Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d. Ninja eller Hero  (läst 5353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HAnders

  • Gäst
HAnders
Köpråd. Ninja eller Hero
« skrivet: 08 juni 2022, 21:24:02 »
Hej! Ny på forumet så försök ha förståelse för eventuella fel jag gör här.

Vi har i nuläget en Panasonic Sverigepumpen från 2007 så den är snart mogen för pensionering. Har fått offert från den lokala VVS-firman enligt följande:

1. Mitsubishi MSZ-FT35 VGK-SC.

2. Mitsubishi MSZ-LN35 VG2 W.

Förstnämnda, Ninja, finns på lager och Hero är det några månaders leveranstid på.

Det skiljer bara 2.000 i pris mellan de båda, monterat och klart.

Frågan är: Vilken bör jag välja?
Behöver inte byta pump akut, utan kan vänta tills Heron finns tillgänglig.

Ja, jag vet. Det är lite knapphändig information men det kanske går att få råd ändå, hoppas jag.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2022, 21:29:28 »
Heron har fått väldigt bra recensioner men sedan kan ju allt också bero på hur kalla vintrar det är där ni bor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

HAnders

  • Gäst
HAnders
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2022, 22:47:08 »
Bor i södra Bergslagen så det är inte vargavinter. Sällan under -20, oftast 5-10 minusgrader jan-feb.

Har elradiatorer som stöd samt en braskamin. Den gamla Panasonicen har inget kaminläge.

Hus från 1910-talet, 100 kvm, två våningar, ej öppen planlösning, nuvarande placering av llvp är i hallen där även trappan till övervåningen finns. Därav mitt intresse för Heron, som ju har dubbla luftriktare.

Vilken av modellerna upplevs som tystast inomhus? Om de låter utomhus är oväsentligt, bor invid en landsväg så jag är van vid lite buller utomhus.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2022, 08:47:42 »
Heron är ju top of the line så vänta gärna

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2022, 09:49:30 »
Ninjan har 400 watt högre uteffekt vid -15 grader, men lite lägre COP 4.6 vs 5.1 på Hero.
Ninjans innerdel är mindre (därav lägre COP) och bullrar lite mer.
Oavsett vilken du väljer så lär de ge märkbart bättre uteffekt vid kall väderlek.
Jag skulle nog också väntat på Heron, Ninjan kanske är bättre som garagepump, eller om man har väldigt trångt med placeringen, eller om de 2000 kronorna extra för Heron känns betungande, Ninjans innerdel är lite lägre.
Kolla om du har 34 cm utrymme från innerdelens nedre del upp till tak/taklist, det behövs för att montera Heropumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

HAnders

  • Gäst
HAnders
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2022, 17:04:37 »
Det är 51 cm mellan dörrkarm och innertak så plats finns. Då kan jag slå till på en Hero.
Återstår att se hur länge jag får vänta men offertpriset gäller även om det skulle bli prishöjningar innan den är på plats.

Tack för kommentarer!

NovisenVidSpisen

  • Gäst
NovisenVidSpisen
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2023, 12:48:09 »
Hej,

Jag lånar denna tråd då mina frågor är snarlik som TS, men lite andra förutsättningar. Även jag är en riktig amatör gällande luftvärmepumpar, så hav överseende :) Alla kommentarer uppskattas.

Vi har nyligen köpt en liten fjällstuga om ca 55 kvm, där det finns en relativt ny kamin och några väldigt gamla elradiatorer. Vi kommer nyttja stugan en hel del själva, men även hyra ut den en hel del så vi vill kunna ha lite bättre kontroll på energiförbrukningen, om möjligt. Vill därför uppdatera uppvärmningen och har fått offert på samma två modeller som TS men i den mindre storleken. Dvs, Mitsubishi LN Hero 25 och Mitsubishi FT Ninja 25. Prisskillnaden är marginell, så den är oviktig i sammanhanget. Temperaturen går väldigt sällan under -15 vad jag kan läsa mig till, och genomsnittstemperaturen för vintermånaderna verkar ligga på -5 till -8.

Oklart om det har någon betydelse för svaret, men vi överväger att ersätta befintliga elradiatorer med nya. Sen är jag förvisso inte helt säker på hur man ska kombinera luftvärmepumpen med radiatorerna för bästa effekt, eller om det ens är nödvändigt att byta de befintliga?

Hur som haver, frågorna är då:
1. Är den dimensionerade effekten om 3,2 kw lagom/tillräcklig för (har läst mig till ca 50 KW/m2 men någon sa till mig att man bör ta i lite extra gällande effekt)?

2. Vilken av de två modellerna ska vi välja, och har det öht har någon betydelse utifrån våra förutsättningar?

Hero lockar ju spontant med SCOP på 5,2, MEN den har också en spec på "SCOP för kallt klimat" på 4,0 vilket gjorde mig osäker då jag inte lyckats reda ut hur "kallt klimat" definieras. Finns dock en uppgift om nominell värmeeffekt ända ner till -15. Ninja i sin tur har SCOP på 4,6, men inte alls något alternativt SCOP-värde för kallt klimat.

Sen verkar Hero ha lite fler funktioner som dubbla luftriktare och "I-see sensor" men det är sekundärt för vår del just nu. Vill ha bästa möjliga effekt helt enkelt.

Tusen tack på förhand!





Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2023, 13:03:41 »
Hero tror jag upplevs som aningen lite bättre än Ninja och har lite behagligare ljudbild. Satsa pÃ¥ moderna elradiatorer med elektronisk termostat och ställ in dessa sÃ¥ att luftvärmepumpen värmer i första hand men om det blir sÃ¥ kallt att värmen frÃ¥n luftvärmepumpen inte räcker sÃ¥ aktiveras termostaterna pÃ¥ elradiatorerna. Rum med stängda dörrar fÃ¥r naturligtvis ha elradiatorn pÃ¥ normal temperatur. Modellerna LN25/FT25 bör normalt räcka till 55 kvm med god marginal men det kan skilja väldigt mycket hur stugor är byggda och isolerade sÃ¥ det är bra att försöka mäta upp värmebehovet pÃ¥ nÃ¥got sätt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2023, 16:14:39 »
Heron är ju väldigt trevlig
Elradiatorer är bra som backup och ev komplement ställs in på ett lägre gradtal än värmepumpen, eller som frostvakt 5grader.
behöver ju inte byta dessa om de fungerar.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2023, 17:05:21 »
 men lite lägre COP 4.6 vs 5.1 pÃ¥ Hero.

======

När jag ser cop 5.1,  uppstÃ¥r en frÃ¥gan hur den erhölls och i vilken syfte. oftast beroende pÃ¥ att en mycket stor uppackning av lameller användes, vilket givetvis kommer att resultera i hög verkningsgrad vid utetemperatur pÃ¥ +7C, men problem vid minustemperaturer och afrosting.. MÃ¥nga länder uppger man COP vid +2C. COP vid  7C är total ointrassant.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2023, 07:24:23 »
Frågan är väl om COP verkligen ÄR högre på Hero, Ninja 35 har en större utedel än hero 35...
Hög COP finns det väl några sätt att få till, bland annat att uppge en lägre nominell effekt, och att ta ut en lägre maximal effekt.
Då Hero har lägre effekt än Ninja, så kan man väl anta att det också avspeglar sig i lite lägre COP på Ninja, men om det verkligen är någon skillnad i praktiken skulle jag vilja betvivla - det kan säkert vara så, men det kan lika gärna vara mer likvärdig verkningsgrad på de två i praktiskt drift - om samma förutsättningar gäller får båda maskinerna.
Vi har sålt väldigt många Ninja senaste året, och även om det är svårt för oss att veta hur kunderna trivs med sina maskiner är det i alla fall ingen som hört av sig och klagat på störande ljud eller dålig besparing.
Det gäller för övrigt även för HERO-maskinerna.
Som jag ser det är det viktiga att effekten räcker till, köper man en HERO 35, men behöver uteffekten från en Ninja 35, så kan besparingen bli lägre även om COP är högre på HERO, för att man tvingas köra mer eltillskott för att hålla huset varmt.
Alltså, först dimensionerar man tillräcklig effekt, och sedan väljer man bland de maskiner som kan leverera den effekt man behöver.

Här i Norr där vi håller till brukar jag försöka se till att maskinerna skall kunna värma på egen hand ned till -25 grader, vid lägre temperaturer än så faller uteffekt och COP ändå så mycket att det är att skjuta över målet att försöka få till full täckning från en luftvärmepump - spelar nästan ingen roll vad man väljer, de räcker inte till ändå.
Schablonmässigt brukar jag räkna att effektbehovet vid -25 grader är 45-50 W/m2 om det inte är extremt dåligt, eller bra isolerat.
Och, man kan ju bara räkna de kvadratmetrar som  värmepumpen "Kommer Ã¥t" att värma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Riverground

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2023, 10:11:00 »
Hej,

Jag lånar denna tråd då mina frågor är snarlik som TS, men lite andra förutsättningar. Även jag är en riktig amatör gällande luftvärmepumpar, så hav överseende :) Alla kommentarer uppskattas.

Vi har nyligen köpt en liten fjällstuga om ca 55 kvm, där det finns en relativt ny kamin och några väldigt gamla elradiatorer. Vi kommer nyttja stugan en hel del själva, men även hyra ut den en hel del så vi vill kunna ha lite bättre kontroll på energiförbrukningen, om möjligt. Vill därför uppdatera uppvärmningen och har fått offert på samma två modeller som TS men i den mindre storleken. Dvs, Mitsubishi LN Hero 25 och Mitsubishi FT Ninja 25. Prisskillnaden är marginell, så den är oviktig i sammanhanget. Temperaturen går väldigt sällan under -15 vad jag kan läsa mig till, och genomsnittstemperaturen för vintermånaderna verkar ligga på -5 till -8.

Oklart om det har någon betydelse för svaret, men vi överväger att ersätta befintliga elradiatorer med nya. Sen är jag förvisso inte helt säker på hur man ska kombinera luftvärmepumpen med radiatorerna för bästa effekt, eller om det ens är nödvändigt att byta de befintliga?

Hur som haver, frågorna är då:
1. Är den dimensionerade effekten om 3,2 kw lagom/tillräcklig för (har läst mig till ca 50 KW/m2 men någon sa till mig att man bör ta i lite extra gällande effekt)?

2. Vilken av de två modellerna ska vi välja, och har det öht har någon betydelse utifrån våra förutsättningar?

Hero lockar ju spontant med SCOP på 5,2, MEN den har också en spec på "SCOP för kallt klimat" på 4,0 vilket gjorde mig osäker då jag inte lyckats reda ut hur "kallt klimat" definieras. Finns dock en uppgift om nominell värmeeffekt ända ner till -15. Ninja i sin tur har SCOP på 4,6, men inte alls något alternativt SCOP-värde för kallt klimat.

Sen verkar Hero ha lite fler funktioner som dubbla luftriktare och "I-see sensor" men det är sekundärt för vår del just nu. Vill ha bästa möjliga effekt helt enkelt.

Tusen tack på förhand!
Om det är en fjällstuga, vore det inte bättre med en modell som har bättre COP vid låga temperaturer? Typ Sumo, Daisekai, Daikin XRH30/40 eller Panasonic HZ25XKE?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpråd. Ninja eller Hero
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2023, 10:44:41 »
Jo, en SOLO 35 skulle kunna fungera också, de tappar mindre COP och uteffekt när det blir under -20 grader än misubishis maskiner - enligt databladen, 3.3 kWh vid -25, COP 4,81 (+7 grader)
SUMO är ju kraftfullare, och dyrare, men även den effektkurvan dyker snabbare när det blir kallt ut om man jämför med Daikins (Caldo XRH 40 om man ska jämföra) siffor.
Kan inte Panasonics siffror i huvudet.

De maskinerna kostar dock mer än Hero 35, och avsevärt mycket med än Ninja.
Solo ligger i vår prislista i alla fall mellan Ninja och Hero 35.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!