Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: volymförstorare  (läst 6898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #15 skrivet: 24 oktober 2008, 16:48:12 »
Hej

Kompressorn i en modern värmepump är beräknad att klara 400-500 000 starter, av vad jag fått fram så är inte tillverkarna av scrollkompressorerna bekymrade av antalet starter. Det verkar som om man är mer orolig för att kompressorn jobbar mot för höga tryck och temperaturer.

Det verkar som om många är onödigt bekymrade över antalet starter, kompressorn är avsedd att starta runt 20-30 ggr under vår och höst. Det säger man när man talar med folk på CTC.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: volymförstorare
« Svar #16 skrivet: 24 oktober 2008, 17:01:22 »
Ja i sÃ¥ fall är det lite hysteri angÃ¥ende start stopp. Med 25 Ã¥rs livslängd 400000 starter kan pumpen starta 43 gÃ¥nger varje dag och det gör den knappast när det är kallt. SÃ¥ den kan starta en massa gÃ¥nger resten av Ã¥ret utan att det ska vara nÃ¥got problem. Men dÃ¥ slog mej en annan tanke risken med att överdimensionera  pumpen är ju väldigt liten om ovanstÃ¥ende stämmer. SÃ¥ dÃ¥ borde man i princip kunna köra med 1 nummer större pump och slippa spetsvärme. Det verkar ju som att dom flesta borrar mer än vad som är rekomenderat till resp pump i allafall (ut tifall att)sÃ¥ hÃ¥llet borde räcka till även för nÃ¥gra riktigt kalla dagar priserna pÃ¥ pump storlekar skiljer ju inte sÃ¥ mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: volymförstorare
« Svar #17 skrivet: 24 oktober 2008, 17:24:20 »
Man behöver ju inte hugga i hur som helst, men det är nog bättre med ett nummer för stort än för litet.

Min pump är nog en aning överdimensionerad, jag hade säkert klarat mig med en 105:a, jag har en 107:a. Men på vintern om det är tillräckligt kallt, så går den i stort sett hela tiden, den stoppar och startar kanske en eller två gånger under ett dygn. På sommaren däremot startar den 5-6 ggr och går sammanlagt runt en tim. Så att gå upp en storlek tror jag inte är något att vara rädd för. Det kanske finns andra skäl än start/stopp att se upp med, när man väljer storlek, så man ska väl hålla sig inom rimliga gränser i alla fall.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: volymförstorare
« Svar #18 skrivet: 24 oktober 2008, 17:54:15 »
Blir det inte korta gångtider mycket start och stopp när vp jobbar endast mot vattnet som finns i vp max 150 liter

Nej...

Min Ecoair 105 går mot en panna med 100l vattenvolym (+vattnet i elementen). Just nu har jag 7-12 starter/dygn. Pumpen går 6-9 timmar/dygn. I somras ökade jag startdiffen från 5 till 7 ºC, när antalet starter började komma upp mot 20st/dygn. (Den gick då enbart för VV produktion 48-55 ºC)

Tror inte du behöver vara orolig för knäppningar om du kör "rakt av" mot en panna. Även här kan du reglera temperatursvängningarna med startdiffen om du mot förmodan skulle få problem.

Kör du med styrsystemet Ecologic+shunt (som jag gör) kan det knäppa till svagt  när systemet ställer om till VV+värmedrift nÃ¥gra gÃ¥nger pÃ¥ hösten.

Att sätta in en tank med slinga för VV produktion är nog en god ide, men den behövs inte för att undvika knäpp eller minska starter.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!