Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: S735 Lutflöde (BP16)  (läst 1759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #45 skrivet: 11 mars 2024, 13:51:08 »
Det ser ut som en ljuddämpare, behöver normalt inte isoleras eftersom det är invändigt matrial i den, jag förutsätter att detta inte är avluften från värmepumpen, det röret skall kondensisoleras på ett helt annat sätt.

jo, som jag just skrev är det ju tyvärr det men skall rättas till på torsag ... trumman kan kanske lämnas som den är då? men hur få på isolering på röret som kommer till höger om trumman?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #46 skrivet: 11 mars 2024, 17:21:04 »
Sådär ser isoleringen till vår köksfläkt ut
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #47 skrivet: 11 mars 2024, 17:33:43 »
Jo, det är avluftskanalen ... firman som installerade den har ju inte gjort det helt rätt som det känns men skall komma tillbaka på torsdag och isolera den på rätt sätt (PE30) hela vägen ut ... funderade då på hur de kommer göra med trumman och hur det borde göras egentligen?

utifrån hur de installerade den till att börja med känner jag att jag vill vara på tårna och kolla så de gör rätt nu ... tänker dels att det är viktigt att isoleringen blir rätt, sedan har vi också dåligt flöde i frånluftsdonen i husen vilket jag skulle vilja blev bättre plus också ett rätt så högt ljud utomhus från utblåset som jag också det skulle vilja få fixat ...

mycket att tänka på!

Mycket att tänka på ja! Tycker som sagt ni ska byta till bergvärme eller luftvattenvärmepump om det går att göra någon deal med värmepumpsfirman så slipper man även problemen med avluftskanalen och ljudet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #48 skrivet: 11 mars 2024, 18:53:29 »
Mycket att tänka på ja! Tycker som sagt ni ska byta till bergvärme eller luftvattenvärmepump om det går att göra någon deal med värmepumpsfirman så slipper man även problemen med avluftskanalen och ljudet.

Går tyvärr inte så får försöka klura ut en så bra lösning som möjligt utifrån omständigheterna! ☺️

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!