Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fulbygga egen solfÃ¥ngare  (läst 11166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fulbygga egen solfångare
« skrivet: 17 april 2008, 18:08:28 »
Har länge varit intresserad av det här med solfångare, men har inte ekonomin att slå på stort direkt.
Men funderar på om det går att snickra ihop något som kan hjälpa till med varmvattnet.

I mitt pannrum ser det ut såhär idag:
albin vedpanna 50cm från -86, 2st 500l ack tankar, den ena med vv-slinga och elpatroner. laddningen sköts med en shuntmotor till första tanken, den andra(ren 500l) tanken sitter ihop med den första genom grova rör uppe och nere. Håller samma temp i båda, brukar dock stänga av den andra när jag kör på elpatron för varmvatten (under sommaren).

Min fundering är om man kan bygga någon enklare solfångare, ca 1x3-4m. Sedan köra in det via nån slinga där
uttagen för elpatronerna finns. Kan det räcka med en tempstyrd cirkulationspump?

Är det ens värt att tänka vidare i dom banorna?
Bor i ett tegelhus på ca 110m2 samt källare med garage i Dalarna, inte särskilt bra isolerat varken fönstermässigt eller mot taket. Eldar dagligen, bränner väl upp ca 30m3 om året tror jag.
 

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #1 skrivet: 20 april 2008, 08:43:10 »
Om du inte har någon solslinga så brukar man använda sig av en plattvärmeväxlare för att få in sol värmen i tanken.

Lesol säljer själv bygg satser tror jag?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #2 skrivet: 20 april 2008, 09:10:16 »
Jag undrar om det är lönt att lägga ned en herrans massa tid på detta (fulbygga). Det jag menar är att det skall dras rör, kopplas, isoleras osv, och sedan när man har gjort allt detta så kanske man kommer fram till att man har något på taket som inte gav så mycket varmvatten...vad hade du tänkt "fulbygga" utav?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #3 skrivet: 20 april 2008, 20:27:37 »
denna länken:
http://teknik.forum24.se/teknik-about70.html
tyckte jag verkade lite intressant, sen tror jag det var någon mer också. hittade tyvärr inte på den just nu.

det går inte att stoppa in en slinga i min tank? istället för att ha en plattvärmeväxlare...

jag vet inte hur lågt man kan hamna i pris med såna där bygg själv kit, jag är inte särskilt införstådd i vilka saker man behöver.
men min ide var att man kunde bygga något enklare själv, känner man att man vill utöka så har man ju iaf lite rör dragna redan. och kan då bara byta ut panel och så lägga till lite grejer med styrning osv.
jag har inget tak i söderläge, dock tänkte jag att man kunde sätta den lodrätt på väggen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #4 skrivet: 20 april 2008, 21:56:00 »
hej
en slinga blir dyrare å mer komplicerad att montera än en plattvärme växlare

betänk att det finns nya plattisar för 800 kr inkl moms
som man i princip bara pluggar in i en tank

ska du va super snål så dra på skroten å skaffa en plattis
finns säkert nån värme pump eller nån panna som det sitter en plattvärme växlare i
fast för 800 kr skulle det alldrig falla mig in att skita ner mig....

ska du bygga nått som funkar hyfsat så bygg platta solfågare,men räkna på det först
så kommer du att inse att vacumrör inte är så dyra trots allt

arbetet med att göra solfångarna + matrealet i dom drar fort iväg,så du får en minimalvinst å
en jädra massa obetalt jobb på halsen + att du kan få en betydligt sämmre verknings grad
på ditt fulsystem...så besparingen blir dyr i längden



Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #5 skrivet: 20 april 2008, 21:59:50 »
Klart du kan sätta in en slinga i tanken det är bara att kapa isär tanken in med slingan sen lite svetsning och allt är klart.
Men det är inte enkelt och en slinga är inte billig ca 3000 kr borde blli billigare med vvx  800 kr hos sfinx och defenitivt enklare.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #6 skrivet: 23 april 2008, 00:11:55 »
fast för 800 kr skulle det alldrig falla mig in att skita ner mig....

nej, jag hade nog begärt lite mer jag ocksÃ¥...   *roflmao*

men ändå, en växlare för 800 låter ju bra, men hur kopplas den in på min tank på bästa sätt? så man får bra skiktning och så...

ett komplett solfångarsystem verkar ju landa uppåt 40-60k... och då blir ju svårt att räkna hem besparingen.
nu skulle jag kunna nöja mig med något som spar in lite ved/el åt mig över "sommaren", men då vill jag ju inte lägga dom stora pengarna.
Skulle man kunna få ihop ett skapligt system för 10-15k?



Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #7 skrivet: 23 april 2008, 07:18:50 »
hej
tjaa vrför inte börja med sfinixens lilla packet  tror det gÃ¥r pÃ¥ ca 15 000 
-5000kr  i bidrag

han har ochså plattisen å kan berätta hur du kopplar in grejerna

tänker du lite på hur du sätter upp grejerna å lämnar plats åt en panel till för senare utbyggnad
så ska det väl gå bra

det som är viktigast är läget /vädersträcket ,så du får lång solinstrålning i fångarna
+ att du har en bra vinkel på dom 40-50 grader ca (det beror lite på vart du bor)

en 30 rörs panel ska räcka hyfsat länge till din 500 liters tank,men det är inte direkt nå överkill
60-90 rör vore bättre då du ochså har 500 liter till som du kan köra som reserv volym
om det har lust att gå varmt





Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #8 skrivet: 23 april 2008, 10:27:54 »
fast för 800 kr skulle det alldrig falla mig in att skita ner mig....

nej, jag hade nog begärt lite mer jag ocksÃ¥...   *roflmao*

men ändå, en växlare för 800 låter ju bra, men hur kopplas den in på min tank på bästa sätt? så man får bra skiktning och så...

ett komplett solfångarsystem verkar ju landa uppåt 40-60k... och då blir ju svårt att räkna hem besparingen.
nu skulle jag kunna nöja mig med något som spar in lite ved/el åt mig över "sommaren", men då vill jag ju inte lägga dom stora pengarna.
Skulle man kunna få ihop ett skapligt system för 10-15k?




Lesols byggsats Lesol 3AR. www.solgruppen.se. Billigaste kWh per investerad krona påstår jag. När jag köpte för 3 års sedan så kostade en byggsats på 8 kvm ca 16000 kr inkl allt utom kopparrören från solfångaren till tanken och byggmaterial/plåt för ca 4000 kr. Säg 20000 minus bidraget på 7500 kr så har du en bra yta till bra pris. Men då får du ta fram såg och hammare.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 23 april 2008, 10:32:52 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #9 skrivet: 23 april 2008, 14:06:28 »
Glömde bort säga att 8 kvm plana motsvarar ca 60 vakuumrör.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #10 skrivet: 23 april 2008, 14:44:16 »
Jag har också funderat på ett fulbygge med svartmålade panelradiatorer som absorbator. Jag får ihop mellan 10 och 11 m² fördelat på 6 moduler. Jag tror materialkostnaden hamnar någonstans mellan 4000 och 6000 kr för allt som ska sitta på taket. Vad rördragningen och övrig utrustning kostar har jag inte räknat på.
Frågan är väl om det går att utvinna såpass mycket varmvatten så att det är någon idé och att det inte ser ut allt för anskrämligt. De skulle behöva vinklas upp en hel del eftersom taklutningen bara är kring 20-25°.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #11 skrivet: 23 april 2008, 16:07:43 »
Det blir ju samma pris eller dyrare än en 30 rörs panel från sfinx när man räknat med bidraget. Och den lär ge betydligt mer än några radiatorer.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #12 skrivet: 23 april 2008, 17:42:18 »

fast för 800 kr skulle det alldrig falla mig in att skita ner mig....

Ska det sparas, så ska det sparas.... Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #13 skrivet: 23 april 2008, 23:23:34 »
Den del som har störst inverkan på prestandan i en plan solfångare är utan tvekan kollektorn. Glaset påverkar litegrann, visst. Och isolera baksidan och kanterna ska man givetvis. Men kom ihåg att temperaturen i en solfångare där cirkulationen står still stiger långt över 100 grader, belastningen på färgen blir ganska hög. Välj i så fall värmebeständig sprayfärg och ta bort all gammal akrylfärg fiR:

Vill man ha ut en vettig funktion ska man nog satsa på en riktig kollektor med rör på baksidan. Sedan kan man nog göra lite hur som helst. Ibland säljer Sunstrip i Finspång ut sekunda kollektorplåtar.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Fulbygga egen solfångare
« Svar #14 skrivet: 23 april 2008, 23:31:21 »
Jag har också funderat på ett fulbygge med svartmålade panelradiatorer som absorbator. Jag får ihop mellan 10 och 11 m² fördelat på 6 moduler. Jag tror materialkostnaden hamnar någonstans mellan 4000 och 6000 kr för allt som ska sitta på taket. Vad rördragningen och övrig utrustning kostar har jag inte räknat på.
Frågan är väl om det går att utvinna såpass mycket varmvatten så att det är någon idé och att det inte ser ut allt för anskrämligt. De skulle behöva vinklas upp en hel del eftersom taklutningen bara är kring 20-25°.

Mvh/ Göran

Lönar sig nog inte tyvärr. Du missar bidraget, och de pengarna kan du använda för att göra systemet bättre. Det finns två alternativ, antingen vakuumrör ex från Sfinx eller att bygga solfångaren från byggsats. Du får nog mer installerad effekt för pengarna genom att bygga själv. Det behöver inte bli så dyrt...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!