Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite hjälp med jordvärmeannläggning  (läst 1280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad simpan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Lite hjälp med jordvärmeannläggning
« skrivet: 21 mars 2013, 20:30:28 »
Hejsan!

Har en bit åkermark framför mitt hus som hör till en skogsfastighet, den är inte avstyckad. Jag är lite intresserad av att gräva/plöja jordvärme där om jag får för markägaren som jag vet bor i Florida av alla ställen. Tomten är ca 1500-1600 kvm stor och har kollat med kommun och el/vatten och det var grönt för deras del om jag ville gräva. Innan jag kontaktar markägaren så skulle jag behöva veta hur stor yta som krävs, och meter slang mitt hus behöver.

 När ivt var här för 5 Ã¥r sedan sÃ¥ vet jag att dom räknande pÃ¥ nÃ¥gon ny inverterpump och 220 meter borra som ett alternativ, men det var innan jag isolerade min vind pÃ¥ 130 kvm med 35 cm fiber till. Jag har pellets nu som jag tänker behÃ¥lla ifall vi fÃ¥r fler vargavintrar. Värmer nu huset med 5-6 pall pellets a 880kg och ca 4000 kWh per Ã¥r pÃ¥ min toshiba luft/luft, förra vintern klarade jag mig pÃ¥ 4 1/2 pall. Värmer 130 m2 boarea och 110 m2 källare i Herrljunga kommun. Har en bild pÃ¥ tomten framför som jag är intresserad av om det hjälper. Jag bor i 1:118 pÃ¥ bilden och är intresserad av ytan mot vägen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite hjälp med jordvärmeannläggning
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2013, 07:24:46 »
om man räknar på 6 pall pellets + 10000 kWh (det du kanske får ut av din LLVP?) så blir värmebeovet ca 30 MWh (jag räknar lite konservativt medvetet).
Om du plöjer ner 2 x 300 m (totalt 600 m) jordvärmeslang så kommer det räcka utmärkt.
Det behövs ca 900 m2 tomt för detta.

(Synd att din tomt är så pyttig, de större tomterna på kartan skulle nog klara detta.)
Tänk på att skriva ett servitut på jordvärmeslangen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad simpan79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp med jordvärmeannläggning
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2013, 09:11:00 »
Ja, min tomt är på 1100 kvm så det är dom andra tomterna som är rejäla :D. Den mot vägen är nog större när man kollar på kartan än dom 1500 kvm jag först trodde. När du skriver 2x300 meter hur lägger man då? ???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite hjälp med jordvärmeannläggning
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2013, 09:33:43 »
Ja, min tomt är på 1100 kvm så det är dom andra tomterna som är rejäla :D. Den mot vägen är nog större när man kollar på kartan än dom 1500 kvm jag först trodde. När du skriver 2x300 meter hur lägger man då? ???

Man plöjer ner slangarna var för sig och drar in alla ändar till huset.
Där kopplar man ihop dom parallellt och sätter dit injusteringsventiler så man kan justera flödena individuellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!