Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe - vad betyder inställningarna?  (läst 7200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Paulina

  • Gäst
Paulina
Nibe - vad betyder inställningarna?
« skrivet: 02 september 2019, 21:50:16 »
Hej,

Har en nibe F730 och bor i ett nybyggt hus i Jämtland. Det här är andra vintern och temperaturen har börjat sjunka. Märker direkt att det är kallt igen i huset. Hade problem hela förra vintern, kändes som huset var konstant "nedkylt". Ungefär som när man har haft dörren öppen ett längre tag och precis har stängt den.

Har haft en rörmokare här och han såg att pumpen var inställd på bla. Solceller. Han rättade det (vi har inte det) och ändrade kurvan till 4 +1. Nu sitter jag här i ett nybyggt hus med fleecetröja och ulltofflor i början på september...

Vi har platta på mark, vattenburen golvvärme i hela huset och rumsgivare med "rattar" som är vridna på max.

När jag kollar inställningarna ser jag:
1.1.1 inställd på 20 grader
1.9.2 inställd på 20 grader
1.9.3.1 inställd på 20 grader
1.9.4 inställd på "styrning rumsgivare system 1" och "värmefaktor system 1" 1.0
4.9.1 Driftprioritering 30 min / 30 min

Betyder ovanstående att pumpen enbart jobbar upp till 20 grader? Ska jag ändra på alla ställen där det står 20 till 21 istället?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #1 skrivet: 03 september 2019, 07:16:23 »
Ja, det tar lite tid att lära känna ett nytt system och trimma in det.

Men börja med 1.1 Inne temp. Denna är önskad temperatur, bara att öka tills du tycker det blir behagligt inne.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #2 skrivet: 03 september 2019, 07:59:58 »
Hej!
1.1 = rumsgivarens börvärde
1.9.2 = Extern justering (har ingen påverkan i ditt fall, den kan påverkas av en kontakt som kan kopplas in på nån av AUX-ingångarna).
1.9.3 = Min framledning (20 C är ett bra värde)
1.9.4 = rumsgivarens påverkan, om rumsgivaren typ visar 18,5 C och börvärdet är 20 C så höjer den framledningen med en faktor 1,0 = (20-18,5) x 1,0 = 1,5 C
4.9.1 = driftprioritering, denna påverkar värmen bara om det samtidigt förbrukas mycket varmvatten, den stänger då av värmen på huset i max 30 minuter per timme om det är stort behov att producera varmvatten. Vanligen påverkar denna inte alls när varmvattenbehovet är lågt.

Det är kurvan som påverkar värmen inne, kurva 4 är normalt en bra kurva med golvvärme.
Ditt problem är troligen det som alla nybyggda hus med golvvärme i betongplatta kan ha, fukt i betongplattan.
I meny 5.9 finns en golvtorksfunktion som du kan testa, jag skulle testa grundinställningen på denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #3 skrivet: 03 september 2019, 17:42:10 »
Ditt problem är troligen det som alla nybyggda hus med golvvärme i betongplatta kan ha, fukt i betongplattan.
I meny 5.9 finns en golvtorksfunktion som du kan testa, jag skulle testa grundinställningen på denna.

Ja, initialt kanske men inte efter det första året...
Lämna detta därhän, det är överkurs.  :o
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #4 skrivet: 03 september 2019, 21:00:32 »
På vilket sätt känns det kallt? Säger termometern att det är kallt eller personen?

Är tillsats tillåtet? Är framledningen tillräcklig hög? Vad brukar det vara för fram och retur temp?

Golvvärme tar ju en tid att värma upp nu efter sommaren.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Paulina

  • Gäst
Paulina
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #5 skrivet: 03 september 2019, 22:42:12 »
Vad skönt att det var överkurs! Hittar nämligen inte meny 5. Ens. Kommer bara upp i 4.9.5

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #6 skrivet: 03 september 2019, 22:48:19 »
Man håller inne bakåtknappen (när du är i huvudmenyn) i 7 sek så dyker service-menyn upp.
Men ge dig inte in och pillra där utan att ha en bra manual.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25977/531378-1.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Paulina

  • Gäst
Paulina
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #7 skrivet: 04 september 2019, 06:52:08 »
Både jag och min sambo tycker att det är kallt inne. Det känns som att flera fönster står på glänt och kallluften "drar" i huset. Det är den bästa beskrivningen jag kan ge.

Jag har nu ändrat 1.1 temperaturen till 21 grader men lämnat de andra menyerna på 20.

Igår när vi skulle lägga oss var det 21,8 grader enligt termometern. Nu imorse när vi vaknade var det 20,0 grader inne. Det problemet hade vi i vintras också. Temperaturen inne sjönk alltid under natten så vi vaknar alltid frusna, droppen var när vi vaknade en morgon och det var 18 grader inne. Vad kan göra att temperaturen sänks under natten? Hur fixar man det?

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #8 skrivet: 04 september 2019, 08:06:44 »
F730 är en frånluftspump som återanvänder inneluften. (Du har egentligen postat i fel forumavdelning)

Det innebär att frisk(kall) luft sugs in i huset via friskluftintag, och skickas ut förhoppningsvis ännu kallare. Så luftomsättningen är av yttersta vikt och måste hitta en balans för att det skall bli behagligt.

Fläkthastigheten bör därför justeras in till husets krav på normventilation, inte mer. Detta skall din installatör ha superkoll på. Är fläkten ställd för högt känns kalldraget tydligt från friskluftsventilerna.

Är detta gjort korrekt kan man inte göra så mycket mer än att bara öka värmen/temperaturen i 1.1.

Trögheten i betongen gör speciellt på hösten om det snabbt blir kallare så tar det tid, flera dagar, innan man når balans. Men tröghet är generellt bra sedan när grundvärmen väl uppnåtts.
« Senast ändrad: 04 september 2019, 17:26:09 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #9 skrivet: 04 september 2019, 08:30:08 »
Ingen nattsänkning som är aktiverad?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9631
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #10 skrivet: 04 september 2019, 09:40:31 »
Både jag och min sambo tycker att det är kallt inne. Det känns som att flera fönster står på glänt och kallluften "drar" i huset. Det är den bästa beskrivningen jag kan ge.

Jag har nu ändrat 1.1 temperaturen till 21 grader men lämnat de andra menyerna på 20.

Igår när vi skulle lägga oss var det 21,8 grader enligt termometern. Nu imorse när vi vaknade var det 20,0 grader inne. Det problemet hade vi i vintras också. Temperaturen inne sjönk alltid under natten så vi vaknar alltid frusna, droppen var när vi vaknade en morgon och det var 18 grader inne. Vad kan göra att temperaturen sänks under natten? Hur fixar man det?

Om man flyttar från ett gammalt hus eller lägenhet med dålig självdragsventilation till ett modernt hus med mekanisk frånluftsventilation enligt Boverkets norm, kan det kännas som det drar lite överallt men man vänjer sig så småningom. Kanske behöver man något högre inomhustemperatur för att kompensera under en tid.

Om man under dagen har datorer, TV, diverse boxar, spis/ugn/micro etc. påslagna kan det höja innetemperaturen märkbart, särskilt i ett modernt välisolerat hus. Även solinstrålning märks tydligt. Under natten faller då innetemperaturen någon grad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #11 skrivet: 04 september 2019, 17:40:12 »
Igår när vi skulle lägga oss var det 21,8 grader enligt termometern. Nu imorse när vi vaknade var det 20,0 grader inne. Det problemet hade vi i vintras också.

Vad visar pumpen för innetemperatur i displayen? Det är sensorn till pumpen(och dess placering) som är avgörande för styrningen.

Det man även kan göra är att öka sensorns påverkan, så styrningen reagerar snabbare:
1.9.4 = rumsgivarens påverkan, om rumsgivaren typ visar 18,5 C och börvärdet är 20 C så höjer den framledningen med en faktor 1,0 = (20-18,5) x 1,0 = 1,5 C

Men är själv lite frågande om styrning med innetemp är så bra egentligen. Normalt styr man ju på utetemperaturen som då får avgöra värmeproduktionen. Med styrning på innetemp måste den först sjunka lite för att pumpen skall reagera, och det blir lite lagg i uppvärmningen?
Men kanske bekvämt att inte behöva bry sig om att trimma in någon värmekurva, men det vore nog bättre kanske.

Jag skulle vilja föreslå kurva 5 iaf. utan att veta ett dyft om huset i övrigt. 4:an kan vara i lägsta laget ändå.
« Senast ändrad: 04 september 2019, 19:26:44 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #12 skrivet: 04 september 2019, 18:07:01 »
Jag föredrar ingen eller minimal påverkan med innegivaren. För trögt system.

För mig brukar det skilja 0,5 -1 grad efter natten mot var det var på kvällen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Paulina

  • Gäst
Paulina
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #13 skrivet: 06 september 2019, 06:42:18 »
Du nämnde fläktastighet. Hur vet man vad som är normalt och vad som är "för mycket"? När dom var här och kollade på pumpen så gick dom omkring och la något över utsugsventilerna i exempelvis badrummet och så. Förmodligen för att se om de fungerade, men det var allt jag såg att de gjorde som hade något med ventilerna att göra.

Paulina

  • Gäst
Paulina
SV: Nibe - vad betyder inställningarna?
« Svar #14 skrivet: 06 september 2019, 06:47:31 »
Vad visar pumpen för innetemperatur i displayen? Det är sensorn till pumpen(och dess placering) som är avgörande för styrningen.

Det man även kan göra är att öka sensorns påverkan, så styrningen reagerar snabbare:
Men är själv lite frågande om styrning med innetemp är så bra egentligen. Normalt styr man ju på utetemperaturen som då får avgöra värmeproduktionen. Med styrning på innetemp måste den först sjunka lite för att pumpen skall reagera, och det blir lite lagg i uppvärmningen?
Men kanske bekvämt att inte behöva bry sig om att trimma in någon värmekurva, men det vore nog bättre kanske.

Jag skulle vilja föreslå kurva 5 iaf. utan att veta ett dyft om huset i övrigt. 4:an kan vara i lägsta laget ändå.

Termometern på pumpen visar alltid en högre siffra än vad den fristående termometern visar. Kan skilja mellan 2-3 grader. Hur ökar man sensorns påverkan? Går det att flytta Innegivaren eller är det "trådar" i väggen bakom den så det blir ett lite större projekt med flytt?

Om jag höger kurvan till 5, vad blir det för praktisk skillnad? Blir huset varmare snabbare? Reagerar pumpen fortare på kyla?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!