Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 Optimeringsguide, golvvärme och element  (läst 446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej alla!

Efter ca 2 månader av läsande på detta forum, massvis med hjälp av många forummedlemmar som är otroligt kunniga så vill jag ge tillbaka något, så här kommer min guide om hur man fixar ett bra klimat inomhus (22 grader) som (förhoppninsgvis) drar så lite ström som det bara går :)

Tips är att läsa igenom hela guiden innan du sätter igång och även förstå bara för att detta är "rätt" inställningar för mig så kommer du behöva ändra dem för ditt hem men själva tillvägagångsättet kan följas. Det tar ett par veckor att få till det hela men när det väl är intrimmat så behöver man inte ändra på det sen.

Denna guide är skriven för dig som har trähus med två plan i Stockholms trakten, en NIBE F750 (mjukvara 9086R15), golvvärme i betongplattan på bottenvåningen med egen shunt och element på ovanvåningen och endast 1 värmesystem i pannan vilket är det det som primärt då styr elementen. Du gör självklart allt detta på egen risk. Skriv ner alla inställningar du har innan du ändrar så du alltid kan gå tillbaka till hur det var innan. Förberedelser såsom luftning osv kan du göra när det är runt 0 eller kallare men inställningar i pannan skulle inte jag göra om det inte är -5 eller kallare under en längre period för att se hur kallt/varmt det blir inomhus.

Förberedelser som måste göras innan vi börjar ändra på pannan är:

Sätt golvthermostater till:
Kök ställ till 22 grader, detta då det blir ju naturligt varmt när man lagar mat osv
Badrum ställ till 21 grader (alltid varmt i badrummet på nedrevåningen där pumpen står, därav lägre här)
Vardagsrum 22.5 (då friskluftsventilen är i vardagsrummet så upplever vi att man måste ha lite varmare här, men har man TV på osv så kan man säkert sänka om man vill)

Ta bort alla thermostater på elementen på övernången

Dammsug alla friskluftsventilerna i vardagsrummet och de fyra rummen på ovanvåningen.

Stäng av pannan och ta ut filteret och dammsug det.

Nu när pannan är avstängd sÃ¥ ska vi lufta elementen, vänta minst 5 minuter efter du har stängt av pannan (för att luften ska gÃ¥ uppÃ¥t i systemet), lufta sedan alla element pÃ¥ ovanvÃ¥nigen tills det inte kommer nÃ¥gon luft frÃ¥n nÃ¥got av dem. Detta kan man behöva göra fler gÃ¥nger under intrimmningsperioden. Speciellt när man fyller pÃ¥ pannan med mer tryck som beskrivs  längre ner.


Starta pannan, vänta 10 minuter (för att kompresson ska hinna hoppa igång)

Öppna lilla servicelluckan under displayen, det finns två stycken säkerhetsventiler, testa deras funktion genom att sakta öppna dem mot dig, tänk på att det är högt tryck så vrid väldigt försiktigt.

Kolla sedan på manometern i serviceluckan och se till att trycket är ca 1.2 Bar, om det inte är det, fyll på med den lilla kranen till vänster om den till ca 1.2 bar, detta är också bra att titta till lite då och då så att det är 1.2 bar och fylla på om det inte är det.

Under manometern finns även en pump, denna ska vara inställd på "Konstant kurva" (ser ut som ett L och sedan tre sträck) och hastighet 3 (tre sträck). Är pumpen inte inställd på detta så tryck på den gröna knappen tills dem två dioderna längst till vänster lyser. Se bild cirkpump.jpg tagen från Nibes manual "Installatörshandbok_Frånluftsvärmepumpar_F750 ((L))_531385-2.pdf"
 
Innan du ändrar ventilen på elementen ta ett foto så att du vet vad varje ventil är ställd på innan du börjar ändra!
Vänta ett dygn och sedan kontrollera så att elementen på ovanvånigen är varma uppifrån och ner, om de inte är det behöver man justera ventilen bakom thermostaten med en " MMA förinställningsverktyg nyckel FVI" eller annan nyckel som passar dina element och vrida så att den står på nästan max (10) utan att du hör något irriterande flödesljud. Detta tar ett tag att få till och man kommer behöva justera alla elementen flera gånger tills man får till det. FVI nyckeln ser ut så här:

https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/verktyg-och-tillbehor/forinstallningsverktyg/forinstallningsverktyg-nyckel-fvi


När elementen är varma uppifrån och ner så ska vi även lufta pannan genom att först stäng av den, sen längst ner under serviceluckan finns tre nipplar, öppna dem en och en och håll ett kärl under så all luft kommer ut och det börjar komma vatten. Det finns även en fjärde nippel uppe till vänster bakom skyddet man tar bort när man ska dammsuga filtret. Samma sak här, öppna nipppeln och håll ett kärl under så all luft kommer ut och det börjar komma vatten. Finns en video här:
https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/video/nibe-visar-hur/sa-har-avluftar-du-din-varmepump

När allt är luftat så se till att alla nipplarna är stängda, slå på pannan, vänta 10 min, ta sedan en titt på manometern i serviceluckan och fyll på om det behövs så att den ligger på 1.2 bar.



Nu har vi förberätt systemet och kan börja ändra på inställningarna på pannan, skriv ner alla inställningar INNAN du ändrar så du alltid kan gå tillbaka om det inte funkar som det ska. Tanken är att vi vill ha en panna som inte drar igång eltillsatsen i onödan men vi vill inte heller att det ska bli kallt eller att varmvatten inte finns efter någon har duschat. Vidare så vill vi att pannan ska kunna jobba på så höga HZ som möjligt (där max är 120hz) då den är mest energieffektiv då. NIBE F750 jobbar med luftflödet och det är en stor del hur allt blir beräknat och hur den beter sig med avfrostningar osv. Därav så är inställning 5.1.5.1 och 5.1.5 väldigt viktiga och ja OVK:n har ställt dem korrekt enligt norm men det jag märkte var att eltillsatsen hoppade igång väldigt ofta, pannan låg på väldigt låga HZ (70-80 HZ) och att den körde avfrostningar var 45:e minut. Efter alla dessa inställningar så har jag fått ner antalet avfrostningar till 2-6 gånger per dygn vilket är stor skillnad mot 24 gånger per dygn som det var innan. Känner man att det blir kalldrag i huset så kan man alltid sänka lufthastigheten men då kommer inte pannan kunna gå upp i de högre frekvenserna och kommer även göra avfrostningar oftare.


Då kör vi igång!

Meny 1: Inomhusklimat


1.9.1.1: Värmekurva  = kurvlutning 5 med kurvförskjutning +1 (funkar bra för mig och ger mig ca 22 grader inomhus bÃ¥de pÃ¥ neder och övervÃ¥ning, tips är att börja högt (kurva 7) och gÃ¥ lägre och inte tvärtom dÃ¥ det kan bli iskallt i huset. SÃ¥ är den ställd pÃ¥ kurva 9 nu testa kurva 8. Tanken är att gÃ¥ sÃ¥ lÃ¥gt som möjligt utan att det blir för kallt hemma. Att jag kan köra kurva 5 med försljutning 1 är för att jag har element som blir varma över hela elementet. Innan jag hade det fick jag kör med kurva 7, sÃ¥ ställ inte till kurva 5 utan att först justera elementen!

1.3 (default) schemaläggning = ej rört, har inget schema aktiverat
1.9.2 (default) Justering = 0, detta då i alla fall jag inte har någon rumsgivare inkopplad direkt till pannan
1.9.3 (default) min. framledn.temp. värme = 20, jag har inte rört denna
1.9.4 (default) rumsgivarinställningar = ej aktiverad
1.9.6 (default) fläktåtergångstid = ej rört, 4h på alla, spelar ingen roll om man inte håller på och manuellt går in och ställer andra fläkthastigheter vilket man ej behöver i min mening med denna guide
1.9.7 (default) egen kurva = ej rört då jag inte kör egen kurva
1.9.8 (default) punktförskjutning = ej rört, utetemperaturspunkt 0 förändring av kurva 0
1.9.9 (default) nattsvalka = ej rört, ej aktiverat

Meny 2: Varmvatten
2.1 Tillfällig lyx (default) = från
2.2 Komfortläge  = Normal, man kan testa med ekonomi men duschar man ofta sÃ¥ tar varmvattnet slut tidigare, samma sak man kan testa med lyx om varmvattnet tar slut för fort tillfälligt om man har besök eller sÃ¥ kan man ställa in ett schema under 2.3 där man kör lyx kanske vid 06-08 pÃ¥ morgonen och sedan 15-17 pÃ¥ kvällen osv. eller när mÃ¥nga ska duscha
2.3 Varmvatten schema (default) = från
2.9.1 Periodisk höjning (legionellakörning) = ej aktiverat för mig men default är aktiverat och kör var 21 dagar, om man i princip duschar så att det tar slut på varmvatten kan man stänga av detta men det finnns alltid en risk att det bildas legionellabakterier speciellt om man reser bort en längre period osv.

Meny 4: Värmepump
4.2 (default) Driftläge = auto
4.9.1 (default) Driftprioritering = varmvatten 30 min, värme 30 min
4.9.2 Autolägesinställning
        Stopp av värme 15 grader  // Blir det över detta stängs värmen i pannan av.
        Stopp av tillsats 5 grader   // Ingen eltillsats kopplas in över denna temp, gÃ¥r att ställa till 1 grad men kan dÃ¥ bli problem att göra varmvatten samtidigt om den ska göra värme och det är runt 3 grader utomhus därav har jag ställt min till 5 grader
        Filtreringstid 3 h // Om det gÃ¥r frÃ¥n 0 till -20 och sedan till 0 igen sÃ¥ kommer denna göra ett snitt pÃ¥ temeperaturen den gÃ¥r pÃ¥.

4.9.3 Gradmininställning
        Aktuellt värde = visar aktuellt värde, gÃ¥r att ändra för att se hur pannan beter sig vid de gradminuterna man ställer manuellt
        Start kompressor = -60 (gÃ¥r att testa höjja frÃ¥n -200 till -300 men vet inte om det ger nÃ¥got)
        Startdifferens tillsats = -1000 (testa -1000 till -1500  // Ge pannan lite extra tid innan eltillskott hjälper till)
        Diff mellan tillsatssteg = -100 (testa -100 till -150  // Intervall innan eltillsatsen ökas med ytterligare 0,5 kW)

4.9.5 (default) schema blockering = ej aktiverad


Meny 5: Hemlig Service Meny, man når denna genom att hålla i returpilen i 8 sekunder, ändra inget som du inte vet vad det gör och se även till att skriva ner alla inställningar du har så man alltid kan gå tillbaka.

5.1.1 Varmvatteninst  // Här kan du ställa för de olika lägerna vilka grader dem ska ha. För mig sÃ¥ har jag ställt detta för normal läget:
        Starttemp 44
        Stoptemp 50 // HÃ¥ll 6-7 grader skillnad sÃ¥ minimeras antal starter under den varma Ã¥rstiden
        Stoptemp periodisk höjning 55  // Högre ger ofta varningar i form av hög kondensortemp

5.1.2 Max framledningstemp = 60, denna hade man behövt ställa lägre om vi inte hade en egen shunt till golvvärmen då man
        vill skydda golven med max 45 grader men dÃ¥ vi har shunt sÃ¥ vill man ha den pÃ¥ 60 sÃ¥ att elementen pÃ¥ ovanvÃ¥nigen blir riktigt varma.

5.1.3 (default) Max diff framledningstemp, max diff kompressor = 10 grader, ej rört, vet ej vad denna gör
5.1.3 (default) Max diff framledningstemp, max diff tillsats = 7 grader, ej rört, vet ej vad denna gör
5.1.4 (default) Larmåtgärder = ta bort varmvatten, ej rört denna



5.1.5 Fläkthastighet frånluft (ställ in 5.1.5.1 först och sedan justera denna)
        Normal 42% för mig som ger mig ca 180 i luftflöde // Försök fÃ¥ minst 180 i luftflöde men helst över 200

5.1.5.1 Injustering av ventilation (en av de viktigaste inställningarna)
        Skriv ner vad det stÃ¥r, jag hade 1.07 i korrigeringsfaktor. GÃ¥ in pÃ¥ intrimning av ventilation och skriv ner vad du har i verkligt luftflöde och ändra luftflödet tills det stÃ¥r 0.85 i korrigeringsfaktor, detta genom att:
        1. bocka i intrimmning av ventilation
        2. ställ in verkligt luftflöde till 203 m3/h

        de oranga värderna under inställnignarna visar pÃ¥ min:
        korringersingsfaktor 0.85
        värde lufthastighetsgivare (BS1) 194.3
        korrigerat värde (BS1) 165.5


        detta gör att det blir mycket färre avfrostningar dÃ¥ pannan räknar ut hur ofta den ska göra avfrostningar baserat pÃ¥ bl.a. detta värde. Är detta för högt ställt sÃ¥ kan pannan isa igen efter tid speciellt om det är kallt längre perioder. Detta värde är ställ av dem som gjorde OVK enligt normen och det du har är korrekt (förhoppningsvis) men vill man optimera det hela sÃ¥ mÃ¥ste man ändra denna inställning.

5.1.11 Laddpumphastighet
Värme, auto (default) = ska vara ibockad
Minsta tillåtna hastighet (default) = 1%
Varmvatten, auto (default) = ska vara ibockad
Högsta tillåtna hastighet (default) = 100%

5.1.12 intern eltillsats
Säkringsstorlek = (värdet på huvudsäkring, se elfaktura, ÄNDRA INTE om du inte vet vad du gör och varför), min är inställd till:
max inställd eleffekt (default) = 6.5 kW
säkringsstorlek (default) = 16 A
omsättningstal (default) = 300

RÖR EJ! 5.1.12 max installerad effekt ! ! ! RÖR EJ DENNA! ! ! ändrar du värde och väljer lås värde så går det inte att ändra denna efter 24 timmar och du måste byta display!!!

5.1.14 flödeinställningar klimatsystem = Välj förinställd och radiator, detta då vi har shunt på golvvärmen så denna inställning är för elementen på ovanvåningen
DUT är ställd till -15 grader, DUT är lägsta temp som vanligtvis händer pÃ¥ vintern = -15  // Detta är inte den lägsta temperatur som nÃ¥gonsin hört talas om där man bor. -15 är standard för Stockholm, Ã…kersberga

RÖR EJ! 5.1.22 heat pump testing = RÖR EJ DENNA OM DU INTE VET VAD DU GÖR!

RÖR EJ! 5.1.2.4 spärrband = RÖR EJ DENNA OM DU INTE VET VAD DU GÖR!


5.1.99 övriga inställningar
          MÃ¥nader mellan filterlarm = 1  // PÃ¥minner om ett det är dags att dammsuga filtret

RÖR EJ! 5.4 till 5.10 = RÖR EJ DENNA OM DU INTE VET VAD DU GÖR!


När allt detta är inställt så kan du gå in på Info menyn (stora I längst ner till höger i huvudmenyn), sedan till översta valet serviceinfo, denna serviceinfo meny är hur pumpen beter sig just nu, olika grader osv.

När du är i serviceinfo så gå sedan till:


    sida 4/16

Hastighet värmebärarpump, om den konstant är på 1% så är flödet eventuellet för högt på pumpen bakom luckan, sänk i så fall cirkulationspumpen bakom luckan på framsidan till I eller II)

Hastighet värmebärarpump, om den är konstant på 100% så är flödet eventuellt för lågt, höj i så fall cirkulationspumpen bakom luckan på framsidan till II eller III) om du har följt denna guide så borde du redan ha III inställt och därav
Jämför med värme :dt: är och :dt: bör på samma sida, värdena ändras inom några min efter att pumpen justerats.


    sida 5/16

Värde lufthastighetsgivare (över 180 är mest ekonomiskt och gör det möjligt för pannan att nå de högre frekvenserna där 120 Hz är maxhastighet och ger med 2kW input ca 5 kW värme)


Nibe F750
Värmekurva 5 +1
Fläkt 42% 180 m³/h beroende på hur smutsiga filtrerna är
Golvvärme LK i betongplatta på nedervåningen
Radiatorer på ovanvåningen
22 grader inomhus
105 kvm OBOS Kärnhem, 2 plan, parhus, Åkersberga utanför Stockholm byggt 2023

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hur många tror du orkar läsa ett oändligt långt inlägg?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Optimeringsguide, golvvärme och element
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2024, 18:43:40 »
Citera
Hur många tror du orkar läsa ett oändligt långt inlägg?

Om man har problem orkar man nog läsa mer än så. Har man inga problem tittar man väl inte in här??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe F750 Optimeringsguide, golvvärme och element
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2024, 08:14:51 »
Hej!

Ambitiöst inlägg! Svårt att göra ett inlägg som passar för alla, men här kommer lite feedback för det du skriver:

Har man shunt och golvvärme tycker jag man ska sätta termostater för golvvärme på max också initialt (efter avluftningen), och sedan justera balansen mellan golvvärmen och elementen på övervåningen så att det blir lagom varmt både uppe och nere. Sedan kan man återigen använda termostat på enstaka ställe för golvvärmen.

Elementen ska alla vara varmast upptill men typ 7 grader svalare nertill så att framledning och retur till elementen inte är samma (då kortsluter de flödet).

Filtreringstid ska vara 24 h. Då kommer värmepumpen sluta göra värme på våren när *dygns*medeltemp går över "stopp av värme". Den kommer då inte göra värme på kalla vårnätter vilket man oftast inte vill eftersom dagen efter är så varm så huset kommer ikapp pga solvärmen. Sedan får man sänka stopp av värme-inställningen så lågt det går.

Jag väljer istället att aktivera rumsgivaren med "påverkan", men framför allt schemalägga en lägre förskjutning av kurvan dagtid på våren och tidig höst (när det är soligt) för att ingen/mindre värme ska göras dagtid när solen ändå värmer för mycket.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!