Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trögstartad cirkulationspump  (läst 6169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MLind

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trögstartad cirkulationspump
« skrivet: 08 oktober 2014, 19:40:09 »
Hej,
Jag har en CTC Master 109-L från 1989 där c-pumpen (Perfecta) till tilluften kärvar. Den går enkelt att få igång med ett hjälpvrid med en mejsel i axelspåret, men vill inte starta på egen hand. Jag har sträckkört den ett par timmar, men likt väl vill den inte starta själv nästa gång. Jag förstår ju att pumpen är gammal och kanske borde bytas ut, men jag vill först höra om det finns något mer jag kan göra.

Där finns inte mycket friktion, utan axeln snurrar lätt. Om konden är kass, hade det kunnat ge det här beteendet, eller är det troligare att det är skit i lagren/impellern? Om lager/impeller, är det lönt att plocka ner och göra rent?

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2014, 20:51:43 »
Har varit med om nästan samma sak. Det gick att lätt snurra pÃ¥ axeln men när den startade drogs pumphjul och axel  mot motorhuset och axeln fastnade mot nÃ¥got. Jag plockade isär pumpen sÃ¥ jag kom Ã¥t pumphjulet. När jag tryckte det mot motorn och snurrade pÃ¥ det fick jag loss beläggningarna inne i motorn. Man skulle behöva dra axeln mot sig och snurra i stället för att trycka pÃ¥ axeln men jag kunde inte hitta pÃ¥ nÃ¥got bättre sätt att pressa axeln i den riktningen än att demontera pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2014, 06:35:54 »
Jag har fått igång en cirkpump genom att använda skruvdragare som jag omväxlande kör fram/back och samtidigt försöker trycka axeln åt oilka sidor samtidigt, alltså radiellt tryck samtidigt som man backar/kör framåt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2014, 07:31:05 »
Fel på kondensatorn (t ex totalt avbrott, för låg kapacitans eller stora förluster) kan mycket väl leda till att motorn inte vill starta alls eller är alldeles för svag i starten. Det kan också vara frågan om avbrott i den ena av motorns två lindningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2014, 07:32:50 »
Visst, det håller även jag absolut med om.
Det kanske är det troligaste.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MLind

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2014, 10:07:39 »
Tack för svaren. Jag ska prova att vara något våldsammare med skruvdragaren och se om det rensar bort något. Det jag kan se av lindningarna ser helt ut.
Jag har också en annan kond, från en annan havererad Perfecta-pump.
På den trögstartade pumpen är konden märkt 2µF, 400V, 85°C.
Från den gamla pumpen är märkningen 2.6µF, 400V, 85°C.
Kapacitansen är alltså inte lika, men kan det fungera ändå? Vad blir resultatet?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2014, 14:21:10 »
Om du sätter dit en lite för stor kondensator så blir följden troligen att motorn får bättre startmoment men istället brummar och vibrerar den lite mer när den väl är igång.

Enfas asynkronmotorer som måste ha någotsånär bra startmoment (t ex för en billig tryckluftkompressor) brukar alltid ha en kondensator som egentligen är större än vad som är idealt för normal drift, medan däremot en motor som alltid startar obelastad, oftast går med lätt last och bara tillfälligt belastas fullt (t ex en pelarborrmaskin) oftast har en kondensator i minsta laget för att gå tyst och fint när den är obelastad. Man kan alltså ändra motorns egenskaper litegrann efter önskemål bara genom att ändra kondensatorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad MLind

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2014, 14:34:14 »
Tack, bra svar!

Utloggad MLind

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2014, 16:43:25 »
Tänkte bara följa upp lite. Jag gick lös med skruvdragaren och försökte skaka axeln lite mer än tidigare. Resultatet blev att jag inte kunde få igång den alls sen. Det kändes ett vibrerande "drag" i den, så det märktes att den ville igång dock. Efter lite knackande på pumphuset började axeln rotera med små steg för att sen vina igång igen. Min slutsats av det är att det sitter skit i den som bromsar, så nästa steg blir att riva den och försöka göra rent.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2014, 18:18:08 »
Ska du riva pumpen kanske det här kan vara till hjälp:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54036.msg559913#msg559913
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MLind

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2014, 22:14:40 »
Tackar. Jag tog aldrig isär rotorn, utan när jag fÃ¥tt bort pumphuset med lindning vred jag runt den lite vinklat för att skrapa bort eventuell skit frÃ¥n pumphjulets sidor. Efter allmän rengöring och Ã¥termontering kunde jag snurra till pÃ¥ axelskruven och fÃ¥ axeln att fortsätta snurra ett par sekunder av farten. Tyvärr gjorde det ingen skillnad, utan med matning ville den bara brumma utan att köra igÃ¥ng och jag fick inte ens igÃ¥ng den med hjälp. SmÃ¥sur, men testade sista alternativet innan byte av hela pumpen och lödde dit konden frÃ¥n den havererade pumpen, och se pÃ¥ f-n, nu snurrar den igÃ¥ng sÃ¥ fint sÃ¥.  :)

Skam den som ger sig och med lite tur håller den lika länge som resten av anläggningen lär göra, vilket med lite tur är ett par år till...

Stort tack för all hjälp!

Utloggad MLind

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trögstartad cirkulationspump
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2014, 11:03:43 »
Jaha, aldrig får man vara riktigt glad. Pumph-vtet stannade igen, trots ett tiotal lyckade start/stopp-test. Denna gången blev pumphuset så pass varmt att det började lukta riktigt illa av alltför varm vatten/glykolblandning. Inga packningar verkar ha bränts, utan allt är fortfarande tätt. Nu är pumpen urkopplad och ny beställd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!