Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med Ã¥sikter pÃ¥ förslag/offerter  (läst 3523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« skrivet: 18 november 2016, 09:47:46 »
Jag tänkte byta ut min frånluftsvärmepump (Nibe Fighter 310P) då huset blivit större sedan den sattes in. Den går mycket på elpatron.
Förutsättningar:
- 220kvm uppvärmd yta. 155kvm i ett plan och 65kvm i ett suterräng (som alltså ligger under nästan halva huset)
- Byggt -90
- i Ã…kersberga (30km nordost om sthlm)
- Årsförbrukning 28MWh, plus att vi eldar någon kbm eller två per år. Av dessa 28MWh är ca 3MWh uppvärming av pool sommartid och underhållsvärme av husvagn vintertid.
- Vattenburen värme, med radiatorer på övervåning och golvvärme i källaren (källaren har en egen shuntgrupp med cirkpump)

Jag har rätt bra koll på elförbrukningen som ses över tid här http://www.bredbild.se/mrtg2/energyconsumption.html (sedan mitten av Jan -16 då jag satte upp lösningen)

Jag trodde alla som offererat skulle ha i princip samma upplägg, men det skiljer faktiskt en hel del.
Från CTC on-off pump på 6kw med 135m borrhål till daikin 13kw med 240m borrhål. Däremellan 2 st med Nibe 1255 12kw och ca 180m borrhål och sedan en Nibe 1255 6kw ("upplåst" till 8kw) med 180m borrhål. Fick även en med Nibe 1255 12kw och dubbla 220m hål.
Förslagen från leverantörer:
1) CTC on-off 6kw med 135m borrhål och FLM
2) Nibe 1255 12kw med 180m borrhål och FLM
3) Nibe 1255 6kw ("upplåst" till 8kw) med 180m borrhål och FLM
4) Nibe 1255 12kw med 2x220m borrhål
5) Daikin 13kw med 240m borrhål

Jag tänkte nog be dem ta bort FLM och borra djupare (låter ju som det är en bra ide om man läser runt, i värsta fall kan man ju lägga till FLM efteråt, borra djupare efteråt är ju *lite* jobbigare).

Kanske inte spelar så stor roll, men hade även tänkt sätta solceller på taket (~7kw) under våren.

Åsikter på detta? Allt är välkommet!

 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #1 skrivet: 18 november 2016, 09:50:48 »
Hur tänker du ventilera utan FLM ? kanal fläkt rakt ut eller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #2 skrivet: 18 november 2016, 09:59:18 »
Hur tänker du ventilera utan FLM ? kanal fläkt rakt ut eller.
Ja, precis. Känns som lite "slöseri", men verkar ju bättre ur ekonomi och enkelhet. Förutom om det är så att jag träffar maxborrdjup för pumparna (vilket jag ligger på gränsen för tror jag) och då kan det ju vara bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #3 skrivet: 18 november 2016, 10:09:10 »
Jo en flm kostar ju en del 12-14000 kr nånting antar att en fläkt kostar mindre men visst känns det bra med återvinning och det höjer brine tempen en del men kostar oftast för mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #4 skrivet: 18 november 2016, 10:35:51 »
Tack nu vet jag vad en FLM är.
Letade på Nibe och fann att den kan tillföra ca 1 kW till inkommande bergvärme.
Ett bergborrhål bedöms kunna ge 35 W per meter så den ersätter väl ca 30 m borrning. Vi har fått en offert på 175 m för 65 000 (370 SEK per m).
Rakt av så ersätter den en investering på 11 000.
Kanske går den inte att räkna hem och den går att installera senare. Sen är det inget fel att ha varmare inkommande bergvärme-så du resonerar rätt.
Men har du råd med solceller så borde du kanske uppskatta 8800 kWh besparing per år också!
Eller rättare sagt tillvaratagande av flödande energi ;)
« Senast ändrad: 18 november 2016, 10:52:54 av Oppti »
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #5 skrivet: 18 november 2016, 10:51:55 »
Men har du råd med solceller så borde du kanske uppskatta 8800 kWh besparing per år också!
Råd och råd, det är ju en investering (även om den inte verkar lika bra som bergvärmepump). Har ett fint beviljat bidrag på det.

Frågan jag egentligen ställer är om dimensioneringen. Om någon säger 13kw pump (med motiveringen att det är bättre om den går under maxeffekt) och någon annan vill "trimma" en 6kw pump till 8kw så är det ju ganska stor skillnad på hur de ser på saken.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #6 skrivet: 18 november 2016, 11:01:42 »
Där passar jag!
Vår 20 åriga pump är/var grovt underdimensionerad med ett kort hål (helt enligt dåtidens program)som innebar att pumpen lyckades kyla ner berget under nollan. Den gick kontinuerligt på max i flera månader. Nu skall den ersättas efter det att ett rör gått av till kompressorn i somras( från till).
Ny VP står i källaren klar att starta i dagarna. Inverter av Thermiamodell.
Gissar att köldmedelbyte kan ha effekt-om man säger så-så din trimmade pump kan bara vara uppdaterad med nytt köldmedel? COP?
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #7 skrivet: 18 november 2016, 11:50:17 »
Råd och råd, det är ju en investering (även om den inte verkar lika bra som bergvärmepump). Har ett fint beviljat bidrag på det.

Frågan jag egentligen ställer är om dimensioneringen. Om någon säger 13kw pump (med motiveringen att det är bättre om den går under maxeffekt) och någon annan vill "trimma" en 6kw pump till 8kw så är det ju ganska stor skillnad på hur de ser på saken.
Vet inte om dom direkt trimmar pumpen men den är låst till ca 6 kw och går att låsa upp till 8 kw men ger då lägre framledning. Värt att tänka på är att den vp har 1 fas kompressor vilket jag anser är en stor nackdel eftersom den belastar 1 fas mycket istället för en 3 fas kompressor som ger jämnare fördel sen anser jag den vp vara för klen till ditt hus. Även Daikins pump är låst till 10 kw men vet inte om det ger nån nackdel när den låses upp till 13 kw. En gissning är att en 8 kw on/off vp skulle räcka hyffsat lite beroende på veden och hur mycket 310an gett men väljer man inverter finns ingen anledning att välja en som räcker hyffsat utan välj en som fixar värmen utan elspets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #8 skrivet: 18 november 2016, 12:15:00 »
En NIBE 310P med fungerande 550 W kompressor ger en årsbesparing på ca 7000 kWh. Det ger totalt 28 + 7 = ca 35 MWh/år uppvärmningsbehov inkl ved men minus pool och husvagn. Ett effektbehov i huset om 50 W/m2 ger 11 kW. Skulle välja en inverter med 10 till 12 kW toppeffekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #9 skrivet: 18 november 2016, 14:58:31 »
En NIBE 310P med fungerande 550 W kompressor ger en årsbesparing på ca 7000 kWh. Det ger totalt 28 + 7 = ca 35 MWh/år uppvärmningsbehov inkl ved men minus pool och husvagn. Ett effektbehov i huset om 50 W/m2 ger 11 kW. Skulle välja en inverter med 10 till 12 kW toppeffekt.
Vet du, inte en enda av dem som varit här har räknat så (även om jag också tycker som du). De har räknat direkt på elåtgången (som om huset hade direktverkande el), i alla fall som de redovisat för mig.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #10 skrivet: 18 november 2016, 15:45:56 »
Man måste alltid försöka få fram husets uppvärmningsbehov brutto efter hushålls-el och lägga ihop veden, elförbrukningen och eventuell energibesparing med befintlig värmepump. Sedan ta bort sånt som inte ska med som pool, husvagn, motorvärmare, gäststuga etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #11 skrivet: 21 november 2016, 17:00:50 »
Så, låt säga att jag vill ha en pump på runt 10kw. Räcker ett 200m hål som är max som Nibe 12kw klarar av? Jag har haft två st här som säger att nej, du behöver två hål för att det skall bli bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #12 skrivet: 21 november 2016, 19:07:00 »
200 meter bör funka ok till ditt hus det är inte rimligt att borra 2 hål med den förbrukningen även om det ger lite högre kb temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #13 skrivet: 22 november 2016, 13:33:50 »
Försök få borrhålet drygt 200 m aktivt djupt. Utgår man från ett effektbehov på 11 kW blir det 8,25 kW från borrhålet vid COP 4. Siffran 35 W/m verkar användas oftare numera. Räknar man med 35 W/m borrhål ger det ett aktivt djup på 235 m. Vid 40 W/m som tidigare blir det 206 m djupt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med åsikter på förslag/offerter
« Svar #14 skrivet: 22 november 2016, 15:22:51 »
Gjorde en körning i Bosch vp program och så här blev det med tidigare förbrukning på 26600 kwh framledning vid dut 55 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!