Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min Nibe F750 frÃ¥n 2014 har tappat livsglädjen, tips?  (läst 433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hampus A

  • Gäst
Hampus A
Min Nibe F750 från 2014 har tappat livsglädjen, tips?
« skrivet: 06 mars 2024, 18:47:46 »
Hej!

Senaste veckan har pumpen presterat under önskan och innan jag beställer en reparatör skulle jag vilja justera inställningarna. Försökte ställa in snålinställningar under förra året för att spara el men nu vill jag gasa och minns inte vad som är rätt.

Vi bor i Jönköping, en smålandsvillan, villa Kalmar från 2014 så vattenelement i alla rum som står på full effekt men knappt någon värme. Några inställningar jag har just nu:
Temp 21gr (resulterar i kring 18 i huset, tidigare 22)
Vent på normal
Värmekurva 8 och sen 0 i rutan bredvid
 Punktförskutning 0, förändring av kurva 0
Varmvatten på normal, men på vattendroppen står det 43, har för mig det brukar vara strax över 50 grader när ingen duschat
 Driftläge auto
Driftprio 30vstten 30 värme
Stopp av värme 15gr
Stopp av tillsats 1gr
Filtreringstid 24h
Gradminut inställningar
Aktuellt -369 GM
Start -150 GM
Startdiff tillsats 550 GM
Diff mellan tillsatsteg 50 GM

Det är de inställningar jag hittar ni, snälla hjälp oss. Pumpen borde ju hålla några år till

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min Nibe F750 från 2014 har tappat livsglädjen, tips?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2024, 20:15:58 »
Hej! Du får väl höja upp förskjutningen av värmekurvan ett steg eller två för att få det varmare inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Min Nibe F750 från 2014 har tappat livsglädjen, tips?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2024, 20:17:05 »
Hej!

Senaste veckan har pumpen presterat under önskan och innan jag beställer en reparatör skulle jag vilja justera inställningarna. Försökte ställa in snålinställningar under förra året för att spara el men nu vill jag gasa och minns inte vad som är rätt.

Vi bor i Jönköping, en smålandsvillan, villa Kalmar från 2014 så vattenelement i alla rum som står på full effekt men knappt någon värme. Några inställningar jag har just nu:
Temp 21gr (resulterar i kring 18 i huset, tidigare 22)
Vent på normal
Värmekurva 8 och sen 0 i rutan bredvid
 Punktförskutning 0, förändring av kurva 0
Varmvatten på normal, men på vattendroppen står det 43, har för mig det brukar vara strax över 50 grader när ingen duschat
 Driftläge auto
Driftprio 30vstten 30 värme
Stopp av värme 15gr
Stopp av tillsats 1gr
Filtreringstid 24h
Gradminut inställningar
Aktuellt -369 GM
Start -150 GM
Startdiff tillsats 550 GM
Diff mellan tillsatsteg 50 GM

Det är de inställningar jag hittar ni, snälla hjälp oss. Pumpen borde ju hålla några år till

Hej!
Min F750 är lika gammal! =)

Posta alla parametrar i info-menyerna, temperaturer, % Hz, m.m här i tråden.

Edit; Aha, du har inget fel på din, utan vill bara få tillbaka "bra" inställningar?

Hampus A

  • Gäst
Hampus A
SV: Min Nibe F750 från 2014 har tappat livsglädjen, tips?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2024, 22:22:44 »
Hej!
Min F750 är lika gammal! =)

Posta alla parametrar i info-menyerna, temperaturer, % Hz, m.m här i tråden.

Edit; Aha, du har inget fel på din, utan vill bara få tillbaka "bra" inställningar?

Jag är inte säker, den funkade ju fint förra året, och funkat fram tills för 1-2 veckor sedan när min fru började klaga på ovanligt lite varmvatten, och som sagt, från att ha skapat 1gr varmare i huset än temp i systemet visade den imorse 6gr lägre än vad jag ställt in systemet på. Ändrade till 24gr inomhus temp för 3 dagar sedan och imorse visade den 18. Extraordinärt kallt i vissa rum då.

Så jag tänker att pumpen kan vara påväg att gå sönder men vill börja med att kontrollera inställningarna,
JAg ska försöka hitta info-menyerna. ELler kan du peka mig i rätt riktning

Hampus A

  • Gäst
Hampus A
SV: Min Nibe F750 från 2014 har tappat livsglädjen, tips?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2024, 22:23:43 »
Hej! Du får väl höja upp förskjutningen av värmekurvan ett steg eller två för att få det varmare inne.

Förskjutningen, är det den lilla rutan bredvid inställningen där jag ändrar kurvan, ska man köra t.ex +2 då eller åt -2?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min Nibe F750 från 2014 har tappat livsglädjen, tips?
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2024, 22:31:07 »
Här är originalinställningarna:

Driftläge Auto
Driftprio 20 vatten 20 värme
Stopp av värme 20gr
Stopp av tillsats 15gr
Filtreringstid 24h
Gradminut inställningar
Start -60 GM
Startdiff tillsats -400 GM
Diff mellan tillsatsteg 100 GM
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Min Nibe F750 från 2014 har tappat livsglädjen, tips?
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2024, 22:35:35 »
Jag är inte säker, den funkade ju fint förra året, och funkat fram tills för 1-2 veckor sedan när min fru började klaga på ovanligt lite varmvatten, och som sagt, från att ha skapat 1gr varmare i huset än temp i systemet visade den imorse 6gr lägre än vad jag ställt in systemet på. Ändrade till 24gr inomhus temp för 3 dagar sedan och imorse visade den 18. Extraordinärt kallt i vissa rum då.

Så jag tänker att pumpen kan vara påväg att gå sönder men vill börja med att kontrollera inställningarna,
JAg ska försöka hitta info-menyerna. ELler kan du peka mig i rätt riktning

Absolut!  tummenupp

Edit: SÃ¥klart kom bilderna i fel ordning... Sc:,h

« Senast ändrad: 06 mars 2024, 22:41:34 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!