Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga ihop och fylla upp med gasol.  (läst 22571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #30 skrivet: 20 september 2010, 17:28:02 »
billigaste manometerstället jag sett kostar 600kr på verktygsboden.se, det är värt pengarna för att få lite mer koll på vad du gör och förenkla hanteringen lite. som våg kan du säkert använda en noggran digital badrumsvåg om den har upplösning på 1/10 kg


Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #31 skrivet: 20 september 2010, 19:20:03 »
Det finns ju ett vacuumuttag på pumpen, är det samma jag ska fylla på gasolen genom? Jag har ju inget manometerställ och har inte för avsikt att skaffa nåt heller just nu för kontanterna saknas,,,,,,,,,som vanligt.

Det borde finnas två uttag. Ett på ett klent rör (vätska, högtryck) och ett annat på ett lite grövre rör (gas, lågtryck).
Det är anslutningen på det lite grövre röret som du ska använda då du suger in gasen. I annat fall trycker du upp den i din gasolbehållare (som dessutom kanske inte är gjord för trycket den då utsätts för).

http://www.ke-energi.se/pdf/montering.pdf
« Senast ändrad: 20 september 2010, 21:13:06 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #32 skrivet: 20 september 2010, 19:34:44 »


har du inget manometerställ så blir det nästan omöjligt att få rätt fyllning, satsa de 600kr som oskar p föreslår så blir allt mycket lättare Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad *Teknikern*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #33 skrivet: 20 september 2010, 21:30:57 »
Om jag nu satsar på manometerstället och låt oss säga att det finns gas kvar i utomhusdelen, vilket jag misstänker, kan jag då med ledning av manometrarna kompletteringsfylla och veta när det är fullt? Eller måste jag tömma systemet och ladda det från tomt för att veta att det blir lagom mycket media i systemet?

Jag funderar nästan på att göra en "GSG - går det så går det" eftersom jag misstänker att utomhusdelen inte är dränerad, och vacuumsuga inomhusdelen, spola den med gasol och suga igen, fylla den till jämvikt, stänga vacuumuttaget, öppna ventilerna på pumpen och testa. Det kan ju inte bli värre än utebliven värme eller?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #34 skrivet: 20 september 2010, 23:12:30 »
du kan inte kompletteringsfylla med HC om det finns HFC kvar i systemet.

ärligt talat så är det som så att vill man ge sig på ett sånt här projekt utan att vilja skaffa viss utrustning så får man istället lära sig mycket mer om kyltekniken, ju mer hjälpmedel och verktyg man har desto lättare blir det, nuförtiden finns det digitala manometerställ som talar om möjliga fel, och suggasöverhettningen får man fram som ett fint värde på displayen.
ju mindre av dessa hjälpmedel man har, desto mer av kunskapen måste man förkovra sig, och att läsa kostsr ju inget så kan du bara engelska så börja med att googla på HVAC och så har du att göra i många dagar innan du känner dig hyfsat säker på detta.
förreseten finns det en sida på svenska också som kan vara lärorik:
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html

Utloggad jonandse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Bygga ihop och fylla upp med gasol.
« Svar #35 skrivet: 31 oktober 2010, 21:16:42 »

Själv så körde jag propan i en klen R22-luft-luft-pump (mitsubishi från 90talet) förra vintern.
Den fick jobba mot elementreturen genom en plattvärmeväxlare som jag köpte på ebay från tyskland (hrale). Satte flödesmätare och tempgivare före och efter så jag har kunnat mäta energimängden som pumpen gett hyfsat väl mot hur mycket el jag matat in i den.

Håller med de som säger att manometerställ är bra att ha - har handlat manometrar och digital vakummätare, annars blir man aldrig klok på om det är tätt och urpumpat eller inte.
Det var inte mycket till hjälp när det var under -7 men när det var -3 så puttrade den på fint.

Jag inbillade mig att jag inte riktigt fick ut samma effekt som jag borde fått men gratis är gott.

Propylen är lite bättre. Signaturen xxargs har skrivit en del om detta på diverse forum på nätet.


Men ärligt talat är R22/R407/R290-pumpar inte särskilt roliga när det är vinter på riktigt - dvs. när man behöver värmen. När det är plusgrader är dom ok, men inte när det är kallt.

Ska jag bygga något mer hemmabygge så blir det en frånluftsvärmepump som gör lite varmvatten.

En våt dröm vore en gråvattentank som man kylde ner innan man dumpar vattnet vidare ut till avloppsnätet... :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!