Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage  (läst 2356 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag fått många bra tips här gällande installation och annat och även fått offert på pump. Dock började jag igen fundera på om detta verkligen blir lönsamt och därmed rationellt för mig jämfört med direktverkande el.

Garaget är 35 kvm och normalisolerat men på oisolerad platta. Försöker hålla 10 grader minst året om. Om förbrukningen är 2500 kWh/år (vet ej - rimlig gissning?) blir då besparingen ungefär hälften av detta i Stockholm med en bra luftvärmepump? I så fall 1250 kWh/år.

Om jag ändrar så att jag istället värmer upp till 20 grader året om, vad kan jag då räkna med för besparing per år på ett ungefär?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
räkna med att du spar hälften med samma temp jmf med direktverkande har du tur under gynnsamma förhållanden kan du komma upp i 2/3
och med lite tur 3/4.

en oisolerad platta får ses som ett kylelement som konstant kyler utrymmet med 5C.

man brukar säga att varje grad ökar förbrukningen med 5% så från 10C till 20C dvs. ca 50% mer.
däremot tror jag inte att din kalkyl på2500kWh per år räcker långt




Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2022, 10:54:53 »
Tack för tankar och svar!

Så 2500kWh för 10 grader i garaget låter optimistiskt? Jag har inte haft möjlighet att mäta det separat så jag vet inte.

I denna tråd har signaturen Huddinge (som jag förstår det) en årsförbrukning på 800 kWh för 8 grader i ett 40 kvm garage. Och PlutoOrjan 2250kWh på 50 kvm. Känns svårt att göra kalkylen när det är så osäkert hur mycket det faktiskt drar.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24631.0

Låt oss säga att det istället drar 3500 kWh/år (vilket väl då verkar rätt extremt kopplat till ovanstående då mitt garage bara är 35 kvm eller så). Med en perfekt pump blir då besparingen 3/4 * 3500 kWh. Dvs. 2625 kWh / år. Med ett elpris på 2.5 kr/kWh spar jag alltså 6500 kr / år.

Min värmepumpen kommer kosta ungefär 18 tusen mer än de direktverkande elementen jag annars kommer köpa. Återbetalningstiden blir alltså ungefär 3 år.

Låter ovanstående rimligt..?

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2022, 13:10:57 »
Det är svårt att säga, men jag tycker inte 2500kWh för 10°C i ditt garage känns helt orimligt för senare års vintrar.
Om garaget är bra isolerat i väggar och tak men står på oisolerad platta i ett hyfsat milt klimat samt har en port som är bra och tät.

Om du däremot skulle höja temperaturen inne från 10°C till 20°C så skulle värmebehovet helt säkert öka från 2500kWh till minst 5000kWh, och sannolikt en bra bit mer än så på grund av den oisolerade plattan.

Min egen erfarenhet av när vi gick från värmning med elradiatorer till värmepump i vårt förråd och garage, det var att ökad temperatur (som vi då delvis önskade i förrådet på nedre plan) nästan helt åt upp den besparing som värmepumpen förväntades ge. Senare års tester med sänkt temperatur och test med samma som vi hade med elradiatorerna visar dock besparing i nivå med vad COP på värmepumpen borde ge. Den ökade temperaturen i och med värmepumpens drifttagande medförde sannolikt betydligt mer än 100% ökad värmeöverföring genom plattan och väggarna i förrådet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9704
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2022, 15:05:12 »
I NIBE VPDIM får jag det att energiförbrukningen brutto i garaget ökar från ca 2500 kWh/år vid 10 °C inne till ca 8500 kWh/år vid 20 °C i garaget teoretiskt. Årsmedeltemperaturen i Stockholm antas till 6,6 °C så det blir en stor skillnad på 10 och 20 grader räknat i antalet gradtimmar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hannuse

  • Att mäta är att veta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Att mäta är att veta
SV: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2022, 08:13:12 »
Jag har ett fristående garage på 40kvm med oisolerad platta.
Beläget i norrland, så vi har lite kallare än vad TS har, än så länge i alla fall.
Jag har ingen logg på hur det var tidigare, eftersom den föregående ägaren kallställde det helt på vintern.
Mycket var nog beroende på porten och ingångsdörren som var väldigt dåliga, med rejäla "luftspalter" vid karmarna.
Men jag tog bort ingångsdörren, bytte till en modern port, och installerade luftvärmepump.
Jag nyttjar garaget året runt, så jag vill ha lite komfort, och därför håller jag konstant 18 grader.
Min årsförbrukning landar på ca 3000kWh.
Men tyvärr har jag ingen logg sedan tidigare men det är ju en helt öppen yta, och jag tror att de som skrivit här i tråden tidigare kan ha rätt angående uppskattade förbrukningar.
Så kanske inget direkt svar på frågeställningen, men bara hur det blev för mig, och jag tror att jag skulle ha minst den dubbla förbrukningen med direktverkande el (som var alternativet).
Lösvirkeshus -86 130m2 1-plan
LLVP IVT Aero 807 - 2021 (utedel utbytt 2022)
Braskamin 1m3 ved/år
Direktverkande el som SUB2
2 vuxna personer i hushållet

Fristående garage 40m2
LLVP IVT Aero 605 - 2022 (utedel bytt 2023)

Total förbrukning
Senaste 12 månaderna - 22 537kWh
2023 - 22 154kWh (varav 2202kWh i garaget)
2022 - 20 427kWh (varav 2273kWh i garaget)
2021 - 23 956kWh (varav 3365kWh i garaget)
2020 - 24 529kWh (varav 2848kWh i garaget)

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om jag kollar mina egna förbrukningssiffror så verkar mitt garage med byggfläkt till LLVP dra ca 0 kwh  Sc:,h
Men att en LLVP får ned förbrukningen är inte så mycket att orda om .
Mitt garage är på 35 kvm .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2022, 14:29:34 »
I NIBE VPDIM får jag det att energiförbrukningen brutto i garaget ökar från ca 2500 kWh/år vid 10 °C inne till ca 8500 kWh/år vid 20 °C i garaget teoretiskt. Årsmedeltemperaturen i Stockholm antas till 6,6 °C så det blir en stor skillnad på 10 och 20 grader räknat i antalet gradtimmar.

Tar VPDIM hänsyn till värmepumpens SCOP eller är det rakt räknat på direktverkande med olika temperatur.

Annars så ”borde” förbrukningen bli typ 4000kw med en värmepump.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9704
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2022, 14:46:25 »
Ja precis siffrorna jag skrev är energi brutto, alltså med direktverkande el. Med värmepump blir det betydligt mindre. Bra modeller har ju SCOP 4.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mrahvin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage
« Svar #9 skrivet: 15 november 2022, 08:45:31 »
2500 kwh låter ganska rimligt i min värld. Kanske snarast högt. Vi har ett 55 kvm garage som är ganska högt med loft/övervåning. Värmer med en billig Qlima LLVP Sc-ja2518 till ca 10 grader (blir lite varmare på ÖV). Iofs bättre isolerat med 100 mm under plattan, 120 mm i väggarna och 220 i snedtak. Bor nära Uppsala.

Inte lyckats mäta en hel vintersäsong men landat på 5-600 kwh på pumpen för nyår tom april (då vi stängt av värmen) två år. Kanske absolut max 800 kwh för hela säsongen. Värmer då också upp till 17-18 några dagar när det ska jobbas lite längre i garaget. Det är snålare än jag trodde. Qliman är ju inte den tjusigaste pumpen. Med faktisk scop på 2-3 så blir ju värmebehovet mellan 1600 och 2400 kwh. Tror kanske trots allt att den klarar närmare 3 en stor del av säsongen med tanke på den låga förbrukningen.  Tänkte själv att kalkylen skulle gå ihop med en billig pump men mer oklart med en dyrare.

En oisolerad platta ökar förstås behovet men så länge du inte värmer mer än till typ 8 grader borde det inte vara så illa. Marken under blir ju aldrig så kall som ute och borde hela tiden hålla plusgrader. Behovet ökar nog snabbt dock om du vill värma mer,som andra varit inne på.

« Senast ändrad: 15 november 2022, 08:50:04 av Mrahvin »

Utloggad Peter12345

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det lönsamt att installera värmepump i mitt garage
« Svar #10 skrivet: 15 november 2022, 09:56:04 »
2500 kwh låter ganska rimligt i min värld. Kanske snarast högt. Vi har ett 55 kvm garage som är ganska högt med loft/övervåning. Värmer med en billig Qlima LLVP Sc-ja2518 till ca 10 grader (blir lite varmare på ÖV). Iofs bättre isolerat med 100 mm under plattan, 120 mm i väggarna och 220 i snedtak. Bor nära Uppsala.

Inte lyckats mäta en hel vintersäsong men landat på 5-600 kwh på pumpen för nyår tom april (då vi stängt av värmen) två år. Kanske absolut max 800 kwh för hela säsongen. Värmer då också upp till 17-18 några dagar när det ska jobbas lite längre i garaget. Det är snålare än jag trodde. Qliman är ju inte den tjusigaste pumpen. Med faktisk scop på 2-3 så blir ju värmebehovet mellan 1600 och 2400 kwh. Tror kanske trots allt att den klarar närmare 3 en stor del av säsongen med tanke på den låga förbrukningen.  Tänkte själv att kalkylen skulle gå ihop med en billig pump men mer oklart med en dyrare.

En oisolerad platta ökar förstås behovet men så länge du inte värmer mer än till typ 8 grader borde det inte vara så illa. Marken under blir ju aldrig så kall som ute och borde hela tiden hålla plusgrader. Behovet ökar nog snabbt dock om du vill värma mer,som andra varit inne på.
Tack för mer bra input! Jag har själv nu beställt en luftvärmepump (Mitsubishi), jag är fortfarande osäker på om det är ekonomiskt rationellt i mitt fall ens på lång sikt. Värdet att kunna "lyxa till det" lite på vintern och köra högre temp när jag ska ut och dona känns dock som ett klart plus. Ur det ekonomiska perspektivet får jag väl helt enkelt hoppas på ännu högre elpriser framöver. ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 295
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!