Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn som lagt av?  (läst 3851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Angie99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Kompressorn som lagt av?
« skrivet: 18 mars 2014, 13:33:10 »
Hej!

Har en Termia Villa 75 från -04 som larmade för lågtryck löst för nån vecka sen. Det var ganska lite vätska i köldbärarbehållaren. Rengjorde filtren och hittade en liten läcka som tätades men trots det funkar inte pumpen. Kompressorn är helt kall och blir inte varm trots tvingad start. Nån som kan ge nått råd? Kan inget om detta själv men borde inte kompressorn hålla mer än 10 år? Vad kan det bli tal om för kostnader om den behövs bytas?

En sak till. Vi kör ni på tillsats och varmvattnet är skållhett och det är aningens kallt inne. Innan har vi kört på bara värmepump utan tillsats. Någon justering man kan göra där? Såg att integralen stod på 799.

Tacksam för hjälp.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2014, 14:03:47 »
Kolla om cirkulationspumpen för köldbäraren går. Är kölbärarrröret kallt från borrhålet? (det borde dom ju vara om cirkultionspumpen går) Kanske CP går att tvångssnurra igång med hjälp av en skruvmejsel annars.

Har värmepumpen går på eltillsats sedan larmet för nån vecka sen?

Vad var det för läcka som lagades? Var?

(Om du inte redan gjort det; kolla igenom manaulen sÃ¥ kan du fÃ¥  fler idéer)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2014, 14:28:20 »
Vet inte exakt hur thermia har gjort, men ibland är de där larmen kombinerade larm, det skulle även kunna vara motorskyddet som löst ut, då startar inte kompressorn innan du återställt motorskyddet.
Sånt som kan göra att motorskyddet löser är trasig huvudsäkring på en fas eller att energibolaget har haft en trasig säkring i fördelningsskåpet utanför din fastighet.
Båda sakerna har drabbat mig under de dryga tio år jag haft min pump.
Nibes larm indikerar HP/MS när motorskyddet löser ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Angie99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2014, 17:13:20 »
Vet inte exakt hur thermia har gjort, men ibland är de där larmen kombinerade larm, det skulle även kunna vara motorskyddet som löst ut, då startar inte kompressorn innan du återställt motorskyddet.
Sånt som kan göra att motorskyddet löser är trasig huvudsäkring på en fas eller att energibolaget har haft en trasig säkring i fördelningsskåpet utanför din fastighet.
Båda sakerna har drabbat mig under de dryga tio år jag haft min pump.
Nibes larm indikerar HP/MS när motorskyddet löser ut.

Motorskydd löst är ett separat larm det har jag råkat ut för innan, precis som du säger, när strömmen eller nån fas gått.

Utloggad Angie99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2014, 17:19:21 »
Kolla om cirkulationspumpen för köldbäraren går. Är kölbärarrröret kallt från borrhålet? (det borde dom ju vara om cirkultionspumpen går) Kanske CP går att tvångssnurra igång med hjälp av en skruvmejsel annars.

Har värmepumpen går på eltillsats sedan larmet för nån vecka sen?

Vad var det för läcka som lagades? Var?

(Om du inte redan gjort det; kolla igenom manaulen sÃ¥ kan du fÃ¥  fler idéer)

Japp, den går nu på eltillsats.

I manualen står det att det kan vara för lite vatten, luft i köldbärarsystemet eller smuts i filtret. Allt detta är kollat.
Det var en liten liten läcka vid ett mutter som inte satt åt. Nere i själva pumpen, innanför framdörren.

Ska kolla pumpen och det efter middagen ikväll.

Utloggad Angie99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2014, 17:45:21 »
Kolla om cirkulationspumpen för köldbäraren går. Är kölbärarrröret kallt från borrhålet? (det borde dom ju vara om cirkultionspumpen går) Kanske CP går att tvångssnurra igång med hjälp av en skruvmejsel annars.


Rörmokaren som var här säger att cirkulationspumpen funkar.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2014, 23:29:11 »
Ett lågtrycks-larm betyder vanligtvis att temperaturen blir för låg i förångaren, alltså växlaren på den kalla sidan, p.g.a. att flödet är dåligt.
Växlaren kan vara igensatt, du kan ha en ispropp någonstans eller (troligast) en cirkulationspump som har stannat.

Samma larm får man även om det är dåligt med köldmedium...
Leta efter spår av olja runt främst serviceportarna. Både den på låga och den på höga sidan har läckt på vår Villa 75.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Angie99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2014, 07:02:06 »
Verkar som det är alternativ 3, luft i systemet. Det var för lite vatten antagligen pga den lilla läckan och det har väl gjort att luft har kommit in. Hur luftar man, nån som vet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2014, 07:41:17 »
Allt som är flödesrelaterat skulle bara göra att den stannade tillfälligt, när växlaren tinat upp skulle kompressorn åter starta.
Antingen har du ett elfel som gör att kompressorn inte startar, eller så är lågtrycksvakten kontinuerligt aktiverad, och då torde kompressorn aldrig få någon startorder.
Jag skulle rekommendera elektrisk felsökning först (billigare) och om inget fel hittas att du tar dit en kyltekniker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Diplomatisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2014, 23:23:14 »
Tror knappast att det är kompressorn som håller på att haverera, känns snarare som du redan varit inne på, att det kan bero på luft . Du bör få dit en firma som luftar slingan med en blandningstunna.

Om det inte är luft eller smuts i filtret tror jag att en kyltekniker bör kolla på det, hur ser expansionsventilen ut? Är det is på den? Kan förutom köldmediebrist, vara den som krånglar.

Om det skulle vara lågtryckspressostaten som spökar så bör du ha ett larm aktiverat hela tiden, så fort du slår på värmepumpen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Kompressorn som lagt av?
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2014, 06:42:58 »
Hej! Inga konstigheter utan fyll på med sprit när pumpen är avstängd och du hör om du har luft när kompressorn stannar så går KB-pumpen i 10 sek till och då hör du om du har luft.Om du har luft så öppna på centrumskruven när KB-pumpen går och upprepa några gånger så ska du se att luften försvinner.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!