Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Körsätt Nibe F1255 mot golvvärme  (läst 1470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NickoVar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Körsätt Nibe F1255 mot golvvärme
« skrivet: 30 november 2018, 13:02:56 »
Hej!
Har ett hus från 1990 i suteräng med Wirsbos 20mm golvvärme i över och undervåning, totalt 4 + 4 slingor. I övervåning ca 60m² har jag någon sorts 22mm spånplank och klickgolv ovan värmegolvet. I undervåning, ca 60m² har jag det ingjutet i plattan och klinkers därpå.

Nu har jag nyligen i en tillbyggnad till ovanvåningen byggt på med ytterligare ca 55m² golvvärme, med 17mm slang i 5 slingor, med övergolv ungefär som i övriga ovanvåningen 22mm spån + klickgolv.

Samtliga fördelare matas med 22mm rör. Till tillbyggnaden har jag, förhoppningsvis välisolerat, 2x8m matarrör (fram+retur).

Jag har standard inställning dT vid DUT -15,5°C. Ingen luft i systemet.

För att få jämn effekten har jag strypt slingorna i undervåningen eftersom det är de som avger effekten lättast och för att få upp trycket/värmen/flödet till ovanvåningen. Tillbyggnaden är den som kräver högst difftryck för att få ut flödet. Eftersom undervåningen släpper effekten lättast så blir dess returtempar lägst (dT mellan 5-10°C) och är således (efter inblandning av returtempvattnet från ovanvåningen) de som styr returtempen till pumpen.
dT ovanvåningen är 2-5°C.

Körde cp i auto några dagar och då blev det kallt värre. Se bild, som visar tempar från 20mm-systemet uppe och nere, F + R, samt några andra.


Nu till mina frågor:

Jag upplever det som att jag inte får ut värmen när jag kör cirkulationspumpen, cp, i auto. Den går då på för lågt varvtal och jag får inget vidare flöde till mina nya slingor. Lägger jag den i manuellt 80% så får jag bra flöde i mina nya 17mm slingor och värmen kommer ut. Jag får även ganska jämn värme mellan under- och övervåning, så själva slingorna borde ju vara instrypta korrekt.

Är det fel att köra med cp i manuellt? Minskar verkningsgraden (mycket)?

Är det bara dT som pumpen styr på, på värmesidan? Ska jag ändra dT i "Egen inställning" (i menyn för DUT), för att köra på en lägre dT, så att ovanvåningen blir mer styrande och för att på så sätt få upp varvtal cp?

Hur ska jag köra för att få detta system effektivast?

Tacksam för tips och råd!

Mvh

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Körsätt Nibe F1255 mot golvvärme
« Svar #1 skrivet: 30 november 2018, 19:43:54 »
Som du själv har märkt måste du strypa nedre våningen ganska hårt, vilket leder till högt delta på nedre våningen. Det leder ju till att du får varmt i början på slingorna och kallt i slutet. Beroende på förläggningsätt kan det leda till kalla golv på vissa platser. Jag skulle faktiskt säga att släppa på strypningarna och kör med termostater! (Japp ni läste rätt). Du har dessutom lite takvärme som hjälper till.

Du behöver få samma delta t på gamla övervåningen som nybyggnaden. Då skall du även få (lika) varmt.

Du skriver att du har default delta t inställt. Default borde vara radiator-inställning, dvs lägre flöde.
Ställ på golvvärme, eller ännu bättre, om det är någon som har räknat ut golvvärmen så borde "rätt" delta framgå där.

Om du har termostater aktiva, bör du köra med auto-inställning på cp.
Om du inte har några termostater, (eller bara någon enstaka) då kan du säkert ställa manuellt.

Mitt förslag är att ställa cp på auto, stänga nedrevåningen tillfälligt, sedan läser du av delta t på vp:n och ställer samtliga slingor på övervåningen till samma delta t. Sedan kan du öppna nedrevåningen igen.

VP:n har ett lägsta delta på 4 grader när du har cp i auto-läge. Det finns sannolikt en bra orsak till det.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Körsätt Nibe F1255 mot golvvärme
« Svar #2 skrivet: 30 november 2018, 20:00:11 »
Om du behöver strypa nedervåningen hårt så kanske du kan koppla in nedervåningen på returen från övervåningen? Då kan du få bra flöde både uppe och nere med lämpliga temperaturer.

Jag kör golvvärmen i garaget på returen från radiatorerna i halva huset och det fungerar mycket bättre än när jag körde på framledningen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Körsätt Nibe F1255 mot golvvärme
« Svar #3 skrivet: 01 december 2018, 08:09:04 »
En bypass och extern cirkpump till golven kanske är lösningen då kan du ha konstant högt flöde i golven och vp får ha sitt varierande ofta lägre flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NickoVar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Körsätt Nibe F1255 mot golvvärme
« Svar #4 skrivet: 02 december 2018, 20:54:38 »
Hej igen!

Tack för engagemanget. Nu har blåsten avtagit i några dagar utetempen är stabil och jag har mer steady state att labba med.

Jag har öppnat något i källaren och har nu ungefär lika varmt överallt och då kör jag cp manuellt 80%. På värmeverken kör de ofta högt flöde för att å minst förluster eftersom de då kan ha lägre framledningestemp, och det så jag resonerar här också, plus att jag måste ha relativt högt difftryck eftersom mina gamla slingor "kortsluter" de nya.

Med defaultinställning menade jag den dT som är inställd för golvvärme, som jag tror är 7°C. Alltså förinställt, DUT -15.5 och golvvärme.
Nu har jag ändrat till dT 5°C men vet egentligen inte vad den gör. Säger den egentligen max dT vid DUT? Arbetande löpande dT är alltså 4°C. I VP läser jag 3°C mellan fram och retur.

Jg kör inte med termostater någonstans just nu, men har det överallt utom i nybyggnaden just nu. Har funderat på att aktivera dem i källaren, så det är ju ett alternativ.
 
Bypass i källaren har jag funderat på också, och vi får se vad jag kommer fram till efterhand här.

Att köra nedervåningen i serie med ovanvåningen låter ju som ett väldigt intressant förslag!

Kör jag med alldeles för låg framtemp kanske? Just nu ligger jag på ca 30°C vid 6°C ute, Spån + klick uppe kanske kräver mycket mer. Gamla systemet är räknat på delta 5°C med framledningstemp på 30,6 och det nya systemet ligger på delta 10°C vid framledningstemp på 42°C. Väääääldig skillnad!!!! Här ligger kanske boven!
Jag vill ju ha låg framleningstemp för då går ju pumpen effektivast.

Samtdigt ser jag nu att gradminutrarna inte hänger med. Inställt är -60, men nu är jag nere på -190... Utetemp är stabil...

Märkligt!

 

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Körsätt Nibe F1255 mot golvvärme
« Svar #5 skrivet: 03 december 2018, 21:33:54 »
Kör cirkpumpen manuellt. Du sparar väldigt marginellt genom att låta den varva ner. Mycket av den energi du sparar i pumpförbrukning försvinner i lägre cop pga högre framledning. Sträva alltid efter så låg framledning som möjligt om du är ute efter bästa ekonomi. Det får du genom att ha lågt delta T.

Stryp undervåningen tills det blir lagom temperatur. Risken för delvis kalla golv pga lågt flöde är extremt liten vid ingjuten golvvärme.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad NickoVar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Körsätt Nibe F1255 mot golvvärme
« Svar #6 skrivet: 04 december 2018, 09:13:05 »
Tack putte för svar.

Det låter som mina erfarenheter från hur de kör fjärrvärmeverk. Nu ska jag bara skaffa lite loggning på de nya slingorna i Domoticz och ställa in en bra kurva, så hoppas jag det blir en behaglig vinter...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!