Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline 4  (läst 876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT GreenLine 4kW -01
IVT Greenline 4
« skrivet: 15 september 2020, 23:14:02 »
Värmepumpen är en 1-fas 220V, Vad tror ni om att sätta en timer på den för att få nattsänkning, och färre start och stopp. Pumpen är 19 år gammal. Kan man skada elektroniken genom att starta om den varje morgon? Får man nån vinst ( elförbrukning , och längre livslängd). Pumpen går bara mot värme, inte varmvatten.

// Rollar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Greenline 4
« Svar #1 skrivet: 16 september 2020, 08:37:02 »
Det är nog väldigt lite att spara på att göra så, i början av varje driftscykel har kollektorn återhämtat sig lite, och de första minuterna får man därför lite högre COP.
OM du stoppar värmepumpen under x antal timmar så kommer den att behöva gå längre tid, och KB-vätskan blir då också kallare, vilket ger sämre COP.
Det där med spänning av/till varje dygn riskerar också att elektroniken tar skada.
T.ex. så gav min ljudanläggning till datorn här på jobbet upp för några veckor sedan då energibolaget hade 4 korta strömavbrott på en och samma dag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline 4
« Svar #2 skrivet: 16 september 2020, 08:56:42 »
När jag hade en oljepanna i mitt hus provade jag nattsänkning. Det som hände var att temperaturen sänktes och höjdes väldigt långsamt. Temperaturen hann aldrig upp till bekväma temperaturer tills man skulle gå upp på morgonen. Trots att pannan kunde leverera massor av kW (20-30 kW. Min värmepump ger 7 kW).
Jag bedömde att huvudorsakerna till att det inte fungerade i mitt fall var dels att huset behöll värmen under "för lång tid" (vilket egentligen är bra) samt att elementen var (och är) dimensionerade för en viss (och för låg) värmeavgivning för att kunna värma upp huset tillräckligt snabbt.

Så om det fungerar att nattsänka temperaturen i ett hus med värmepump beror tex på:
- hur snabbt husets tempertur kan höjas och sänkas
- vilken "överkapacitet" som finns i elementen för att avge "massor" av värme på sen-natten/morgonen när man snabbt vill öka temperaturen
- vilken effekt man har i värmepumpen. Det är ju ingen mening att spara några få kWh från kompressorn på kvällen när man sänker temperaturen och vara tvungen att brassa på en massa elpatronvärme på morgonen för att tillräckligt snabbt få upp temperaturen igen

Generellt sett skulle jag inte tro att nattsänkning är en bra idé när man har en värmepump som är normalt dimensionerad. Resultatet riskerar med stor sannolikhet bli
- att man inte hinner höja temperaturen tillräckligt snabbt på morgonen (om elpatronsvärmen är avstängd) eller
- att man drar på sig en massa dyr uppvärmning på morgonen när elpatronerna måste hjälpa till att värma upp huset. Den värmen är ju 3-5 ggr så dyr som när kompressorn skapar värmen
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Greenline 4
« Svar #3 skrivet: 16 september 2020, 08:59:21 »
Mmm, nattsänkning skall nog aktiveras kanske redan 18.00 på kvällen, och stängas av runt 02.00 på natten - om man inte är OK med att ha kallt på morgonen.
Personligen vill jag gärna ha som varmast inne på morgonen, och gärna lite svalare på kvällen.
Elpatron mÃ¥ste självklart vara blockerad om man ens skall fundera pÃ¥ nattsänkning som en besparingsÃ¥tgärd.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT Greenline 4
« Svar #4 skrivet: 16 september 2020, 09:08:07 »
Ja Rickard, det var ungefär då jag startade nattsänkningen och påbörjade daghöjningen när jag testade det med min oljepanna. Men jag tyckte inte det fungerade tillfredsställande så jag avslutade testet väldigt snabbt.

Sedan jag skaffade värmepump 2002 har jag inte testat det alls för med den låga effekten min värmepump ger bedömer jag det som meningslöst. Det kommer inte att fungera alls.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!