Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: co2  (läst 17901 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
co2
« skrivet: 25 mars 2006, 23:52:08 »
Håller på att installera en co2 pump, är det någon som har några bra tips eller råd att komma med. Har tidigare varit ved eldare , men vill minska ner på det. har bara tänkt elda med ved när det är riktigt kallt så co2 pumpen bara blir en elpanna.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Nenad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ucklum
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2006, 13:15:06 »
Hej,   *vinkar*

Jag installerade en Sanyo Co2 i september 2005 av samma anledning som du, ”spara på veden”. Hoppas du eller din installatör tänkt på att klämma dit avstängningsventil på så stigarledning och eller på retur från innedelen/elpannan. Jag har ventil på båda men en räcker. Du kan ju inte köra din gamla anläggning samtidigt med den nya. Jag har även kopplat cirkulationspumpen för radiatorvattnet med separat elanslutning via en brytare. När jag vill elda med ved så stänger jag av cirkpumpen på Sanyon och en av ventilerna. Öppnar ventil på stigarledningen från den gamla anläggningen och slår på dennes cirkpump och shuntautomatik. För att utedelen inte ska frysa igen så har jag cirkulation VP UT på min 15% och frysgräns ställd till +2 °C. Nu sköter det sig självt. VP:n är igång men obelastad och behöver endast gå några få timmar per dygn för att hålla sig frostfri. Ca 4-5 kWh förbrukning när det är riktigt kallt.

Du kanske redan har tänkt på allt detta men det kanske finns andra som är intresserade av lösningen. Jag har även en snålvariant på att hålla utedelen frostfri under vedeldningen. Mer om denna om någon är intresserad.

/Nenad
2-plans hus med källare från 1934. 110 m² + 80 m² i plan 1 och 2. Källare 110 m² ej uppvärmt. Takhöjd 2,7 m respektive 2,55 m. Renoverat 1991. Värmde med ved, olja eller el. Garage 50 m² direkt el. Värmer nu med Sanyo Co2 LV i huset samt Sanyo 123 LL i garaget plus vedpanna, öppen spis och vedspis vid behov.

Utloggad bgn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2006, 16:44:55 »
Hallo,

Jag har en gammal vedpanna som idag sitter serie med CO2-pannan (efter). Nu eldar jag i princip aldrig, så jag har tillåtit mig en enkel lösning. När jag eldar så ökar jag framledningstemperaturen via handshunten på vedpannan och innetemperaturen stiger. CO2 pannan stänger då succesivt sin shunt.

Detta är ju ingen stabil lösning, jag vet men jag eldar som sagt nästan aldrig.

Jag har funderat lite på använda CO2 pannan som en acktank och ladda den från vedpannan. Men, volymen är ju lite liten så man måste ju ha en acktank till på nåt sätt. Man kanske kan ladda sin normala acktank via normal laddautomatik och ha en laddautomatik till som laddar CO2 pannan från vedpannans ack. Om man då sätter tempgivarna på CO2 pannan så att bara pannans övre del laddas, så påverkar man inte heller förutsättningarna för att VPn skall fungera optimalt (så låg VPin som möjligt). Ännu så länga bara lite lösa funderingar, men det känns som att det borde funka. Då kan man ju elda då man känner för det och ersätta elpatronen med ved, men i övrigt köra VPn.

Utloggad Nenad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ucklum
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2006, 17:19:51 »
Hej,

Låter som en intressant lösning, men jag får inte ihop det. Hur kan  du ha dessa två anläggningar kopplade i serie?
Hur jag än vrider och vänder så kan jag inte se att det skulle funka hos mig. Måste bero på hur din vedanläggning ser ut och fungerar.

Angående funderingarna på annan lösning. Var skulle du koppla in laddautomatiken på Co2 pannan? Den har ju inga extrauttag precis. Eller? Ingen vore gladare än jag om en sådan fungerande lösning fanns. Med mitt onödigt stora hus och den lika onödigt kalla och lång vintern så har det gått åt en hel del spetsvärme. Tog in för lite ved i höstas så den tog slut i början av mars.

/Nenad

2-plans hus med källare från 1934. 110 m² + 80 m² i plan 1 och 2. Källare 110 m² ej uppvärmt. Takhöjd 2,7 m respektive 2,55 m. Renoverat 1991. Värmde med ved, olja eller el. Garage 50 m² direkt el. Värmer nu med Sanyo Co2 LV i huset samt Sanyo 123 LL i garaget plus vedpanna, öppen spis och vedspis vid behov.

Utloggad bgn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2006, 22:15:10 »
Hallo,

Anslutningen för expansionskärlet på toppen av pannan måste väl rimligen gå att använda som tillopp för laddautomatiken. Anslutningne till VPin i botten på panna bör kunna användas för att vara "bottenanslutningen".  Så har jag i alla fall funderat.

Angående den nuvarande lösningen. Jag säger ju att den är bristfällig. Men om jag handshuntar ut värme från vedpannan så kör jag ut varmare vatten än vad som behövs och innetemperaturen stiger. Via rumsgivaren så stänger då CO2 pannan sin shunt. Men som jag sa, den är inte en bra lösning om man avser att elda en del.

Utloggad Nenad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ucklum
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2006, 06:00:26 »
Hej,

Tänkte inte på den anslutningen. Låter intressant. Ska kolla med min rörläggare vad han anser om den lösningen så återkommer jag med hans synpunkter.

/Nenad
2-plans hus med källare från 1934. 110 m² + 80 m² i plan 1 och 2. Källare 110 m² ej uppvärmt. Takhöjd 2,7 m respektive 2,55 m. Renoverat 1991. Värmde med ved, olja eller el. Garage 50 m² direkt el. Värmer nu med Sanyo Co2 LV i huset samt Sanyo 123 LL i garaget plus vedpanna, öppen spis och vedspis vid behov.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2006, 12:33:50 »
Jag tänker koppla in min pump så att jag stänger av den helt i från radia *vinkar*torsidan när jag eldar ved. Då får vp bara försörja med varmvatten., altenativt stänger jag avden helt, och drenerar ur utedelen.
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Nenad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ucklum
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2006, 20:39:48 »
Ulfons,

Även min pump är kopplad så att jag kan stänga den helt från radiatorsida, alltså parallellt. Att elda med ved och låta VP:n sköta varmvattnet ser jag inte vad det skulle vara bra för. Jag har snarare låtit varmvattnet komma från acktanken (ved eldning) då jag gått över till VP-drift. Så länge det finns varmvatten kvar i den stora tanken. Men du kanske inte har någon tonåring hemma som duschar och som tror att både vatten och el är gratis.

/Nenad

2-plans hus med källare från 1934. 110 m² + 80 m² i plan 1 och 2. Källare 110 m² ej uppvärmt. Takhöjd 2,7 m respektive 2,55 m. Renoverat 1991. Värmde med ved, olja eller el. Garage 50 m² direkt el. Värmer nu med Sanyo Co2 LV i huset samt Sanyo 123 LL i garaget plus vedpanna, öppen spis och vedspis vid behov.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2006, 07:46:51 »
Tack för ditt svar Nenad, anledningen till att jag har tänkt att ta varmvatten från vp,n är,att jag har en gammal ved panna utan acctankar. så det finn inte varm vatten på morgnarna så att det räcker till att duscha.Jag har två tonåringar som vill duscha på morgnarna och varmvattnet räcker inte idag. En svaghet hos co2,n tycker jag är att pannvattnet går ända ut till kompressorn, så ska man slå igen den vintertid när det är riktigt kall måste man kunna dränera ur den ,så den inte fryser sönder. det  har jag tänkt mig att göra, och elda ved när co2,n mer eller mindre är att se som en elpanna. En undring jag har, Ni som har co2 anläggning har ni gummikuddar mellan kompressorn och stativet den står på eller är den fast skruvad stumt i stativet?
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2006, 08:22:23 »
Ulfons,

varför skall du tappa ur utedelen? Om du låter CO2 pannan jobba utan VP så kommer varmvattenmängden att bli begränsad, eftersom den nedre delen av pannan då blir kall.

Lösningen som Nenad har låter mycket bättre, kanske går det att ordna så att man klarar sig med 1 cirk.pump. Om du använder dig av den lösningen så kan ju VPn fortsätta vara i drift, även om du isolerar CO2 pannan från radiatorsystemet.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: co2
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2006, 21:25:32 »
Nu är det nära! bara 2 rör kvar att ansluta sen kör vi. fick en liten fundering i dag när jag höll på och rörpula lite, om man skulle sätta ett t-rör och några ventier till och förbereda för solvärmebatterier. undrar om datorn hänger med på det om kompresson står stilla, nån som vet?
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad bgn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2006, 07:50:50 »
Hallo,

Du menar att du skulle ansluta för solvärme på anslutningen för VP genom att sätta T-rör på dessa?

Solvärmare bör väl ha glykolhaltigt vatten för att inte frysa, vilket - om du menade som jag skrev - betyder att hela ditt värmesystem skall vara glykolfyllt. Mycket glykol blir det, och det blir sen lite halvlurigt om du skall tappa ned systemet, för det kan du inte köra ned i avloppet.

Utloggad vulcan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2006, 09:12:47 »
går väl att köra med etanol istället för glykol och det får man väl tappa ut??
Låter intressant med solvärme också..
Dock är jag lite skeptisk till det höga priset på co2 kontra effekten..

Utloggad bgn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2006, 09:32:36 »
Funkar etanol ihop med vedpanna (som Ulfons började med)? Oklart för mig.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: co2
« Svar #14 skrivet: 30 mars 2006, 14:10:11 »
En bekant hade etanol i värmesystemet i sitt fritidshus samt oljeeldning, följden blev att spriten blev till spritånga och fyllde hela huset. Så småningom blev det en explosition som flyttade ytterväggarna på det knuttimmrade huset 5-10 cm, som tur var fans det ingen i närheten när det small. Så har man en anläggning där temperaturen kommer upp till över 60ºC så är nog inte etanol nått bra alternativ.
Ps, han var rörmockare med eget företag så man tycker att han borde förstått
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!