Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laddomat/termovar läcker  (läst 1840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Laddomat/termovar läcker
« skrivet: 26 april 2019, 07:38:35 »
Hej
Upptäckte igår att det droppar från en av anslutningarna på min termovar (samma som laddomat eller?). Läckande anslutning är markerad med blå pil i bilden. Har försökt tvärställa de tre ventilerna markerade i gult med en insexnyckel för att stänga av vattnet men det droppar fortfarande.

Hur gör jag för att stänga av vattnet till min termovar?

Vilket verktyg är bäst att använda för att dra åt den anslutning som läcker? Muttern är på 52mm.

För att komma åt anslutningen behöver jag montera bort termometern, hur gör jag det?

Tänkte handla det jag behöver idag och är mycket tacksam för svar från er som kan.
« Senast ändrad: 26 april 2019, 08:15:26 av Mycketavlite »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddomat/termovar läcker
« Svar #1 skrivet: 26 april 2019, 09:08:49 »
Du stänger vattnet med skruven inringad i gult men risken är nog stor att det börjar läcka runt den skruven för det har jag varit med om några gånger. Bytt alla 3 packningarna vid anslutningarna dom torkar och blir hårda som bakelit och därför hjälper det inte att dra hårdare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat/termovar läcker
« Svar #2 skrivet: 26 april 2019, 09:24:54 »
Du stänger vattnet med skruven inringad i gult men risken är nog stor att det börjar läcka runt den skruven för det har jag varit med om några gånger. Bytt alla 3 packningarna vid anslutningarna dom torkar och blir hårda som bakelit och därför hjälper det inte att dra hårdare.

Tack för ditt svar.
Precis som du säger så sprutade det lite vatten när jag stängde ventilerna.
Förstår du varför det fortfarande läcker trots att jag tvärställt alla tre ventiler? Jag vill helst inte behöva tömma hela systemet.

Vet du vad jag behöver för verktyg? Och hur jag får bort termometern?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddomat/termovar läcker
« Svar #3 skrivet: 26 april 2019, 12:37:51 »
Stänger du alla 3 finns det endast vatten kvar i laddomaten och det är inte mycket. Termometrarna är endast in stuckna på laddomat men dom kan ha kärvat fast.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddomat/termovar läcker
« Svar #4 skrivet: 26 april 2019, 21:33:34 »
Stänger du alla 3 finns det endast vatten kvar i laddomaten och det är inte mycket. Termometrarna är endast in stuckna på laddomat men dom kan ha kärvat fast.

Ok tack. Har köpt packningar och en rörtång. Ska försöka dra ut termometern och byta alla packningar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!