Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GT6 gÃ¥r inte över 60grader - vad är fel?  (läst 11527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smeden_Bo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GT6 går inte över 60grader - vad är fel?
« Svar #30 skrivet: 07 februari 2012, 11:30:31 »
Hej,

Jag är precis ny på forumet även om jag dragit nytta av det tidigare och vill börja med att tacka alla här som delar med sig av sin kunskap!!

Blev väldigt glad när jag såg denna tråd, har precis samma problem med min E11 (låg temperatur på GT6, samt Tillskott som går på vid bara några minus). Min fråga är, kan jag som glad amatör skruva på exp ventilen, och i så fall, var sitter den?
Har precis låtit byta mjukstarten till kompressorn och servicekillen passade på att serva maskinen. Han tyckte deltat var lite stort så han vred på nån ventil, kan han vridit för mycket kanske? Ja, jag är amatör på området, erkänner :)!
IVT Greenline E11

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT6 går inte över 60grader - vad är fel?
« Svar #31 skrivet: 07 februari 2012, 12:51:34 »
Hej,

Blev väldigt glad när jag såg denna tråd, har precis samma problem med min E11 (låg temperatur på GT6, samt Tillskott som går på vid bara några minus). Min fråga är, kan jag som glad amatör skruva på exp ventilen, och i så fall, var sitter den?

Som okunnig amatör utan instrument och erfarenheter är nog bäst att låta bli att skruva expansionsventilen. Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: GT6 går inte över 60grader - vad är fel?
« Svar #32 skrivet: 07 februari 2012, 15:05:27 »
Avråder också, det kan vara givaren som visar fel, jag tycker mig ha märkt att när hetgasgivare visar fel är det med rätt många grader. GT6 varierar också med köldbärar- och värmebärartemperaturerna så det går inte att säga generellt vad som är låg temperatur. Är hetgastemperaturen låg skall det dessutom inte gå att få högre effekt på pumpen genom att skruva på expansionsventilen. Risken är att man får in oförångat köldmedium i kompressorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smeden_Bo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GT6 går inte över 60grader - vad är fel?
« Svar #33 skrivet: 08 februari 2012, 09:43:13 »
Ok, jag överlåter till behörig personal att titta på det.
Tusen tack för era svar!
IVT Greenline E11

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!