Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket kostar gasen vid kompressorbyte ?  (läst 2349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maze

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mycket kostar gasen vid kompressorbyte ?
« skrivet: 05 september 2018, 21:09:19 »
Jag fick min offert på ett kompressorbyte på en FVP (Nibe 310p). Där har de tagit betalt 1375kr för gas under materialkostnader, låter väldigt högt är det här normalt? Arbetskostnaden är specificerad under en annan kostnad.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kostar gasen vid kompressorbyte ?
« Svar #1 skrivet: 06 september 2018, 09:39:33 »
Visst låter det mycket för 420 gram propan men jag har fått betala liknande summor.

Beroende på hur stort huset är kan det vara en fördel att välja 360P reservdelskompressor (650 W) istället för dito 310P (550 eller 500 W). Blir en dryg tusenlapp dyrare men ökar energibesparingen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Maze

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket kostar gasen vid kompressorbyte ?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2018, 12:40:58 »
Tack för tipset men jag har redan bytt kompressorn. Vad är normalt att ge i pris för ett kompressorbyte efter rotavdrag?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kostar gasen vid kompressorbyte ?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2018, 13:04:02 »
Sedan när får man rotavdrag för byte av kompressor i värmepump?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Maze

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket kostar gasen vid kompressorbyte ?
« Svar #4 skrivet: 06 september 2018, 13:40:22 »
För arbetskostnaden får du 30% i rotavdrag.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kostar gasen vid kompressorbyte ?
« Svar #5 skrivet: 06 september 2018, 15:31:58 »
Intressant. Det jag kan läsa mig till hos Skatteverket är att man inte får rot-avdrag på service av värmepump men man får rot-avdrag för reparation av värmepump. Ett problem är då värmepumpsfirmor som kallar det service att byta en trasig kompressor till en ny... Fick själv inget avdrag för ett antal år sedan eftersom firman sa att det var service. Gissar att byte av bara kompressorn i 310P hamnar på runt 10 KSEK efter rot, men oftast byter man betydligt fler delar i samband med kompressorbytet som torkfilter, expansionsventil, pressostat och förångare etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!