Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt beteende Coolix On/off  (läst 64460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2010, 19:34:58 »
Hej Igen!
Idag ringde jag till Jula och fick prata med en mkt trevlig kille som var insatt i coolixpumpen.Han hade tom tagit med sig en hem och monterat upp .Vet inte om man ska säga som tur är ,men han fick samma problem som jag med pumpen visade det sig.Känns ganska skönt dÃ¥ jag varit lite orolig hur det ska gÃ¥ med  detta.Han berättade vidare att man har fÃ¥tt in flera felrapporter den sista tiden.Han blev fundersam när jag nämnde att min var inköpt redan i oktober.Jag fick väl prototypen dÃ¥ till de senare pumparna :D
SÃ¥ nu ligger bollen hos Julas leverantör för utredning.Hur länge det tar det vet jag inte.Men killen pÃ¥ Jula skulle ringa mig när han visste nÃ¥got.Jag tar väl och avger en ny rapport dÃ¥.  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2010, 19:53:33 »
Idag ringde jag till Jula och fick prata med en mkt trevlig kille som var insatt i coolixpumpen. Han hade tom tagit med sig en hem och monterat upp. Vet inte om man ska säga som tur är, men han fick samma problem som jag med pumpen visade det sig. Känns ganska skönt dÃ¥ jag varit lite orolig hur det ska gÃ¥ med  detta. Han berättade vidare att man har fÃ¥tt in flera felrapporter den sista tiden.
...
Så nu ligger bollen hos Julas leverantör för utredning.

Intressant. Inte riktigt case closed än alltså för Coolix. :-*
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2010, 09:51:19 »
Låter jätteintressant.................bara roligt att jag inte hittar kvittot.......... huvuddunk

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #18 skrivet: 06 februari 2010, 18:28:37 »
Inte bra ztrindberg.Du kan få låna mitt :D
Nu är ärendet skickat till tillverkaren enl Jula.Väntar med spänning. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2010, 21:17:14 »
Inte bra ztrindberg.Du kan få låna mitt :D
Nu är ärendet skickat till tillverkaren enl Jula.Väntar med spänning. / Mats

Ha ha

Har själv kontaktat Jula och som du säger så väntar dom på svar från tillverkaren.

Kul och se om nåt händer. Får väl göra ett bättre försök då att hitta kvittot...

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #20 skrivet: 08 februari 2010, 07:23:54 »
Hej!
Vill bara berätta att jag har samma problem med min Coolix. Köpte och installerade den i gÃ¥r och har förgäves försökt värma upp mitt garage men den beter sig rätt skumt. Vid en utetemp pÃ¥ -6 (och i garaget ca +5)ger den endast ca +30 grader ut och hÃ¥ller pÃ¥ och stänger luftklaffarna till och frÃ¥n (och drar ner fläkthastigheten ocksÃ¥)  >:( Ska kontakta Jula under dagen och se om jag fÃ¥r samma besked som alla andra som har liknande bekymmer. Garaget är ju bara 26kvm sÃ¥ det vore ju konstigt om den inte orkade värma upp det...

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2010, 07:43:25 »
Hej!
Vill bara berätta att jag har samma problem med min Coolix. Köpte och installerade den i gÃ¥r och har förgäves försökt värma upp mitt garage men den beter sig rätt skumt. Vid en utetemp pÃ¥ -6 (och i garaget ca +5)ger den endast ca +30 grader ut och hÃ¥ller pÃ¥ och stänger luftklaffarna till och frÃ¥n (och drar ner fläkthastigheten ocksÃ¥)  >:( Ska kontakta Jula under dagen och se om jag fÃ¥r samma besked som alla andra som har liknande bekymmer. Garaget är ju bara 26kvm sÃ¥ det vore ju konstigt om den inte orkade värma upp det...

Det borde den klara tycker man. Har du testat att hjälpa den på traven med lite stödvärme? Ibland kan pumparna tydligen behöva lite hjälp att komma igång... Vad har du ställt den för temperatur?

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2010, 08:30:50 »
Hej!
Vill bara berätta att jag har samma problem med min Coolix. Köpte och installerade den i gÃ¥r och har förgäves försökt värma upp mitt garage men den beter sig rätt skumt. Vid en utetemp pÃ¥ -6 (och i garaget ca +5)ger den endast ca +30 grader ut och hÃ¥ller pÃ¥ och stänger luftklaffarna till och frÃ¥n (och drar ner fläkthastigheten ocksÃ¥)  >:( Ska kontakta Jula under dagen och se om jag fÃ¥r samma besked som alla andra som har liknande bekymmer. Garaget är ju bara 26kvm sÃ¥ det vore ju konstigt om den inte orkade värma upp det...

Det borde den klara tycker man. Har du testat att hjälpa den på traven med lite stödvärme? Ibland kan pumparna tydligen behöva lite hjälp att komma igång... Vad har du ställt den för temperatur?

Jag har provat att köra den på lite olika temperaturer men det verkar inte spela någon roll. Jag värmde upp garaget till ca 12-13 grader med ett element men Coolixen gör inte bättre ifrån sig ändå.
Pratade nyss med Jula och de skulle skicka ett protokoll som ska fyllas i (som en del andra här också verkar har fått) och sedan kommer en servicetekniker ta kontakt. Den jag pratade med hade ingen information om hur många som har de här problemen så det är väl bara att avvakta och se vad som händer... Sc:,h

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2010, 18:50:37 »
Jag vet att jämförelsen haltar, men min coolix som köptes in sommaren 2008 (utan FP) använde jag och värmde upp fritidshuset när det var någon minus (den vintern pendlade det mellan någon plus och någon minus i Sthlm). Det intressanta, är att jag inte hade någon som helst underhållsvärme utan började från scratch vid 4-5 tillfällen under vintern 2008/2009. Så coolixen började med en inomhustemp från nollan till någon plusgrad. På 2 dygn hade jag nog en 15-16 grader inne, utan någon övrig stödvärme.

Det är säkert skillnad om man kanske lägger på 5 ytterligare minusgrader ute, har ett garage som kanske står sämre emot kylan än mitt halvdåligt isolerade fritidshus, men jag får ändå för mig att min coolix skulle göra ett bättre jobb.

Undrar om den senare modellen är helt felmappad...
/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #24 skrivet: 08 februari 2010, 21:26:48 »

Undrar om den senare modellen är helt felmappad...
/putte

Ja, inte för att jag är någon expert, och har inte testat FP på min, men Koliksen verkar ju vara programmerad för att inte under några omständigheter blåsa luft som kan upplevas som kall. Denna mycket humana inställning kan ju vara vettig i bebodda utrymmen, men i ett garage blir det ju bara att den bygger värme med stängda klaffar - blåser lite varmluft - bygger värme - blåser lite.. osv. I ett garage som skall värmas upp vill man ju att den "ger vad den har" om det så bara är luft som är några grader varmare än befintlig luft.

Om den bara får tuffa i FP-läge, uppför den sig då?

120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #25 skrivet: 08 februari 2010, 22:11:44 »

Undrar om den senare modellen är helt felmappad...
/putte

Ja, inte för att jag är någon expert, och har inte testat FP på min, men Koliksen verkar ju vara programmerad för att inte under några omständigheter blåsa luft som kan upplevas som kall. Denna mycket humana inställning kan ju vara vettig i bebodda utrymmen, men i ett garage blir det ju bara att den bygger värme med stängda klaffar - blåser lite varmluft - bygger värme - blåser lite.. osv. I ett garage som skall värmas upp vill man ju att den "ger vad den har" om det så bara är luft som är några grader varmare än befintlig luft.

Om den bara får tuffa i FP-läge, uppför den sig då?



Egentligen inte svar på dina frågor eller funderingar, men jag slås av ett faktum. Under 1-1,5 år har coolixen gått från att vara en misstrodd produkt, men rosad/hyllad av sina ägare. Sen kommer det en vinter som inte liknar något vi sett på länge och vips så pratar vi om dåliga batchar (påstår inte att det här med batch behöver vara felaktig teori) och att coolixen generellt inte orkar.

Om jag skulle gå på min egen magkänsla, vad den nu må vara värd, så är det nog så att coolixens lilla burk skall ses som en liten burk, kanske mest avsedd för att producera kyla - det är den bra på - men helt OK i det lilla normala huset/rummet så länge vi har moderata vintrar. Det är inget fel att rikta sig till den målgruppen eftersom priset trots allt är satt till den nivån.

Dålig batch, dålig program-mappning på FP, modellerna, vad vet jag, men jag undrar om det helt enkelt inte är så att även om man rättar till eventuella fel, så är nog inte lilla coolixen helt rätt för de här typen av lösningar, som underhållsvärme under extrema förhållanden, som förväntat god värmekälla i kalla lokaler som är byggda utan tanke på att de skall vara varma.

Sen att det är en beklaglig insikt. Jag utgår så mycket från mina egna positiva erfarenheter av pumpen, allt från pris, enkelhet att själv montera och att det levererar bra, men då är det också helt andra förutsättningar, som moderatare vintrar, ett hus som åtminstone har en grundisolering och har alternativa stödvärmekällor när det behövs.

Så om jag skall summera, så håller jag med dig, att coolixen, är nog inte förstahandsvalet för att ge behaglig arbetstemperatur i ett kallt garage el liknande.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad kiixx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #26 skrivet: 09 februari 2010, 00:06:49 »
Hmm, jag ber om ursäkt om jag stör,

Jag installerade min lilla Coolix sommaren 2008, och den går fortfarande, har dock fått stänga av den 2-3 gångar i vinter då det varit för kallt ute :(, men så fort det blir varmare än -8 ute så fixar den lilla krabaten lätt att värma största delen av undervåningen, hela hade funkat om bara planlösningen tillåtit det.

Har jag förstått det rätt att det är den lilla 3560watt modelen som strular ?, jag som är sugen på 5000watt modellen.
Län: Skåne
Typ: Friliggande villa
Boyta: 135kvm
Biyta: 65kvm
Plan: 1½
System: Vattenburet system, med en El/Olja panna från 1992.
Beräknat Årsförbrukning:26833Kwh

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #27 skrivet: 09 februari 2010, 06:23:05 »
Hmm, jag ber om ursäkt om jag stör,

Jag installerade min lilla Coolix sommaren 2008, och den går fortfarande, har dock fått stänga av den 2-3 gångar i vinter då det varit för kallt ute :(, men så fort det blir varmare än -8 ute så fixar den lilla krabaten lätt att värma största delen av undervåningen, hela hade funkat om bara planlösningen tillåtit det.

Har jag förstått det rätt att det är den lilla 3560watt modelen som strular ?, jag som är sugen på 5000watt modellen.

Stör?

Tvärtom. Det understryker snarare min egen känsla av att coolixen är rätt OK om man ställer rimliga krav på den. Sommaren 2008 borde betyda att du har samma tidigare modell som jag dvs den utan FP och den KAN självklart vara skillnad i mappningar m.m. Ja jag har i alla fall uppfattat att alla diskussioner så här långt handlat om 3.5 kW-modellen.

Och alla ni som har haft problem senaste tiden, jag påstår absolut inte att det inte kan vara fel på den senare modellen jämfört med tidigare och att ni för den sakens skull definitivt gör rätt som pratar med Jula och förhoppningsvis får någon form av återkoppling. Följer debatten med spänning.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #28 skrivet: 09 februari 2010, 09:44:51 »
Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.

Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.

Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.

Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex.

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #29 skrivet: 09 februari 2010, 10:27:16 »
Det konstiga är att den inte ger mer värme efter den har "vilat sig" ett tag så då kan man ju undra varför den går in i viloläge överhuvudtaget? I går, med -2 ute och +14 inne,(efter uppvärmning med element) gav den fortfarande bara +31 vid utblåset trots att börtempen var inställt på +30. Under natten körde jag den i FP-läge och då höll den snällt sina +8 grader med fullt blås på fläkten. Är det meningen att den ska funka så här dåligt så ser jag ingen anledning till att ha kvar den. Då får Jula ta tillbaks den även fast den varit installerad och använd!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!