Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 4 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Andreasost
« skrivet: 31 december 2020, 12:34:24 »

Reservdelar till IVT Greenline HT C9 säljs t.ex. hos JS Energi: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-c9.html

Kontaktade dom igår och enligt dom tillverkas den delen inte längre så dom kunde inte få tag i någon.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 31 december 2020, 09:58:17 »

Reservdelar till IVT Greenline HT C9 säljs t.ex. hos JS Energi: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-c9.html
Skrivet av: Andreasost
« skrivet: 30 december 2020, 19:41:33 »

Har någon koll på vart man kan köpa detta t-kors som det pratas om i tråden?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 februari 2014, 08:23:59 »

Klart det är möjligt. Läcker blandningsventilen internt så kan det bli självcirkulation genom beredaren så att vattnet skiktas sämre och svalnar fortare i toppen än vad det borde göra. Det gör att den upplevda varmvattenmängden minskar eftersom det blir lite lägre maxtemperatur, men egentligen borde det finnas mer ackumulerad värme i tanken med jämnare temperatur/sämre skiktning.
Dessutom läcker ingen värme ut från beredaren...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 februari 2014, 19:24:02 »

Allt är möjligt  ;)
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 februari 2014, 18:12:56 »

Jag hade hoppats att någon skulle säga till Smurfen och Purjo att det visst är möjligt, men den risken är väl tyvärr liten. Så i brist på det: Bekräfta iaf. att jag har fel... ;)
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 06 februari 2014, 05:28:07 »

Sluta nu, huvudet kortsluts på mig.

Några här minns säkert mina frågor om en monterad u-böj av pex-slang jag gjorde för ett tag sedan, när jag nu äntligen förlikat mig med att en sådan INTE ger den effekten jag trodde och med det faktum att min VV efter denna drog mellan 20-30 kWh mindre/mån, samt att jag också inte längre kunde känna samma värmespridning i kopparrören så måste förklaringen vara någon annan.

Det enda jag gjorde förutom detta var att byta min blandningsventil i samma veva, då det droppade från denna.  Om u-böjen var verkningslös återstod för mig bara att blandningsventilen måste kortslutit. Och som sagt, var lämnar det mig nu när jag släppt effekten av u-böjen?

U-böj påverkar inte, och inte heller blandningsventilen. Jag kan inte tänka någon som helst annan förändring i vare sig anläggning eller brukandemönster. Skumt...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49396.0
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2014, 22:59:58 »

Precis. Det enda som kan hända är att den blandar in för mycket kallvatten så att vattnet blir för kallt vid tappstället, men då går det ju mindre varmvatten ur beredaren så tempen där sjunker långsammare, inte snabbare.
Det finns inget som gör att det cirkulerar vatten från beredaren via blandningsventilen, så tappar man inget så spelar det ingen roll om den funkar eller inte...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 februari 2014, 18:30:09 »

Då är det möjligt men den läcker väl bara om kv förbrukas.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2014, 18:24:52 »

det gjorde min :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 februari 2014, 18:21:40 »

Det enda blandningsventilen gör är att den späder ut det varma vattnet om det är för varmt så man inte ska bränna sig och ibland/ofta späder dom ändå men dom fixar inte fler vv starter. Har inte hört om nån som läcker igenom men kanske är möjligt.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2014, 18:19:42 »

Den kan läcka igenom, då får du en värmetransport från VV-beredaren. Är kallvattenrören på ömse sidor varma?
Skrivet av: Ouroborus
« skrivet: 05 februari 2014, 18:17:31 »

Nu vet inte jag om du har en inbyggd dylik, men på min så sitter den ett par meter bort från pumpen på inkommande vatten mot beredaren, och utgående vatten från densamma. Denna ventil gör att du inte riskerar att få skållhett vatten till tappställena.
Bildgoogla så ser du hur den ser ut.

Ok, den sitter på toppen av pumpen. Vad är det som kan hända med en sådan som gör att värmen försvinner ur varmvattenberedaren?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 februari 2014, 05:04:37 »

Nu vet inte jag om du har en inbyggd dylik, men på min så sitter den ett par meter bort från pumpen på inkommande vatten mot beredaren, och utgående vatten från densamma. Denna ventil gör att du inte riskerar att få skållhett vatten till tappställena.
Bildgoogla så ser du hur den ser ut.
Skrivet av: Ouroborus
« skrivet: 04 februari 2014, 21:08:39 »

Det uppenbara svaret är ju växelventilerna, men det har du tydligen uteslutit. Dessutom borde det blir väldigt varmt inne om den värmer så mycket och det läcker ut i värmesystemet...
Har du kollat att det inte står och rinner varmvatten nånstans? Det har ju hänt förr...

Det är snarare tvärtom! :) Fått för mig att kallt elementvatten strömmar runt i manteln bakvägen.

Kolla upp om blandningsventilen fungerar som den skall :)


Blandningsventil? Vart sitter den?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 04 februari 2014, 18:32:14 »

Kolla upp om blandningsventilen fungerar som den skall :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 februari 2014, 10:53:47 »

Det uppenbara svaret är ju växelventilerna, men det har du tydligen uteslutit. Dessutom borde det blir väldigt varmt inne om den värmer så mycket och det läcker ut i värmesystemet...
Har du kollat att det inte står och rinner varmvatten nånstans? Det har ju hänt förr...
Skrivet av: Ouroborus
« skrivet: 02 februari 2014, 11:26:19 »

Jag har inte fått ordning på problemet än. Om du tänker på mitt andra inlägg så gäller inte det samma pump eller samma fel. :)
Den här står och gör varmvatten till och från hela tiden till Fortums förtjusning.
Får kanske ta och ringa IVT imorgon annars! Kanske ska kolla det där T-röret ändå?
Skrivet av: Hastings
« skrivet: 02 februari 2014, 11:12:59 »

Du verkar ju ha fått ordning på problemet med ändring av inställningar . Alla som har separata varmvattentank och acktankar kan fundera på att minska konvektionen genom att isolera  rören mellan VP och tankarna med tex Armaflex. Upptäckte i min installation att det kröp ut mkt värme när systemet stog stilla genom självcirkulation den vägen vilket ledde till tätare starter.
 Har du någon meter grovt kopparör ur varmvattenberedaren så kan det vara ide hos dig också
Skrivet av: Ouroborus
« skrivet: 02 februari 2014, 06:16:48 »

Hej! Jag har exakt detta problem på en IVT Greenline HT+ C7 installerad Jan -07 som jag har i ett hus jag hyr ut.
Trodde först det var växelventilen så den byttes men det visade sig inte hjälpa.
Tycker inte det borde vara T-stycket då detta åtgårdades från fabrik 2005 nånting och framåt? Hmmm
Jag överdriver inte då jag säger att den får värma vattnet var 15 min ungefär, och kompressortempen är uppåt 100 grader stup i ett.
Motorskyddet har även löst några gånger.

Detta beteende har varit dyrt under Nov och Dec och tydligen även Jan trots ventilbyte. :(

3000KWh i månaden dessa månader närmare bestämt!

Någon som har någon idé vad det kan vara? Igensatt mantel?
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 16 juni 2013, 15:44:03 »

Tidigare i denna tråd har Grop beskrivit en orsak till att varmvattentemperaturen sjunker snabbt. Det inträffar när inget varmvatten behövs till elementen och cirkulationspumparna går hela tiden. Dvs sommartid vid utetemperaturer över vald sommarurkoppling (menyn 1.14).

Som beskrivet har IVT tagit fram en T-koppling med mindre diameter in i varmvattenberedaren som gör att varmvattnet inte skall följa med elementvattnet.

På denna bild kan ses skillnaden mellan den gamla T-kopplingen och den nya (högra). Beställningsnumret på den nya kopplingen ses också. Den kostade 195 kr och infördes av IVT på sina värmepumpar runt 2005.
http://www.ladda-upp.com/bilder/81461/t-koppling-till-ivt-v-C3-A4rmepump-c7-fr-C3-A5n-2002

Min pump står 19 cm från vänstra väggen och det var inga problem att komma åt att byta T-kopplingen (ner till 10 cm borde också gå). T-kopplingen sitter baktill och långt ner på varmvattenberedarens vänstra sida. Enda problemet var att alla kopparrören var lödda "på plats" vilket gjorde att det inte gick att lossa det rör som går uppåt från T-kopplingen. Detta löste jag genom att såga av röret och i stället sätta dit en 60 cm lång flexslang http://www.rinkabyror.se/artikel/rostfri-slang-22x600-mm/?select=true
Slangen har svarvade mässingsändar så inga stödhylsor behövs till den (men behövs säkert till kopparröret som sågas av).
Temperaturgivaren som sitter strax ovanför T-kopplingen har så mycket kabel att det utan vidare går att sätta den på kopparröret ovanför flexslangen.

Tiden mellan varmvattenproduktionerna med cirk.pumparna igång blev mycket längre.
Tiden mellan varmvattenproduktionerna när cirk.pumparna står still blev troligen också en aning längre.

Per L 

Uppdaterat 130619: Resultatet av bytet är reviderat för andra gången
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 05 april 2013, 13:18:07 »

Det är ju bra tider på natten. Därför den startar oftare på dagen kan bero på att när du öppnar en kran så rör det om vattnet i tanken och skiktningen förstörs. Efter en stund reagerar detta på tempgivaren och triggar en start. så kan det hålla på under dagen. Det var lite det jag menade innan att om du mäter tiden eller allra helst vilken effekt du tillför så är det inte allt vatten som ska höjas 5 grader. Hos mig med 500 liters tank med 300 liters beredare så värmer den bara upp ca 250-280 liter 5 grader under varje körning om man räknar på effekten den tillför.
ja det har du nog rätt i. Nu visar det sig att jag kanske oroat mig i onödan. Det är tur att jag börjat logga elanvändningen så jag fick lite bättre koll på värmepumpens antal starter för uppvärmning och varmvattenproduktion och hur mycket el den drar.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 05 april 2013, 10:11:42 »

Det är ju bra tider på natten. Därför den startar oftare på dagen kan bero på att när du öppnar en kran så rör det om vattnet i tanken och skiktningen förstörs. Efter en stund reagerar detta på tempgivaren och triggar en start. så kan det hålla på under dagen. Det var lite det jag menade innan att om du mäter tiden eller allra helst vilken effekt du tillför så är det inte allt vatten som ska höjas 5 grader. Hos mig med 500 liters tank med 300 liters beredare så värmer den bara upp ca 250-280 liter 5 grader under varje körning om man räknar på effekten den tillför.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 04 april 2013, 22:26:34 »

Nu har jag analyserat mätdatan och ser att värmepumpen bereder tappvarmvatten med ett intervall på ca 6 - 8 h på natten. Det tycker jag är helt ok. Totalt värmer den varmvatten varannan timme per dygsken. Det verkar som vv-tanken töms ganska fort vid varmvattentappning. Kanske det beror på att det är 10 - 20 meter till tappstället som används mest.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 27 mars 2013, 21:02:42 »

Öka värdet i meny 2.4 samt minska värdet i meny 2.3 med halva höjning i meny 2.4.

Exempel:
Börvärde 51° i meny 2.3
Differens 4° i meny 2.4

Ändra 2.3 till 49° samt 2.4 till 8°.
Jag ska prova mig fram nu i påskhelgen. Lite lättare nu när jag slipper stå nere vid pumpen 24/7.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 mars 2013, 09:11:22 »

Nu har jag fixat loggning av elanvändningen på min HT+ och nu ser jag att den i genomsnitt värmer varmvatten varannan timme.
Fortfarande irriterad över detta...

Öka värdet i meny 2.4 samt minska värdet i meny 2.3 med halva höjning i meny 2.4.

Exempel:
Börvärde 51° i meny 2.3
Differens 4° i meny 2.4

Ändra 2.3 till 49° samt 2.4 till 8°.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 26 mars 2013, 08:36:12 »

Nu har jag fixat loggning av elanvändningen på min HT+ och nu ser jag att den i genomsnitt värmer varmvatten varannan timme.
Fortfarande irriterad över detta...
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 04 december 2012, 06:49:21 »

Detta kanske är ett ickeproblem egentligen men det gör ont i själen att slösa med el.
Jag misstänker att det skulle hjälpa föga att ta hit en servicetekniker heller.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 03 december 2012, 15:24:16 »

När jag hade problem med detta på min ivt 290 a/w så var det motorn som skall styra växelventilen som hade kärvat ihop. Det gjorde att att allt vatten som skulle värmas till tappvattnet läckte ut till värmevattnet. Jag monterade bort den och sprutade i 5-56 och "motionerade den" och sen dess har den fungerat. Drygt ett år sedan.
Jo den är utbytt utan att problemet försvinner.
Skrivet av: johan_inline
« skrivet: 03 december 2012, 12:49:52 »

När jag hade problem med detta på min ivt 290 a/w så var det motorn som skall styra växelventilen som hade kärvat ihop. Det gjorde att att allt vatten som skulle värmas till tappvattnet läckte ut till värmevattnet. Jag monterade bort den och sprutade i 5-56 och "motionerade den" och sen dess har den fungerat. Drygt ett år sedan.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 03 december 2012, 11:48:52 »

Nu har jag mätt tiden för en vv körning. Det tar 9 minuter men det var eltillskott i drift i början av körningen om jag fattade rätt.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 02 december 2012, 14:25:22 »

Ett långskott men ändå en undran. Hur gammal är din beredare? Det är inte så att den är lite igen kalkad så att värmeöverföringen är dålig till innermanteln. Då borde vv laddningarna gå ganska fort. Men överföringen tar tid och tempen i yttermanteln där givaren sitter sjunker efter att vp stannat. Testa nästa gång att försöka ta tiden på hur lång tid vågar för att ladda beredaren dom fem graderna den ska göra. Och med vetskap om effekten och vilken beredare du har kan man räkna ut på ett ungefär hur mycket effekt du tillför beredaren.
Jag ska försöka ta tid under dagen.
Med de inställningarna jag har går vv-temperaturen upp till 55 grader. Efter pumpen bytt till radiator/golvvärme uppvärmning fortsätter varmvattnet att stiga från ca 54.5 till 55 grader innan den börjar sjunka.

Pumpen installerades i slutet av 2004.

Går det att kalka av beredaren?

Edit: Vet inte om det beror på att värmevattnet pga av låg utetemper är hög men nu sjunker temperaturen mycket långsammare runt börvärdet. Det sjunker ca 0.2 grader på 25 minuter. Hur det ser ut vid 55 grader vet jag ännu inte.
Jag hoppas det beror på avluftningen av beredaren
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 02 december 2012, 14:12:51 »

Ett långskott men ändå en undran. Hur gammal är din beredare? Det är inte så att den är lite igen kalkad så att värmeöverföringen är dålig till innermanteln. Då borde vv laddningarna gå ganska fort. Men överföringen tar tid och tempen i yttermanteln där givaren sitter sjunker efter att vp stannat. Testa nästa gång att försöka ta tiden på hur lång tid vågar för att ladda beredaren dom fem graderna den ska göra. Och med vetskap om effekten och vilken beredare du har kan man räkna ut på ett ungefär hur mycket effekt du tillför beredaren.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 02 december 2012, 12:31:26 »

När du luftade VV-manteln öppnade du tillräkligt rejält, för det första som kommer ut är nästan alltid
vatten som ligger i det lilla röret innanför ventilen.
Du har jo körd flera dygn efter bytet så det borde inte gå om det var felvänd eller något liknande.
Jag har själv bytt till likadant ventil som fungerar perfekt. B-port upp mot värmesystem och A-port
ner mot VV och samtidigt texten är rätvänt i vriddonet.
Jag gjorde om luftningen och det kom ut lite luft. Var för försiktig första gången. Hoppas det hjälper.
Växelventilen sitter rätt monterad.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 02 december 2012, 11:41:05 »

När du luftade VV-manteln öppnade du tillräkligt rejält, för det första som kommer ut är nästan alltid
vatten som ligger i det lilla röret innanför ventilen.
Du har jo körd flera dygn efter bytet så det borde inte gå om det var felvänd eller något liknande.
Jag har själv bytt till likadant ventil som fungerar perfekt. B-port upp mot värmesystem och A-port
ner mot VV och samtidigt texten är rätvänt i vriddonet.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 02 december 2012, 08:35:24 »

Hej! Tycker du ska kolla hur många starter du har på varmvatten/dygn och har du ingen läckande kran eller liknande så skulle jag undersöka om inte LK-525 passar på din modell och den brukar passa på dom flesta honeywell modellerna och den är vridande istället för fjädrande samt att du har den som är gjord i italien och den är ingen hitt.LK-525 kostar runt 1200 inkl moms.
Hej.

Jag har bytt den utan förbättring tyvärr.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 02 december 2012, 07:23:52 »

Tror ni jag kan utesluta felet med T-röret pga min normala fördelning av vv och värme.
Jag börjar bli smått desperat.

Efter pumpen laddat klart varmvattnet så slog jag av pumpen ca en halvtimme och när jag slog på den igen hade temperaturen fallit precis som när pumpen är i drift.


Har ni fler förslag på vad detta kan bero på?
Hej! Tycker du ska kolla hur många starter du har på varmvatten/dygn och har du ingen läckande kran eller liknande så skulle jag undersöka om inte LK-525 passar på din modell och den brukar passa på dom flesta honeywell modellerna och den är vridande istället för fjädrande samt att du har den som är gjord i italien och den är ingen hitt.LK-525 kostar runt 1200 inkl moms.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 02 december 2012, 07:05:11 »

Tror ni jag kan utesluta felet med T-röret pga min normala fördelning av vv och värme.
Jag börjar bli smått desperat.

Efter pumpen laddat klart varmvattnet så slog jag av pumpen ca en halvtimme och när jag slog på den igen hade temperaturen fallit precis som när pumpen är i drift.


Har ni fler förslag på vad detta kan bero på?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 01 december 2012, 23:36:08 »

Ja det lät intressant. Jag har själv ganska täta körningar. Kanske var tredje timme. Skulle kanske satt en växelventil där också istället för T- stycket.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 01 december 2012, 23:13:11 »

Är du säker på att problemet uppstått nyligen och inte alltid funnits? Själv hade jag liknande problem något år efter installationen (6-7 år sedan nu), då jag såg att varmvattnet tappade temperatur snabbt, ungefär på samma tid som du beskriver. Bland annat gjorde det att när det var kallt ute, så hann aldrig pumpen jobba med radiatorvattnet till börtemp innan det var dags för en ny värmning av varmvattnet. Jag läste här på forumet och såg att många hade 4-5 kanske 6 timmar mellan värmningarna, vilket jag definitivt inte klarade. Däremot hade jag inga problem under sommarmånaderna, då pumpen gick ner på sommardrift (cirkpumpen stod still). Jag ringde IVT-service. Första gången bytte de 3-vägsventilen, ingen skillnad. Nästa gång bytte de ventil + ventilbröst. Ingen skillnad. 3:e gången kommer jag inte ihåg vad de gjorde. Först på 4:e gången kröp det fram att detta problem var känt och beror på det andra T-stycket i nederdel av varmvattenkretsen. Detta T-stycke har en innerdiameter som i vissa installationer får radiatorvatten att orsaka en inre strömning runt varmvattenmanteln och därmed få med sig värme ifrån varmvattenberedaren till radiatorvattnet. Fråga mig inte riktigt hur detta kan hända... IVT har en servicelösning för detta problem via ett annat T-stycke med mindre innerdiameter. Då T-stycket byttes för mig fick jag upp tiden till 4-5 timmar. Problemet är bara att ventilen sitter ganksa illa till så för att byta den fick de ta loss pumpen från värmesystemet och baxa runt pumpen. 11000 kr kostade jobbet, vilket jag hävdade inte mitt försäkringsbolag borde få stå för. Har man servicelösningar så är det kända konstruktionsfel.
Jag vet inte om detta hjälper dig, men kan vara bra att känna till.

Detta var intressant jag kommer nu ihåg att jag har läst tidigare här i forumet om
detta mindre diameter på IVT pumpar flera år tillbaka.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 01 december 2012, 23:06:35 »

Är du säker på att problemet uppstått nyligen och inte alltid funnits? Själv hade jag liknande problem något år efter installationen (6-7 år sedan nu), då jag såg att varmvattnet tappade temperatur snabbt, ungefär på samma tid som du beskriver. Bland annat gjorde det att när det var kallt ute, så hann aldrig pumpen jobba med radiatorvattnet till börtemp innan det var dags för en ny värmning av varmvattnet. Jag läste här på forumet och såg att många hade 4-5 kanske 6 timmar mellan värmningarna, vilket jag definitivt inte klarade. Däremot hade jag inga problem under sommarmånaderna, då pumpen gick ner på sommardrift (cirkpumpen stod still). Jag ringde IVT-service. Första gången bytte de 3-vägsventilen, ingen skillnad. Nästa gång bytte de ventil + ventilbröst. Ingen skillnad. 3:e gången kommer jag inte ihåg vad de gjorde. Först på 4:e gången kröp det fram att detta problem var känt och beror på det andra T-stycket i nederdel av varmvattenkretsen. Detta T-stycke har en innerdiameter som i vissa installationer får radiatorvatten att orsaka en inre strömning runt varmvattenmanteln och därmed få med sig värme ifrån varmvattenberedaren till radiatorvattnet. Fråga mig inte riktigt hur detta kan hända... IVT har en servicelösning för detta problem via ett annat T-stycke med mindre innerdiameter. Då T-stycket byttes för mig fick jag upp tiden till 4-5 timmar. Problemet är bara att ventilen sitter ganksa illa till så för att byta den fick de ta loss pumpen från värmesystemet och baxa runt pumpen. 11000 kr kostade jobbet, vilket jag hävdade inte mitt försäkringsbolag borde få stå för. Har man servicelösningar så är det kända konstruktionsfel.
Jag vet inte om detta hjälper dig, men kan vara bra att känna till.
Det låter som ett jobbigt fel.
Jag har fördelningen 19% vv och 81% värme och det är för sju år. Borde inte fördelningen se annorlunda ut om detta fel funnits sen början?
Jag har bara bott i huset någon månad.

Detta kommer låta tokigt men jag har fått för mig att felet uppkom efter första vv-spets körningen. Jag ställde in att den skulle köras när jag flyttade in. Innan var den avstängd.
Skrivet av: Grop
« skrivet: 01 december 2012, 18:47:13 »

Är du säker på att problemet uppstått nyligen och inte alltid funnits? Själv hade jag liknande problem något år efter installationen (6-7 år sedan nu), då jag såg att varmvattnet tappade temperatur snabbt, ungefär på samma tid som du beskriver. Bland annat gjorde det att när det var kallt ute, så hann aldrig pumpen jobba med radiatorvattnet till börtemp innan det var dags för en ny värmning av varmvattnet. Jag läste här på forumet och såg att många hade 4-5 kanske 6 timmar mellan värmningarna, vilket jag definitivt inte klarade. Däremot hade jag inga problem under sommarmånaderna, då pumpen gick ner på sommardrift (cirkpumpen stod still). Jag ringde IVT-service. Första gången bytte de 3-vägsventilen, ingen skillnad. Nästa gång bytte de ventil + ventilbröst. Ingen skillnad. 3:e gången kommer jag inte ihåg vad de gjorde. Först på 4:e gången kröp det fram att detta problem var känt och beror på det andra T-stycket i nederdel av varmvattenkretsen. Detta T-stycke har en innerdiameter som i vissa installationer får radiatorvatten att orsaka en inre strömning runt varmvattenmanteln och därmed få med sig värme ifrån varmvattenberedaren till radiatorvattnet. Fråga mig inte riktigt hur detta kan hända... IVT har en servicelösning för detta problem via ett annat T-stycke med mindre innerdiameter. Då T-stycket byttes för mig fick jag upp tiden till 4-5 timmar. Problemet är bara att ventilen sitter ganksa illa till så för att byta den fick de ta loss pumpen från värmesystemet och baxa runt pumpen. 11000 kr kostade jobbet, vilket jag hävdade inte mitt försäkringsbolag borde få stå för. Har man servicelösningar så är det kända konstruktionsfel.
Jag vet inte om detta hjälper dig, men kan vara bra att känna till.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 01 december 2012, 09:45:36 »

Hur lång tid har du mellan körningarna om inget vv används?
Det tar 54 minuter och ner till 50 grader tar det 17 minuter. Börvärde 48 grader och kopplingsdifferens 5
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 01 december 2012, 09:19:51 »

Men var står pumpen, är en värmeförlust från pumpen en värmeförlust för huset? Hur mycket ström förbrukar den?
Den står i tvättstugan. Hur mycket el den drar vet jag inte.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 01 december 2012, 08:50:53 »

Men var står pumpen, är en värmeförlust från pumpen en värmeförlust för huset? Hur mycket ström förbrukar den?
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 01 december 2012, 08:47:05 »

Eltillskott, men det vill man ju inte.
Nej det vill man ju inte. jag ska slå av pumpen som en desperat åtgärd för att se om det löser problemet med snabb avkylning.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 01 december 2012, 08:25:06 »

Eltillskott, men det vill man ju inte.
Skrivet av: Hhans
« skrivet: 01 december 2012, 08:22:42 »

Jag ska kolla tiden mellan tappningarna. Vet bara att det blivit fler den senaste tiden.
Nu är temperaturen på köldbärarvätskan bara någon tiondels grad över noll.
Fortsätter det så här har jag snart minusgrader i hålet.

Finns det något sätt att tillfälligt minska pumpens energiuttag ur berget utan att sänka,komforten?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 30 november 2012, 22:19:53 »

Hur lång tid har du mellan körningarna om inget vv används?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!