Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av värmepump eller inte pÃ¥ semester  (läst 2057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roberrt

  • Gäst
Roberrt
Stänga av värmepump eller inte på semester
« skrivet: 29 november 2022, 23:01:17 »
Hej,
Ska på semester i två veckor och funderar på att stänga av Nibe F370 + Alig 250 pga det höga el-priset.
Jag har tänkt lämna en Luftvärmepump igång, den värmer dock inte hela huset men temp lär hamna på 10-13C.
Bekymret jag funderar på är golvvärme som är dragna till varje rum genom krypgrund. Är det inte frysrisk i rör om Nibe F370 är avstängd?

Alternativet jag funderar på är att lämna Allt igång men blockera tillsatsen, vad blir mest ekonomiskt när priserna i dec ser ut att bli riktigt dyra?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #1 skrivet: 29 november 2022, 23:28:57 »
Jag tycker du ska sänka förskjutning till -6 bara och inget annat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Roberrt

  • Gäst
Roberrt
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #2 skrivet: 29 november 2022, 23:53:29 »
Jag tycker du ska sänka förskjutning till -6 bara och inget annat.

Vad händer då exakt? Vattentemp i golvvärmesystemet sänks?

https://static.byggahus.se/attachments/images/large/631/631957-4cf6aad1763b287969a586d28d9ffd40.jpg

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #3 skrivet: 30 november 2022, 02:01:20 »
Vad händer då exakt? Vattentemp i golvvärmesystemet sänks?

https://static.byggahus.se/attachments/images/large/631/631957-4cf6aad1763b287969a586d28d9ffd40.jpg
Sänker framledningstemperaturen parallellt med runt 12 grader. Temperaturen hålls stabil på den nya lägre nivån, även om vädret ändras.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

roberrt

  • Gäst
roberrt
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #4 skrivet: 30 november 2022, 08:58:16 »
Sänker framledningstemperaturen parallellt med runt 12 grader. Temperaturen hålls stabil på den nya lägre nivån, även om vädret ändras.

Då ändras alltså bara framledningstemperaturen (golvvärme) tempen och inget annat?
Är det "Förändring av kurva" eller "Utetemperaturspunkt" man ska sätta -6 på i så fall?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #5 skrivet: 30 november 2022, 09:05:08 »
Meny 1.1 Temperatur och "kurvförskjutning" ändras. Detta om man inte har inomhusgivare, annars ställer man in gradtalet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Roberrt

  • Gäst
Roberrt
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #6 skrivet: 02 december 2022, 00:11:33 »
Meny 1.1 Temperatur och "kurvförskjutning" ändras. Detta om man inte har inomhusgivare, annars ställer man in gradtalet.

Ok tack. En annan fråga under Semesterläge kan man sänka fläkthastighet. Jag har 17.8 inomhus nu men frånluft på bara 16.7. Badrum och tvättrum är kalla då ingen värme finns i dom rum, därav tror jag frånluft är så kall.
Men frågan är om jag kan sänka hastigheten under semestern, eller får det en negativ påverkan och drar in mer kall luft? Jag vill få det tvärtom att ingen Ny kall luft tas in om huset är tomt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #7 skrivet: 02 december 2022, 08:45:24 »
En frånluftsvärmepump är beroende av att ventilationen för att fungera som tänkt. Du har dessutom Alig och ska inte röra de inställda luftflödena för det kan bli helt fel och t.ex. övertryck i huset som i värsta fall skulle kunna leda till skador. Stäng av allt kan man möjligen göra på sommaren men knappast på vintern när huset måste vara uppvärmt och ventilerat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Roberrt

  • Gäst
Roberrt
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #8 skrivet: 06 december 2022, 11:36:32 »
En frånluftsvärmepump är beroende av att ventilationen för att fungera som tänkt. Du har dessutom Alig och ska inte röra de inställda luftflödena för det kan bli helt fel och t.ex. övertryck i huset som i värsta fall skulle kunna leda till skador. Stäng av allt kan man möjligen göra på sommaren men knappast på vintern när huset måste vara uppvärmt och ventilerat.

Har fått larm om att frånluften är för låg så kompressorn har stannat.. Står också ibland att Tillsats är blockerad fast den inte är det, den kör tillsatsen ibland men kommer aldrig upp i rätt temperatur.
Tips mottages gärna, måste man värma upp huset på annat sett för att den ska börja jobba igen?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #9 skrivet: 06 december 2022, 12:54:19 »
Kompressorn används inte när frånluften är under 16 grader. Allt är riktigt. Lite skumt med oregelbunden elpatron bara. Förmodligen ingen större skillnad på temperatursänkning eller full temperatur med kompressor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Roberrt

  • Gäst
Roberrt
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #10 skrivet: 07 december 2022, 07:35:47 »
Kompressorn används inte när frånluften är under 16 grader. Allt är riktigt. Lite skumt med oregelbunden elpatron bara. Förmodligen ingen större skillnad på temperatursänkning eller full temperatur med kompressor.

Jo jag förstår inte att elpatron inte orkar värma upp till 17C igen.. den kör oregelbundet och tappar i temp istället.

Måste jag värma upp huset på annat sett till 17C för att den ska funka igen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #11 skrivet: 07 december 2022, 07:55:22 »
Har du ökat börvärdet så att den arbetar mot en högre temperatur?
OM du sänkt önskad temp så lär ju elpatron bara hålla den temp du vill ha.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Roberrt

  • Gäst
Roberrt
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #12 skrivet: 07 december 2022, 11:49:27 »
Har du ökat börvärdet så att den arbetar mot en högre temperatur?
OM du sänkt önskad temp så lär ju elpatron bara hålla den temp du vill ha.


Värmen är inställd på 17C, frånluft/rumstemp 12-14C.
Jag drog ner framledningstemp till max 25C, kan detta vara problemet? Framledningstemp är väl bara till för att värma radiatorer/golvvärme?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #13 skrivet: 07 december 2022, 12:16:35 »
25 °C är en väldigt låg framledningstemperatur på vintern. Ger inte mycket värme alls.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Roberrt

  • Gäst
Roberrt
SV: Stänga av värmepump eller inte på semester
« Svar #14 skrivet: 13 december 2022, 10:27:00 »
Meny 1.1 Temperatur och "kurvförskjutning" ändras. Detta om man inte har inomhusgivare, annars ställer man in gradtalet.

Jag har en inhomhusgivare, testade ställa kurvsförskjutning 1C och utetempteratur -2C.
Då det är -10C ute så borde kurvan ändras och det borde bli 1C varmare inomhus temp?

Jag har inställt värde på 17C men då det är så kallt ute så är det bara 16.5. Har testat öka värmekurvan ett steg och då blir det 19.5C istället, men jag vill ju inte manuellt ändra på kurvan när det blir lite kallare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!