Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmepump  (läst 791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredage

  • Gäst
Fredage
Val av värmepump
« skrivet: 01 september 2021, 21:20:58 »
Hej!

Vi tror att vår värmepump sjunger på sista versen. Vi har en CTC EcoAir 109 (tror jag modellen heter) från 2010. Den klarar sig kanske ett tag till men vi vill vara ute i god tid och se över alternativ om det är så att den skulle lägga av med kort varsel.

Pumpen är kopplad till en ackumulator tank Borö TI 500 B15 BF10 SOL10 varpå det också är inkopplat solpaneler och en anslutning från en mantlad kamin.

Styrenheten från CTC är väl ok men jag skulle vilja läsa av historisk data så har funderat på att skaffa en logger alternativt uppgradera styrenheten vid pumpbyte så att jag kan få data över tid på ett annat sätt.

Vi har ett hus på 140 kvm + källare med vattenburen golvvärme. Vi gör idag av med ca 18 000 kWh per år ungefär. Vad bör jag köpa och vad behöver jag tänka på i samband med köp?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmepump
« Svar #1 skrivet: 01 september 2021, 22:59:01 »
Det är en bra idé att se över vilka alternativ som finns när det är dags, men kör på tills den går sönder.
Om du vill fortsätta med tekniktanken (antar det) så finns det många grejer som kan kopplas mot tanken.
Jag skulle kolla på en "Monoblock" värmepump som brukar vara komplett med styr så den bara är att koppla mot tanken direkt.
Typ Daikin Altherma eller nått liknande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Fredage

  • Gäst
Fredage
SV: Val av värmepump
« Svar #2 skrivet: 02 september 2021, 21:15:40 »
Jo jag tänker köra pÃ¥ tills den gÃ¥r sönder men vill ha nÃ¥gon form av känsla för vad jag vill ha om den väljer att lägga av under kalla vintern. Jag har bytt kompressor för nÃ¥gra Ã¥r sedan när det var -15 ute sÃ¥ hamnar helst inte i det läget igen om jag inte mÃ¥ste .  :)

Tack för tips! Ska kika på det som alternativ!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!