Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kluven
« skrivet: 09 juni 2010, 22:44:26 »

Vad är det frågan om. Ett stort företag gör bort sig själva på detta vis. Bedrövligt!
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 09 juni 2010, 21:29:36 »

Ett bland det dummaste jag har hört alltså. :-\ Frakten skall det givetvis inte utgå någon kostnad för om det finns garanti kvar på pumpen. Sc:,h För då skall de komma ut och byta fläktmotorn helt gratis och då brukar de alltid ha med sig fläktmotorn samtidigt naturligtvis. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: greven1
« skrivet: 09 juni 2010, 20:49:43 »

fick fläkt motor haveri på en av mina panasonic för några veckor sedan.
raporterade in detta då garanti fortfarande är gällande på denna maskin.
företag.............kom o bytte denna. 1 vecka senare kom det en faktura på 3900 kr huvuddunk
ringde o krigade med detta företag o fick senare en kreditering.
i dag kom ett inkasso krav från ............... på 900 kr.
ringer ytterligare o påpekar att garantin gällde. en jäävligt snorkig kvinna berättar då att detta är frakten o denna får jag betala.
slänger sedan luren i örat på mig! Sc:,h
ringer inkasso bolaget o förklarar + visar garanti papper + kredit notan. dom kommer att ta tag i detta mot företag......... o förklara att detta är orimligt o knappast lagligt.

jag är trots allt nöjd med pana o deras garantier men inte detta service bolag !!!

krister
Skrivet av: Johan81
« skrivet: 16 april 2010, 15:56:16 »

Uppdatering;

Luftmiljöbutiken har löst mitt fall och idag kom en herre och slängde upp ny (likadan ? 2005/3) utedel, samt service på båda innedelarna + byte motor på den som gnisslade.

Nu fungerar båda som dom ska (den ena något sämre pga förslitning).

Vilken otrolig lycka det är att ha en varm källare...
 *vinkar*





Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 09 april 2010, 07:25:37 »

Jag skulle inte heller bjuda dig på saker om du inte har kvitto. Det gör inte elgiganten med min tv heller.

Och jag tänker knappt bjuda på ett svar på denna ganska meningslösa kommentar.

Om en garanti existerar på en produkt så bör den gälla produkten och inte förste ägare.

Nu visade det sig att en förlängd garanti gällde denna pump (enligt mitt försäkringsbolag) och därmed vill ingen ta tag i detta ärende då
det inte ger någon större inkomst.

Hade det visat sig att ingen garanti gällde så hade jag ju blivit tvungen att köpa en ny pump, tror du då jag väljer ett av dom företag jag försökt få kontakt med ?


(Har jobbat med hemelektronik några år sedan, kvitto är ingen nödvändighet för att hävda garanti/reklamationsrätt. Men det visste du förstås redan.)








Hej........garanti är alltid ett avtal ingånget av säljare och köpare alltså inget som följer med vid vidareförsäljning om man inte avtalat om det.
Vill säljaren ha kvitto för att styrka garantin så har han full rätt att kräva det, jag har aldrig varit med om att inte visa kvitto vid garantiärende..
lycka till och hoppas det löäser sig
Skrivet av: Johan81
« skrivet: 09 april 2010, 02:34:50 »

Enklare uppdatering för den intresserade.

Har idag pratat med en person som sitter med detta ärende. Efter en ganska saklig förklaring om "hur det funkar" och åsikter gällande bristande kunskap hos hemförsäkringsbolag har jag nog ingen positiv lösning att ta del av.

Jag vet mer imorgon.

Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 31 mars 2010, 16:05:44 »

Fick fel på min TV för 15000 hade inget kvitto. Fick ingen hjälp.  Kan inte se att det är så konstigt.  Det är ju bara att du ringer en serviceman och lagar pumpen själv.
Citat:
Om en garanti existerar på en produkt så bör den gälla produkten och inte förste ägare.

Du menar alltså att om jag snor en telefon så borde garantin föllja med mig (telefonen)eller
Och nej jag menar inte att du snott grejerna.  Jag menar inget illa alls, ber om ursäkt om du uppfattade det så.
 

Min Benq projektor gick sönder för ett tag sedan,jag hade inget kvitto,kontaktade då benq..
och dom sa,vadå inte behöver vi nå´t kvitto?..bara serie numret och årsmodell..

Hade man garanti från tillverkaren så var det produkten i sig som fick garantin och inte köparen..
så jag fick min benq repad..personligen så trodde jag det var kört..

så ja...teoretisk så skulle jag kunna stjäla en telefon och skicka den på garanti rep
om den nu inte är registrerad som stulen..fast då borde ju den rättmätige ägaren få den återlämnad och repad..=)
fast hurvida det alltid fungerar som i mitt fall..knappast..
men skulle man pröva det rättsligt så tror jag man vinner?..

Dogge
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 31 mars 2010, 08:08:46 »

Leverantörer/grossister slår nog ganska titt som tätt på nätet efter deras namn på olika forum och bloggar för att se vad som skrivs .
Panasonic H16 support har väl varit inne både här och på andra ställen och gjort inlägg.

Försök få tag på tidigare ägaren så du kommer åt kvitton och eventuellt andra  handlingar  så sitter du  bättre till vid eventuell tvist om det skulle gå så långt
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 mars 2010, 07:56:32 »

Mycket märkligt. Hade idag ett missat samtal ifrån en herre på nämnda företag, detta alltså efter nästan 3 veckors tystnad !?
man börjar ju nästan tro att de läser dessa forum. Ska kontakta honom imorgon och kolla vad som gäller.




Självklart sitter alla större leverantörer och installatörer och 'tjuvläser' det här forumet. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte var så...
Skrivet av: Johan81
« skrivet: 31 mars 2010, 01:36:41 »

Mycket märkligt. Hade idag ett missat samtal ifrån en herre på nämnda företag, detta alltså efter nästan 3 veckors tystnad !?
man börjar ju nästan tro att de läser dessa forum. Ska kontakta honom imorgon och kolla vad som gäller.


Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 30 mars 2010, 13:52:43 »

16000 DAMN.  Om du väntar 1 månad så hoppas jag att jag har fått Kylbehörighet, så kan jag komma :)
Skrivet av: Johan81
« skrivet: 30 mars 2010, 10:44:56 »

Fick fel på min TV för 15000 hade inget kvitto. Fick ingen hjälp.  Kan inte se att det är så konstigt.  Det är ju bara att du ringer en serviceman och lagar pumpen själv.
Citat:
Om en garanti existerar på en produkt så bör den gälla produkten och inte förste ägare.

Du menar alltså att om jag snor en telefon så borde garantin föllja med mig (telefonen)eller
Och nej jag menar inte att du snott grejerna.  Jag menar inget illa alls, ber om ursäkt om du uppfattade det så.
 

Så länge du kan visa att du faktiskt köpt tv´n där (kontoutdrag ?) så har du stöd i konsumentköplagen. Kvitto är ingen nödvändighet.
De företag som fortsatt hänvisar till att garantiåtgärder endast utfärdas under uppvisande av kvitto borde få sig en rejäl näsbränna.

Vi pratar naturligtvis inte om stulna produkter, alla serienummer finns ju kvar och har anmälts av mig. Visste inte heller att det var ett så stort
problem med stulna pumpar ?

Enligt luftmiljöbutiken kostar en rep 16000kr och var således ej lönt.

Att just min pump kan vara fulinstallerad har jag ju heller ingen aning om, mitt största problem är ju ändå ATT INGEN VILL åka ut och kika på denna.
Skrivet av: ghandi
« skrivet: 30 mars 2010, 09:01:16 »

Tyvärr en historia man hör alldeles för ofta i samband med ägarbyte på hus.

Är sällan någon som skickar med papper på pumpen/pumparna när dom skriver över huset men som folk tidigare sagt så är ju kvitto på sakerna inte fel att ha, går oftast spåra pumpar med serienummer men du måste självklart vända dig till den ÅF som sålt produkten när det gäller en garantifråga.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 mars 2010, 07:50:00 »

Jag är rätt säker på att alla grossister har benkoll på serienumren på de värmepumpar de sålt.
De vet antagligen vem som köpt dem i vart fall (installatören alltså) och borde kunna hjälpa till att spåra denne.
Tyvärr tror jag att kvittot i detta och liknande fall ofta används som "svepskäl" för att slippa ta sitt ansvar.

Fast å andra sidan, om jag inte missminner mig finns det nog inget stöd i lagen för att man skall få garantireparation om man inte kan uppvisa kvitto.

Är pumparna inköpta och installerade svart skall inte garantin gälla anser jag, då har man tagit en chans för att spara en slant och får stå sitt kast.
Precis som när man köper snorbilligt av nån okänd på blocket...
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 30 mars 2010, 00:06:34 »

Fick fel på min TV för 15000 hade inget kvitto. Fick ingen hjälp.  Kan inte se att det är så konstigt.  Det är ju bara att du ringer en serviceman och lagar pumpen själv.
Citat:
Om en garanti existerar på en produkt så bör den gälla produkten och inte förste ägare.

Du menar alltså att om jag snor en telefon så borde garantin föllja med mig (telefonen)eller
Och nej jag menar inte att du snott grejerna.  Jag menar inget illa alls, ber om ursäkt om du uppfattade det så.
 
Skrivet av: Johan81
« skrivet: 29 mars 2010, 20:20:58 »

Jo - hade varit fint att få tag på denne.
På baksidan av manualen står det "luftmiljögruppen" men dom har inte svarat. Har skickat in en anmälan genom deras hemsida.

Lutar åt ny pump...
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 29 mars 2010, 20:09:26 »

Kan vara så att det finns stulna maskiner i omlopp och Panasonic då vill gardera sig med att veta vem värmepumpen är inköpt ifrån och därför önskar kvittokopia, om det inte finns registrerat vilka maskiner som är stulna vill säga !!

Den ni köpte huset av borde veta vilket företag som har leverarat värmepumpen eller värmepumparna då ni verkar ha en E12DKE och en XE9CKE så lättast är nog att kontakta honom/henne i förhoppning att dom kommer ihåg leverantörens namn samt kanske har kvittot kvar som bonus  Thumbsup



Skrivet av: Johan81
« skrivet: 29 mars 2010, 19:41:20 »

Jag har varit i samma situation som du, köpt hus med luftvärmepump Panasonic CS-E12dkew. Fick problem med innerdelen och det skulle ju inte vara något problem att få det åtgärdat... Tyvärr hade jag inga kvitton på inköp eller kundnummer så då gick det inte att få någon hjälp av våra kära vänner på Panasonic  huvuddunk


Surt som sagt. Om det blir så i mitt fall kommer jag välja pump beroende på servicekänsla hos det levererande företaget.

Skrivet av: Johan81
« skrivet: 29 mars 2010, 19:39:25 »

Jag skulle inte heller bjuda dig på saker om du inte har kvitto. Det gör inte elgiganten med min tv heller.

Och jag tänker knappt bjuda på ett svar på denna ganska meningslösa kommentar.

Om en garanti existerar på en produkt så bör den gälla produkten och inte förste ägare.

Nu visade det sig att en förlängd garanti gällde denna pump (enligt mitt försäkringsbolag) och därmed vill ingen ta tag i detta ärende då
det inte ger någon större inkomst.

Hade det visat sig att ingen garanti gällde så hade jag ju blivit tvungen att köpa en ny pump, tror du då jag väljer ett av dom företag jag försökt få kontakt med ?


(Har jobbat med hemelektronik några år sedan, kvitto är ingen nödvändighet för att hävda garanti/reklamationsrätt. Men det visste du förstås redan.)




Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 29 mars 2010, 17:43:00 »

Jag skulle inte heller bjuda dig på saker om du inte har kvitto. Det gör inte elgiganten med min tv heller.
Skrivet av: gummianka
« skrivet: 29 mars 2010, 14:44:29 »

Jag har varit i samma situation som du, köpt hus med luftvärmepump Panasonic CS-E12dkew. Fick problem med innerdelen och det skulle ju inte vara något problem att få det åtgärdat... Tyvärr hade jag inga kvitton på inköp eller kundnummer så då gick det inte att få någon hjälp av våra kära vänner på Panasonic  huvuddunk
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 mars 2010, 13:25:02 »

Prova skriva ned serienummer på båda maskinerna samt förklara vilka fel det är på dem, och maila detta till Kinnan och LMG, de två stora aktörerna - då kanske du får svar på om det är någon av dem som levererat dem.
Skrivet av: Johan81
« skrivet: 29 mars 2010, 12:33:05 »

Tack för svar ! Jag har inte den blekaste vad typen kallas, förra ägaren gick ej att få tag på. Finns inga dekaler på dom iaf. Har testat med panasonic centralt men efter 5 mail utan svar blir man ju rätt purken...


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 mars 2010, 12:19:13 »

Är det Sverigepumpar med 5 års garanti?
Vem ger annars 5 års garanti på Panasonic?

Om det är "Sverigepumpen", vänd dig direkt till Kinnan som säljer detta koncept, de bör kunna anvisa någon.

Anledningen till att du har svårt att få någon till dig är nog att de har fullt upp med att sälja/montera/reparera värmepumpar de själva sålt med garanti de senaste åren, och speciellt efter denna stränga vinter är det nog rätt långa köer vad gäller service/reparation hos alla luftvärmepumpsinstallatörer.

F99 och H16-larm indikerar fel på kompressorn om jag inte minns fel.
Missljuden från innerdelen är dåliga lager, tror att panasonic har förlängt garantin på dessa lager så de bör gälla.

Du kan också vända dig till Panasonic centralt.
Läs mer i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14174.40
Skrivet av: Johan81
« skrivet: 29 mars 2010, 12:08:56 »

Är nu helt förstörd i sinnet. Har sedan den 23e december försökt att få service/utbyte på min panasonic pump (CS-E12dkew) som dog helt plötsligt och indikerar F99. Har varit i kontakt med 4 st företag samt panasonic själva men iom att JAG personligen inte har köpt pumpen, den ingick i huset jag köpte i somras så ville Panasonic ej ta i ärendet. Luftmiljöbutiken i stockholm var dom enda som svarade men då det konstaterades genom min hemförsäkring att garanti fanns kvar på denna enhet har nu inget svar kommit ifrån deras sida på ca 2 veckor. Dvs dom ville enbart sälja på mig en ny enhet.

Numera har även min andra pump (pana CS-XE9CKE) börjat låta ordentligt i innedelen.
Problemet verkar vara att jag bor i strängnäsområdet och det är då för långt att åka ut hit ?
Båda pumparna är ifrån 2005/4.

Hur svårt skall det egentligen vara att få service på en enhet !?



// Johan


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!