Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El-installation, kabeldragning  (läst 8815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
El-installation, kabeldragning
« skrivet: 04 oktober 2016, 12:08:54 »
Eftersom det snart är dags att skaffa luftvärmepump så kan man planera elinstallationen. FH35 tex kräver vanligt jordat uttag till utomhusdelen står det, och eftersom jag är på gång att installera ett jordat utomhusuttag där den ska sitta undrar jag om det funkar bra?
Funderar på ett dubbelt vägguttag, en till luftvärmepumpen "permanent" och den andra på sommaren när man klipper gräsmattan tex. Uttagen kommer aldrig användas samtidigt så säkringen blir inte överbelastad.

Är det ok tycker ni eller har någon invändningar mot denna typ av anslutning?
Jag kör helst på detta sätt så slipper jag en till fast installation och kabeldragning till utomhusdelen.
« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 21:22:52 av Chippe »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2016, 14:31:34 »
Det borde inte vara några problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2016, 16:51:32 »
Ok, tack. Då kör jag på det, känns ändå lite konstigt med stickkontakt men den kommer ju så.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2016, 17:44:10 »
Kravet är att uttaget skyddas av en jordfelsbrytare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2016, 00:00:11 »
Ja, tack det känner jag till men bra att nämna i trÃ¥den  tummenupp

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2016, 23:44:30 »
FH'n kommer inte med stickpropp original!!!

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El-installation, kabeldragning, JFB
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2016, 21:21:12 »
Kikade på jordfelsbrytare och ser att vissa har brytförmåga 6kA, andra 10kA. Spelar det någon roll vilken jag tar?
Tänkte köpa en på bauhaus som jag har nära och de har bara 10kA hemma. Duger denna?
https://www.bauhaus.se/jordfelsbrytare-2pol-40a-30ma-1.html

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2016, 21:45:34 »
Det spelar ingen roll vilken JFB du väljer, jag är övertygad om att du inte kommer upp i dom kortslutningsstömmarna. Tänk även på att du ska ha en SÄKERHETSBRYTARE och inte någon vanlig tvåpolig brytare, som man ibland ser monterade på värmepumpar. Det skiljer mycket lite i pris mellan dom olika typerna, en billig säkerhetsbrytare kostar från knappt 200:- och uppåt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2016, 23:35:32 »
Det spelar ingen roll vilken JFB du väljer, jag är övertygad om att du inte kommer upp i dom kortslutningsstömmarna. Tänk även på att du ska ha en SÄKERHETSBRYTARE och inte någon vanlig tvåpolig brytare, som man ibland ser monterade på värmepumpar. Det skiljer mycket lite i pris mellan dom olika typerna, en billig säkerhetsbrytare kostar från knappt 200:- och uppåt.

Måste jag ha säkerhetsbrytare även om jag har vägguttag och stickpropp?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2016, 23:38:14 »
Levereras VP med fabriksmonterad stickpropp behöver du ingen säkerhetsbrytare. Det står i installationsanvisningen som följer med pumpen hur den ska anslutas och det är det som gäller.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2016, 00:38:52 »
Ok, det medföljer ingen stickpropp till FH35 som electroluxaren skrev. Samtidigt står det så här på Mitsubishis sida:

Mitsubishi FH kräver ett vanligt jordat eluttag, som är tillgängligt för utedelen. Eldragning brukar inte ingå i installationen, så om du inte har ett lämpligt uttag måste du kontakt en elektriker eller se om installatören har möjlighet att hjälpa dig.
« Senast ändrad: 12 oktober 2016, 01:20:51 av Chippe »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2016, 07:54:10 »
Normalt får man inte montera en stickpropp på en fast monterad maskin, om den inte är CE-märkt på det sättet.
Sitter ingen stickpropp på maskinen så skall den anslutas till en säkerhetsbrytare som sitter synligt till från värmepumpens utedel.
Så har jag i alla fall fattat att elföreskrifterna säger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2016, 08:39:34 »
HÃ¥ller helt med Rickard
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2016, 09:48:54 »
Ok, intressant. Den har kommit och jag öppnade och tittade, ingen stickpropp. Det får bli säkerhetsbrytare.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: El-installation, kabeldragning
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2016, 09:56:59 »
Försök sätta säkerhetsbrytaren under takfoten, eller i vart fall väderskyddat, annars får du en möjlig felkälla där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!