Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)  (läst 10359 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #30 skrivet: 29 augusti 2020, 21:15:06 »
Ah tråkigt att höra :( Hoppas det är bättre.

Har du snurrat fläkten något? Funderar om det finns risk för stomljud om man gängstängerna står stumt mot en regel som sitter fast på innertaket på vindssidan. Blir inte riktigt bra för mig att pendla ner som beskrivningen visar.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #31 skrivet: 29 augusti 2020, 21:31:10 »
Ah tråkigt att höra :( Hoppas det är bättre.

Har du snurrat fläkten något? Funderar om det finns risk för stomljud om man gängstängerna står stumt mot en regel som sitter fast på innertaket på vindssidan. Blir inte riktigt bra för mig att pendla ner som beskrivningen visar.

Jag har torrkört fläkten och hör inget ljud, annat än från själva fläkten.

Jag har hängt upp den med hålband.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #32 skrivet: 08 maj 2022, 21:30:07 »
Så, då... nästan två år senare har jag äntligen orkat plocka upp projektet igen... Jag hittade alla delar och kopplingar i en låda här och har dragit ihop det nu. Snyggt blev det kanske inte men det hela göms bakom en vitmålad skiva...

Jag flyttade ner påfyllningskopplet så jag kan använda det för att fylla frikylan, och om det skulle behövas en by-pass för backventilen någon gång i framtiden fungerar den även för det!

Backventilen är på plats och pannan har glatt surrat på några dagar nu...

Jag tryckte upp till runt 1 bar med kompressorn via en sån "R10/bilventil" som jag fäst uppe på tryck/avluftningskärlet. Jag tappade runt 0,5 liter brine skulle jag uppskatta och nivån i kärlet sjunk från drygt halvfullt till 1/3 fullt. När jag fyller frikylan så kommer jag förmodligen att tappa aningen till så jag fyller på lite i kärlet direkt sen när det är klart.

Jag har en ledare för lite ner till värmepumpen då jag inte tänkte på el tillbaka till cirk.pumpen för de båda konvektorerna så jag funderar lite på hur jag ska lösa det. Antagligen gör jag så att jag lägger en installationsbox på vinden och lägger reläerna där så behövs bara en tråd tillbaka ner för CP...

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #33 skrivet: 16 maj 2022, 21:20:05 »
Snyggt jobbat tummenupp
Har du haft någon nytta av kylan än, eller är det för tidigt på säsongen?

Jag går själv i tankar, men inte fått ”tummen ur” ::)

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #34 skrivet: 26 juli 2022, 15:55:42 »
Jodå, @lucky_one, jag har haft det svalt och skönt i sommar!  8)

Den stora konvektorn, Skystar ECM56, kyler bättre än väntat och de rör jag hade förberett för att "blåsa" i ändorna på huset behövs inte! Jag har en "L" formad övervåning och konvektorn sitter typ mitt på långsidan på L-et men den kyler även kortsidan på L-et.

Lilla konvektorn i sovrummet har något strul med ventilen som bara öppnar ibland så den har inte gått mycket tyvärr men dottern som sover där tycker att takfläkten är tillräcklig så har inte orkat byta ventil ännu för då måste jag ju lufta igen...

Ett par bilder på hur det ser ut när det är "klart" och under avluftning/påfyllning av slingan...

Jag hade en "borrmaskinspump" modell mindre som inte orkade (1200 l/h) så jag behövde åka och köpa en lite kraftigare (3000 l/h) och efter det blev det mer fart i påfyllningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!