Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt beteende Coolix On/off  (läst 64505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Konstigt beteende Coolix On/off
« skrivet: 14 januari 2010, 09:57:40 »
Tjena !
Monterade upp en Coolix On/off i höstas.Funkade bra ända tills en helg då det blev -10 ute.Sen blev det runt nollan igen och då tyckte jag att pumpen aldrig fick upp samma flås som förut.Dessutom så står pumpen och småfiser luft med luftklaffarna nästan stängda.Har hänt flera gånger när jag kommit hem.Får upp tempen i garaget till ca + 5.
Det märkliga är att jag tryckte på underhållsvärmeknappen igår kväll och då började pumpen blåsa ordentligt och när jag kom ner i garaget i morse så var det +8 inne.I det läget verkar den funka.Men kan vara gött att dra upp lite värme när man ska meka också.
Ska ringa Jula.Men kunde vara skoj att höra om det är ngn här som har en teori.  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2010, 21:59:55 »
Tjena !
Monterade upp en Coolix On/off i höstas.Funkade bra ända tills en helg då det blev -10 ute.Sen blev det runt nollan igen och då tyckte jag att pumpen aldrig fick upp samma flås som förut.Dessutom så står pumpen och småfiser luft med luftklaffarna nästan stängda.Har hänt flera gånger när jag kommit hem.Får upp tempen i garaget till ca + 5.
Det märkliga är att jag tryckte på underhållsvärmeknappen igår kväll och då började pumpen blåsa ordentligt och när jag kom ner i garaget i morse så var det +8 inne.I det läget verkar den funka.Men kan vara gött att dra upp lite värme när man ska meka också.
Ska ringa Jula.Men kunde vara skoj att höra om det är ngn här som har en teori.  / Mats


Det kanske kan vara så att det är för kall luft i garaget för att köra vanligt på?
Jag lade märke till att när det var -26 ute så gjorde min Coolix samma sak, den slog ihop klaffarna och stod och småblåste och försökte få upp tempen.

Jag tror att den gjorde så för att utblås tempen blev för låg (under 32 grader mätte jag) och därmed så försöker den pumpa upp mer värme att blåsa ut.

Bara en tanke.....

För underhållsvärmen kan ju inte fungera likadant utan den kanske "tar bort spärren" med utblåstemp?

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2010, 19:59:53 »
Hej!
Kanske det är så.Jag har felanmält till Jula iallafall.Så jag hoppas det löser sig.Kan återkomma ang vad dom säger. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2010, 20:39:21 »
Testade att slå på pumpen idag.Hade förvärmt garaget med en byggfläkt.Vid +13/+14 inne så funkar pumpen som den ska.Så det är nog som du säger Ztrindberg ang innetempen.Viken skitpump isåfall.Den stora Fujitsun slog jag på förra helgen då det var -20 ute,då i ett ouppvärmt utrymme, tog ca 3-4 tim innan den uppnådde inställd temp.Känns riktigt kalle anka pump över coolix:-)
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2010, 21:08:25 »
Testade att slå på pumpen idag.Hade förvärmt garaget med en byggfläkt.Vid +13/+14 inne så funkar pumpen som den ska.Så det är nog som du säger Ztrindberg ang innetempen.Viken skitpump isåfall.Den stora Fujitsun slog jag på förra helgen då det var -20 ute,då i ett ouppvärmt utrymme, tog ca 3-4 tim innan den uppnådde inställd temp.Känns riktigt kalle anka pump över coolix:-)

Ja det där låter ju inget bra alls om det fungerar sådär. Det får mig ju att fundera på om det är något med inställningarna man missar? Eller om det är Mideas programmerare som fått hjärnsläpp.....

Undrar om det inte finns något sätt runt den där "spärren"? Kablar att koppla om? Undrar också hur andra märken klarar av en spärr sådär....

Nu har jag ju inte testat själv men vet du om den vägrar få upp tempen även om den får stå på med fullt fläktläge i heat?

Missen kanske är att beroende på lokal så sjunker tempen för snabbt mot hur snabbt pumpen kan få upp 32 grader igen. Skulle vara kul att få höra hur andra pumpar beter sig då jag vet att det finns andra med den där spärren också.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 17:35:05 »
-10 ute och kallt inne, och 50kvm och liten pump för billig peng, låt den gå på 16gr..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2010, 11:31:31 »
Då fryser vattenledningarna till slut.Det blir varmare att köra på underhållsvärmen som sagt.Jag har kört en reset på maskinen men problemet kvarstår.Och jag har försökt alla inställningar nu huvuddunk
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2010, 13:29:13 »
Har samma problem! Har du pratat med Jula? Isf vad sa de?

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2010, 15:55:45 »
De skickade papper att fylla i.Och det ska göras ett funktionstest .Mäta gradantalet i utblÃ¥set och ute vid utedelen.Men jag vetefasiken om jag ska göra mig det besväret när jag ändÃ¥ inte fÃ¥r igÃ¥ng innerdelen förän vid +13.Tycker det är självklart att pumpen ska kunna jobba frÃ¥n UnderhÃ¥llsvärmen och bygga upp värme till den nÃ¥r inställd temp eller iallafall sÃ¥ det blir lite varmare än underhÃ¥llsvärme.Men jag fÃ¥r väl göra testet sÃ¥smÃ¥ningom och skicka in det.Jag hörde det var ngn mer som hade detta problem pÃ¥ Byggahus.se forumet.Men det kanske var du?   / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2010, 16:37:17 »
De skickade papper att fylla i.Och det ska göras ett funktionstest .Mäta gradantalet i utblÃ¥set och ute vid utedelen.Men jag vetefasiken om jag ska göra mig det besväret när jag ändÃ¥ inte fÃ¥r igÃ¥ng innerdelen förän vid +13.Tycker det är självklart att pumpen ska kunna jobba frÃ¥n UnderhÃ¥llsvärmen och bygga upp värme till den nÃ¥r inställd temp eller iallafall sÃ¥ det blir lite varmare än underhÃ¥llsvärme.Men jag fÃ¥r väl göra testet sÃ¥smÃ¥ningom och skicka in det.Jag hörde det var ngn mer som hade detta problem pÃ¥ Byggahus.se forumet.Men det kanske var du?   / Mats

Det vore nog kanon om du orkade göra testet och få iväg det. Det kan ju vara så illa att det blivit något fel i programvaran i och med att dom la in underhållsvärme elelr så glömde dom att kolla så det fungerade som det ska.

Kan ju bli så att dom får återkalla eller erbjuda alla som köpt någon form av reparation eller annat.

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2010, 18:24:08 »
Jag har skickat in både fel anmälan och mätvärden idag, så han jag prata med på jula skulle prata med deras tekniker och återkomma men det blev inte idag :(. Men han höll då med om att så där ska det inte vara.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2010, 19:39:39 »
Nej så ska det ju verkligen inte vara.

Visst kan man säga att man kanske inte kan få ut mer av en så billig pump och det kan jag gå med på, men då ska det banne mig inte skrivas och lovas att den fungerar.

Något fel måste det vara i de här senaste pumparna. Bara hoppas att du/ni som har möjlighet att köra dom i den miljön samt temperaturerna orkar stå på er.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2010, 21:44:04 »
Nu har jag också fått till mätningen för felrapporten och det blev följande:
UtblÃ¥stemp: +36  Utetemp: -10  rumstemp: +13(omkring)
Gjorde tre mätningar med 15 min mellanrum ungefär.
Hade pumpen inställd på +30 och min fläkthastighet som det står i felrapportspappret.
Märkte ocksÃ¥ att pumpen gÃ¥r ca 5 min för att sedan stänga igen luftklaffarna och vila sig i ca 3 min ,sen sätts den igÃ¥ng igen och gÃ¥r 5 min och hÃ¥ller pÃ¥ sÃ¥där hela tiden.Den avfrostar inte mellan varje stopp.Jäkla skumt beteende.Vad fick ni andra för värden?  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2010, 17:42:52 »
såhär blev mina värden i läge Heat och fläkten på Low Ute -6.1 Rumstemp +10.2 Utblåsttemp +29.0

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2010, 18:52:29 »
Jag har skickat in både fel anmälan och mätvärden idag, så han jag prata med på jula skulle prata med deras tekniker och återkomma men det blev inte idag :(. Men han höll då med om att så där ska det inte vara.
Jag har precis varit och köpt en Coolix på Jula, ska ha den i sommarstugan.
Jag tror jag väntar med att och öppna paketen, tills du fått svar på vad problemet är.
Man har ju 30 dagars öppet köp.  a:gl b00k

Oi
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #15 skrivet: 02 februari 2010, 19:34:58 »
Hej Igen!
Idag ringde jag till Jula och fick prata med en mkt trevlig kille som var insatt i coolixpumpen.Han hade tom tagit med sig en hem och monterat upp .Vet inte om man ska säga som tur är ,men han fick samma problem som jag med pumpen visade det sig.Känns ganska skönt dÃ¥ jag varit lite orolig hur det ska gÃ¥ med  detta.Han berättade vidare att man har fÃ¥tt in flera felrapporter den sista tiden.Han blev fundersam när jag nämnde att min var inköpt redan i oktober.Jag fick väl prototypen dÃ¥ till de senare pumparna :D
SÃ¥ nu ligger bollen hos Julas leverantör för utredning.Hur länge det tar det vet jag inte.Men killen pÃ¥ Jula skulle ringa mig när han visste nÃ¥got.Jag tar väl och avger en ny rapport dÃ¥.  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2010, 19:53:33 »
Idag ringde jag till Jula och fick prata med en mkt trevlig kille som var insatt i coolixpumpen. Han hade tom tagit med sig en hem och monterat upp. Vet inte om man ska säga som tur är, men han fick samma problem som jag med pumpen visade det sig. Känns ganska skönt dÃ¥ jag varit lite orolig hur det ska gÃ¥ med  detta. Han berättade vidare att man har fÃ¥tt in flera felrapporter den sista tiden.
...
Så nu ligger bollen hos Julas leverantör för utredning.

Intressant. Inte riktigt case closed än alltså för Coolix. :-*
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2010, 09:51:19 »
Låter jätteintressant.................bara roligt att jag inte hittar kvittot.......... huvuddunk

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #18 skrivet: 06 februari 2010, 18:28:37 »
Inte bra ztrindberg.Du kan få låna mitt :D
Nu är ärendet skickat till tillverkaren enl Jula.Väntar med spänning. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2010, 21:17:14 »
Inte bra ztrindberg.Du kan få låna mitt :D
Nu är ärendet skickat till tillverkaren enl Jula.Väntar med spänning. / Mats

Ha ha

Har själv kontaktat Jula och som du säger så väntar dom på svar från tillverkaren.

Kul och se om nåt händer. Får väl göra ett bättre försök då att hitta kvittot...

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #20 skrivet: 08 februari 2010, 07:23:54 »
Hej!
Vill bara berätta att jag har samma problem med min Coolix. Köpte och installerade den i gÃ¥r och har förgäves försökt värma upp mitt garage men den beter sig rätt skumt. Vid en utetemp pÃ¥ -6 (och i garaget ca +5)ger den endast ca +30 grader ut och hÃ¥ller pÃ¥ och stänger luftklaffarna till och frÃ¥n (och drar ner fläkthastigheten ocksÃ¥)  >:( Ska kontakta Jula under dagen och se om jag fÃ¥r samma besked som alla andra som har liknande bekymmer. Garaget är ju bara 26kvm sÃ¥ det vore ju konstigt om den inte orkade värma upp det...

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2010, 07:43:25 »
Hej!
Vill bara berätta att jag har samma problem med min Coolix. Köpte och installerade den i gÃ¥r och har förgäves försökt värma upp mitt garage men den beter sig rätt skumt. Vid en utetemp pÃ¥ -6 (och i garaget ca +5)ger den endast ca +30 grader ut och hÃ¥ller pÃ¥ och stänger luftklaffarna till och frÃ¥n (och drar ner fläkthastigheten ocksÃ¥)  >:( Ska kontakta Jula under dagen och se om jag fÃ¥r samma besked som alla andra som har liknande bekymmer. Garaget är ju bara 26kvm sÃ¥ det vore ju konstigt om den inte orkade värma upp det...

Det borde den klara tycker man. Har du testat att hjälpa den på traven med lite stödvärme? Ibland kan pumparna tydligen behöva lite hjälp att komma igång... Vad har du ställt den för temperatur?

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2010, 08:30:50 »
Hej!
Vill bara berätta att jag har samma problem med min Coolix. Köpte och installerade den i gÃ¥r och har förgäves försökt värma upp mitt garage men den beter sig rätt skumt. Vid en utetemp pÃ¥ -6 (och i garaget ca +5)ger den endast ca +30 grader ut och hÃ¥ller pÃ¥ och stänger luftklaffarna till och frÃ¥n (och drar ner fläkthastigheten ocksÃ¥)  >:( Ska kontakta Jula under dagen och se om jag fÃ¥r samma besked som alla andra som har liknande bekymmer. Garaget är ju bara 26kvm sÃ¥ det vore ju konstigt om den inte orkade värma upp det...

Det borde den klara tycker man. Har du testat att hjälpa den på traven med lite stödvärme? Ibland kan pumparna tydligen behöva lite hjälp att komma igång... Vad har du ställt den för temperatur?

Jag har provat att köra den på lite olika temperaturer men det verkar inte spela någon roll. Jag värmde upp garaget till ca 12-13 grader med ett element men Coolixen gör inte bättre ifrån sig ändå.
Pratade nyss med Jula och de skulle skicka ett protokoll som ska fyllas i (som en del andra här också verkar har fått) och sedan kommer en servicetekniker ta kontakt. Den jag pratade med hade ingen information om hur många som har de här problemen så det är väl bara att avvakta och se vad som händer... Sc:,h

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2010, 18:50:37 »
Jag vet att jämförelsen haltar, men min coolix som köptes in sommaren 2008 (utan FP) använde jag och värmde upp fritidshuset när det var någon minus (den vintern pendlade det mellan någon plus och någon minus i Sthlm). Det intressanta, är att jag inte hade någon som helst underhållsvärme utan började från scratch vid 4-5 tillfällen under vintern 2008/2009. Så coolixen började med en inomhustemp från nollan till någon plusgrad. På 2 dygn hade jag nog en 15-16 grader inne, utan någon övrig stödvärme.

Det är säkert skillnad om man kanske lägger på 5 ytterligare minusgrader ute, har ett garage som kanske står sämre emot kylan än mitt halvdåligt isolerade fritidshus, men jag får ändå för mig att min coolix skulle göra ett bättre jobb.

Undrar om den senare modellen är helt felmappad...
/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #24 skrivet: 08 februari 2010, 21:26:48 »

Undrar om den senare modellen är helt felmappad...
/putte

Ja, inte för att jag är någon expert, och har inte testat FP på min, men Koliksen verkar ju vara programmerad för att inte under några omständigheter blåsa luft som kan upplevas som kall. Denna mycket humana inställning kan ju vara vettig i bebodda utrymmen, men i ett garage blir det ju bara att den bygger värme med stängda klaffar - blåser lite varmluft - bygger värme - blåser lite.. osv. I ett garage som skall värmas upp vill man ju att den "ger vad den har" om det så bara är luft som är några grader varmare än befintlig luft.

Om den bara får tuffa i FP-läge, uppför den sig då?

120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #25 skrivet: 08 februari 2010, 22:11:44 »

Undrar om den senare modellen är helt felmappad...
/putte

Ja, inte för att jag är någon expert, och har inte testat FP på min, men Koliksen verkar ju vara programmerad för att inte under några omständigheter blåsa luft som kan upplevas som kall. Denna mycket humana inställning kan ju vara vettig i bebodda utrymmen, men i ett garage blir det ju bara att den bygger värme med stängda klaffar - blåser lite varmluft - bygger värme - blåser lite.. osv. I ett garage som skall värmas upp vill man ju att den "ger vad den har" om det så bara är luft som är några grader varmare än befintlig luft.

Om den bara får tuffa i FP-läge, uppför den sig då?



Egentligen inte svar på dina frågor eller funderingar, men jag slås av ett faktum. Under 1-1,5 år har coolixen gått från att vara en misstrodd produkt, men rosad/hyllad av sina ägare. Sen kommer det en vinter som inte liknar något vi sett på länge och vips så pratar vi om dåliga batchar (påstår inte att det här med batch behöver vara felaktig teori) och att coolixen generellt inte orkar.

Om jag skulle gå på min egen magkänsla, vad den nu må vara värd, så är det nog så att coolixens lilla burk skall ses som en liten burk, kanske mest avsedd för att producera kyla - det är den bra på - men helt OK i det lilla normala huset/rummet så länge vi har moderata vintrar. Det är inget fel att rikta sig till den målgruppen eftersom priset trots allt är satt till den nivån.

Dålig batch, dålig program-mappning på FP, modellerna, vad vet jag, men jag undrar om det helt enkelt inte är så att även om man rättar till eventuella fel, så är nog inte lilla coolixen helt rätt för de här typen av lösningar, som underhållsvärme under extrema förhållanden, som förväntat god värmekälla i kalla lokaler som är byggda utan tanke på att de skall vara varma.

Sen att det är en beklaglig insikt. Jag utgår så mycket från mina egna positiva erfarenheter av pumpen, allt från pris, enkelhet att själv montera och att det levererar bra, men då är det också helt andra förutsättningar, som moderatare vintrar, ett hus som åtminstone har en grundisolering och har alternativa stödvärmekällor när det behövs.

Så om jag skall summera, så håller jag med dig, att coolixen, är nog inte förstahandsvalet för att ge behaglig arbetstemperatur i ett kallt garage el liknande.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad kiixx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #26 skrivet: 09 februari 2010, 00:06:49 »
Hmm, jag ber om ursäkt om jag stör,

Jag installerade min lilla Coolix sommaren 2008, och den går fortfarande, har dock fått stänga av den 2-3 gångar i vinter då det varit för kallt ute :(, men så fort det blir varmare än -8 ute så fixar den lilla krabaten lätt att värma största delen av undervåningen, hela hade funkat om bara planlösningen tillåtit det.

Har jag förstått det rätt att det är den lilla 3560watt modelen som strular ?, jag som är sugen på 5000watt modellen.
Län: Skåne
Typ: Friliggande villa
Boyta: 135kvm
Biyta: 65kvm
Plan: 1½
System: Vattenburet system, med en El/Olja panna från 1992.
Beräknat Årsförbrukning:26833Kwh

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #27 skrivet: 09 februari 2010, 06:23:05 »
Hmm, jag ber om ursäkt om jag stör,

Jag installerade min lilla Coolix sommaren 2008, och den går fortfarande, har dock fått stänga av den 2-3 gångar i vinter då det varit för kallt ute :(, men så fort det blir varmare än -8 ute så fixar den lilla krabaten lätt att värma största delen av undervåningen, hela hade funkat om bara planlösningen tillåtit det.

Har jag förstått det rätt att det är den lilla 3560watt modelen som strular ?, jag som är sugen på 5000watt modellen.

Stör?

Tvärtom. Det understryker snarare min egen känsla av att coolixen är rätt OK om man ställer rimliga krav på den. Sommaren 2008 borde betyda att du har samma tidigare modell som jag dvs den utan FP och den KAN självklart vara skillnad i mappningar m.m. Ja jag har i alla fall uppfattat att alla diskussioner så här långt handlat om 3.5 kW-modellen.

Och alla ni som har haft problem senaste tiden, jag påstår absolut inte att det inte kan vara fel på den senare modellen jämfört med tidigare och att ni för den sakens skull definitivt gör rätt som pratar med Jula och förhoppningsvis får någon form av återkoppling. Följer debatten med spänning.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #28 skrivet: 09 februari 2010, 09:44:51 »
Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.

Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.

Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.

Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex.

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #29 skrivet: 09 februari 2010, 10:27:16 »
Det konstiga är att den inte ger mer värme efter den har "vilat sig" ett tag så då kan man ju undra varför den går in i viloläge överhuvudtaget? I går, med -2 ute och +14 inne,(efter uppvärmning med element) gav den fortfarande bara +31 vid utblåset trots att börtempen var inställt på +30. Under natten körde jag den i FP-läge och då höll den snällt sina +8 grader med fullt blås på fläkten. Är det meningen att den ska funka så här dåligt så ser jag ingen anledning till att ha kvar den. Då får Jula ta tillbaks den även fast den varit installerad och använd!

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #30 skrivet: 09 februari 2010, 11:07:32 »
Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.

Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.

Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.

Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex.

Upplever att vi har total samsyn :-)

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #31 skrivet: 09 februari 2010, 12:39:38 »
Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.

Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.

Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.

Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex.

Upplever att vi har total samsyn :-)

/putte

Stänger ner?? Slår den av? Eller menas att den bygger upp värme och kompressorn jobbar på?

Ursäkta att jag är lite klantig med ord, nej den stänger inte ner förstås utan kompressorn fortsätter ju att jobba och försöker få upp värme, det är innerdelen som stänger ner till blåshastighet i fisfart ungefär....frågan är om det inte blir varmare av att käka kål och lägga av några rökare.... ;)

Jag är övertygad om att det på något sätt måste gå att lura maskinen, tyvärr har jag inte kunskap om de olika givare som måste sitta lite varstans.

Men det är ju iofs bara en nödhjälp....men det skulle vara kanon att ha en knapp där man enkelt slog om till FP-läge fast utan begränsningen av 8 grader.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #32 skrivet: 09 februari 2010, 15:02:47 »
Men själva grejen är ju att pumpen stänger ner om den inte lyckas pressa fram tillräcklig värme enligt någon mjukvara antagligen.

Det medför ju att pumpen inte ger sig själv en chans att komma upp i innetemp. I och med att den stänger ner så mycket vid låg innetemp så kan den ju aldrig höja den tillräckligt.

Om den istället som i FP-läget blåste på oavsett innetemp eller oavsett värme som pumpen klarar att avge, skulle den ju få upp innetempen även om det tog tid.

Det är inte säkert att det är något direkt fel på pumparna utan en programmering som fungerar kanon i mer "normal" miljö, tror nämligen inte att tillverkaren har provkört pumpen med +5 inne och -10 ute t.ex.

Upplever att vi har total samsyn :-)

/putte

Stänger ner?? Slår den av? Eller menas att den bygger upp värme och kompressorn jobbar på?

Ursäkta att jag är lite klantig med ord, nej den stänger inte ner förstås utan kompressorn fortsätter ju att jobba och försöker få upp värme, det är innerdelen som stänger ner till blåshastighet i fisfart ungefär....frågan är om det inte blir varmare av att käka kål och lägga av några rökare.... ;)

Jag är övertygad om att det på något sätt måste gå att lura maskinen, tyvärr har jag inte kunskap om de olika givare som måste sitta lite varstans.

Men det är ju iofs bara en nödhjälp....men det skulle vara kanon att ha en knapp där man enkelt slog om till FP-läge fast utan begränsningen av 8 grader.
Ingen fara, bara så vi pratar om samma saker.. *vinkar*

 sÃ¥ om jag fattar det rätt nu sÃ¥ i fp läge hÃ¥ller den inte pÃ¥ att stänga sina smÃ¥ luckor, utan det är bara i heat läge när tempen är för lÃ¥g inomhus?

Japp helt korrekt!

Som jag skrivit förut så har en bekant till mig ett stort oisolerat garage, har hållit över 0 grader hela vintern i FP-läge, vid minsta försök att öka värmen med Heat så dyker tempen inne och den blir tokig

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #33 skrivet: 09 februari 2010, 19:17:15 »
Läste lite på Internet: studs
Lägsta temperatur inomhus:
Det går som lägst att ställa in en inomhustemperatur av 16°C grader. Skälet till denna gräns är rent teknisk och beror på att värmepumpen får problem med den automatiska avfrostningen vid lägre inomhustemperatur.
Detta gäller Luftvärmepumpar i allmänhet.

Kan ju vara en förklaring varför den beter sig konstigt. (Fast jag tror den gör det bästa av situationen genom att stänga sina luckor och jobba upp ett bra klimat för den.)
Tempen borde öka om man har en lagom stor VP för lokalen.
Sätta in en värmepump i ett oisolerat garage.... verkar ju totalt meningslöst.

Här tror jag Du börjar komma nära en lösning på Coolix-problemet! I Fp-läge håller den underhållsvärme så gott det går vid låga inomhus/utomhustemperaturer men i heatläge gäller andra kriterier.
DEN termostaten fungerar bara vettigt vid inomhustemperaturer på låt säga från 16/17 grader upp till 29/30 grader på denna pump med dess förprogrammerade värden. Se till att få ett utgångsläge på minst 17 grader där innedelen sitter monterad med önskat börvärde på låt säga 22 grader så tror jag att pumpen kommer att leverera värme för fullt och efter bästa förmåga..(Ngn som programmerade/designade mjukvaran tänkte fel..)
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #34 skrivet: 09 februari 2010, 21:23:35 »
Läste lite på Internet: studs
Lägsta temperatur inomhus:
Det går som lägst att ställa in en inomhustemperatur av 16°C grader. Skälet till denna gräns är rent teknisk och beror på att värmepumpen får problem med den automatiska avfrostningen vid lägre inomhustemperatur.
Detta gäller Luftvärmepumpar i allmänhet.

Kan ju vara en förklaring varför den beter sig konstigt. (Fast jag tror den gör det bästa av situationen genom att stänga sina luckor och jobba upp ett bra klimat för den.)
Tempen borde öka om man har en lagom stor VP för lokalen.
Sätta in en värmepump i ett oisolerat garage.... verkar ju totalt meningslöst.

Och varför fungerar då dom som är utan FP-läget?

Det är väl så att programvaran inte är samma längre, en förbättring för dom som bara använder pumpen i redan uppvärmda lokaler.

Men hur gör man om tempen inne råkar gå under 17-18 grader? Ska det då inte finnas en möjlighet att köra pumpen så att man får upp värmen?

Tycker det låter som ett dåligt moment 22 läge.

Om det är så illa att Coolixen inte kan jobba upp värme från 15-16 grader då är det synd att kalla den luftVÄRMEpump, bättre sälja den som skaplig hårfön då....

Nu är det ju så att om det gick att köra pumpen med lägre utblåstemp än 30-31 grader så skulle den ju kunna jobba upp tempen inne och då också kunna avfrosta.

Tror det är en allt för enkel ursäkt att skylla på avfrostningarna.

Hur gör då andra pumpar som fungerar att ge värme från 0 och uppåt?

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #35 skrivet: 09 februari 2010, 21:46:49 »
Tjena!
Jag lägger mig inte i diskusionen då jag inte har kunskapen.
kan bara meddela att jag var i kontakt med Jula idag.Det är ett fel i batchen pÃ¥ kretskortet.Nya kommer att tillverkas sÃ¥smÃ¥ningom.Otur nog sÃ¥ infaller det kinesiska nyÃ¥ret snart.SÃ¥ nÃ¥gra nya kort kommer man inte att börja jobba pÃ¥ förräns den 20:e eller om det var den 26 Feb.Blir väl vÃ¥ren innan pumpen är igÃ¥ng och funkar som den ska.Det var inte vad jag hade tänkt mig när jag installerade pumpen i höstas  huvuddunk
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #36 skrivet: 09 februari 2010, 23:03:13 »
Tjena!
Jag lägger mig inte i diskusionen då jag inte har kunskapen.
kan bara meddela att jag var i kontakt med Jula idag.Det är ett fel i batchen pÃ¥ kretskortet.Nya kommer att tillverkas sÃ¥smÃ¥ningom.Otur nog sÃ¥ infaller det kinesiska nyÃ¥ret snart.SÃ¥ nÃ¥gra nya kort kommer man inte att börja jobba pÃ¥ förräns den 20:e eller om det var den 26 Feb.Blir väl vÃ¥ren innan pumpen är igÃ¥ng och funkar som den ska.Det var inte vad jag hade tänkt mig när jag installerade pumpen i höstas  huvuddunk

Hejsan

Har du någon mer info? Hur ska dom gå till väga?

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #37 skrivet: 10 februari 2010, 02:36:58 »
Jag lägger mig inte i diskusionen då jag inte har kunskapen. Kan bara meddela att jag var i kontakt med Jula idag. Det är ett fel i batchen på kretskortet. Nya kommer att tillverkas så småningom. Otur nog så infaller det kinesiska nyåret snart. Så några nya kort kommer man inte att börja jobba på förräns den 20:e eller om det var den 26 Feb.

Intressant, då verkar min teori jag skrev tidigare i Coolix-tråden stämma. Synd att Jula inte kan få igång tillverkningen på ett tag, det brukar ju vara totalt nerstängt på fabrikerna i Kina den tiden.
Hoppas nya kretskort gör att lilla Coolixen börjar fungera bättre sÃ¥ man kanske kan köpa en senare i vÃ¥r. ;)
« Senast ändrad: 10 februari 2010, 02:38:57 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #38 skrivet: 10 februari 2010, 08:15:14 »
Tycker det låter som ett dåligt moment 22 läge.

Håller inte riktigt med dig. Om man börjar med att läsa Ricards guide för att välja och installera värmepump, har han en god poäng, tycker jag. Han skriver att man inte bör installera en LVP som enda värmekälla eftersom den kan behöva stödvärme.

Det är ingen hemlighet att LVP ovasett pris och kvalitet ger sämre effekt ju kallare det blir. Den optimala utnyttjandet sker mao inte när det blir riktigt kallt utan man skall nog se en LVP som en optimal lösning i ett optimalt temperaturspann och med en alternativ stödvärme.

Det här fungerar ju för de flesta av oss, men när man börjar fundera på att använda en lvp som frostvakt eller att värma kalla lokaler med dåliga förutsättningar, då bör man nog tänka om.

Med det inte sagt att det inte är fel på senaste leveranserna av coolixen, det låter jag vara osagt, men det är nog inte det enda problemet i den här diskussionen.

Sen erkänner jag gärna att jag själv gått i fällan och funderat på en coolix i vår friggebod som kommer att tjäna som någon form av tvätt stuga och där jag vill ha grundvärme på kanske 8-10 grader och kunna balla på med värme vid behov om man skall vara där längre tid. Tack och lov så har jag bortprioriterad den delen pga för många projekt, så jag skall med stort intresse se var vi hamnar i de här garagediskussionerna.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #39 skrivet: 10 februari 2010, 09:37:47 »
Har nyss pratat med Jula om detta. Det är som alfamats säger, dvs ett nytt kretskort ska tas fram med början den 20:e februari. Därefter ska Jula testa detta, och om det funkar, antingen skicka ut nya kort till alla som har problem så man får göra jobbet själv, eller att någon servicetekniker gör detta. De hade ännu inte bestämt hur de ska gå tillväga, antar att de ska kolla med fabriken först.

Om man inte vill vänta på detta så är alternativet att lämna tillbaks pumpen och få pengarna tillbaka. I så fall bör man först ta kontakt med Jula:s serviceavdelning så de skickar en reklamationsbekräftelse som man kan visa upp i fall butiken skulle vara ovilliga att ta tillbaka pumpen då den varit installerad och använd. Det lät som de hade fått in rätt många felanmälningar så det bekräftar ju att det är ett typfel i alla fall.

Ska fundera på om jag ska behålla den eller ej, fast nu har man ju ett rätt stort hål i garageväggen så... Sc:,h

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #40 skrivet: 10 februari 2010, 10:04:41 »
Tycker det låter som ett dåligt moment 22 läge.

Håller inte riktigt med dig. Om man börjar med att läsa Ricards guide för att välja och installera värmepump, har han en god poäng, tycker jag. Han skriver att man inte bör installera en LVP som enda värmekälla eftersom den kan behöva stödvärme.

Det är ingen hemlighet att LVP ovasett pris och kvalitet ger sämre effekt ju kallare det blir. Den optimala utnyttjandet sker mao inte när det blir riktigt kallt utan man skall nog se en LVP som en optimal lösning i ett optimalt temperaturspann och med en alternativ stödvärme.

Det här fungerar ju för de flesta av oss, men när man börjar fundera på att använda en lvp som frostvakt eller att värma kalla lokaler med dåliga förutsättningar, då bör man nog tänka om.

Med det inte sagt att det inte är fel på senaste leveranserna av coolixen, det låter jag vara osagt, men det är nog inte det enda problemet i den här diskussionen.

Sen erkänner jag gärna att jag själv gått i fällan och funderat på en coolix i vår friggebod som kommer att tjäna som någon form av tvätt stuga och där jag vill ha grundvärme på kanske 8-10 grader och kunna balla på med värme vid behov om man skall vara där längre tid. Tack och lov så har jag bortprioriterad den delen pga för många projekt, så jag skall med stort intresse se var vi hamnar i de här garagediskussionerna.

/putte

Jag hänger med på hur du menar och håller med i stort sett.

Dock så är det ju i det här fallet ett fel i kretskortet (programvaran alltså) och det gör nog att pumpen inte får en chans ens utan att pumpen hamnar i ett moment 22-läge.

Det var så jag menade.

I och med att det är klart bevisat att pumpen klarar att hålla över 0 grader i ett oisolerat garage vid -25 grader ute så finns det ju kraft nog. Det jag menar är att om pumpen kunde få chansen att sakta värma upp utrymmet den sitter i så skulle det bli varmare där än när den nu stänger ner så här.

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #41 skrivet: 10 februari 2010, 18:50:30 »
Har nyss pratat med Jula om detta. Det är som alfamats säger, dvs ett nytt kretskort ska tas fram med början den 20:e februari. Därefter ska Jula testa detta, och om det funkar, antingen skicka ut nya kort till alla som har problem så man får göra jobbet själv, eller att någon servicetekniker gör detta. De hade ännu inte bestämt hur de ska gå tillväga, antar att de ska kolla med fabriken först.

Om man inte vill vänta på detta så är alternativet att lämna tillbaks pumpen och få pengarna tillbaka. I så fall bör man först ta kontakt med Jula:s serviceavdelning så de skickar en reklamationsbekräftelse som man kan visa upp i fall butiken skulle vara ovilliga att ta tillbaka pumpen då den varit installerad och använd. Det lät som de hade fått in rätt många felanmälningar så det bekräftar ju att det är ett typfel i alla fall.

Ska fundera på om jag ska behålla den eller ej, fast nu har man ju ett rätt stort hål i garageväggen så... Sc:,h


Jag har en coolix som jag inte hunnit öppna ännu, köpt 31 jan -10, den skulle sättas in i sommarstugan, misstänker att det är en av de som inte har ett riktigt kretskort, Jag har öppet köp, så jag ska kolla hur Jula vill ha det i detta fallet.
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #42 skrivet: 10 februari 2010, 21:37:32 »

[/quote]

Jag har en coolix som jag inte hunnit öppna ännu, köpt 31 jan -10, den skulle sättas in i sommarstugan, misstänker att det är en av de som inte har ett riktigt kretskort, Jag har öppet köp, så jag ska kolla hur Jula vill ha det i detta fallet.
[/quote]

Återkom gärna vad dom säger på Jula, jag har också en oöppnad hemma.

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #43 skrivet: 11 februari 2010, 08:53:23 »
Har ringt till Jula idag, 2010-02-10 och de säger att Kina firar nyår till 20 feb (tror jag det var), och sedan kommer de att skicka upp ett kretskort som Jula testar i sin uppsatta maskin med samma fel.
Om detta fungerar, så är det inte bestämt över hur rep. metoden kommer att utföras.
Om det blir rep av deras tekniker, rep av kund, eller byte enhet.
 
Jula skulle återkomma med besked till mig via telefon, när de har lösningen.
Jag har öppet köp så det var inget problem att lämna tillbaka om jag nu ska välja den lösningen.
« Senast ändrad: 11 februari 2010, 10:11:29 av Oi »
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #44 skrivet: 11 februari 2010, 10:47:29 »
Har ringt till Jula idag, 2010-02-10 och de säger att Kina firar nyår till 20 feb (tror jag det var), och sedan kommer de att skicka upp ett kretskort som Jula testar i sin uppsatta maskin med samma fel.
Om detta fungerar, så är det inte bestämt över hur rep. metoden kommer att utföras.
Om det blir rep av deras tekniker, rep av kund, eller byte enhet.
 
Jula skulle återkomma med besked till mig via telefon, när de har lösningen.
Jag har öppet köp så det var inget problem att lämna tillbaka om jag nu ska välja den lösningen.

Tack för den feed-backen...

Men då kan man m.a.o. sätta upp pumpen tills vidare och invänta en eventuell lösning från Julas sida? Vi har ju garanti på pumpen så det är väl bara att anmäla att man har en felaktig pump så snart så möjligt, men att man ändå kan använda den tills vidare...?

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #45 skrivet: 11 februari 2010, 11:10:16 »
Har ringt till Jula idag, 2010-02-10 och de säger att Kina firar nyår till 20 feb (tror jag det var), och sedan kommer de att skicka upp ett kretskort som Jula testar i sin uppsatta maskin med samma fel.
Om detta fungerar, så är det inte bestämt över hur rep. metoden kommer att utföras.
Om det blir rep av deras tekniker, rep av kund, eller byte enhet.
 
Jula skulle återkomma med besked till mig via telefon, när de har lösningen.
Jag har öppet köp så det var inget problem att lämna tillbaka om jag nu ska välja den lösningen.

Tack för den feed-backen...

Men då kan man m.a.o. sätta upp pumpen tills vidare och invänta en eventuell lösning från Julas sida? Vi har ju garanti på pumpen så det är väl bara att anmäla att man har en felaktig pump så snart så möjligt, men att man ändå kan använda den tills vidare...?

I ditt fall tycker jag det är rätt resonerat. Den bör kunna möta dina behov av att värma en sommarstuga, självklart då under samma premisser som brukar gälla, typ ytstorlekar, ev stödvärme o.s.v.

När det gäller att börja montera rena frostvaktslösningar för t.ex. kalla garage skulle jag nog avvakta resultatet av de nya kretskorten. Det kan ju, tyvärr, visa sig att man ändå inte får det man hoppas få som resultat.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #46 skrivet: 11 februari 2010, 11:37:58 »
Jag frågade även om att använda den under tiden som underhållsvärmare om den är behäftade med kretskorts felet.
Den ska sitta i en sommarstuga och jag är bara där på helgerna och ingen reparatör lär vara intresserad att reparera den när jag är där. (Om nu jula väljer den rep. metoden.)
Vilket innebär att en ev. rep inte blir aktuell förrän till semestern, och det var ok att göra så enl. Jula
IVT Greenline HT Plus E9

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #47 skrivet: 12 februari 2010, 17:47:15 »
Drog iväg ett mail till Jula för att höra om detta problem:

Hej, då jag har planerat att köpa en eller två luftvärmepump 3520 W Art.nr: 416045 av er, och samtidigt sökt om den på internet, eftersom ni har väldigt lite information om den på er hemsida.
Då jag har märkt att många har tydligen problem med dem att öka temperaturen i från det sk. Frostvaktsfunktionen till en högre temp.
Så jag undrar nu om detta är åtgärdat detta fel?


Svar:

Det stämmer , det finns ett problem som några kunder råkat ut för.
Problemet uppkommer om inomhus enheten sitter i ett utrymme som är kallare än 14 grader . Tex. ett garage.
Frostvaktsläget fungerar bra men när man ska gå över i Heat läget fungerar inte detta riktigt.
Vi väntar nu på delar från vår leverantör för att kunna åtgärda dessa problem.
 
Jula - Teknisk säljare


Det tycker jag var ett bra svar.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #48 skrivet: 12 februari 2010, 23:09:10 »
Drog iväg ett mail till Jula för att höra om detta problem:

Hej, då jag har planerat att köpa en eller två luftvärmepump 3520 W Art.nr: 416045 av er, och samtidigt sökt om den på internet, eftersom ni har väldigt lite information om den på er hemsida.
Då jag har märkt att många har tydligen problem med dem att öka temperaturen i från det sk. Frostvaktsfunktionen till en högre temp.
Så jag undrar nu om detta är åtgärdat detta fel?


Svar:

Det stämmer , det finns ett problem som några kunder råkat ut för.
Problemet uppkommer om inomhus enheten sitter i ett utrymme som är kallare än 14 grader . Tex. ett garage.
Frostvaktsläget fungerar bra men när man ska gå över i Heat läget fungerar inte detta riktigt.
Vi väntar nu på delar från vår leverantör för att kunna åtgärda dessa problem.
 
Jula - Teknisk säljare


Det tycker jag var ett bra svar.

/putte

Kanske ett bra svar, dock så är det väldigt illa om dom fortfarande säljer maskiner med samma fel.........

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #49 skrivet: 13 februari 2010, 09:43:11 »
Har också haft ett snack med Jula, dock i ett annat ärende, men fick följande info om Coolix.

Jula tar in leveransserier på 400 st åt gången (batch).
Det verkar vara "batchen" som kom in i mellandagarna 2009 som dras med ett mjukvaruproblem, då reklamationerna hittills verkar härröra från denna sändning, och det berör endast deras on-off på 3520 W Art.nr: 416045 där användrana kör under +13 ºC.
Felet misstänks ligga i en Eprom, och av konstruktionen att döma verkar det alltså krävas ett helt kretskortsbyte.
Som tidigare nämnts firar kineserna nyår, och sen ska man titta på problemet och sen skicka ut reviderade kretskort, så jag tippar att man ev börjar utskeppningen i mars 2010, med tanke på den tid allt detta tar. Då de flesta av värmepumps-tillverkare har underleverantörer är det nog så i detta fall att Midea har en underleverantör också som behöver labba fram felet.

Om nu några här på forumet även har samma fel på sin pump som köpts in FÖRE mellandagarna är det bra om detta kommer fram snarast, för då är det inte enbart ett "batchfel" längre, utan kan då ev beröra hela serieproduktionen. Kanske dags för en röstningstråd ?

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad maigaard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #50 skrivet: 13 februari 2010, 14:18:16 »
jag har samma problem med min Coolix, köpt 15 oktober 2009 i Jula Malmö. FP funktionen verkar vära OK, men den stängar ner sig själv på Heat läge, går bare 30 sek, sen bygger den upp värme igen osv osv. Jag tycker också utblåsningstemp i FP läge ligger något lägre än va jag har läst här på forum. Minus 8 ute, plus 6 i garaget och utblåsningstemp liggar da på 19 grader. Ringde Jula förre veckan, dom skickade hem papper till mig som jag nu har fyllt i, skal skicka dom på måndag. Ävan om teknikern kännte till problemet med pumpen vill dom ha att man fyller i papper i alla fall.

/Peter

Utloggad maigaard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #51 skrivet: 13 februari 2010, 19:22:56 »
man skal fylla i på Heat-läge, fläkt low, heat max. Men min går bara 30sek eller så på Heat innan den stannar och byggar upp värme igen, så det går inte att få stabila värden. Jag valde att fylla i mina värden i FP-läge i stället. Och då var det -8 ute, 6-7 grader i garaget, och 18-19 grader utblåsningstemp (IR-termometer riktat mot gallret).

/Peter

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #52 skrivet: 14 februari 2010, 18:57:14 »
Problemet verkar uppstå när man vil lgå från FP-läge till Heat-läge, d.v.s. man vill öka värmen från underhållsvärme till komfort-värme. Jag har tänkt att köra min pump på mellan 20-22 grader för jämnan (iaf till de nya kretskoretn levereras) innebär det att jag därmed inte kommer att märka av problemet?

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #53 skrivet: 15 februari 2010, 06:48:14 »
Problemet verkar uppstå när man vil lgå från FP-läge till Heat-läge, d.v.s. man vill öka värmen från underhållsvärme till komfort-värme. Jag har tänkt att köra min pump på mellan 20-22 grader för jämnan (iaf till de nya kretskoretn levereras) innebär det att jag därmed inte kommer att märka av problemet?
Den funkar lika dåligt även om man startar i heat-läge från början. I alla fall gör min det... :(

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #54 skrivet: 15 februari 2010, 07:36:39 »
Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #55 skrivet: 15 februari 2010, 08:55:38 »
Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!

Nej det gör den inte då allt är relativt...typ..

Om det är för kallt ute då ger den för lite effekt och klarar inte att höja graderna eller att hålla graderna inne vilket får till följd att beteendet uppstår ändå.

Så att säga att det är ok med 14 inne så funkar den är tyvärr önsketänkande.

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #56 skrivet: 15 februari 2010, 09:00:17 »
Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!

Nej det gör den inte då allt är relativt...typ..

Om det är för kallt ute då ger den för lite effekt och klarar inte att höja graderna eller att hålla graderna inne vilket får till följd att beteendet uppstår ändå.

Så att säga att det är ok med 14 inne så funkar den är tyvärr önsketänkande.

Med andra ord är den oanvändbar som uppvärmningskälla i ett förråd på 15kvm? Alltså pumpen levererar inte värme helt enkelt oavsett hur kallt/varmt det är i utrymmet vid uppstart? Är det rätt uppfatatt?

I så fall är den ju totalt värdelös innan man bytt kretskort eller fått den fixad av Jula...

Visserligen låter det konstigt då det uppenbarligen finns dom ägare som har/använder Coolix-pumpen med FP-funktion utan bekymmer...

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #57 skrivet: 15 februari 2010, 09:31:01 »
Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!

Nej det gör den inte då allt är relativt...typ..

Om det är för kallt ute då ger den för lite effekt och klarar inte att höja graderna eller att hålla graderna inne vilket får till följd att beteendet uppstår ändå.

Så att säga att det är ok med 14 inne så funkar den är tyvärr önsketänkande.

Med andra ord är den oanvändbar som uppvärmningskälla i ett förråd på 15kvm? Alltså pumpen levererar inte värme helt enkelt oavsett hur kallt/varmt det är i utrymmet vid uppstart? Är det rätt uppfatatt?

I så fall är den ju totalt värdelös innan man bytt kretskort eller fått den fixad av Jula...

Visserligen låter det konstigt då det uppenbarligen finns dom ägare som har/använder Coolix-pumpen med FP-funktion utan bekymmer...

Jag tror inte att det är så konstigt att det fungerar för en del, även med ett felmappat kretskort. Har man hyfsad isolering eller på annat sätt ok förutsättning för pumpen kan den säkert leverera trots dålig mappning. Är förutsättningarna däremot inte fullt lika bra kan jag tänka mig att pumpen, men nuvarande programmering, inte klarar trycket.

Min pump som är äldre, utan FP och antagligen inte berörs alls av den här felbeskrivningen var inte direkt någon höjdare när det blev yttertemperaturer under - 15 och hade jag inte kört stödvärme så undrar jag om inte jag också hade fått en massa stök.

Gissningsvis är det 'felaktiga kretskortet' inte felaktigt mer än i meningen att det är programmerat utifrån ett felaktigt tänk och knappast testat under våra förutsättningar. Men lite tur/skicklighet kanske det kommer ett ommappat kretskort som löser problemet, för jag har oerhört svårt att tro att den nya coolixen skulle vara så mycket sämre tech spec mässigt än de tidigare modellerna.

Men om det sen betyder att det är en optimal lösning för ett dåligt isolerat garage eller förråd, det undrar jag. Jag har en känsla av att min coolix inte skulle klara sig så mycket bättre under de förutsättningarna.
/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #58 skrivet: 15 februari 2010, 09:57:03 »
Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!

Nej det gör den inte då allt är relativt...typ..

Om det är för kallt ute då ger den för lite effekt och klarar inte att höja graderna eller att hålla graderna inne vilket får till följd att beteendet uppstår ändå.

Så att säga att det är ok med 14 inne så funkar den är tyvärr önsketänkande.

Med andra ord är den oanvändbar som uppvärmningskälla i ett förråd på 15kvm? Alltså pumpen levererar inte värme helt enkelt oavsett hur kallt/varmt det är i utrymmet vid uppstart? Är det rätt uppfatatt?

I så fall är den ju totalt värdelös innan man bytt kretskort eller fått den fixad av Jula...

Visserligen låter det konstigt då det uppenbarligen finns dom ägare som har/använder Coolix-pumpen med FP-funktion utan bekymmer...


Men om det sen betyder att det är en optimal lösning för ett dåligt isolerat garage eller förråd, det undrar jag. Jag har en känsla av att min coolix inte skulle klara sig så mycket bättre under de förutsättningarna.
/putte

Vill bara poängtera än en gÃ¥ng att mitt förrÃ¥d/garage har 300mm isolering i tak 165mm i väggar och 200mm i golv och dessutom med stödvärme i form av elradiatorer, det är förmodligen nÃ¥got i stil med vad du har i ditt ombyggda fritidshus puttepj? SÃ¥ att det skulle vara sämre förutsättningar bara för att det är ett garage kan man inte utgÃ¥ ifrÃ¥n.  ;)

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #59 skrivet: 15 februari 2010, 10:25:47 »

Vill bara poängtera än en gÃ¥ng att mitt förrÃ¥d/garage har 300mm isolering i tak 165mm i väggar och 200mm i golv och dessutom med stödvärme i form av elradiatorer, det är förmodligen nÃ¥got i stil med vad du har i ditt ombyggda fritidshus puttepj? SÃ¥ att det skulle vara sämre förutsättningar bara för att det är ett garage kan man inte utgÃ¥ ifrÃ¥n.  ;)


Jag tror nog snarare att du har bättre isolering än jag har, så du har fullständigt rätt. Nej mitt svar var nog betydligt mer generellt menat d.v.s. de som räknar med att en coolix i ett obefintligt isolerat utrymme kanske inte får en optimal lösning, ens med ett uppgraderat kretskort.

I ditt fall borde det självklart kunna lira.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #60 skrivet: 15 februari 2010, 14:17:43 »
Enligt mailet från Jula uppstår problemet när innedelen befinner sig i ett utrymme kallare än 14 ºC. Det kan man ju tyda som att om man väl kommer över 13 ºC så funkar pumpen normalt. Fram med byggfläkten!

Nej det gör den inte då allt är relativt...typ..

Om det är för kallt ute då ger den för lite effekt och klarar inte att höja graderna eller att hålla graderna inne vilket får till följd att beteendet uppstår ändå.

Så att säga att det är ok med 14 inne så funkar den är tyvärr önsketänkande.

Med andra ord är den oanvändbar som uppvärmningskälla i ett förråd på 15kvm? Alltså pumpen levererar inte värme helt enkelt oavsett hur kallt/varmt det är i utrymmet vid uppstart? Är det rätt uppfatatt?

I så fall är den ju totalt värdelös innan man bytt kretskort eller fått den fixad av Jula...

Visserligen låter det konstigt då det uppenbarligen finns dom ägare som har/använder Coolix-pumpen med FP-funktion utan bekymmer...

Jag vet inte riktigt hur du tänker?

Enligt Jula är problemet när innerdelen befinner sig i för kallt utrymme i HEAT eller AUTO-läget. I FP-läget fungerar ju pumpen klockrent.

Det är ju när pumpen slås över från FP-läge till Heat eller Auto som problemet med kretskortet (programmeringen) uppstår.

Så jovisst om du bara ska ha max 8 grader i ditt förråd så fungerar den bra för dig men ska du försöka höja tempen och det är för kallt inne/ute så går det troligtvis inte.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #61 skrivet: 15 februari 2010, 14:25:18 »
Hej

Min FP pump fungerar fortfarande kanon, kör bara i heatläge, dock är det alltid över 19 grader där den är, används bara som tillskott. Ska läsa av förbrukningen senare, kan dock säga att som extra tillskott fungerar den även när det är - 20 ute.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #62 skrivet: 15 februari 2010, 22:48:54 »

Citera

Jag vet inte riktigt hur du tänker?

Enligt Jula är problemet när innerdelen befinner sig i för kallt utrymme i HEAT eller AUTO-läget. I FP-läget fungerar ju pumpen klockrent.

Det är ju när pumpen slås över från FP-läge till Heat eller Auto som problemet med kretskortet (programmeringen) uppstår.

Så jovisst om du bara ska ha max 8 grader i ditt förråd så fungerar den bra för dig men ska du försöka höja tempen och det är för kallt inne/ute så går det troligtvis inte.

Som du ser av mina inlägg ovan så skall jag INTE köra pumpen i FP-läge... Och jag ställde därmed frågan till panelen hurvida den fungerar bra om jag ständigt låter den jobba runt 20 grader, och fick då blandade svar som du också kan läsa ovan. Jag har egentligen ingen användning av FP-funktionen då utrymmet skall vara uppvärmt till runt 18-20 grader för jämnan. Därmed undrade jag hurvida pumpen funkar i ett utrymme som är uppvärmt till ca 20 grader när man startar pumpen... Förstår du hur jag tänker nu eller är jag otydlig?

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #63 skrivet: 15 februari 2010, 23:23:33 »

Som du ser av mina inlägg ovan så skall jag INTE köra pumpen i FP-läge... Och jag ställde därmed frågan till panelen hurvida den fungerar bra om jag ständigt låter den jobba runt 20 grader, och fick då blandade svar som du också kan läsa ovan. Jag har egentligen ingen användning av FP-funktionen då utrymmet skall vara uppvärmt till runt 18-20 grader för jämnan. Därmed undrade jag hurvida pumpen funkar i ett utrymme som är uppvärmt till ca 20 grader när man startar pumpen... Förstår du hur jag tänker nu eller är jag otydlig?

Nja det är nog jag som fattar fel. Jag läste nämligen följande inlägg av dig:

Citera
Med andra ord är den oanvändbar som uppvärmningskälla i ett förråd på 15kvm? Alltså pumpen levererar inte värme helt enkelt oavsett hur kallt/varmt det är i utrymmet vid uppstart? Är det rätt uppfatatt?

Pumpen levererar värme i FP-läget och går därmed använda i förråd om man nöjer sig med max 8 grader

I så fall är den ju totalt värdelös innan man bytt kretskort eller fått den fixad av Jula...

Visserligen låter det konstigt då det uppenbarligen finns dom ägare som har/använder Coolix-pumpen med FP-funktion utan bekymmer...

Som sagt ägare som kör pumpen i FP-läge endast är säkerligen helnöjda



Och då fick jag för mig att du blandat ihop det.


Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #64 skrivet: 15 februari 2010, 23:36:39 »

Som du ser av mina inlägg ovan så skall jag INTE köra pumpen i FP-läge... Och jag ställde därmed frågan till panelen hurvida den fungerar bra om jag ständigt låter den jobba runt 20 grader, och fick då blandade svar som du också kan läsa ovan. Jag har egentligen ingen användning av FP-funktionen då utrymmet skall vara uppvärmt till runt 18-20 grader för jämnan. Därmed undrade jag hurvida pumpen funkar i ett utrymme som är uppvärmt till ca 20 grader när man startar pumpen... Förstår du hur jag tänker nu eller är jag otydlig?

Nja det är nog jag som fattar fel. Jag läste nämligen följande inlägg av dig:

Citera
Med andra ord är den oanvändbar som uppvärmningskälla i ett förråd på 15kvm? Alltså pumpen levererar inte värme helt enkelt oavsett hur kallt/varmt det är i utrymmet vid uppstart? Är det rätt uppfatatt?

Pumpen levererar värme i FP-läget och går därmed använda i förråd om man nöjer sig med max 8 grader

I så fall är den ju totalt värdelös innan man bytt kretskort eller fått den fixad av Jula...

Visserligen låter det konstigt då det uppenbarligen finns dom ägare som har/använder Coolix-pumpen med FP-funktion utan bekymmer...

Som sagt ägare som kör pumpen i FP-läge endast är säkerligen helnöjda



Och då fick jag för mig att du blandat ihop det.



Ok dÃ¥ förstÃ¥r jag.. jag har säkert varit lite otydligt ocksÃ¥, man kan ju inte förutsätta att alla läser alla min svar/inlägg i trÃ¥den innan man svarar.Ddet jag menade med att den inte var användbar är ju att det helt enkelt inte ger mer än 8 grader i FP-läge, och jag vill ha ca 20. Och det jag menade med att det finns användare som har pump med FP-läge som funkar, var att jag läst att det var nÃ¥gon som körde pumpen i Autoläge utan problem d.v.s. varmare än de 8 grader som FP ger...  8)

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #65 skrivet: 16 februari 2010, 16:24:52 »
Även jag kontaktade Julas support, fick följande svar.

Hej!
 
Ja tyvärr finns det ett fel på denna pump.
 
Felet uppkommer endast om innerdelen sitter i ett utrymme där temeperaturen är under 14 grader.
 
Det är kunder som har satt pumpen i tex ett garage som drabbats av detta problem.
 
Det finns ett frostvaktsläge på pumpen som startar på temperturen där innedelen sitter är lägre än ca 5,5 grader då värmer pumpen upp utrymmet till ca 8 grader.
 
I detta läge fungerar pumpen och om pumpen sitter i ett utrymme där temperaturen är högre än 14 grader fungerar den.
 
 
Vi väntar på att leverantören ska leverera ett uppdaterad kretskort som ska avhjälpa detta fel.
 
MVH
 
nn - Teknisk säljare
« Senast ändrad: 18 februari 2010, 18:56:01 av Rickard »

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #66 skrivet: 16 februari 2010, 18:02:22 »
Men det gör den av sig självt... ingen som har en logisk förklaring varför detta fenomen?
Vad tror ni? ;)

Major software screw up troligtvis. huvuddunk
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #67 skrivet: 16 februari 2010, 20:15:50 »
Jag har också liknande fenomen som du beskriver bossebus.Den stänger luckorna och ändå går fläkten.Detta då i heatläge och föruppvärmd lokal förståss.Ngn som vet om man kan lämna tillbaka pumpen och få pengar tillbaka.Funderar att sätta upp en Fujitsu 9:a istället knUp
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #68 skrivet: 18 februari 2010, 10:30:04 »
Jag har 2 st Fujitsu redan och upplever dom mkt bättre än coolix.Jag lägger gärna 10 papp(om jag får 5 tillbaka av jula) för att få upp en fungerade pump och dessutom utomordentlig service om det skulle bli ngt. Hela vintern har ju gått för detta Coolix problem --/
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #69 skrivet: 18 februari 2010, 10:59:48 »
Jag har 2 st Fujitsu redan och upplever dom mkt bättre än coolix.Jag lägger gärna 10 papp(om jag får 5 tillbaka av jula) för att få upp en fungerade pump och dessutom utomordentlig service om det skulle bli ngt. Hela vintern har ju gått för detta Coolix problem --/

Risken är nog att du får en del mothugg, men inte från mig.

Coolixen har sin målgrupp och ditt resonemang gör att du hamnar utanför. Inget negativt menat med det. Jag installerade min coolix 1,5 år sedan som en ingångspump. Trots att den inte var lika billig som Julas senaste rea-svängar och trots att jag inte snålade på installationsmaterial stannade hela installationen på 7k inkl pump.

Eftersom det lyckades och jag fortfarande är nöjd med min pump anser jag att jag gjorde rätt. Hade jag fått strul, hade fått deala med Jula till och från, skulle mitt personliga facit varit att jag satsade fel, tog en kalkylerad risk och det funkade inte hela vägen. Nästa gång skulle jag precis som du handlat en mer etablerad märkespump, betalat för installation och därmed en mer heltäckande garanti (både maskin och arbete), nyttjat rot-avdrag och 'förhoppningsvis' blivit nöjd.

Jag läste en kommentar om verktyg i ett annat forum där en tråd avslutades med: "Jag anser att dyrast inte alltid är bäst men billigast alltid är sämst".

Det spelar nog inte någon roll vilken kapitalvara du köper. Vill du vara säker att göra ett bra köp får du inte vara snål men inte heller dum-fixerad på att dyrast är bäst. Har du erfarenhet kommer du långt i dina köp eftersom du kan ställa rätt kriteria för ditt val, annars finns nog risken trots allt att dyrt, bara blir dyrt.

När det gäller våra coolixar så tror jag att de flesta som köpte dessa under 2008 fortfarande är nöjda och en del må även hävda att man gjort en bättre affär en många som köpt märkespump.

Den här vintern har satt de billiga pumparna på hårt prov och för dem som inte trodde att det var någon som helst skillnad mot finpumpar förutom priset har kanske tänkt om.

Jag  vet att min första pump var billig, att jag köpte den frÃ¥n ett företag som satsar pÃ¥ ett brett lÃ¥gprissortiment, man är inte mer specialiserad än att samma person som säljer pumpen till dig ocksÃ¥ är ansvarig för kexchokladen, det ligger med i prisbilden och risktagandet.

Om nu Jula reder ut problematiken runt kretskorten (jag vill nog hävda att det är en mappningfråga, men uppgraderingen sitter i komponenter på sagda kort), så tycker jag att det är fantastiskt av ett så pass o-specialicerat företag som Jula ändå måste anses vare.

Skulle den här vintern varit lika mild som den förra vet jag inte ens om den här tråden skulle funnits, men gissningsvis hade den i alla fall varit betydligt kortare.

Om jag skulle köpa en till eller en ny LVP idag, erkänner jag gärna att mina erfarenheter är mer positiva än jag kanske räknade med från början, så jag skulle nog köpa en coolix till. MEN jag skulle helt klart avvakta händelseutvecklingen av de problemen som nyare coolixägare har, det ger värdefull input till mina urvalskriteria.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #70 skrivet: 18 februari 2010, 16:34:00 »
Jag har 2 st Fujitsu redan och upplever dom mkt bättre än coolix.Jag lägger gärna 10 papp(om jag får 5 tillbaka av jula) för att få upp en fungerade pump och dessutom utomordentlig service om det skulle bli ngt. Hela vintern har ju gått för detta Coolix problem --/

Håller med om att jag också gärna betalar mer för att få en pump som fungerar oavsett märke.

Dock så upplever jag deras servicekänsla som mycket god. Aldrig någon tvekan eller något misstroende.

Utloggad JeepMan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #71 skrivet: 20 februari 2010, 18:11:37 »
Tjena alla ni som antagligen inspirerat mig att prova min 1:a kinesiska fulpump -(en senare coolix jsr3-12hrn1-qe)- testade den med en termometer vid 2 olika utetemperaturer - vid -2.6 gav den +26.5 in mätt direkt uppe vid utblÃ¥set inne - i lägee FP +19 - pÃ¥ utedelen bakom fläkten -4.5 - fläktutblÃ¥set (ovanpÃ¥) -7  - de frostar av väldigt fint förutom det lilla "hönsnätet" av plast som gör att det isar igen när det snöar -bor utanför Stockholm -vid ute temp -12 20/2 innetemp +16.8 - i läge FP (frost Protection) c:a +8 med full fart pÃ¥ fläkten -
 jag använder den som "byggfläkt" den hÃ¥ller 180kvm över nollan inne utan isolering bara luftspaltskivor i taket.

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #72 skrivet: 21 februari 2010, 16:40:03 »
Hej JeepMan.
Det är ju kul att det fungerar bra för dej med pumpen. Vi har en Coolix och en Invest 18 som som båda fungerar bra. Det där "hönsnätet" är vad jag hört ett transportskydd och det rekomenderar jag dej att montera bort. Du är nog inte ensam om att ha det kvar och att det ställer till med problem.

Bippsan *vinkar*
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #73 skrivet: 21 februari 2010, 19:06:24 »
Var på Jula, kungens kurva idag, och fick höra att kretskorten nu verkar ha kommit, så jag passar detta vidare till de som berörs.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #74 skrivet: 21 februari 2010, 19:54:51 »
Det var snabbt jobbat.Tack för infon Thumbsup
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #75 skrivet: 22 februari 2010, 10:37:04 »
Ok,
installerade min första VP för 14dar sedan (Coolix MSC2-12HRN1-QE, 3,8kW) och allt verkar funka t.o.m idag på morgonen -22C. jag har den för normal uppvärmning ställd på 21.

Hur mätare man egentligen avgiven effekt, är det lufttemp ut ur innedelen eller vad.
Finns det motsvarande tabell till den jag la här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30990.0

Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Milkshaken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ankarsrum i Västerviks kommun.
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.daft.t.se för datorrelaterade problem.
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #76 skrivet: 22 februari 2010, 18:47:30 »
Ursäkta att jag lägger mig i..... men...
bippssan: jag har själv en invest 12,a och har förbannat det där hönsanätet i plast.... det bygger ju snö som blir till is.... Kan man alltså ta bort det? Då är ju kylflänsarna helt blottade.... Hur känsligt är inte det?

jag tar gärna bort dom, men om tex en liten sten eller isbit flyger från snöslungan (Givetvis inte riktad mot pumpen, men kan ju skjuta snett) vad händer då?

Invest är väl samma som coolix, vi har en på bottenvåningen, och den funkar utmärkt fast när det har krupit ned emot -20 så får den det jobbigt, isynnerhet när det beckar på med snö och is vid plastgallret......
« Senast ändrad: 22 februari 2010, 19:19:21 av Milkshaken »

Utloggad Milkshaken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ankarsrum i Västerviks kommun.
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.daft.t.se för datorrelaterade problem.
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #77 skrivet: 22 februari 2010, 19:18:58 »
Hittade kontaktsidan för invest i sverige. Har mailat dom och frågat om det är ok att ta bort skyddet...:)

Nåväl, jag är oxå intresserad av att skaffa en LVP till garaget, och denna tråd är verkligen intressant att läsa... Allra bäst tycker jag att det är med att JULA verkar ta sitt ansvar, och dessutom verkar få respons ifrån kineserna... tyder på att dom verkar sälja rätt bra....

Utloggad Johnny Blade

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #78 skrivet: 23 februari 2010, 00:43:03 »
Har också haft ett snack med Jula, dock i ett annat ärende, men fick följande info om Coolix.

Jula tar in leveransserier på 400 st åt gången (batch).
Det verkar vara "batchen" som kom in i mellandagarna 2009 som dras med ett mjukvaruproblem, då reklamationerna hittills verkar härröra från denna sändning, och det berör endast deras on-off på 3520 W Art.nr: 416045 där användrana kör under +13 ºC.
Felet misstänks ligga i en Eprom, och av konstruktionen att döma verkar det alltså krävas ett helt kretskortsbyte.
Som tidigare nämnts firar kineserna nyår, och sen ska man titta på problemet och sen skicka ut reviderade kretskort, så jag tippar att man ev börjar utskeppningen i mars 2010, med tanke på den tid allt detta tar. Då de flesta av värmepumps-tillverkare har underleverantörer är det nog så i detta fall att Midea har en underleverantör också som behöver labba fram felet.

Om nu några här på forumet även har samma fel på sin pump som köpts in FÖRE mellandagarna är det bra om detta kommer fram snarast, för då är det inte enbart ett "batchfel" längre, utan kan då ev beröra hela serieproduktionen. Kanske dags för en röstningstråd ?


Jag köpte min hos Jula i Borlänge redan den 28'e September.Vad skönt att dom vet om felet och gör ett försök med att rätta till det.Nu väcks ju ett hopp om att kunna få varmare än 8grader i garaget. ;)
Jag har inte kontaktat Jula ännu,men jag ska göra det illa kvickt.

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #79 skrivet: 23 februari 2010, 03:13:21 »
Ursäkta att jag lägger mig i..... men...
bippssan: jag har själv en invest 12,a och har förbannat det där hönsanätet i plast.... det bygger ju snö som blir till is.... Kan man alltså ta bort det? Då är ju kylflänsarna helt blottade.... Hur känsligt är inte det?

jag tar gärna bort dom, men om tex en liten sten eller isbit flyger från snöslungan (Givetvis inte riktad mot pumpen, men kan ju skjuta snett) vad händer då?

Invest är väl samma som coolix, vi har en på bottenvåningen, och den funkar utmärkt fast när det har krupit ned emot -20 så får den det jobbigt, isynnerhet när det beckar på med snö och is vid plastgallret......




Jag kan förstÃ¥ att det känns lite sÃ¥ där att klippa bort det, men tror du verkligen att det  hjälper sÃ¥ mycket om det som du beskrev händer? Du har den monterat mot en vägg va? DÃ¥ är det den lilla pÃ¥ sidan du menar va som du är orolig för va? Nä om det ställer till problem sÃ¥ tycker jag att du absolut ska ta bort det. Dom flesta jag känner till har det fritt.
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad Milkshaken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ankarsrum i Västerviks kommun.
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.daft.t.se för datorrelaterade problem.
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #80 skrivet: 23 februari 2010, 11:04:35 »
Hej igen bippssan och andra...
Jag mailade igÃ¥r kväll till investliving och fick detta svaret:  

To: Kontakt InvestLiving
Subject: Isproblem på luft/luft pump från invest.

Hej. jag har en invest MSV-12 BLACK   dvs en luft/luft värmepump.
Min fråga är: Jag har stora problem med snö och is bildning på utomhusdelen. vilket verkar sänka kapaciteten för enheten.
Det sitter ett svart plastnät på sidan och bak på utomhusdelen, där allt verkar samlas och byggas upp på.
Min fråga är, om det är ok att ta bort detta nät, har hört att det bara är ett transportskydd för att skydda kylflänsarna...

Tack för snabbt svar i kalla vintern...
Mvh. Björn

Hej Björn!

Tack för ditt mail. Ta bort skyddsnätet per omgående så kommer märka skillnaden direkt. Kontrollera samtidigt att det inte sitter en plastplugg i tråget där smältvattnet ska rinna ut. Den ska EJ monteras.

Mvh

Kristian Lindvall
www.investliving.se
« Senast ändrad: 23 februari 2010, 11:06:50 av Milkshaken »

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #81 skrivet: 23 februari 2010, 19:12:38 »
Hej! Jag har varit  ikontakt med Jula idag.Det hade inte kommit nÃ¥gra kretskortkort ännu.Var har du hört att dom kommit? Kan det ha varit ett prototypkort som jula ska pröva först mÃ¥nntro? / Mats


Var på Jula, kungens kurva idag, och fick höra att kretskorten nu verkar ha kommit, så jag passar detta vidare till de som berörs.
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #82 skrivet: 24 februari 2010, 10:04:02 »
Hej! Jag har varit  ikontakt med Jula idag.Det hade inte kommit nÃ¥gra kretskortkort ännu.Var har du hört att dom kommit? Kan det ha varit ett prototypkort som jula ska pröva först mÃ¥nntro? / Mats

Var på Jula, kungens kurva idag, och fick höra att kretskorten nu verkar ha kommit, så jag passar detta vidare till de som berörs.

Dom hade visst snackat med Jula:s inköpschef (i Skara ?) som jag har för mig är Fredrik Bohman, prova och kontakta honom.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #83 skrivet: 03 mars 2010, 10:27:00 »
Hej! Jag har varit  ikontakt med Jula idag.Det hade inte kommit nÃ¥gra kretskortkort ännu.Var har du hört att dom kommit? Kan det ha varit ett prototypkort som jula ska pröva först mÃ¥nntro? / Mats

Var på Jula, kungens kurva idag, och fick höra att kretskorten nu verkar ha kommit, så jag passar detta vidare till de som berörs.

Dom hade visst snackat med Jula:s inköpschef (i Skara ?) som jag har för mig är Fredrik Bohman, prova och kontakta honom.

Jag fick besked idag att det inte kommit några kort alls....

Bra med info.....undrar vilken som stämmer bara....

Utloggad maigaard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #84 skrivet: 05 mars 2010, 13:58:15 »
Jula kundtjänst ringde precist mig. Dom har inte fått kretskort än, men förväntar dom "om några dagar". Jag blivar kontaktat igen så snart dom finns hemma.

/Peter

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #85 skrivet: 15 mars 2010, 17:40:53 »
Jag har som sagt var monterat en electrolux 9:a i mitt garage och hade liknande problem när jag skulle få upp tempen i garaget,hade c:a 6-7 minus ute och 8-9 plus inne när jag startade upp den,den ville åxå "vila" hela tiden,dvs fisde luft för att sedan braka på,sen höll den på så ungefär 10 tim tills tempen närmade sig 13-14 grader

sen sopade kw mätaren i botten och den öste ut värme tills jag hade +18 i garaget..
när jag nu har +18 i garaget så verkar den hålla det obehindrat vid exempelvis dagens temperatur på -16
då tar den c:a 1000w,dvs 300 watt till finns att få ut,så tror den fixar -20

Kan ju bara tala för min pump då,men den fungerar inte tillfredsätllande under c:a 15 grader
men skulle bli förvånad om inte alla luftvärmepumpar får problem liknande coolixen
dock kanske inte lika stora problem på grund av denna program miss?

Men va fan!!!,jag försvarade en coolix?..*s*

Nej men rätt skall ju vara rätt..=)

/Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #86 skrivet: 15 mars 2010, 17:46:04 »
Men va fan!!!,jag försvarade en coolix?..*s*

Nej men rätt skall ju vara rätt..=)

/Dogge

Det är så det börjar. Du äger snart en själv skall du se :-)
/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #87 skrivet: 15 mars 2010, 17:54:39 »
Men va fan!!!,jag försvarade en coolix?..*s*

Nej men rätt skall ju vara rätt..=)

/Dogge

Det är så det börjar. Du äger snart en själv skall du se :-)
/putte

Ha ha,jag var faktiskt och tittade på en igår..=)
måste säga att den såg faktiskt välbyggd ut om man ser till priset,stod ett annat fabrikat bredvid som
i mina ögon såg epigare ut,jag tog faktiskt bort locken/överdelarna och jämförde
var på jula,så det andra fabrikatet får ni räkna ut själv..;)

Funderar i expriment syfte..eehhh.(samt extremt kännslig för ett varmt sovrum) att------
kanske inhandla en som ac till sovrummet.. :o

/Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #88 skrivet: 21 mars 2010, 04:19:57 »
Men va fan!!!,jag försvarade en coolix?..*s*

Nej men rätt skall ju vara rätt..=)

/Dogge

Det är så det börjar. Du äger snart en själv skall du se :-)
/putte

Ha ha,jag var faktiskt och tittade på en igår..=)
måste säga att den såg faktiskt välbyggd ut om man ser till priset,stod ett annat fabrikat bredvid som
i mina ögon såg epigare ut,jag tog faktiskt bort locken/överdelarna och jämförde
var på jula,så det andra fabrikatet får ni räkna ut själv..;)

Funderar i expriment syfte..eehhh.(samt extremt kännslig för ett varmt sovrum) att------
kanske inhandla en som ac till sovrummet.. :o

/Dogge

Ja, det kan jag verkligen rekommendera. Det har vi inte ångrat 1sekund att vi
satte en sådan i sovrummet.

/Bipppsan
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #89 skrivet: 03 april 2010, 21:59:36 »
Jag tillhör inte kategorin som skulle rekomendera coolix direkt  fiR: Jag vill meddela att jag har varit i kontakt med Jula igen,detta efter flera dagars väntande pÃ¥ att dom skulle ringa upp.Men som vanligt sket dom i det(har hänt förr), sÃ¥ det var bara att ringa och sätta sig i telefonkö igen för att komma fram.Helt fantastiskt vilken tid det ska ta huvuddunk .
Jag fick reda pÃ¥ att korten är i princip färdiga men just nu funderar man pÃ¥ hur de nya korten ska komma i maskinen.Det ska man ta beslut om nu.Men ngn tidsplan fick jag inte.Blir väl midsommar innan det funkar som det ska.Och garantin har väl säkert gÃ¥tt ut när maskinen väl fÃ¥r bekänna färg igen *roflmao*  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Johnny Blade

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #90 skrivet: 04 april 2010, 00:42:23 »
Jag hoppas att dom meddelar en när allt är klart.

Utloggad Johnny Blade

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #91 skrivet: 10 maj 2010, 17:49:44 »
Idag kom det ett brev, kortet är testat och verkar funka.Tyvärr så får dom inte hem något förrän vecka 25.

Utloggad maigaard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #92 skrivet: 11 maj 2010, 11:48:41 »
jag fick brev igår också om vecka 25. Inklusive denna kommentar "Vi beklager naturligtvis denna långa väntetid och er garanti på pumpen kommer därför att förlängas med 6 månader" :-)

/Peter

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #93 skrivet: 18 juli 2010, 18:14:03 »
I fredags fick jag besked,kretskortet är på väg studs Återstår bara att montera det i maskinen också.Ngn mer som har fått telsamtal om detta?
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Johnny Blade

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #94 skrivet: 18 juli 2010, 18:39:58 »
Inte ett ljud.Ska man montera det själv då?

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #95 skrivet: 21 juli 2010, 20:10:18 »
Det blir att montera själv.Hämtade kortet igÃ¥r men har inte haft tid att montera än.Kanske under helgen.Det var fö en bra och lättfattlig beskrivning med iallafall:-)  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Turnip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #96 skrivet: 22 juli 2010, 20:27:12 »
Har bytt ut kretskortet nu och allt verkar fungera än så länge, vi får väl se i vinter... Det var lite knöligt att byta, speciellt när man försökte balansera innerdelen med ena knät samtidigt som man rev i kabelhärvan, men beskrivningen var ganska bra och stämde väl någorlunda i alla fall.

Utloggad Johnny Blade

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #97 skrivet: 01 augusti 2010, 23:05:15 »
Det var då märkligt att Jula inte hört av sig till mig då. :-\

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #98 skrivet: 01 augusti 2010, 23:15:16 »
Det var då märkligt att Jula inte hört av sig till mig då. :-\
semester mellan V 30-33
Kan vara det....

Utloggad Johnny Blade

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #99 skrivet: 01 augusti 2010, 23:24:21 »
Ah.Det låter ju rimligt.Jag mailade iaf frågan till Jula.

Utloggad Johnny Blade

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #100 skrivet: 02 augusti 2010, 21:18:17 »
Ah.Det låter ju rimligt.Jag mailade iaf frågan till Jula.
Jag fick svar:
"Hej!
Dem har tyvärr blivit försenade men har äntligen kommit hem, vi håller på att skickar ut kretskorten till dem som ska byta.

Jag gör en order på ett till dig direkt, du har det om ca 1 vecka."

Så bra då.


Utloggad Skybolt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #101 skrivet: 05 augusti 2010, 08:06:28 »
Ah.Det låter ju rimligt.Jag mailade iaf frågan till Jula.
Jag fick svar:
"Hej!
Dem har tyvärr blivit försenade men har äntligen kommit hem, vi håller på att skickar ut kretskorten till dem som ska byta.

Jag gör en order på ett till dig direkt, du har det om ca 1 vecka."

Så bra då.




Jag fick mitt kort i tisdags, skall byta själv men har inte kommit till skott än pga andra problem...

/M

Utloggad Johnny Blade

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #102 skrivet: 07 augusti 2010, 19:59:03 »
En kabel på kortet går till ytterdelen,den har sin skarv innanför isoleringen på baksidan av innerdelen.
Jag klippte den och skarvade framme vid kortet istället.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #103 skrivet: 07 augusti 2010, 20:53:25 »
En kabel på kortet går till ytterdelen,den har sin skarv innanför isoleringen på baksidan av innerdelen.
Jag klippte den och skarvade framme vid kortet istället.
Thumbsup Tänkte precis göra det samma... lat som man är...

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #104 skrivet: 16 oktober 2010, 12:02:52 »
Ah.Det låter ju rimligt.Jag mailade iaf frågan till Jula.
Jag fick svar:
"Hej!
Dem har tyvärr blivit försenade men har äntligen kommit hem, vi håller på att skickar ut kretskorten till dem som ska byta.

Jag gör en order på ett till dig direkt, du har det om ca 1 vecka."

Så bra då.




Jag fick mitt kort i tisdags, skall byta själv men har inte kommit till skott än pga andra problem...

/M

Ryker liv i en gammal tråd här...
Har ett nytt kort som ska monteras i min "garage-coolix", då jag fick kortet i somras.
Instruktionen som medföljer är ganska bra, men jag vill ändå höra mig för med er som redan har gjort "operationen"....

Behöver man ta ned inomhusdelen helt och hållet från sina fästen, eller kan man häkta av "plastskalet" på något vis iallafall?
Verkar vara ganska mycket jobb trots allt, hur lång tid har det tagit för er? Bra att tänka på? "Gör inte så här" och annat mottages tacksamt inför arbetet....

Tack på förhand!
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #105 skrivet: 17 oktober 2010, 13:08:39 »
Ah.Det låter ju rimligt.Jag mailade iaf frågan till Jula.
Jag fick svar:
"Hej!
Dem har tyvärr blivit försenade men har äntligen kommit hem, vi håller på att skickar ut kretskorten till dem som ska byta.

Jag gör en order på ett till dig direkt, du har det om ca 1 vecka."

Så bra då.




Jag fick mitt kort i tisdags, skall byta själv men har inte kommit till skott än pga andra problem...

/M

Ryker liv i en gammal tråd här...
Har ett nytt kort som ska monteras i min "garage-coolix", då jag fick kortet i somras.
Instruktionen som medföljer är ganska bra, men jag vill ändå höra mig för med er som redan har gjort "operationen"....

Behöver man ta ned inomhusdelen helt och hållet från sina fästen, eller kan man häkta av "plastskalet" på något vis iallafall?
Verkar vara ganska mycket jobb trots allt, hur lång tid har det tagit för er? Bra att tänka på? "Gör inte så här" och annat mottages tacksamt inför arbetet....

Tack på förhand!

Besvarar min egen fråga... :)
Nä, man behöver inte ta ner innerdelen helt. Räcker med att följa instruktionen ochbara ta bort alla kåpor, så kommer man åt rätt bra. Det som var lurigt och som jag fick improvisera på var anslutningen till "ytterdelen". Där sitter kontakten bakom innerdelen vilken då var tvungen att tas ned om man ska komma åt den. Knipsade kabeln och löde dit den direkt på kretskortet istället. Allt verkar fungera perfekt nu och den beter sig inte alls likadant som tidigare då den stängde spjällen för att bygga upp värme. Det tog mig ca 2timmar totalt inkl fikapaus för att byta allt.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #106 skrivet: 07 november 2010, 22:36:05 »
Nu har jag fått tummen ur och monterat mitt kretskort.Gick skapligt och jag lät kabeln som ska gå till utdelen vara intakt.Jag hade dragit mina rör till höger om innerdelen så då var det inga problem.Det enda jag har att anmärka på är att man behövde plocka bort 4 skruv på frontdelen,men enligt beskrivningen var det bara 2 st.Man kan lätt ha sönder upphängningen för luftklaffsenheten om man sliter och drar för mycket.Mina gick inte sönder men låsningen kändes inte så där topp direkt. / mats
« Senast ändrad: 08 november 2010, 22:13:04 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #107 skrivet: 08 november 2010, 18:46:32 »
Kul att höra att jag inte är sist... ;)

Kan hålla med om att luftklaffsenheten kändes så där att slita dän vingarna på...
Inga andra konstiga beteenden som att fläkten går hela tiden eller så..? Efter byte..?

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #108 skrivet: 15 november 2010, 09:51:24 »
Kul att höra att jag inte är sist... ;)

Kan hålla med om att luftklaffsenheten kändes så där att slita dän vingarna på...
Inga andra konstiga beteenden som att fläkten går hela tiden eller så..? Efter byte..?

Då gör ni fel om ni behöver slita och dra...
Har nu bytt kretskort på fyra olika maskiner och om man gör på rätt sätt så är det plättlätt att få bort spjällen.
Det går ut på att försiktigt börja ut spjällen och sedan lossa dom för i vänstersida och sedan i höger sida. Man ska absolut inte behöva ta i för då göra man i fel ordning.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #109 skrivet: 17 november 2010, 23:59:19 »
En fråga hur nya pumpar kan detta gälla verkar som mina beter sig liknande.

Hur många grader skall man ha om det är bra om man gör testet 30 grader och låg fläkt?

Mina Fin pump var det godkänt med  48 grader pÃ¥ men hade 52 när den kördes igÃ¥ng första gÃ¥ngen :)

Ett problem till är att den ena isar igen inte den andra frostar av verkar funka men kanske är det värme kabeln som ej funkar? någon som har tips?

DalaRomeo

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #110 skrivet: 20 november 2010, 09:22:34 »
Om man tar bort de två skruvarna på mitten också så slipper man fipplandet med klaffarna.Tar 10 sek ungefär.Ett tips bara. / Mats



Kul att höra att jag inte är sist... ;)

Kan hålla med om att luftklaffsenheten kändes så där att slita dän vingarna på...
Inga andra konstiga beteenden som att fläkten går hela tiden eller så..? Efter byte..?

Då gör ni fel om ni behöver slita och dra...
Har nu bytt kretskort på fyra olika maskiner och om man gör på rätt sätt så är det plättlätt att få bort spjällen.
Det går ut på att försiktigt börja ut spjällen och sedan lossa dom för i vänstersida och sedan i höger sida. Man ska absolut inte behöva ta i för då göra man i fel ordning.

Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Kusken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • kan en hel del om jag vill
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #111 skrivet: 20 november 2010, 15:01:28 »
Fick ni 1000 kr på presentkort på Jula om
ni bytte kortet själv
Det fick Jag

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #112 skrivet: 22 november 2010, 18:39:24 »
En fråga hur nya pumpar kan detta gälla verkar som mina beter sig liknande.

Hur många grader skall man ha om det är bra om man gör testet 30 grader och låg fläkt?

Mina Fin pump var det godkänt med  48 grader pÃ¥ men hade 52 när den kördes igÃ¥ng första gÃ¥ngen :)

Ett problem till är att den ena isar igen inte den andra frostar av verkar funka men kanske är det värme kabeln som ej funkar? någon som har tips?

DalaRomeo

Hittade andra med samma proböel man mÃ¥ste tydligen göra en operation och ta ut en del av inälvorna pÃ¥ ytterdelen för att hitta den 2 poliga kontakten som man tydligen skall koppla in (tillvärmeslingan) dÃ¥ är det ju lite logiskt om det stod i beskrivningen :)  skll kolls i morgon

Utloggad HansL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #113 skrivet: 23 november 2010, 14:54:34 »
Felet finns även på den nya versionen pumpar. Jag köpte en i lördags på Jula i Södertälje. Den är i princip död. Värmer inte upp garaget mer än 10 grader. FP fungerar dock. Jag har anmält detta till Jula. Verkar ju märkligt att denna pump inte skulle ha det nya kretskortet. Verkar lite bökigt att byta själv. Får hoppas att dom skickar ut en reparatör.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #114 skrivet: 23 november 2010, 15:08:42 »
Aj då... Vad har den för modell-beteckning?

Utloggad mkw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: I skogen strax utanför stan
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #115 skrivet: 30 december 2010, 11:11:43 »
Dom säljer fortfarande pumpar med den dåliga programvaran!
Köpte en häromdagen.. Kände mig rejält grundlura av jula!!!
Tills jag googlade problemet och hittade hit  *roflmao*
Blir att ringa jula senare idag!

Timmer hus från slutet av 1800. Nu tilläggs isolerat + argonfyllda fönster. Huset värms idag av 1st Panasonic TE12DKE "slim".
Garage/verkstad+kontor 200kvm värms av 2st coolix 3810.
Vattenburet med kulvert mellan hus och verkstad. 80tals oljeslukare i pannrummet i verkstan. Väntar på nytt hjärta... luft/vatten eller bergvärme?

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #116 skrivet: 30 december 2010, 11:20:48 »
Hur vet du att de gör det?
Förvånar mig ju inte men...

Utloggad mkw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: I skogen strax utanför stan
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #117 skrivet: 30 december 2010, 11:44:04 »
Det vet jag för att 27/12 2010  KÖPTE och fick ja IGÃ…NG en coolix 3810w luftvärmepump varunr:416089.
Nu hänger den där o småfiser! Värmen sjönk från +12 till +9 när ja startade pumpen
och stängde av ojlepannan...
Inte helt vad man räknat med  >:(
Timmer hus från slutet av 1800. Nu tilläggs isolerat + argonfyllda fönster. Huset värms idag av 1st Panasonic TE12DKE "slim".
Garage/verkstad+kontor 200kvm värms av 2st coolix 3810.
Vattenburet med kulvert mellan hus och verkstad. 80tals oljeslukare i pannrummet i verkstan. Väntar på nytt hjärta... luft/vatten eller bergvärme?

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #118 skrivet: 31 december 2010, 09:08:19 »
Samma problem här.. Mailade Jula och fick då tillbaka ett "egenkontrollprogram" där jag ska fylla i olika temperaturer.
I svaret skrev dom att felet "företrädelsevis" fanns på föregångaren till min pump. Vet ej vad som menas med "företrädelsevis" men det kanske tyder på att fler har anmält problemet.

Återkommer med info när jag skickat in anmälan.. Måste ta mig tid att mäta temperaturerna.
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #119 skrivet: 31 december 2010, 16:41:08 »
Är det bara jag som läser som f-n läser bibeln, eller är det i huvudsak vid montering i garage som man är missnöjd med Coolixen? Vid dessa yttertemperaturer blir det ju inte mer än en 1500W från pumpen, och då måste man räkna bort att den står på avfrostning emellanåt. Kvar blir kanske 1000W i snitt - och det är inte mycket i ett kallt garage.

(1000W kan däremot vara helt ok i ett fullt uppvärmt och välisolerat hus...)
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #120 skrivet: 31 december 2010, 16:56:15 »
Jodå. Det stämmer bra att den är monterad i garage. Att pumpen inte ska klara sig när det blir riktigt kallt ligger med i kalkylen.
Men att den bara kan arbeta i två inne-temperaturområden hade jag inte räknat med. Pumpen fungerar helt enkelt inte om inne temp ligger mellan 9<->17. Den står då bara och "små-fiser" lite. Slår man inte tillbaka till FP-läge så dyker tempen ganska snabbt.

Hoppas det löser sig med nytt kretskort..
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad nulli secundus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #121 skrivet: 31 december 2010, 19:03:43 »
Så är min också, men jag har kommit på att man kan lura den lite genom att ställa luckan till utblåset så att den fiser rakt ner. Då får han snabbare tag i lite varmare luft
att suga in och tror att det är varmare i rummet än det är. Då kan man ändra luckan till det läge man vill ha. Han går en bra stund på det viset, sen ställer han luckan på ett mellanläge och fläkten sjunker till lågfart, men han ökar igen efter en stund och så håller han på tills det blir 13-14 grader i rummet. Om jag vill ha fläkten på högfart
längre tid under uppvärmningsfasen måste jag låta luckan stå så han blåser neråt. Det är ju inte optimalt direkt, men jag har min i ett motorcykelgarage där han får stå
på FP när jag inte är där. När jag är där kan jag ju kosta på mej att trycka på knapparna så han går på högfart så mycket som möjligt. studs



Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #122 skrivet: 10 januari 2011, 16:37:31 »
Har nu fått svar från Jula ang min coolix.
den har samma fel som alla andra dvs går ej riktigt under 17 grader.
jag gick & hoppades på ett nytt kretskort, men hör å häpna: det kostar för mycket att engagera en servicetekniker, frågade inte ens om jag kan byta själv, utan sa till mig att pilla loss typplåtarna och skicka in och i utbyte få en ny pump!
Den gamla skulle jag slänga på tippen!!!!!

OT: kan man ta isär QC och sätta ihop den igen utan att tappa nämnvärt med kylmedium?
pumpen funkar ju faktiskt över 17 grader så att slänga känns onödigt :D

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #123 skrivet: 10 januari 2011, 18:32:40 »
GRATTIS...bättre deal än vi andra då..
Ja det går bra...att ta isär... vänta en stund..i avstängt läge...det är liksom en finess med QC... kanske bra att göra det när det är plus så ingen frysning inträffar....bara en egen tanke....
Vad ska du ha för den? ;)

Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #124 skrivet: 10 januari 2011, 19:51:36 »
Snackade  precis med min pappa, han har köpt 2 pumpar men har bara satt upp den ena än sÃ¥ länge.
Den hade givetvis samma fel, men han fick en djupare formulering i sitt svar:

"Det felet som du beskriver har vi haft på en tidigare modell av dessa luftvärmepumpar.
Det var ett fel på ett kretskort i inomhusdelen.
Efter modellbytet till den nya modellen har detta fel dykt upp på ett fåtal maskiner.
Vi har testat några anläggningar men inte kunnat hitta någon med detta felet.
Det finns en liten risk att den är samma fel på den du inte monterat upp.
Vi fick utbytes kretskort från leverantören till förra pumpen men det dröjde tyvärr väldigt lång tid så vi har erbjudit de kunder som haft detta problem en ny anläggning eller ett återrköp."


>Bosse: Ja du, har inte tänkt så långt ännu. tänkte ha den i reserv om inte den andra mäktar med, men det kanske är overkill. vad bjuder du? --/


Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #125 skrivet: 10 januari 2011, 20:07:23 »
Det verkar ju helkonstigt att det bara gäller ett fåtal anläggningar med detta fel För mig låter det som ett fel i styrningen. Har dom på fabriken slumpmässigt kastat in olika kretskort. Att man kan få vissa pumpar fungera om alla har samma styrning verkar konstigt. Det kanske funkar i mindre utrymme där det inte behövs någon större luftcirkulation..vad vet jag. Jag ska ta mig i kragen att skicka in egenkontrollen i morrn. Återkommer med resultat från Jula.
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #126 skrivet: 10 januari 2011, 20:09:39 »
Ja jag vet inte riktigt nu när man kan få 2 för 5000...
Blir ju 2500 st en med garanti en med utan... vad är garantin värd..


Du kanske är intresserad av ett kretskort? ;D

Till Dacke  du tror väl inte de vill gÃ¥ ut med att alla är felaktiga, och ersätta alla med nya... sen ett Ã¥r tillbaka...
En del märker inget....

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #127 skrivet: 10 januari 2011, 20:17:17 »


Till Dacke  du tror väl inte de vill gÃ¥ ut med att alla är felaktiga, och ersätta alla med nya... sen ett Ã¥r tillbaka...
En del märker inget....

Det så sant att det inte går ut med att det är fel på alla.. Tänkte inte så långt 8)
Men..undrar om felet är fixat på dom som säljs nu då...eftersom dom verkar erbjuda utbytes i vissa fall ::)
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #128 skrivet: 02 augusti 2011, 22:44:36 »
Jahapp! DÃ¥ var den värmepumpen  slut.Kom hem här om dagen och utedelen stod och vibrerade och var allmänt jättevarm,trodde den skulle ta eld faktiskt.Pumpen är helt stendöd nu.FÃ¥r väl spara som en tok nu innan vintern sÃ¥ man har rÃ¥d att beställa en Fujitsu istället.Ska bli skönt med riktig värme i garaget i vinter :,v(
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #129 skrivet: 03 augusti 2011, 08:56:08 »
Jahapp! DÃ¥ var den värmepumpen  slut.Kom hem här om dagen och utedelen stod och vibrerade och var allmänt jättevarm,trodde den skulle ta eld faktiskt.Pumpen är helt stendöd nu.FÃ¥r väl spara som en tok nu innan vintern sÃ¥ man har rÃ¥d att beställa en Fujitsu istället.Ska bli skönt med riktig värme i garaget i vinter :,v(
Om jag tolkar dig rätt, har du väl aldrig uppskattat coolixen till fullo, så ett byte är väl kanske att föredra, men du har väl garanti kvar på den eller hur?

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #130 skrivet: 04 augusti 2011, 14:37:17 »
Det stämmer,jag blev lite tveksam redan när jag monterade upp pumpen då utomhuselen var så vek.Sen var det detta med kretskortet ,blev inget gladare när det tog tid att få det nya levererat.Sen var väl pumpen lite underdimensionerad för mitt garage.Golvytan är inte så stor men det är högt i tak.Men lite värme tycker jag pumpen borde ha gett.
Ang garanti,är det 1 eller 2 Ã¥r?  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!