Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin bergvärme 2*90m borrhÃ¥l.  (läst 1636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik777

  • Gäst
Fredrik777
Daikin bergvärme 2*90m borrhål.
« skrivet: 18 september 2018, 20:37:16 »
Hej alla.
Första gÃ¥ngen jag skriver pÃ¥ detta forum och är inte särskilt kunnig i detta ämne tyvärr (därför postar jag här för att ta del  av eran expertis) och försöker läsa pÃ¥.

Lång historia kort, min CTC Echoheat från 2004 sjunger på sista versen (installerad när vi köpte huset 2014), efter service denna vecka konstaterades att temperaturen på hetgas varierar kraftigt och att filter och antagligen kompressor behöver bytas. Ca 30.000 i kost enligt de 2 första offerterna som kommit in. Sneglar nu på att byta hela pumpen då det känns saftigt med tanke på nuvarande pumps ålder.

Har läst på detta forum om olika modeller men har fastnat lite för Daikin eller liknande som har inverter drift då jag fått för mig att det skulle passa mina förutsättningar:

Borrhål 2*90m
Mexi tegel hus 1972. Nytt tak, tre glas fönster, ny dränerat
125+125 m2 (boende inredd källare)
Vattenburet enrörs system (stora radiatorer , största är närmare 200*60)
Sjävdrag
Förbrukning idag ca 17000-18000 totalt (har inte kunnat separera värme och hushållsel med den data jag har)
3 vuxna 2 barn i hushållet

Jag har inget passiv hus men känner att det är hyfsat bra på att hålla värmen.

Hoppas på lite tips om jag är inne på rätt spår eller inte.
Jag har begärt in fem offerter på blandade märken varav endast tre vill träffas och titta hur det ser ut. Två kommer maila utan att titta vilket jag tycker verkar lite oseriöst med tanke på kostnad och förutsättningar.
Jag är som sagt inte särskilt kunnig i detta ämne och behöver en helentreprenad, samt något som inte är för knöligt att sköta då jag har tummen mitt i hand.

/Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin bergvärme 2*90m borrhål.
« Svar #1 skrivet: 19 september 2018, 07:31:26 »
Hej!
Själv tycker jag att första åtgärden borde vara att byta hetgasgivaren på din EcoHeat (om det inte är gjort)?
Inte ovanligt att den börjar svikta.
Tyvärr är det många installatörer som ställer diagnosen att kompressorn är slut utan att kolla övriga grejer ordentligt.

Är det verkligen kompressorn som är slut så ta in offerter från flera installatörer, mellan tumme och pekfinger gissar jag att huset behöver max 12 kW.
En 10 kW on/off eller 12 kW inverter borde funka OK med befintlig borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin bergvärme 2*90m borrhål.
« Svar #2 skrivet: 19 september 2018, 07:57:09 »
OM du kan få en installatör att byta värmepumpen åt dig på "löpande" så är nätpriserna på t.ex. Nibe 1245-10 och Daikin Evolution låga.
Billigare än så är det nog svårt att komma undan.
Ditt enrörssystem KAN sätta gränser, men idag klarar ju alla värmepumpar samma framledningstemp (65 grader) så det borde inte vara något som avgör ditt val av maskin.
Annars håller jag med Carl, felande tempgivare eller expansionsventil kan mycket väl vara enda felet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Fredrik777

  • Gäst
Fredrik777
SV: Daikin bergvärme 2*90m borrhål.
« Svar #3 skrivet: 19 september 2018, 12:33:37 »
Tack för input.
Service killen konstaterade att det var problem med filter och fick senare en offert på ca 19000:- på filterbyte och en rekommendation att byta kompressor i och med detta på ytterligare ca 13000:-

Hetgasgivaren har inte nämts och jag skall ringa tillbaka till dom och fråga om dom uteslutit denna, alternativt be dom byta denna. Annars får jag ta dit någon annan för second opinion.

Om byte av pump blir aktuellt så ska jag undersöka om man beställa pump själv och ta installation på löpande. Ska fråga runt lite efter en bra röris.

Tack åter igen för förslag.
/Fredrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 420
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!