Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: mest lönsamt - tvättmaskin som tar varmvatten eller inte?  (läst 9235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: mest lönsamt - tvättmaskin som tar varmvatten eller inte?
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2011, 15:29:37 »
Detsamma gäller tvättmaskinerna, antar jag - det är bara vid huvudtvätten som varmvattnet används.
Stämmer icke, iaf inte vad gäller fastighetsmaskinerna. En släkting fick vid tillfälle prova en bekants tvättmaskin när jag råkade vara med, och tvätten var allt annat än kall när den plockades ut, skulle gissa närmare 60 grader (vilket är lite märkligt, vill man inte tvätta i mer än 40 vill man väl inte skölja heller?). Detta ledde då till att den av fjärrvärmen uppvärmda tvätten enbart behövde köras en kortare stund, inte mer än 10-15 minuter, i torktumlaren för att vara helt torr. Detta tillsammans med att ett av tvättmaskinens snabbare program användes, ledde till att 8 kilo smutsig torr tvätt tog mindre än 60 minuter på sig att bli 8 kilo ren torr tvätt. Kombinera detta med att man vid bokning av tvättid i den tvättstugan hade tillgång till dubbel uppsättning maskiner i tre timmar och resultatet blir 48 kilo tvätt på en tvättstugetid -> suveränt i ett hyreshus med 200 lägenheter.
Exakt hur mycket mindre (mer?) energi det går åt (i pengar räknat då) vet jag dock inte i det här fallet, men väldans bekvämt var det.

Det låter som att dom hade en 'vanlig' maskin med vattenintaget kopplat till varmvattnet. Maskiner som är gjorda för att kopplas till varmt och kallt vatten blandar vattnet till rätt temperatur och använder kallvatten till alla sköljningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: mest lönsamt - tvättmaskin som tar varmvatten eller inte?
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2011, 21:52:12 »
Orsaken till att tvättmaskiner med varmvattenintag ser så dåliga ut i jämförelser är att enligt teststandarden testas de med bara kallvatten anslutet. Iaf var det så för ett år sedan då jag shoppade runt.

Sitter nu med en Asko ECO-tvätt och är helnöjd. Tvättar i varmt, sköljer i kallt.... En väldigt positiv effekt, förutom att den drar mindre el, är att tvättarna gÃ¥r mycket snabbare dÃ¥ den inte behöver vänta pÃ¥ att vattnet blir varmt. Har man dessutom solvärmt varmvatten pÃ¥ sommaren är det ju nästan gratis  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!