visst, det finns LLVPs som har stickpropp och matas till innerdelen, bl.a. de flesta Zibro/Qlima förutom de största modellerna. Praktiskt när man vill ha en energimätare inkopplad på ett enkelt sätt.
Skrivet av: ankan78
« skrivet: 13 november 2017, 20:23:14 »

så här står det i locket:
Skrivet av: ankan78
« skrivet: 13 november 2017, 20:20:48 »

hej hej igen, nu har jag grejat lite mer med pumpen och vet inte om jag redan har talat om att det är en qlima s3425... hur som helst, kopplade in sladden i utedelen som kommer fån innedelen, sen hade jag för mig att utedelen skulle strömförsörjas, men jag kan inte hitta nånstans att koppla in det isåfall?? finns det värmepumpar som bara tar ström från innedelen.... dvs vanlig stickpropp??
kan bifoga lite bilder på projektet...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 13 november 2017, 18:15:55 »

Lägger in bilden från telefonen så skriver jag strax från datorn. :)

Jag misstänker att det har betydelsen av hur man kopplar in ugnen, den övre vita kontakten.  När vi tog bort skarvsladden som den först var inkopplad i så blixtrade det till i ugnsvredet när vi kopplade in den direkt i kontakten. 

Fantastiskt att det går att få in en trefaskabel till en enfaskontakt, som sen förser både ugn och spis. tummenupp

Min slutsats är att om det har betydelse över hur man ska sätta in kontakten, är det inte en elektriker som kopplat det iallafall..

"Min bonusdotters nyinköpta lägenhet"
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 november 2017, 20:38:50 »

Vadå? Vad som är fas eller nolla känner man ju direkt. Det behövs inga särskilda färdigheter för det...  ::)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 november 2017, 20:29:25 »

Det lär gå att höra skillnaden på ljudutrustning ansluten via stickpropp om proppen är rätt vänd eller inte men jag lär inte höra skillnaden men kanske dom som ser spöken.

När det gäller ljudutrustning så är nätintaget på sådana prylar så gott som alltid helt symmetriskt uppbyggt. Undantag en del gamla rörradioapparater och tjock-tv av s k allströmstyp, där ena ledaren i elnätet är direkt kopplad till chassit och så att säga intern jord.

Det där ryktet härstammar från folk som importerade eller köpte engelsk hifi-utrustning på 70- och 80-talet. Engelska elsäkerhetsmyndigheter har sedan urminnes tider varit noga med att hålla ordning på vad som är fas och nolla (men mindre nogräknade med en del andra saker som vi har tagit på stort allvar i Sverige). Fram till slutet av 80-talet förekom många olika typer av vägguttag i England, så därför levererades de flesta elprylar med en prydligt skalad nätsladd utan stickpropp, och kunden förväntades montera stickproppen själv. Det var lagkrav att en stor skylt skulle sitta på nätsladden med anvisning om vilken ledning som skulle anslutas till fas respektive nolla i stickproppen, och det oavsett om prylen i fråga var konstruerad så att det hade någon praktisk betydelse eller inte.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 november 2017, 19:28:53 »

Det lär gå att höra skillnaden på ljudutrustning ansluten via stickpropp om proppen är rätt vänd eller inte men jag lär inte höra skillnaden men kanske dom som ser spöken.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 10 november 2017, 18:36:58 »

Det finns dom som ser spöken och mycket annat också  ;)
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 10 november 2017, 17:56:29 »

Själv har jag aldrig sett eller hört att det skulle vara nått problem med att skifta fas och nolla på stickpropps anslutna "apparter".
Finns förespråkare som hävdar och känner av om stickpropparna är felvänd. Men jag är nu inte en av dem...
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 10 november 2017, 17:25:16 »

Eftersom jag har lite svårt att "se" hur och varför det skulle bli skillnad om trådarna i kabeln skulle bytte färg så måste det vara dåligt uppbyggda nätdelar i VP som är problemet.
Och det kan ju inte vara 50Hz frekvensen som är problemet utan möjligen "föroreningar" från VP som i så fall borde filtreras bort inne i pumpen  Sc:,h
Själv har jag aldrig sett eller hört att det skulle vara nått problem med att skifta fas och nolla på stickpropps anslutna "apparter".
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 november 2017, 16:58:26 »

Vi har dessutom en skyddsjord i kabeln som ligger på samma potential som nollan. Så i praktiken får man dubbelt så stor kapacitiv koppling mellan signalledaren och 230 V om man förväxlar fas och nolla, som då de inte är förväxlade.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 10 november 2017, 16:14:52 »

I det här fallet har vi ingen aning om vilket fabrikat det är så största "risken" är väl att den ska anslutas fast över en säkerhetsbrytare (som i sig inte behöver kosta mer än ett kapslat uttag). Sedan har jag lite svårt att förstå att signalerna skulle störas då spänningen på fas och nolla hela tiden växlar mellan + och - i trådarna och med lika hög/låg spänning på bägge trådarna. Dessutom ligger signaltråden lika nära både fas och nolla  Sc:,h
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 november 2017, 16:03:43 »

Amitime-värmepumparna som jag syftade på, levererades med nätkabel med pågjuten stickpropp. I länder med andra sorters vägguttag än schukouttagen vi har här i Sverige, så är det ju ingen risk att man förväxlar fas och nolla genom att vända stickproppen fel.

Ett problem kan förstås vara när man vill mata 230 V enfasutrustning från 2 x 115 V-nät i USA eller 3 x 230 V TT eller IT-nät i Spanien och Norge, där får man ju finna sig i 115 eller 132 V från vardera ledaren till jord hur man än kopplar.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 10 november 2017, 10:54:20 »

Dom som är känsliga för vart fas och nolla kopplas måste väl det i fabrikantens installationsanvisningar stå att dom ska anslutas med fast montage via en säkerhetsbrytare. Det är för övrigt det ansluningssätt som dom allra flesta fabrikanter föreskriver och ska då följas för att få en regelrätt anslutning.
Att man kan få pumpen att fungera med tex stickpropp gör ju inte att det är en godkänd inkopplingsmetod.
För tillverkarens/importörens anvisningar SKA följas.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 november 2017, 10:30:29 »

hej, okej, jo det är 4ledad kabel, jag tänkte dra ner den i källaren och koppla in den i motorskuddsströmbrytaren som jag har haft hydroforpumpen inkopplad i, ...
.... hur ska jag mäta upp nollan? jag hade tänkt att koppla alla sladdar på de tre punkterna (mellan innedel och utedel, utedel till matning) så här:
jord givetvis grö/gul
blå=N
brun=L
svart=S

För att ta reda på vilken ledare som är nollan (om installationen är gammal eller gjord av klåpare är det inte säkert att den är blå) så mäter man lämpligen spänning mellan alla tilltänkt strömförande ledare och skyddsjord (PE). Den som inte alls har någon spänning mot skyddsjord (eller på sin höjd några tiondels volt), är nollan (N). Om du kopplar in last mellan denna och en av fasledarna, ska spänningen mot skyddsjord inte ändras nämnvärt.
Om det finns jordfelsbrytare i matande elcentral, så ska den normalt lösa ut om man kortsluter N till PE, åtminstone om det finns någon strömförbrukande enfaslast inkopplad.


Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 november 2017, 10:26:19 »

Vilka problem kan man få om nollan är fel? Alltså hur märks det?

Dels kommunikationsfel mellan inomhus- och utomhusdel. T ex kan Amitime-värmepumpar (Foma m fl) visa felkod Fc, eller också kan det hända allmänt underliga saker.
Och dels finns det en del värmepumpar där överspänningsskyddet (åskskyddet) är gjort så att det kan bli lite väl hög läckström mot skyddsjord om man förväxlar fas och nolla. Därigenom kan dels jordfelsbrytare lösa ut utan rimlig anledning, och dels kan skyddskomponenterna (varistorer mm ) åldras i förtid.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 november 2017, 08:29:51 »

Du verkar bara ha två faser i din brytare?

Jag skulle nog plocka bort brytaren, och sedan sätta en en normkapsling med några plintar och en elmätare så du kan se hur mycket värmepumpen förbrukar.
Då kan du sedan dra ut jord, nolla och fas till luftvärmepumpen, och om du vill sätta upp ett vägguttag för annan användning som tas från den andra fasen, eller om du har ytterligare en fas där (som du inte räknat upp) så kan du t.o.m sätta upp ett par uttag som belastar var sin fas.
Normkapslingar och elmätare finns i webbshoppen: https://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
T.ex. kapslingen : https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/212-normkapsling-4-moduler.html
Och elmätaren: https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/210-elmatare-1-fas-sdm230-modbus-mid.html

Jag tycker inte man skall köra värmepumpar på stickpropp, det finns alltid en risk för glapp/varmgång och för låg spänning som kan skada värmepumpen.
Skrivet av: Carl J.F
« skrivet: 09 november 2017, 22:20:29 »

Vilka problem kan man få om nollan är fel? Alltså hur märks det?
Skrivet av: ankan78
« skrivet: 09 november 2017, 22:18:23 »

hej, okej, jo det är 4ledad kabel, jag tänkte dra ner den i källaren och koppla in den i motorskuddsströmbrytaren som jag har haft hydroforpumpen inkopplad i, ...
.... hur ska jag mäta upp nollan? jag hade tänkt att koppla alla sladdar på de tre punkterna (mellan innedel och utedel, utedel till matning) så här:
jord givetvis grö/gul
blå=N
brun=L
svart=S
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 november 2017, 21:48:27 »

På luft/luft-värmepumpar kan det variera mellan olika modeller och märken hur många ledare som behövs i kabeln mellan inne- och utedel, så du bör kolla den saken innan du bestämmer vilken kabel som ska användas. Allt från 4 till 7 ledare förekommer. Arean brukar vara 1,5 mm2 eller motsvarande AWG, skruvplintarna är ofta inte gjorda för grövre ledare än så.

Även på äldre on/off-pumpar finns det ett inbyggt motorskydd (bimetallkontakt) på kompressorn, så det enda skydd som behövs utanför är den sedvanliga avsäkringen av matande gruppledning och vägguttag (10 eller möjligen 16 A), samt gärna en jordfelsbrytare.

Vissa invertervärmepumpar gillar inte att man förväxlar fas och nolla, det kan ge problem med datakommunikationen mellan inne- och utedel pga överhörning från nätspänningen. Om man har en sådan ansluten med stickpropp så bör man kontrollmäta på plinten i värmepumpen att nollan hamnar rätt, och märka upp stickproppen (eller använda en vinklad stickpropp) så den inte riskerar att vändas fel i vägguttaget.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 november 2017, 21:30:00 »

Har du ett 3-fasuttag monterat där du har tänkt sätta VP'n?
Extra motorskydd behövs inte till en modern varvtalsstyrd värmepump.
Skrivet av: ankan78
« skrivet: 09 november 2017, 21:00:28 »

sitter inte med grejera här nu, men har för mig att utedelen ska ha 230v. kan jag använda 3-fas kabel och motorskydd som har varit monterade på 400v? eller gör det något att kabel och motorskydd är lite större så att säga, motorskyddet går att justera till ex 10 amp osv

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!