Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken är bäst??  (läst 7626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Vilken är bäst??
« skrivet: 08 februari 2013, 15:45:34 »
Jag har nu funderat fram och tillbaka och en hel del talar för att jag kommer att välja en av följande två vp:

IVT PremiumLine EQ, 17 kW
Nibe Fighter 1145, 17 kW

I båda fall utan inbyggd vvb, förstås.
Eftersom jag ansåg att det var för bra tillfälle för att låta bli har jag till mycket bra pris redan inhandlat en rostfri Bosch CC300LW, alltså en kombiberedare med ca 300 l vvb och en arbetstank på 120 l. C-pump för arbetstanken och ett expansionskärl sitter också redan i. En hel del talar dock för att jag faktiskt kommer att tilläggsisolera denna pjäs. Det verkar vara både möjligt, och nyttigt!
Den är förstås avsedd för IVT/Bosch, men med andra givare räknar jag med att den går att köra på samma sätt med Niben. Alltså bör detta inte nödvändigtvis påverka mitt val.

I mitt fall har jag fått priser på pumparna som innebar att jag kan göra mycket arbete själv, men ändå få full garanti.
Prisskillnaden är ca 10 000 till Nibes fördel. Garantivillkoren är ju däremot helt klart till fördel för IVT. Dvs IVT lämnar 6 år på hela pumpen och 10 år på kompressorn, medan Nibe lämnar 3 år, samt en trygghetsförsäkring på ytterligare 3 år.

Jag har ett effektbehov som inte är utrett med perfekt precision, men det ligger nog kring 50 000kWh med hela huset uppvärmt och i princip ingen eldning i kakelugnarna. De närmaste åren kommer dock ca 20% av husets yta att fortsätta att bara ha låg underhållsvärme, och troligen kommer jag att elda några kbm ved i kakelugnarna, när jag känner för det - och när det är som kallast.
Jag har alltså en markslinga på 600 m sen tidigare, och kommer att borra ett hål med ca 170 m aktivt djup.

Jag kommer att få någon påstått bra offert på Boschpumpar också med 6 års garanti, men det mesta talar ju för att de trots stor likhet med IVT ändå har sämre COP p g a de motsvarar äldre IVT-modeller än den jag nämnt ovan.

Så vad borde jag välja??
Ska jag prioritera bästa garantivillkoren?
Eller ska jag välja baserat på att de har varsitt kylmedel med olika egenskaper?
Eller är det nåt annat som har större betydelse?

COP skiljer, enligt Energimyndigheten mycket marginellt till Nibes fördel, och enligt resp datablad - är det svårt att säga. Jag har en känsla av att den skillnad man kan läsa sig till är mindre än att jag ska ta hänsyn till den. Jag har f ö sektionsradiatorer, någorlunda många, men inte så många att jag kan säga att jag ligger på ett verkligt lågt behov på framledningstemperaturen. När jag kommer att värma hela huset kommer den tillkommande ytan och lite till att ha golvvärme - men tyvärr sänker ju inte det mitt behov av högre framledning på radiatorkretsen i slutänden.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2013, 17:55:26 »
När jag köpte min 1245a så kunde man teckna 4 år försäkring extra för 3000 kr alltså totalt 10 år vet inte om det är värt det men jag tecknade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Vilken är bäst??
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2013, 19:01:33 »
Utan att nämna vad du skall välja så kan jag komma med min erfarenhet av tre vp installtioner.
En Ivt 1997, en Ivt 1999 och en Nibe 2004.

När vp:n i mitt fritidshus som är installerad 1999 åker ut så blir det en Nibe.
Jag har haft fler problem med IVT pumparna jämfört med Niben, dessutom konstiga fel >:(

Lycka till med ditt val tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Vilken är bäst??
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2013, 09:02:31 »
Jag står själv i valet av nyinstallation av BVP. Om jag har förstått det rätt så ingår ALLT i trygghetsförsäkringen och tilläggsförsäkringen som man väljer till NIBE och Thermia. IVT:s egna garantier ingår INTE arbete, dvs. rasar kompressorn efter 7-9 år så får du betala arbetet själv, garantin täcker bara kompressorn, hos NIBE däremot betalar du 0:-
Har jag förstått det fel?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2013, 09:53:51 »
Utan att kolla upp det tror jag du har missat nått har man en garanti betalar man aldrig arbetskostnad för att få felet åtgärdat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2013, 10:22:39 »
Jag har på annan plats i detta forum läst om nån som påpekade att det "bara" var (lång) kompressorgaranti på nån llvp som såldes på Jula. Där påstods att om kompressorn havererade så kom en ny på posten och man fick själv ansvara för bytet.

Det låter rätt märkligt. I rätt vanliga standardavtal mellan företag som säljer/köper anläggningar brukar finnas en formulering som i praktiken innebär att komponenter som fallerar ska ersättas på garantin, och om det inte behövs särskilda kunskaper för bytet, så ska kunden göra detta. Behövs det nån form av kvalifikationer, så ska leverantören även på plats montera den nya delen.

För konsumenter brukar det ju normalt vara ett bättre skydd än mellan företag, och för att byta kompressor är det ju uppenbart att det krävs särskilda kvalifikationer.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2013, 13:12:33 »
Det står på Ivt att reparation sker helt utan kostnad av auktoriserad ivt rep dock så ska det utföras en service på vp för att garantin ska gälla så det gäller att inte missa det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2013, 13:59:54 »
Yep, man ska t o m teckna serviceavtal vid installationen för att garantin ska gå igång, och då ingår i avtalet en service år 3 och en till år 5.
Avtalet kostar dock inte mer än i trakten under 2000 vilket med andra ord är hyfsat skälig ersättning för just servicebesöken.
Priset var enl min IVT-gubbe oklart från IVT i dagsläget eftersom den nya garantin är så ny...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2013, 14:14:51 »
Fast pris skillnaden till att välja ett märke som tex Nibe och köpa till försäkring för 3000 kr extra blir ju minimal fast det är bättre med garanti än försäkring även om det inte skiljer i pengar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2013, 14:47:22 »
Enligt de priser som jag fått så skiljer det 10 000 mellan en 1145 och en IVT...EQ. För att få den långa garantin på IVT måste jag lägga ut ytterligare 2 000, och i Nibefallet ingår väl 3 års garanti + 3 ytterligare år med Trygghetsförsäkring. Dvs skillnaden mellan IVT-garantin och Nibes upplägg är 12 000.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2013, 15:58:19 »
Men då har du ju 6 års garanti på hela samt vp 10 års garanti på kompressorn på ivt och endast 3 års garanti och 3 års försäkring på Niben vill du ha totalt 10 år på Niben kostar det 3000 kr extra om inte priset gått upp. Jag skulle inte valt Eq mest pga R410A.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2013, 16:17:24 »
Aha, det är de ytterligare 4 som kostar 3 lök! Ja, då är det ju "samma" garanti på Niben, med totalt 9000 kr skillnad till Nibes fördel. Det är förstås betydligt enklare att göra ett garantianspråk, än att till två parter göra en försäkringsanspråk. Men å andra sidan har man ju 4 år längre "skydd" på allt utom kompressorn på Niben!

Då har vi nog rett ut det, åtminstone så nära så att det räcker. Då är det de tekniska skillnaderna; Jag har inte heller uppfattat det som positivt med 410 istället för 407 - fast jag är dålig på sånt där. Jag kan konstatera att Niben verkar vara lite vassare än IVTn när det gäller 10-12 kW, men på 17 kW är COP bättre på IVT. På EQn, inte på övriga Bosch/IVT-modeller.

Fast jag kommer nog att hoppas på bra COP mest som funktion av att jag ska borra relativt djupt och tillsammans med markkollektorn lägga mig på betryggande marginal. Jag hoppas också att kombiberedaren ska vara lite nyttig med sin rätt stora totala vv/mantel-volym, samt arbetstanken även om den inte är så stor. Troligen är det effektivare i slutänden att lägga pengar på dessa grejer än att till varje pris ha värmepumpen med bästa COP på papperet. Och Nibe anger ju ett COP, som i och för sig inte är så högt, med framledning 50 grader, vilket tyvärr inte IVT gör. Jag misstänker att jag behöver rätt hög framledning under de kallaste veckorna under ett år.

Hm... Nu lutar det onekligen åt Nibe. Har samma pris på Bosch Compress 5000, och är lovad ett "kanonpris" på Bosch EHP. Mellan Boschmodellerna är det i första hand Regoversionen och c-pumparna som skiljer. I min installation kommer ju pumpen i kombiberedaren att vara viktigare än den i värmepumpen. (på varma sidan alltså).

F-n... Aftonbladet eller Expressen...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Vilken är bäst??
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2013, 16:19:40 »
Sedan är det väl så att i garantier så spelar det ingen roll vad det är för del, garantin täcker väl felet ändå. Har du en försäkring så måste reparationskostnaden överstiga självrisken, annars utgår väl ingen ersättning? Så om exempelvis en CP går sönder efter 4 år och bytet kostar 2000:-. Har du då en självrisk på 1500 och försäkringsbolaget skriver ner värdet på CP med 600:- så får du inte en spänn.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2013, 16:43:27 »
Nä, Trygghetsförsäkringen är helt enkelt en extra försäkring som täcker det som den vanliga villaförsäkringen inte täcker, dvs självrisk, värdeminskning eller vad det vara månde.
IVT-garantin täcker vad som helst på pumpen - så länge det verkligen är fel på pumpen och inte relaterat till nåt smutsfilter eller luft i systemet eller nåt annat "normalt", som i och för sig kan få pumpen att stanna. Men det gäller i 6 år. Därefter upp till 10 så är det bara kompressorhaveri som man ha garanti för.
Lite lustigt apropå kompressorn är ju att man i EQ har övergivit den Mitsubishikompressor man tidigare använt och där man påpekat fördelarna med den och dess många patent. Den senaste modellen har alltså en Copeland, som så många andra värmepumpar.
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 17:35:12 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2013, 17:09:50 »
Sedan är det väl så att i garantier så spelar det ingen roll vad det är för del, garantin täcker väl felet ändå. Har du en försäkring så måste reparationskostnaden överstiga självrisken, annars utgår väl ingen ersättning? Så om exempelvis en CP går sönder efter 4 år och bytet kostar 2000:-. Har du då en självrisk på 1500 och försäkringsbolaget skriver ner värdet på CP med 600:- så får du inte en spänn.
Får man inte nyttja hemförsäkringen även om man går back ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!