Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken är bäst??  (läst 7668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Vilken är bäst??
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2013, 19:37:04 »
Både NIBE-ÅF och Thermia-ÅF beskrev det så för mig. Det är därför det är otroligt viktigt att du har lägsta möjliga självrisk på hemförsäkringen. NIBE-ÅF berättade om ett exempel där en kunds kompressor gick sönder efter 8 år men i hans hemförsäkring hade han valt högsta möjliga självrisk (typ 9000kr) för att få ner premien och med försäkringsbolagets avskriving på den 8 år gamla kompressorn så fick han inte ut en krona, trotts att han hade tilläggsförsäkringen på 4 år.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2013, 19:40:34 »
Låter som en riktigt tråkig historia måste nog kolla upp min självrisk.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Vilken är bäst??
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2013, 21:38:47 »
Ja och det intressanta i kråksången är ju då hur mycket pengar man kan spara på en IVT. Går det sönder lite smådelar här och där som inte överstiger självrisken, som du får gratis åtgärdat av IVT, så kan det ju snabbt rinna iväg trotts att du har tilläggsförsäkring. En IVT kan ju på det sättet i slutändan blir en bättre investering.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2013, 21:42:23 »
Helt klart bättre med garanti än försäkring bara tråkigt att dom kräver service för att den ska gälla men ett bra steg mot bättre garantier på vp tummenupp men kom ihåg att 10 år gäller endast kompressorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2013, 22:15:25 »
Jag besvärade mig att kika i Nibes förskringsvillkor och för ovan nämnda situation gäller mycket riktigt:
4. Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för det objekt som anges i försäkringsbeviset. Försäkringen gäller vid så kallad maskinskada på det försäkrade objektet och ersätter det avdrag för avskrivning som görs genom den försäkrades villaförsäkring eller motsvarande försäkring, samt den självrisk som den försäkrade har erlagt med anledning av sådan skada.

En förutsättning för ersättning är att skadan har reglerats av den försäkrades villaförsäkring eller motsvarande försäkring och att avskrivning har gjorts på det försäkrade objektet och/eller att den försäkrade har erlagt självrisk.

5. Allmänna undantag
Försäkringen gäller inte för skada där kostnaden för reparation understiger gällande självrisk.


Det är ju i själva verket en viss skillnad, jämfört med en garanti. Sen beror det ju som sagt på vad man har för självrisk, och på vilket sätt avskrivningen räknas. Ett besök för reparation tenderar ju rätt snabbt att kosta några tusen, undantaget skulle väl vara t ex givarbyte. Givarbyte är å andra sidan nåt som jag fått gjort tre gånger på Nibepumpen på mitt företag. Två gånger på garantin, och en tredje gång gick det nog på good-will eftersom det aldrig kom nån faktura. Det var väl lite pinsamt, jag uppmärksammade dem förstås på den minst sagt begränsade livslängden på givarna. Tror de har blivit bättre nu.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2013, 22:21:51 »
Ytterligare en märklig skrivning:
11.3 Preskription
Den som vill göra anspråk på försäkringsersättning förlorar sin rätt, om han inte väcker talan vid domstol mot försäkringsgivaren inom tre år från det att han fick kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i vart fall inom tio år från det att anspråket tidigast hade kunnat göras gällande.

Har den ersättningsberättigade framställt anspråket till försäkringsgivaren inom den tid som angetts i första stycket har han alltid sex månader på sig att väcka talan vid domstol mot försäkringsgivaren sedan försäkringsgivaren tagit slutlig ställning till ersättningsfrågan.


Läser man detta framgår att man måste väcka talan vid domstol inom viss tid för att få rätt till försäkringsersättning. Rimligen en felskrivning, men sånt borde förstås inte förekomma. Det är ju fullkomligt självklart att man måste kunna göra anspråket utan att gå till tinget, och det framgår i och för sig också av en annan paragraf där det står hur man ska göra anspråket...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Vilken är bäst??
« Svar #21 skrivet: 09 februari 2013, 22:31:04 »
Ja där ser man.
Ja Smurfen, det är mellan år 4-6 som skillnaden kan bli stor i omkostnader antar jag. Även om jag skaffar mig en IVT skulle jag nog köra tillägget år 7-10 ändå.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #22 skrivet: 09 februari 2013, 22:45:34 »
Jag har en Thermia, den har krånglat i stort sett varannat eller var tredje år från 1996 tills nu. Utöver reparationskostnader på sisådär 20 000:- har stillestånden kostat ungefär lika mycket i form av ökad el- och vedförbrukning. Så kostnaderna blir lätt lite mer än försumbara om man har en dålig värmepump. Garantin 1996 var två år...
Jag har hört om folk som har haft problem med både Nibe och IVT, men i mitt fall blir det nog i alla fall inte en Thermia.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Vilken är bäst??
« Svar #23 skrivet: 10 februari 2013, 00:03:07 »
Thermia har väl fortfarande bara 2 års totalgaranti om jag förstått det rätt? Det är väl "bara" 3 års värmepumpsgaranti. Dessutom står det i mina offerter att det är 12 månaders fri service på NIBE utöver 3 års totalgaranti. Jag vet inte om de andra har liknande men det står inget om det i offerterna jag fått?
Sedan funderar jag lite över IVT:s garanti? Det verkar vara 3 års totalgaranti men år 4-6 verkar det inte vara totalgarani utan "bara" garanti på värmepumpen, i alla fall enligt min offert. Undrar vad det innebär mer exakt. Varför står det inte 6 års totalgaranti?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2013, 00:14:49 »
vad menar du/dom med totalgaranti?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Vilken är bäst??
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2013, 00:36:59 »
Jadu, det är definitivt något jag har skrivit upp på min "frågelista" till min ÅF på Måndag. Det känns väldigt relevant. Men Thermia och IVT är ju noga med attt skilja på 2/3 års totalgaranti respektive 3/6 års värmepumpsgaranti. Det är bergis x antal delar/arbeten som de klassar som att de "inte ingår i värmepumpen". Kan det vara så att ÅF måste lämna 2/3 års totalgaranti, dvs. kan det vara någon sorts kvalitetsgaranti som installatören måste lämna?
NIBE har ju bara 3 års totalgaranti och inget annat så de får det enklare med begreppen :)
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2013, 09:41:24 »
Ok, det kan ju vara så att totalgarantin gäller hela installationen eftersom jag misstänker att din offererande installatör ska göra rörarbeten runtikring värmepumpen. Då gäller kanske garantin störningar pga luft eller smuts i systemet.
Sen har jag svårt att tänka mig att leverantören tar på sig problem som beror på att du har rost från gamla element eller liknade. Jag är lovad (fulla) garantier på värmepumpen trots att leverantören gör ett minimum, eller t o m ingenting av installationen. Servicebesök är däremot nödvändiga, och naturligtvis är det mitt problem om nånting utanför värmepumpen krånglar.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #27 skrivet: 10 februari 2013, 09:43:51 »
Vid en vanlig vp installation så sitter ju allt i vp och är installation riktigt gjord vad kan bli fel utanför vp Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst??
« Svar #28 skrivet: 11 februari 2013, 22:23:00 »
Om allt är riktigt gjort och ingenting har material eller fabrikationsfel så kan inte mycket gå fel. Det är väl i de lägena man lämnar garanti på att det inte ska gå fel...
Vad kan då gå fel efter en installation? Typ vadsomhelst antar jag... Finns det rör med kopplingar, ventiler av olika slag, expansionskärl osv så är det väl klart att det kan tänkas att den som monterat gjort fel, även om han borde ha gjort rätt. Eller att nån avluftare läcker, eller... osv. Det finns ju många sätt att montera ett expansionkärl och de flesta sätten är väl fel.

Totalgaranti skulle ju också kunna inkludera att dimensionering av t ex kollektor är korrekt (eller åtminstone tillräcklig).

Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst??
« Svar #29 skrivet: 12 februari 2013, 07:23:20 »
Låter märkligt om tillverkaren håller med garanti för att en klåpare dimensionerat fel eller installerat felaktikt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!