Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 06 april 2006, 15:40:42 »

Nej tyvärr har jag inte mer än en kran på på systemet, den sitter i pannrummet ca:1,5 från elpannan. Den vart dit satt bara för att kunna stänga igen till vp anläggningen när jag vill elda i vedpannan. Delningen mellan våningsplanen ligger i trossbotten, så den kommer jag ej åt.
Skrivet av: bgn
« skrivet: 06 april 2006, 10:13:29 »

Hallo,

Bra, då har du alltså en kran på returen på systemet. Har du flera, kanske till olika systemdelar? Du bör se till att flödet genom elementen i källaren har samtliga kranar öppna så mycket det går så att du får ut maximal effekt av dessa element vid så låg temperatur som möjligt. Kan du, via en kran mot övervåningen, strypa flödet där så bör du nog göra det för att kunna öppna termostaterna på elementen! Sedan justerar du sýstemets totala flöde genom den kranen på den samlade returen du uppenbarligen har.

Med andra ord, stryp det totala flödet, men stryp flödet genom övervåningen mera så att termostaterna inte behöver användas. (använd inte heller termostater i källaren).
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 05 april 2006, 22:21:43 »

bgn.

Nu har jag provat att strypa returen på elementen ytterligare, följde ett tips av Jonas på spetsvärme sidan, och har strypt flödet på returledningen. Har fått ner returtemperaturen ytterligare nu, 41 ut 34 i retur. Kul att kolla imorgon om det märks nån skillnad.
Skrivet av: bgn
« skrivet: 05 april 2006, 22:04:34 »

Hallå,

Det låter inte så tokigt! 42kWh på VP då temp ligger runt nollan, det låter rätt så ok. Detta givetvis beroende på hur stor förbrukning du haft tidigare.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 05 april 2006, 13:57:49 »

Har pillat och justerat lite till nu , verkar att ha fått ner el förbrukningen lite. Sista två dygnen har det "bara" gått 75 kwh/dygn, varav ca:33är hh el.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 03 april 2006, 18:18:32 »

bgn,

Du har nog alldeles rätt i att jag har för lite element nere, jag skall åka på "returen" och försöka få tag i ett till kamfläns element att sätt upp . Grejen är den att från början var det ett hobbyrum och ett garage i källaren, men allt efter familjen har vuxit har vi tagit mera och mera av källaren till bo yta. av garaget har det blivit 2 rum, ett sov rum, där sitter elementet som värmde hela garaget,ett genomgånsrum som i dag är kontor som blev utan element och har fått klara sig med överskottsvärme från sovrummet och hallen det ligger i mellan,så där ska jag upp med ett element som sitter tvättstugan i dag. så det nya jag skaffar ska bli ett större till tvättstugan, för det är för litet där, har dusch och bastu där så det är skönt med 20 grader där också.
Skrivet av: bgn
« skrivet: 03 april 2006, 13:54:32 »

Hej igen,

insåg att det upplägg jag har skissat på för min egen övervåning kanske är applicerbart även för dig. Beroende på hur systemet ser ut och/eller hur sugen du är på att sätta på dig rörmokarkepsen så borde man kunna lägga boplanet i serie med undervåningen. Kanske inte helt, men genom att mata övervåningen dels från undervåningen och dels direkt från pannan så borde returen (som ju då till största del sker från övervåningen) till pannan kunna tryckas ned ordentligt. Då kan man ju samtidigt köra fram varmare vatten till källaren om så krävs, utan att man straffas onödigt för det.

Iden är just att övervåningen inte behöver samma energimängd per m2. Denna lösning borde kunna vara attraktiv för dig. En av tankarna med den var att kunna höja flödet genom systemet och ändå få ut en låg retur. Konceptet bygger dock helt på att flödet genom övervåningen inte stryps på något sätt via termostater, för då kan ju hela systemets flöde upphöra.

Eftersom CO2 pumpen inte är så känslig för framledningstemperaturen så borde detta koncept fungera bra, eller egentligen mycket bra. Det blir injusteringen som blir lite knivig, men den är nog inte värre än vad det är idag....
Skrivet av: bgn
« skrivet: 03 april 2006, 13:39:38 »

Ulfons,

Här är det nog på plats att säga att det är svårt att uttala sig om ditt system utan att veta mer om det hela. Jag antar att du redan nu har sett till att flödet genom elementen i källaren är så stort det går i förhållande till övervåningen. Eftersom det uppenbarligen är elementen i källaren som styr framledningsbehovet så måste de tillåtas ha (relativt) högt flöde.

Om du redan sett till att göra vad du kan för att styra om flöde till bottenvåningen  så tror jag att det är mer ekonomiskt att spetsa med några elradiatorer i bottenvåningen än att köra som du gör nu, så att du kan istället kan köra ut en mer rimlig temperatur till övervåningen. Det kan låta lite vanskligt, men de framledningstemperaturer du har (vilket medför höga returer om man inte lyckas strypa systemet hårt) känns som om de straffar hela systemet. Nu när våren är här  :) så kanske det inte är så viktigt längre, men det kan ju vara en liten tanke till nästa höst. Ett ännu bättre alternativ är givetvis att installera fler vattenradiatorer i bottenvåningen.

Man får samtidigt komma ihåg att VPn bara ger 4,5kW - så det är ingen mening att köra overkill heller utan att utnyttja dessa 4,5kW optimalt. När effektbehovet överstiger 4,5kW (vilket i mitt fall med ca 29000kWh före VP, beräknat TS behov vid ca -1 -- -2 grader) så kan man ju lika gärna ta detta med elradiatorer. Installation av vattenradiatorer blir ett ekonomiskt övervägande. Du kan ju alltid ha en elradiator som står ställt strax under den temp som du vill hålla med VP, sätta rumsgivaren i boplanet vintertid - för då skarvar ju elradiatorerna i källaren då den framledningen inte räcker. Sedan sätter du rumsgivaren i bottenvåningen när värmebehovet minskar och VPn skall klara hela uppvärmningen. Här är det nog i så fall läge med två rumsgivare med omkopplare.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 03 april 2006, 00:20:18 »

Till bgn, jag har gamla hederliga kamfläns element i många rum, men undervåningen  är lite hård uppvärmd,så därför måste jag ha lite högre temp ut på elementen. har funderingar på att installera fler element där, för att kompensera detta
Skrivet av: bgn
« skrivet: 02 april 2006, 21:33:28 »

Hallo Ulfons,

Fördröjd el betyder kort och gott att det är den tid som shunten väntar innan elpannans vatten används i värmesystemet. Precis som Nenad skriver så används dock elpatronen direkt för produktion av varmvatten.

Din retur från radiatorsystemet verkar vara för hög. Du bör ned mot ca 30 grader. Kontrollera så att det inte finns något element som "kortsluter" fram och retur (alltså har högt flöde igenom och där returen nästan är densamma som framledningen). Du kan inte sätta in ett par ventiler i systemet? Du kör fram mycket höga temperaturer (i det utdraget du hade tidigare var börvärdet för system 46 grader vid 0 grader ute). Kräver verkligen ditt system dessa temperaturer, är elementen små smala 70-80 tals radiatorer, eller har du ettrörssystem?

100kWh per dygn (inkl. HHel) vid runt 0 grader lär innebära elförbrukning i det häradet du antydde.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 02 april 2006, 18:36:08 »

Ha en trevlig resa Nenad, förhoppningsvis har jag börjat fått bättre klämm på det här till på torsdag

                // Ulfons//
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 02 april 2006, 18:26:24 »

Hej igen Ulfons  *vinkar*

Att laddpumpen jobbar med 19% är helt okej. Det går inte att köra vattnet fortare igenom utedelen och fortfarande få ut >60° vatten. Ju fortare vattnet strömar igenom VP:n ju lägre VP UT får du. Det är bara var fjärde start som VP jobbar i 65° läge. De övriga tre cyklarna jobbar den med börvärde 5° över framledningstemp. Det är därför du har olika börvärden på tank tempen. Pumpen sköter detta helt på egen hand.
Det är som sagt en viss tröghet i systemet. Du kan inte förvänta dig att se resultat direkt när pumpen jobbar. Det enda som du ser direkt resultat av, är när ungarna duschar. Tanktemp och temp elpanna sjunker direkt. :)

Om du kikar på den bild som jag bifogade den 30 mars så ser du att varje cykel där pumpen jobbar i 65° läge föregås av tre cykler med betydligt lägre max temp. Dipparna i 65° cyklarna är avfrostning.

Följ och notera gärna elförbrukningen och ute tempen några dagar. Jag reser bort tre dagar fr o m imorgon. Kollar forumet så gott jag kan och hinner på resan. Om inget annat så hörs vi på torsdag.

/Nenad
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 02 april 2006, 17:09:22 »

En fråga till Nenad, Jag ser att du har börvärdet 65 grader på tank temeraturen du också, det har helt plötsligt dykit upp för mej också tidigare stod det 45 grader där. och det mesta jag har fått ut från VD 63grader. verkar underligt att föröka få högre temp där än det är toppen av tanken även o värmen stiger dit också. men kompressorn får ju aldrig chansen att stanna på det här viset.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 02 april 2006, 14:10:58 »

Nenad,

Alltså om det står elfördröjd tar chunten från vp delen, och el fördröjd ej aktiv tar chunten i elpannan?

I morse när jag kom ner och kollade, efter att ungarna hade duschat hade jag 39 grader i tanken 51 i elpannan, så elpatron jobbade med 1,5 kwh. Jag hade vp 37 vp 61, men laddpumpen gav bara 19% är det ok? tycker att den borde mata in mera när jag får så hög temp från vp och det är så stor temeraturskillnad, dessutom har önskad tank temp blivit (65) grader.
Elen verkar ok, märkte igår att vp gick ner när gumman startade tvättmaskin så jag kopplade över den på en annan fas sen var det problemet löst.
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 02 april 2006, 10:34:21 »

Ulfons,
Läs nedan om funktionen "FÖRDRÖJD EL". Det är inte elpatronen som du fördröjer. Elen kommer alltid att gå till för att få önskad temperatur Elpanna. Om (50 ºC) går elpatron ifrån vid 52 ºC.

6. Om energin från värmepumpen inte räcker till för att hålla önskad radtemp kommer
shuntventilen att hämta vatten från tankens övre del, där el-patronen är monterad
och varmare vatten finns . När shunten vill öppna är denna fördröjd i form av
parameter ”FÖRDRÖJD EL” alltså shunten får inte öppna förrän denna inställda tid
har passerat. Fördröjd el avser inte att el-patronen är tidsfördröjd.

Bifogar även filen där ovanståend samt andra tips finns att läsa.

En annan sak som du måste tänka på är elinstallationen. Är pumpen avsäkrad med egen 16A säkring? Ligger denna på den minst belastade fasen? Hos mig var det helgalet kopplat med följd att pumpen inte kunde jobba effektivt när t ex ugnen var på. VP gick helt enkelt ner i varv.

Så här ser det ut hos mig just nu:
RUM (19,5°) 20,4° (eldar i braskamin sedan en timma)
TANKTEMP 59° (Detta värde på huvudmenyn är det värde som står för ELPANNA i Diagnosmenyn)
UTE TEMP 3°

Diaganosmeny:
KOMP EFFEKT 77Hz
TANKTEMP (65°) 43°
RADTEMP (34°) 34° retur 27°, Radtemp borde varit (39°) men jag eldar ju i braskamin som sagt.
ELPANNA (50°) 59°
STRÖM 12 A
LADDPUMP 19%
VP IN 33°
VP UT 61°
KOMP TEMP 99°

/Nenad
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 01 april 2006, 20:26:49 »

En fråga till, efter en dusch startade kompressorn självklart igen. men så även elpatron, den är inställd med 4 h fördröjning men drog i gång genast ändå, på diplayen står det FÖRDRÖJNING EL EJ AKTIV. Hur gör man för att aktivera om den,det funkade vid uppstart av anläggningen
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 01 april 2006, 19:22:58 »

Nenad,

Nu när jag kollade hade jag 37 grader ut på elementen, och 34 på returen. Men nu Stod kompressorn stilla så jag fick inger laddningstemp från vp, men det verkar som att nu går den bara korta stunder för att kunna hålla tempen på tanken. Jag har försökt att strypa returen på elementen där det går nu , få se vad det gör. kul  iallafall att kompressorn får stanna nu , förut tok gick den hela tiden på 48 timmar var det 47 i driftstid..
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 01 april 2006, 18:47:27 »

Ulfons,

Jag har Max framledning på 65. Behövs säkert när det kryper ner mot -20° i mitt hus. Där emot så är huskurva inställd på 50°. Den styr Radiatortempen beroende av utetempen. När det är riktigt kallt ute så räcker det inte med huskurva 50°, hos mig. Måste då öka till 55°.

Retur 32°, som du har nu är kanske helt okej. Vad har du för temp på framledning vid denna returtemp?
Åter igen så ha inte för brättom när du justerar. Det tar sin tid för systemet och framför allt huset att ställa in sig. Ha tolamod och du kommer att bli rikligt belönad :)

/Nenad

 
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 01 april 2006, 18:32:14 »

Nenad,
 
Jag har huskurva 50 jag också, har sedan max framledning inställt på 55. Nu när jag var ner ock tittade hade börvärdet ändrasig på elementtemperaturen till (36) 34, kompressorn står stilla och det är 43grader i tank 60 i elpanna. men jag har fortfarande höga retur värden32 grader ,så jag ska försöka sänka flödet i elementen i undervåningen få se vad som händer.på elementen uppe kan jag inte gjöra så mycket mer än ratta på termostaterna, jag har inga ventiler på returledningarna. men nu känns det som att det går åt rätt håll med det här.
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 01 april 2006, 17:42:45 »

Ulfons,

Försök att få ner returen på radiotortemp ytterligare några grader. Jag ligger på ca 10° - 12° skillnad.
Jag har inställning elpanna 50°. Det räcker för mig. Elpatron går in oberoende av hur pumpen arbetar när detta värde inte är uppnått. Den går ur igen vid 2° över inställt värde. Frekvensen på pumpen styrs av utetempen i första hand. Vad har du för inställning för huskurva? Radioatortemp (46) vid 3° verkar högt. Jag kör med huskurva 50° i mitt stora och halvtaskigt isolerade hus. Jag fick gå över samtliga element och strypa returen på dessa för att få ner cirkulationen och ett hyfsat delta T. VP IN ska hållas så lågt som möjligt för bästa verkningsgrad. Detta uppnår du endast om du får ner tempen på returvattnet. Du ska fortfarande ha dina 20° i huset, så stryp inte mer än att innetempen bibehålls.. Tänk på att det tar ett dygn eller så att få balans i systemet när du skruvat på elementen.
/Nenad

Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 01 april 2006, 16:30:30 »

Svar till Nenad. har nu sänkt cirkpumpen till lägsta fart, och jag tror att pumpen har börjat jobba på ett annat sätt nu. Har fått högre värden både på effekt 84hz och vp  ut37 in64. för en timme sen slog kompressorn igen för första gången då hade jag 46 grader i tanken , men det konstiga var att elpatronen arbetade i första steget 1,5 kwh, då inställningen är 55grader , men den log igen på 58. men jag tycker att det verkar märkligt att elen ska jobba när kompressorn har stannat, Är det någon som har några tips om det?
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 01 april 2006, 13:45:16 »

Förbrukningen sen igår var ganska precis 100kwh, och när jag eldade ved hade vi 30 kwh /dygn= 70 på vp. Har 43 grader ut på elementen nu, och får 37-38 på returen. Har nu dessa värden på vp

kompressor effekt:75hz

Rum:(20) 20,2
Ute temp +3
tanktemp (46) 40
Radiator temp (46) 41
Elpanna (55) 56
Laddpump 99%
vp in 40
Vp ut 54
Kompressor 87
Ute temp vp 0

En sak jag ej förstår är varför kompressorn bara jobbar på 75 hz = 75% när tanktemperaturen inte är uppe i rätt temp, och då går elpatronen in istället. skall cirkpumpen ut på elementen gå på lägsta fart?
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 01 april 2006, 11:29:40 »

Ulfons,

det låter lite högt för 90m². Är detta förbrukningen inkl hushållsel, eller enbart värme? Själv har jag ca 40 kWh /dygn fär endast värme. Tillkommer hushållsel och uppvärmning av garage.

Jag tror att du måste satsa på att trimma in anläggningen så den jobbar optimalt. Har du kollat vilken temperatur du har på returvattnet från radiatorerna in i pannan. Kör du cirkpumpen i radiatorkretsen på lägsta effekt. Vad har du för innomhustemp. Skrev tidigare att du kan hitta en hel del tips på tråden "Spetsvärme på Sanoy Co2"

/Nenad
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 01 april 2006, 10:46:27 »

Kollade elförbrukningen, 70 kwh sista dygnet. lite mycket vid dom här temperaturena,= 20-25000kwh/år , det luktar oljeeldingskostnader
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 01 april 2006, 09:07:58 »

Jag blir inte riktigt klok på det här! Höll på att justerade lite igår, jag ställde in huskurva 50, då gav kompressorn 52 grader,och jag tank temp 43 (51) sänkte till huskurva 45 och får tanktemp 38 (46).varför sjunker tanktemperaturen när jag tar ut mindre effekt på elementen , när kompressorn ger lika mycket. tanktemperaturen borde väl öka? på det där viset kommer den aldrig upp i temp,och får ligga och pytsar på spetsvärme titt som tätt, och det var bara 1minusgrad ute igår.
Skrivet av: Kaj
« skrivet: 31 mars 2006, 18:51:10 »

Ulfons,

Jag laddade ner en manual från internet som ser exakt likadan ut som den som följde med Vp förutom att där anges att "Total drifttid kompressor" motsvarar förbrukning i kwh jämfört med kompressorns totala drifttid i timmar som anges i den manual som följde med Vp.
Förmodligen en tankevurpa?
Hej Alla!
Har ställt frågan till min installatör angående "Total drifttid kompressor". I min manual som följde med VP:n 31:e augusti 2005 står det att det är förbrukningen i kWh. Men enligt vad Ahlsell sagt till min installatör är det kompressorns drifttid i timmar. Jag vill minnas att jag räknade på det i början och fick då en onormalt låg strömförbrukning på VP:n. Runt 5A. Dvs, alldeles för lågt eftersom den drar runt 10-12A.
[Kaj]
Skrivet av: bgn
« skrivet: 31 mars 2006, 14:39:43 »

Hallå igen,

Problembilden är helt kopplad till returtemperaturen till VP. Ett stort flöde genom elementen i källaren kan medföra hög retur = dålig verkningsgrad på VP.

Men det behöver ju inte vara ett problem för dig - håll koll på VPin bara. Den skall vara låg, helst runt eller under 30 grader vid dessa utetemperaturer.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 31 mars 2006, 14:08:27 »

Jag har tyvärr ett så gammalt system att jag inte har några ventiler på returen på elementen, men det är ganska grova rör i bottenvåningen, så jag kanske med lite tur har bra cirkulation om dom elementen står fullt öppna
Skrivet av: bgn
« skrivet: 31 mars 2006, 13:42:58 »

Hallå,

Så kan man givetvis göra, men det kommer sannolikt att kosta kWh. Det beror lite på hur ditt system är utformat, användningen av termostater medför "obalans" då dessa stänger av ett rum. Då får ju nästa element mer flöde och därmed blir returen högre. Samtidigt ökar värmeavgivningen i de andra rummen så att dessa också stänger sina termostater. Flödet ökar ytterligare i de rum som inte har uppnått sin temperatur eller har termostater. Returtemperaturen till pannan/VP ökar ytterligare...

Detta är inte en bra lösning. Som tröst, detta gäller inte bara CO2 VPn.

CO2n har inget problem att lämna höga framledningstemperaturer, så länge som returen kan hållas låg bibehålls prestandan. Kan ditt system klara detta så är det bra med nuvarande konfiguration. Lite lurigt är det nog eftersom det är när det är kallt som det är upp till bevis.

Det du istället skall försöka göra är öppna termostatventilerna och reglera flödet så att rätt balans erhålls mellan källare och boplan. Reglera gör man med reglerventiler, avstängningsventiler, strypningar (som på moderna element ofta finns på returen). Det är lite trixande att få till detta.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 31 mars 2006, 12:40:53 »

Svar till Bgn, Anledningen att jag styr vp efter källaren är att jag har bo yta där, det är kontor och 2 sovrum så jag vill ha 20-21 grader där. och då styr jag temperaturen uppe med termostater på elementen istället.
Skrivet av: ToFu
« skrivet: 31 mars 2006, 12:29:41 »

Ulfons,

Jag laddade ner en manual från internet som ser exakt likadan ut som den som följde med Vp förutom att där anges att "Total drifttid kompressor" motsvarar förbrukning i kwh jämfört med kompressorns totala drifttid i timmar som anges i den manual som följde med Vp.
Förmodligen en tankevurpa?
Skrivet av: bgn
« skrivet: 31 mars 2006, 11:51:24 »

Ulfons,

Har du rumsgivare installerad? Om inte så varför? Om du vill ha 20 grader i källaren så kan du ju sätta rumsgivaren där och den kommer då att kompensera upp framledningstemperaturen. Men, sannolikt måste du då justera in flödet för elementen i boplanet, annars blir det nog varmt där. Du är väl medveten om att termostater inte skall användas för bästa funktion hos VP? Har du termostater skall dessa öppnas fullt (förutom om du har något enstaka rum där du vill ha kallare). Det är troligen mördande för elförbrukningen att styra på temperaturen i källaren och använda termostater i boplanet.

Behöver du 20 grader i källaren? Är det en källare eller boyta?

I loggen i pannan kan man se total drifttid samt VPns drifttid (totalt och sista dygnet). Tror inte du kan se logg på elpatronen.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 31 mars 2006, 10:43:48 »

En liten fråga till, har hört att man ska kunna se i datorn hur lång tid elpatron har jobbat och hur många kwh anläggningen har tagit, Är det så och i vilken meny ser man det??
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 31 mars 2006, 10:21:14 »

Tack för infon från er. Har provat med att höja huskurvan till 50grader ,jag hade den 40,och det verkar inte räcka till för att få upp temperaturen i källaren. den ligger 19,7 och jag ha 21 grader inställt på rumstemperaturen i datorn. så om jag får önskad temp där borde resterande systemet kanske hinna komma i fatt nu, nu får den väl jobba för fullt för att komma dit. Har ifrån helt kall anläggning vid uppstart igår kollat att den har tagit ca: 60kw, ar väl inte så mördande ändå? efter som jag jämt eldat ved så har jag lite dålig kåll på kostnader för andra uppvärmningar. Rätta mig om jag har helt fel!
Skrivet av: bgn
« skrivet: 31 mars 2006, 09:14:08 »

Ulfons,

VPn jobbar i 2 driftmoder. Vid 3 av 4 starter arbetar VPn mot radiatorbörvärde + 5 grader (default, kan ändras i kodade menyn). Den 4e starten jobbar den mot 65 grader (default, kan ändras i kodade menyn). Observera att start innebär då tankens börvärde har uppnåtts, avfrostningar räknas inte som start.

VPn verkar jobba med några olika uttemperaturer (VPut). Jag är inte hundra här, men nästan. De driftfallen är VPut 50 grader, 55 grader och 65 grader. (Det går säkert att pressa upp 65 graders fallet något om man höjer tankmax i kodade menyn). Den värmeenergi som inte behövs i systemet just nu (shuntas ut i radiatorkretsen) kommer att öka temperaturen i tanken. Så med inställning på 45 grader vid -15 så är det inte konstigt om VPn arbetar mot 40 grader vid nollan (då är troligen radiatorbörvärde runt 35 grader).

Den tankmax du pratar om är det verkligen den i den kodade menyn? Den bör du nog inte sätta till 45 grader, då kommer du ju ta bort en av finnesserna med CO2 VP - varmvattenproduktionen med bra COP.
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 31 mars 2006, 06:28:13 »

Hej Ulfons,

Jag är på väg till jobbet så jag hinner inte skriva så mycket. Vad jag förstår så styr automatiken så att pumpen arbetar så optimalt som möjligt och eftersträvar att alltid ge 4,5 Kw effekt. Parametrarna som styr är bl a framledningstemp, ytetemp (påverkar frekvensen på kompressorn), tank max mm. Ett tips är att du läser lite på tråden Spetsvärme på Sanyo Co2. Där har skrivit än hel del om inställningar och värden.

Hej så länge
/Nenad  *vinkar*
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 30 mars 2006, 22:48:30 »

Tack för infon Nenad!. Ska prova dina inställningar imorgon få se vad som händer, vad har du för typ av villa?, jag har en enplans tegelvilla på 90m2  med källare, står som sutteräng med bo yta i halva källaren byggd 1955.har just nu tank max 45, elpanna max55 , max framlednin55 och huskurva 45+ - 1 grad utan tempsänkning.kollade nyss pumpen gav52 grader hade 39 i tanken och laddpumpen gav 49%, borde den inte gå fortare när den inte rår upp i önskad tank temp?
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 30 mars 2006, 22:14:19 »

Hej Ulfons,

Kul att din pump är igång. Solvärme går säkert att kombinera med en plattvärmeväxlare så slipper du glykol eller andra ädla drycker i systemet. Men jag tror att en tank på 123 l är för liten. Hur som så ska du få mina inställningar:

RUM (19,5°C) 20°C, ELPANNA 50°C, MAX ELPANNA 9,0 kW, SOMMARGRÄNS 17°C, MAX FRAMLEDNING 65°C, MIN FRAMLEDNING OFF, HUSKURVA 50°C, JUSTERING KURVA 0°C, TEMPSÄNKNING NEJ

Kodade inställningar: TANK MAX 60°C (Har kört 65° när det var som kallast), TANK MIN 35°, MIN PUMPHAST 15%, DIFF STAR/STOPP 5°, FRYSGRÄNS 2°, ELPATRON 9 kW

Jag bifogar även en skärmdump av de senaste 48 timmars logg på pumpens aktivitet. Genomsnittsförbrukning 44 kWh per dygn VP och 2 kWh elpanna. Utetemp 3,8°C i snitt.

/Nenad

Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 30 mars 2006, 20:31:26 »

Mmmmm! Ett solvärmesystem funkar ju bara på sommar halvåret här ivårt avlånga land,så glykol är väl inte nödvändigt. det är  ju bara att dränera ur systemet när höstmörkret faller på.. har föresten startat upp co2an idag, det är varmt och skönt i huset, men den verkar ha det lie jobbigt trots +2 grader ute. Kompressorn ger 52 grader, men jag kommer bara upp 37-40 grader i tanken. Har ställt in 45 som börvärde.Hoppas det blir bättre när jag kommit upp till rätt innetemp i undervåningen där innomhusgivaren sitter.. Nåväl vidare kommentarer kommer när jag har fått bättre koll på läget. in justeringstips motages med största intresse.Ha dä
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 30 mars 2006, 14:10:11 »

En bekant hade etanol i värmesystemet i sitt fritidshus samt oljeeldning, följden blev att spriten blev till spritånga och fyllde hela huset. Så småningom blev det en explosition som flyttade ytterväggarna på det knuttimmrade huset 5-10 cm, som tur var fans det ingen i närheten när det small. Så har man en anläggning där temperaturen kommer upp till över 60ºC så är nog inte etanol nått bra alternativ.
Ps, han var rörmockare med eget företag så man tycker att han borde förstått
Skrivet av: bgn
« skrivet: 30 mars 2006, 09:32:36 »

Funkar etanol ihop med vedpanna (som Ulfons började med)? Oklart för mig.
Skrivet av: vulcan
« skrivet: 30 mars 2006, 09:12:47 »

går väl att köra med etanol istället för glykol och det får man väl tappa ut??
Låter intressant med solvärme också..
Dock är jag lite skeptisk till det höga priset på co2 kontra effekten..
Skrivet av: bgn
« skrivet: 30 mars 2006, 07:50:50 »

Hallo,

Du menar att du skulle ansluta för solvärme på anslutningen för VP genom att sätta T-rör på dessa?

Solvärmare bör väl ha glykolhaltigt vatten för att inte frysa, vilket - om du menade som jag skrev - betyder att hela ditt värmesystem skall vara glykolfyllt. Mycket glykol blir det, och det blir sen lite halvlurigt om du skall tappa ned systemet, för det kan du inte köra ned i avloppet.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 29 mars 2006, 21:25:32 »

Nu är det nära! bara 2 rör kvar att ansluta sen kör vi. fick en liten fundering i dag när jag höll på och rörpula lite, om man skulle sätta ett t-rör och några ventier till och förbereda för solvärmebatterier. undrar om datorn hänger med på det om kompresson står stilla, nån som vet?
Skrivet av: bgn
« skrivet: 28 mars 2006, 08:22:23 »

Ulfons,

varför skall du tappa ur utedelen? Om du låter CO2 pannan jobba utan VP så kommer varmvattenmängden att bli begränsad, eftersom den nedre delen av pannan då blir kall.

Lösningen som Nenad har låter mycket bättre, kanske går det att ordna så att man klarar sig med 1 cirk.pump. Om du använder dig av den lösningen så kan ju VPn fortsätta vara i drift, även om du isolerar CO2 pannan från radiatorsystemet.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 28 mars 2006, 07:46:51 »

Tack för ditt svar Nenad, anledningen till att jag har tänkt att ta varmvatten från vp,n är,att jag har en gammal ved panna utan acctankar. så det finn inte varm vatten på morgnarna så att det räcker till att duscha.Jag har två tonåringar som vill duscha på morgnarna och varmvattnet räcker inte idag. En svaghet hos co2,n tycker jag är att pannvattnet går ända ut till kompressorn, så ska man slå igen den vintertid när det är riktigt kall måste man kunna dränera ur den ,så den inte fryser sönder. det  har jag tänkt mig att göra, och elda ved när co2,n mer eller mindre är att se som en elpanna. En undring jag har, Ni som har co2 anläggning har ni gummikuddar mellan kompressorn och stativet den står på eller är den fast skruvad stumt i stativet?
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 27 mars 2006, 20:39:48 »

Ulfons,

Även min pump är kopplad så att jag kan stänga den helt från radiatorsida, alltså parallellt. Att elda med ved och låta VP:n sköta varmvattnet ser jag inte vad det skulle vara bra för. Jag har snarare låtit varmvattnet komma från acktanken (ved eldning) då jag gått över till VP-drift. Så länge det finns varmvatten kvar i den stora tanken. Men du kanske inte har någon tonåring hemma som duschar och som tror att både vatten och el är gratis.

/Nenad

Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 27 mars 2006, 12:33:50 »

Jag tänker koppla in min pump så att jag stänger av den helt i från radia *vinkar*torsidan när jag eldar ved. Då får vp bara försörja med varmvatten., altenativt stänger jag avden helt, och drenerar ur utedelen.
Skrivet av: Nenad
« skrivet: 27 mars 2006, 06:00:26 »

Hej,

Tänkte inte på den anslutningen. Låter intressant. Ska kolla med min rörläggare vad han anser om den lösningen så återkommer jag med hans synpunkter.

/Nenad
Skrivet av: bgn
« skrivet: 26 mars 2006, 22:15:10 »

Hallo,

Anslutningen för expansionskärlet på toppen av pannan måste väl rimligen gå att använda som tillopp för laddautomatiken. Anslutningne till VPin i botten på panna bör kunna användas för att vara "bottenanslutningen".  Så har jag i alla fall funderat.

Angående den nuvarande lösningen. Jag säger ju att den är bristfällig. Men om jag handshuntar ut värme från vedpannan så kör jag ut varmare vatten än vad som behövs och innetemperaturen stiger. Via rumsgivaren så stänger då CO2 pannan sin shunt. Men som jag sa, den är inte en bra lösning om man avser att elda en del.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!