Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 trasig elpatron, larm och luft i systemet  (läst 1338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 trasig elpatron, larm och luft i systemet
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2024, 15:36:51 »
Efter endast två år?? Fabrikationsfel eller aggresivt vatten?? Trots garanti så bör man ju vara orolig att detta kan upprepas. Att byta till ny som sedan också korroderar sönder, jag vet inte. Känns som att det borde finnas ett underliggande problem
m
Efter 2 Ã¥r klart fabrikationsfel, SÃ¥ det med aggressivt vatten tror jag inte pÃ¥.  VX är av rostfritt  materiel och ska klara minst och lite vad trycket som frÃ¥n kompressorn ger. Blir till Ã¥beropa garanti.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 trasig elpatron, larm och luft i systemet
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2024, 16:11:48 »
Det är väl då bara frågan hur ofta det förekommer, huruvida tillfälligt fabrikationsfel alternativt undermålig konstruktion. Känns sådär
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad predator920

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 trasig elpatron, larm och luft i systemet
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2024, 21:12:04 »
Elpatroner är tydligen inte ovanliga att byta, men värmeväxlaren verkar mer ovanligt. Vattnet var alldeles svart vid bytet av första elpatronen och har en mer ljust gulaktig färg nu.
Mig veterligen så ska inte vattnet vara speciellt aggressivt, men ska helt klart höra av mig till Nibe om en vidare utredning av detta (tror dock knappast att man får något svar på den frågan).

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730 trasig elpatron, larm och luft i systemet
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2024, 21:25:31 »
Har inte bytt många växlare på 730/750 men desto fler elpatroner, tror dock inte hela sanningen beror på komponentfel, utan slarviga installatörer som inte fyller upp och luftar ordentligt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F730 trasig elpatron, larm och luft i systemet
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2024, 07:16:43 »
Jag tar alltid snifftest på vattensidan om jag har lågtryckslarm
Samma. Men tänkte på långtidseffekter när jag skrev förra inlägget. Så inte rörsystem och radiatorer skadas av läckande kondensor i längden, pga surt vatten.
Inte så länge vi kört värmepumpar som spricker i våra värmesystem.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F730 trasig elpatron, larm och luft i systemet
« Svar #20 skrivet: 24 februari 2024, 05:18:49 »
ja exakt, nä blir kul att se framöver vad för sideffekter det eventuellt kan ha.

Utloggad predator920

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 trasig elpatron, larm och luft i systemet
« Svar #21 skrivet: 29 februari 2024, 20:38:58 »
Tackar för all input och hjälp kring detta. Hoppas verkligen att det ni nämner om följdproblem är något vi slipper. I och med att alla golvvärmeslangar är av plast så hoppas jag på mindre risk för problem än med metallrör. Dock så misstänker jag att det är svårt att säga hur plast reagerar på surt vatten också.

En kort uppdatering efter att bytet av värmeväxlaren nu är gjort. Mer eller mindre ingen luft kvar i systemet och allt verkar flyta på som det ska. Har luftat 3ggr den senaste veckan och endast fått ut en lite mängd luft ur den övre luftnippeln.

Om det är någon annan som misstänker denna typ av fel så följer här en kort beskrivning av de symptom jag har upptäckt både innan och efter problemet uppdagades som sannolikt är mer eller mindre direkt kopplat till detta fel. Förhoppningsvis så kan det hjälpa någon.

1. Mycket luft i systemet som återkommer även om man luftar.
2. Vid luftning under drift så kommer mer luft vid varmvattenproduktion är vid värmeproduktion. Beror på högre tryck på köldmediumet vid produktion av varmvatten är vid värme.
3. Temperaturbegränsarlarm (52) pga. för mycket luft i systemet.
4. Larm om korta drifttider (229) pga. för mycket luft i systemet.
5. Hetgaslarm (44) pga. för lite köldmedium.
6. Hetgastemperaturer (BT14) som ofta ligger en bra bit över 100grader. Hetgaslarmet löser ut vid 120grader.
7. Stor temperaturskillnad mellan avluft (BT21) och förångare (BT16). Bör oftast inte skilja mer än 2-4 grader efter ett tags kompressordrift.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!