Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga ihop och fylla upp med gasol.  (läst 22567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« skrivet: 16 september 2010, 13:30:55 »
Hejsan alla!

Nu är jag nybliven värmepumpsägare till två luft-luftvrak som ska (förhoppningsvis) kunna bli en fungerande anläggning. Elektroniken och styrningen vet jag inget om på dom båda, inte heller statusen på det övriga men "back to basic" är ju välkänt fenomen här så i enklaste driftsfallet blir det automatsäkring-thermostat-kontaktor.

Pumpen ska bara underhållsvärma nattetid då jag har vedeldning. Acc-tankarna räcker inte hela natten och jag har tröttnat på att komma upp på morgonen och behöva skrapa rimfrosten av glasögonen.

Kåken är gammal och dragig och ska rivas för ett framtida nybygge så därför är det "Åsa-Nisselösningar" som gäller iom. att jag måste spara pengar till nybygget.

Till frågorna:
1. Hur mycket gasol ska jag fylla i en tom anläggning?
2. Ska gas eller vätska fyllas över (rättvänd-uppochnervänd glaska)?


Skulle nån pump haverera så gör det inget för jag kan hämta flera "lik" om det behövs. Alla tips mottages med tacksamhet.

//Teknikern - fattig på pengar men rik på ideer och allmän erfarenhet.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #1 skrivet: 16 september 2010, 15:42:38 »
Hejsan alla!

Nu är jag nybliven värmepumpsägare till två luft-luftvrak som ska (förhoppningsvis) kunna bli en fungerande anläggning. Elektroniken och styrningen vet jag inget om på dom båda, inte heller statusen på det övriga men "back to basic" är ju välkänt fenomen här så i enklaste driftsfallet blir det automatsäkring-thermostat-kontaktor.
Pumpen ska bara underhållsvärma nattetid då jag har vedeldning. Acc-tankarna räcker inte hela natten och jag har tröttnat på att komma upp på morgonen och behöva skrapa rimfrosten av glasögonen.
Kåken är gammal och dragig och ska rivas för ett framtida nybygge så därför är det "Åsa-Nisselösningar" som gäller iom. att jag måste spara pengar till nybygget.
Till frågorna:
1. Hur mycket gasol ska jag fylla i en tom anläggning?
2. Ska gas eller vätska fyllas över (rättvänd-uppochnervänd glaska)?
Skulle nån pump haverera så gör det inget för jag kan hämta flera "lik" om det behövs. Alla tips mottages med tacksamhet.
//Teknikern - fattig på pengar men rik på ideer och allmän erfarenhet.

Svårt att förstå vad du har tänkt dig men det ser ut som du tänker konvertera gamla luft-luftare från något du inte sagt till gasol som köldmedia?? Har du något speciellt motiv till att välja just gasol? Fyller du det i gasfas så lär du ju slippa glide i alla fall.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #2 skrivet: 16 september 2010, 16:40:49 »
Det jag ska göra är att bygga ihop en fungerande luft-luftare av två stycken utrivna med tveksam status, jag har alltså två lösa inomhusdelar och två lösa utomhusdelar och en P11 gasolflaska stående i förrådet med gasol i. Tankat gasol från solvarm p11 till frysboxkall 2000 och 2012 har jag gjort ett antal gånger, och även vakuumsugit gamla kolsyresflaskor med frysskåpskompressor för att fylla dom med högren argon har också inträffat här så tekniken att pytsa gaser kan jag. Det jag funderade över var om jag skulle fylla gasolen som gas eller vätska, och hur mycket jag skulle tanka i.

Jag kan som sagt inte ett skit om just värmepumpar eller kyla mer än lite teoretiskt så därför ber jag om hjälp. Svarva, fräsa, svetsa, löda mm. i det mesta behärskar jag helt däremot, och även en hel del el och elektronik.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #3 skrivet: 16 september 2010, 16:49:54 »
Det jag ska göra är att bygga ihop en fungerande luft-luftare av två stycken utrivna med tveksam status, jag har alltså två lösa inomhusdelar och två lösa utomhusdelar och en P11 gasolflaska stående i förrådet med gasol i. Tankat gasol från solvarm p11 till frysboxkall 2000 och 2012 har jag gjort ett antal gånger, och även vakuumsugit gamla kolsyresflaskor med frysskåpskompressor för att fylla dom med högren argon har också inträffat här så tekniken att pytsa gaser kan jag. Det jag funderade över var om jag skulle fylla gasolen som gas eller vätska, och hur mycket jag skulle tanka i.

Jag kan som sagt inte ett skit om just värmepumpar eller kyla mer än lite teoretiskt så därför ber jag om hjälp. Svarva, fräsa, svetsa, löda mm. i det mesta behärskar jag helt däremot, och även en hel del el och elektronik.

Kul projekt, alltid intressant med vÃ¥ghalsar  Thumbsup Det första du bör ta reda pÃ¥ är vilken olja det finns i kompressorn pÃ¥ de pumpar du tänker bygga om. Den bästa gasol du kan använda är Statoils som har 95% Propan... har du den? Har du Butan gasol blir det jobbigare. Vilken av dem du än har mÃ¥ste det vara mineralolja i kompressorerna... kan du ta reda pÃ¥ de sakerna?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #4 skrivet: 16 september 2010, 17:17:42 »

 Det jag funderade över var om jag skulle fylla gasolen som gas eller vätska, och hur mycket jag skulle tanka i.

Du kan fylla den i både gas eller vätskefas, gasol har ingen glide och förblir stabil.
hur mycket du ska fylla i, ungefär 65-80% av originalfyllningen, det bästa är att mäta trycket och tempen på sugledningen tills du får en bra överhettning (skillnad mellan förångningstrycket och tempen vid expansionsventilens bulb)


Men som topprunner skriver, det måste vara mineralolja, med esterolja så bildas ett skum i kompressorn och oljans smörjande egenskap försvinner=kompressorhaveri.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #5 skrivet: 16 september 2010, 18:07:07 »
Ta ut gasen frÃ¥n uppochnervänd flaska. Det kan finnas lite luft som förorening i propanet och den vill man inte ha in i värmepumpen. Okondenserbara föroreningar minskar värmeövergÃ¥ngstalet i kondensorn. Det behövs ocksÃ¥ mindre temperaturskillnad för att driva över gasen vid fyllningen, det blir ju inga problem med att värmepumpen värms upp pga propanets kondensationsvärme.  

inte och inte in skall det vara. 

« Senast ändrad: 16 september 2010, 21:53:46 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #6 skrivet: 16 september 2010, 20:40:58 »
Oljetyp ska kollas och visst har man tur som en tok när det rÃ¥kar vara Statoils gasol. Tack för alla tips hittills, nu ska jag bara "boka tid i verkstan" (röja undan all brôte och hitta arbetsbänken) och sen blir det bygga av. Det här blir intressant att se om det gÃ¥r att bygga ett snikaggregat som inte kostat mer än gasolen. Det kan ju inte bli värre än sÃ¥.  :D

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #7 skrivet: 16 september 2010, 20:44:27 »
 *vinkar* Kul projekt... skriv gärna hur det gÃ¥r...när du röjt färdigt och pÃ¥börjat detta...
Sånt här gillar jag... :)

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #8 skrivet: 16 september 2010, 20:57:47 »
Givetvis ska jag skriva hur det går, fattas bara annat när jag fått så bra respons hittills. Något av det roligaste jag vet är när olyckskorparna kraxar "det gåååår inte" för att i nästa stund bli mållösa och lomma hem med svansen mellan benen när det visade sig att det gick alldeles förträffligt.

Nu har jag inte nämnt för nÃ¥n här i grannskapet om mina planer med värmepumpen sÃ¥ det blir en liten överraskning, och eftersom skalen till dom är halvkass ska jag bygga in den i nÃ¥t det aldrig nÃ¥nsin suttit en värmepump i men jag mÃ¥ste bara hitta nÃ¥t riktigt udda först.  8)

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #9 skrivet: 17 september 2010, 00:42:03 »
Du bör fylla gasolen i gasfas även fast den inte har någon glide. Vanliga P11-flaskor innehåller föroreningar och olja som finns löst i vätskan.

Fyll ca 40-45 % av mängden R22 eller vad det nu är pumparna är avsedda för.
Om de ska ha 1.000 g R22 så fyller du alltså på 400 g gasol. Thumbsup

Jag brukar tanka över gasen till tomma engångstuber före och väga upp exakt den mängd jag behöver på köksvågen. Småflaskorna får sen ligga i ett vattenbad under fyllningen så att de inte fryser.
Sådant slipper man så klart om man kan fylla direkt från sin P11:a på en bra våg.

Har själv fyllt ett antal bil-AC med propan+isobutan och det har fungerat alldeles utmärkt bÃ¥de när det varit PAG-olja, mineral eller t.o.m. Biltemas kompressorolja i systemet + ett 20 Ã¥r gammalt torkfilter som dessutom stÃ¥tt öppet i minst 5 Ã¥r... Tvingades vakuumsuga nästan tvÃ¥ dygn p.g.a. det.  *roflmao*

Har även ful-fyllt en Thermia bergvärmepump.
Den fungerar fortfarande normalt trots esterolja, gasol och ganska många drifttimmar sen dess... Men där saknades det endast en mindre mängd gas så körde en "top up" helt på känn utan att pysa det som fanns kvar.

Tänkte även experimentera med en tom R410a-luftvärmepump som står i garaget och skräpar just nu. Misstänker dock att det krävs lite mer för att "konvertera" en sådan maskin till propan med ett acceptabelt resultat?
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #10 skrivet: 17 september 2010, 08:54:52 »
Du bör fylla gasolen i gasfas även fast den inte har någon glide. Vanliga P11-flaskor innehåller föroreningar och olja som finns löst i vätskan.
Fyll ca 40-45 % av mängden R22 eller vad det nu är pumparna är avsedda för.
Om de ska ha 1.000 g R22 så fyller du alltså på 400 g gasol. Thumbsup
Jag brukar tanka över gasen till tomma engångstuber före och väga upp exakt den mängd jag behöver på köksvågen. Småflaskorna får sen ligga i ett vattenbad under fyllningen så att de inte fryser.
Sådant slipper man så klart om man kan fylla direkt från sin P11:a på en bra våg.
Har själv fyllt ett antal bil-AC med propan+isobutan och det har fungerat alldeles utmärkt bÃ¥de när det varit PAG-olja, mineral eller t.o.m. Biltemas kompressorolja i systemet + ett 20 Ã¥r gammalt torkfilter som dessutom stÃ¥tt öppet i minst 5 Ã¥r... Tvingades vakuumsuga nästan tvÃ¥ dygn p.g.a. det.  *roflmao*
Har även ful-fyllt en Thermia bergvärmepump.
Den fungerar fortfarande normalt trots esterolja, gasol och ganska många drifttimmar sen dess... Men där saknades det endast en mindre mängd gas så körde en "top up" helt på känn utan att pysa det som fanns kvar.
Tänkte även experimentera med en tom R410a-luftvärmepump som står i garaget och skräpar just nu. Misstänker dock att det krävs lite mer för att "konvertera" en sådan maskin till propan med ett acceptabelt resultat?

Nu börjar det likna nÃ¥t !!  Thumbsup  Thumbsup Hur tänker du hantera expansionsventilen i en VP? Är det gammal R22 kan det ju vara kapillär om man har tur.. men det finns ju krÃ¥ngligare ventiler. I en bil-ac har man ju en herrans massa coolingpower men det är ju mer begränsat i en VP och man mÃ¥ste nog lägga en hel del energi pÃ¥ att labba här.

Med den mängd R22 enheter som kommer att mÃ¥sta skrotas pga fyllningsförbudet sÃ¥ tror jag det öppnar sig kul möjligheter för den som vill prova  :)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #11 skrivet: 17 september 2010, 09:14:40 »
Vanliga P11-flaskor innehåller föroreningar och olja som finns löst i vätskan.


Riktig kommentar, tänkte inte pÃ¥ det. Gamla gasolflaskor är inte alltid sÃ¥ vackra inuti. Tas gasen frÃ¥n gasfasen bör man använda en flaska som man har tagit ut gas frÃ¥n sÃ¥ att de okondenserbara föroreningarna har ventilerats ut. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #12 skrivet: 17 september 2010, 20:30:55 »
Som av en händelse blev detta dokument släppt i reviderad form just idag! :)
http://www.hydrocarbons21.com/files/papers/gtz-hydrocarbon-refrigerants-guidelines-safety.pdf

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #13 skrivet: 17 september 2010, 20:40:12 »
Om jag nu tar ut gasolen från toppen = rättvänd P11 och ska ha in en viss mängd av den i en annan flarra, en tom 2012 som först ska "blåsas" ur uppochner för att sen ev. vacuumsugas (är inte säker på att det finns nån gas i den eftersom jag hittade den på tippen idag) kommer det inte att bara vara gasol i gasfas i den då eftersom gasolen i P11-an tas ut från just gasfasen i toppen av P11-an?

Att jag vill fylla över den på 2012-an först är bara för att kunna väga upp rätt mängd.

Styrningen av pumpen blir on-off basic med vanlig enkel termostat från en oljeeldningsanläggning, pumparnas fjärrkontroller finns nämligen inte.

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #14 skrivet: 17 september 2010, 20:43:42 »
Som av en händelse blev detta dokument släppt i reviderad form just idag! :)
http://www.hydrocarbons21.com/files/papers/gtz-hydrocarbon-refrigerants-guidelines-safety.pdf


PÃ¥ engelska, jo jag tackar ja, det fÃ¥r andra hÃ¥lls med.  :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!