Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?  (läst 20677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #15 skrivet: 24 juli 2018, 15:39:01 »
help
Ni som vet, förklara för endumen hur frikylan skapas och distribueras!

Det är nog ingen som kan förklara det... ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #16 skrivet: 24 juli 2018, 17:11:15 »
Det är nog ingen som kan förklara det... ;)
Tack råttan!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #17 skrivet: 27 juli 2018, 14:43:27 »
help
Ni som vet, förklara för endumen hur frikylan skapas och distribueras!

Man kan inte skapa kyla, bara transportera bort värme!

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #18 skrivet: 03 augusti 2018, 10:52:41 »
Då jag är i budgeteringstagen för frikyla lånar jag denna tråd och ställer en fråga om placeringen av fläktkonvektor till er med erfarenhet:
Det verkar som vissa väljer en central placering medan andra placerat konvektorn i ett sovrum...

Ponera att man har FTX och väljer en centralt placerad fläktkonvektor i allrum som är vägg i vägg mot 3 sovrum. Kommer man fÃ¥ in nÃ¥gon kyla överhuvudtaget i sovrummen?  ...i och med att luften rör sig ut frÃ¥n sovrummen till närmsta frÃ¥nluftsdon i toalett/tvätt/kök. Sc:,h
Se exempel från vår övervåning där vi funderar på placering av konvektor ovan dörr till KLK.
« Senast ändrad: 03 augusti 2018, 11:05:23 av Stubbe »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #19 skrivet: 03 augusti 2018, 11:20:19 »
Min erfarenhet är att kylan helst rinner nerför trappen.
Min frikyla är liknande placerad, jag har dock inte FTX utan mek frånluft.
Man märker kylan bäst i rummet nedanför trappan när frikylan fått blåsa på ett tag.
Den gör dock lite nytta i angränsande rum men det är lite svårt att sprida runt kylan i huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #20 skrivet: 03 augusti 2018, 12:20:23 »
Sätt då in aktiv kyla istället, t.ex. en luftluftvärmepump med hög kylkapacitet. Nu när det är så varmt ute behöver man starta kylningen minst ca 3 timmar innan det är sovdags. Mycket kyla rinner ner till nedervåningen men så småningom börjar även sovrummen på övervåningen bli svalare trots att mekaniska ventilationen går i motsatt riktning. Känns att kylan har vissa problem att passera dörrposten till sovrummen även om kylan blir bra i allrummet någorlunda snabbt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #21 skrivet: 03 augusti 2018, 16:45:03 »
Min erfarenhet är att kylan helst rinner nerför trappen.
Min frikyla är liknande placerad, jag har dock inte FTX utan mek frånluft.
Man märker kylan bäst i rummet nedanför trappan när frikylan fått blåsa på ett tag.
Den gör dock lite nytta i angränsande rum men det är lite svårt att sprida runt kylan i huset.
Funderar lite på hur det skulle bli med FTX om den kylda frånluften kan innebära att tilluften blir svalare?
Är det rimligt anta att det ger någon reell effekt?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #22 skrivet: 03 augusti 2018, 21:42:56 »
Dagtid när det är typ 32 grader ute och man kyler till t.ex. 22 grader inne bör FTX ge visst effektbidrag och något svalare tilluft. På natten när det t.ex. faller till 17 grader ute är det en nackdel med FTX då tilluften blir en aning varmare. På åtminstone vissa FTX går det då att stänga av återvinningen och ta tilluften direkt utifrån.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #23 skrivet: 04 augusti 2018, 11:13:56 »
Tack för svaret Josth!

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #24 skrivet: 08 augusti 2018, 23:16:37 »
Jag kan ge mina erfarenheter med ftx och central frikyla. Min första erfarenhet när jag körde igång ftx var att det var i princip omöjligt att få tillräckligt svalt i sovrummet även vintertid! Sommartid kan dock ftx vara en liten fördel då den kyler inkommande luft så länge det är kallare inne än ute. Men fortfarande långt från bra temperatur.

Det kommer bli varmare i sovrummen som ligger i samma eller över det plan kylan går ut i, än det rum kylan kyler. Med det sagt så kan det fortfarande bli svalare i sovrummen än vad ni har nu. Får ni ner temperaturen på frånluften så kommer även tilluften bli svalare. Har ni oisolerade innerväggar hjälper det också att kyla sovrummen. Men vill ni ha kallare i sovrummen än övriga rum, 16-18 är rekommenderat och är även vad jag föredrar - så behöver ni även kyla tilluften till sovrummet.

Jag kyler tilluften till vårat sovrum(det var ett test, som fungerar bra och jag skall dra om så all tilluft kyls så alla sovrum kan få riktigt svalt). På så sätt kan vi även sommartid ha tex 18 i sovrummet, 21 i övriga huset och valfri temperatur i tex badrum, arbetsrum, etc, genom att ställa termostaten till golvvärmen.

Så jag skulle rekommendera ett batteri till ventilationen och ett till allrummet. Alternativt om ftx/ventkanaler är placerat tex på vind, så kan det räcka med ett batteri som både kyler tilluften och med extra fläkt kan kyla luft som leds in i huset.

Hade kopplat bort termostaten till kylningen medans vi var på semester men idag blev det tom för kallt inne med 19 grader när det var 30 ute! Tack vare låg kb då värmepumpen fick jobba mot kalla 26 grader i poolen pga värmen av i tre veckor.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #25 skrivet: 10 augusti 2018, 18:35:20 »
Citera
Så jag skulle rekommendera ett batteri till ventilationen och ett till allrummet. Alternativt om ftx/ventkanaler är placerat tex på vind, så kan det räcka med ett batteri som både kyler tilluften och med extra fläkt kan kyla luft som leds in i huset.

Tack för svar putte.
Har du själv kylbatteri till ditt FTX?

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #26 skrivet: 10 augusti 2018, 22:47:12 »
Tack för svar putte.
Har du själv kylbatteri till ditt FTX?

Jag har ett kylbatteri som kyler avluften från ftx för att värma köldbären så den ger ingen kyla men till det batteriet har jag även dragit tilluften till sovrummet som då kyler sovrummet. Sedan har jag ett batteri med tillhörande fläkt i fd pannrummet som trycker upp luften i skorstenschaktet och sedan har jag tagit hål till schaktet uppe vid taket på övre plan. Där sprider den sedan ut sig i vardagsrum, kök och hall som är i öppen planlösning. Sedan går det ner i trappan till bottenplan och kyler hela den våningen. Luften sugs vidare in i fd pannrummet och sedan runt igen.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #27 skrivet: 11 december 2018, 11:30:12 »
Just denna sommar var frikylan mer än guld värd! Har alltid tidigare kunnat trycka ned tempen i hela huset till 18,5 grader oavsett utetemperatur, men nu i sommar var det precis så att vi kom under 20 grader när det var som varmast. Förvisso torr och härlig luft, men ändå! Har nu haft frikyla sedan 2006 och tycker fortfarande att det är bland det bästa jag gjort. Låt vara att det var ett smärre projekt att få till det då, eftersom det var i princip ingen som gjort det och kunde dela med sig av kunskap och idéer. Tråd till mitt bygge från början. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16192.0

Håller just nu på att bygga ut och självklart skall det in frikyla i de nya rummen också. Har därför beställt en Skystar-22 som jag helt kommer att bygga in i taket i nya matsalen (med plast och allt) för maximalt dold montering och sen göra slitsar för in och utblås av luft. Ett ytterligare sovrum får sig en crc34 takmonterat som kommer att sitta ovanför några garderober. Ett rum i källaren räknar jag med får så mycket marksvalka så att jag inte kommer att behöva någon kyla där (Har inte behövt det hittills så har lite svårt att se att det skulle skilja sig) och det sista är ett hobbyrum/garage så där spelar det då rakt ingen roll. OM det mot förmodan skulle bli varmt där (tvivlar starkt då det är återfyllt mot väggar och nästan inga fönster) så får jag helt enkelt öppna garageporten och få lite drag bara.

Är det någon mer än jag som kyler hela eller så gott som hela huset förresten? Har ni räknat på vad det kostar er att hålla svalt i hela huset per dygn? För mig är det superbilligt då det bara krävs några få watt till en cirkpump och till fläktarna i konvektorerna (som är dimensionerade att gå på lägsta hastighet så gott som dygnet runt). Bilder på era installationer (gärna både bygg- och färdigbilder vore kul!

//Rob

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #28 skrivet: 12 december 2018, 13:17:46 »
 :o Jag är nöjd sÃ¥ länge som innetemp är under 25 C pÃ¥ sommaren.
Vid 18,5 C skulle familjen klaga på kylan, de vill ha minst 22 C nu på vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Erikpetterssonn

  • Gäst
Erikpetterssonn
SV: Hur fungerar er frikyla nu i tokvärmen?
« Svar #29 skrivet: 06 april 2019, 18:13:02 »
Hej,
Jag har en NIBE 1255-12 CU med Bergvärme och passiv kyla inkopplad, detta byggdes nytt när vi byggde vårat nya hus.
Jag är inget proffs på detta och har precis fått igång frikylan men jag har lite problem att förstå hur inställningarna ska vara på pumpen för att nå maximal effekt med kylan.

Dessa soliga vårdagar har gjort att vi kan få 27-29 grader i huset, vi har stora fönster mot söder!

Just nu tycker jag inte frikylan får ner mer än 2-3 grader och jag har 1 stort aggregat (sabiana) på nedervåning och 2 mindre (sabiana) på övervåningen.
Vi har tänkt på att eventuellt komplettera med solfilm (53% värme ska tas bort) på våra fönster men vill först få se vad frikylan gör maximalt.

Någon som kan guida mig hur inställningar ska göras på NIBE 1255-12 CU?
Med vänlig hälsning,
Erik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!