Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Smutsfilter sätter igen hela tiden  (läst 7956 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vyrtak

  • Gäst
Vyrtak
Smutsfilter sätter igen hela tiden
« skrivet: 02 augusti 2018, 11:30:57 »
Hej!
Har en IVT C7 från 2004. Fick larm för hög pressostat ca 1 gång i månaden. Rengjorde smutsfiltret varje gång och sen gick det en månad till ungefär.
Beställde sedan service, dom bytte alla slangar och rengjorde värmesystemet. Det funkade väl bra i ett halvår år ungefär. Nu sätter smutsfiltret igen på 3-4 dagar och då är det fullt med svart sörja.
Bytte dom aldrig slangar på servicen eller satte dom dit några med urusel kvalitet? Eller kan det vara något annat?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2018, 13:05:47 »
Jag har en likadan VP som du fast från 2002 och jag hade precis som du många larm om Pressostat hög.
Jag upptäckte att dessa larm alltid kom i slutet av varmvattentillverkningen så jag sänkte varmvattnets temperatur några tiondels grader. Då slutade larmen komma under många månader för att sedan börja komma igen. Då sänkte jag temperaturen på varmvattnet igen några tiondels garder och larmen slutade igen.

Efter att ha sänkt varmvattnets temperatur kanske totalt någon eller ett par grader har pumpen sedan gått i många år utan att larma för Pressostat hög. Vad som orsakade dessa larm för mig och varför jag behövde sänka varmvattentemperaturen i flera omgångar har jag inte lyckats luska ut. 

Om du inte hade väldigt mycket skit i smutsfiltret när du gjorde rent det kanske det inte var "skit i systemet" som var felet utan, som för mig, för hög inställd varmvattentemperatur
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2018, 13:08:13 »
Prova med en magnet om sörjan i filtret är magnetisk. Om den är det är det magnetit (Fe3O4) som har bildats genom att syre i systemet har korroderat järnet i radiatorer och rör.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mekaniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2018, 19:00:07 »
Hej!
Har en IVT C7 från 2004. Fick larm för hög pressostat ca 1 gång i månaden. Rengjorde smutsfiltret varje gång och sen gick det en månad till ungefär.
Beställde sedan service, dom bytte alla slangar och rengjorde värmesystemet. Det funkade väl bra i ett halvår år ungefär. Nu sätter smutsfiltret igen på 3-4 dagar och då är det fullt med svart sörja.
Bytte dom aldrig slangar på servicen eller satte dom dit några med urusel kvalitet? Eller kan det vara något annat?

Du berättar inte vad för slags värmesystem du har...
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Vyrtak

  • Gäst
Vyrtak
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2018, 22:39:20 »
Hej igen.
Har ett enrörssystem på övervåningen och tvårörs plus lite golvvärme i källaren.
Smutsfiltret sätter igen nu även på sommaren då pumpen enbart gör varmvatten.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2018, 08:30:15 »
Jag antar att du pratar om smutsfiltret i elementkretsen! Vart sitter det?

På min pump sitter detta smutsfilter på elementkretsens returledning innan den går in i värmepumpen. Och nu på sommaren när pumpen går på "sommarurkoppling" (som standard över 18 grader ute. Jag har 13 grader) cirkulerar inget vatten över huvud taget genom mitt smutsfilter. Och då lär det inte kunna bli igensatt heller.

I läget "sommarurkoppling" står växelventilen hela tiden i läget "varmvattenproduktion" och all vattencirkulation sker inne i värmepumpen. Har man en extern cirkulationspump startas den i 3 minuter var 3e dygn om den inte gått något av  annat skäl under den tiden. Detta för att den inte skall fastna. Jag vet inte men är rätt säker på att växelventilen då fortfarande står i läget "varmvattenproduktion"   

Fast du kanske har lägre utetempertur än 18 grader på nätterna så att du får cirkulation i elementkretsen?!
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Vyrtak

  • Gäst
Vyrtak
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2018, 10:25:39 »
Jag antar att du pratar om smutsfiltret i elementkretsen! Vart sitter det?

På min pump sitter detta smutsfilter på elementkretsens returledning innan den går in i värmepumpen. Och nu på sommaren när pumpen går på "sommarurkoppling" (som standard över 18 grader ute. Jag har 13 grader) cirkulerar inget vatten över huvud taget genom mitt smutsfilter. Och då lär det inte kunna bli igensatt heller.

I läget "sommarurkoppling" står växelventilen hela tiden i läget "varmvattenproduktion" och all vattencirkulation sker inne i värmepumpen. Har man en extern cirkulationspump startas den i 3 minuter var 3e dygn om den inte gått något av  annat skäl under den tiden. Detta för att den inte skall fastna. Jag vet inte men är rätt säker på att växelventilen då fortfarande står i läget "varmvattenproduktion"   

Fast du kanske har lägre utetempertur än 18 grader på nätterna så att du får cirkulation i elementkretsen?!

Ja, det är smutsfiltret på elementkretsen. På min pump sitter det längst ner till vänster på framsidan. Jag har inget filter utanför pumpen.

Vyrtak

  • Gäst
Vyrtak
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2018, 10:34:57 »
Ja, det är filtret på elementkretsen. Det sitter längst ner till vänster på framsidan av pumpen. Jag har inget filter på utsidan.
Klumpen som filtret sitter i är kall när pumpen står still men vid varmvattendrift blir den varm.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2018, 11:23:15 »
Ser din pump ut som i denna broschyr på sid 8? http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Greenline_C6-C9_2009-10sv.pdf
Och ser filtret ut ungefär som på sid 29?

Sitter filtret innanför plåthöljet långt fram längst ner till vänster? Där är det i så fall väldigt lite plats
På min pump sitter filtret utanför plåthöljet som är beskrivet på sid 45
« Senast ändrad: 03 augusti 2018, 11:26:15 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Vyrtak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • IVT C7
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #9 skrivet: 03 augusti 2018, 12:01:16 »
Ja, min pump ser ut exakt så förutom smutsfiltret.
Filtret sitter på punkten där det är markerat ”flexibla slangar” på bilden.
Dom gjorde väl någon speciallösning vid installationen, varför vet jag inte.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #10 skrivet: 03 augusti 2018, 12:12:34 »
Det är fortfarande intressant att veta om smutsen är magnetit eller något annat. Om smutsen inte är magnetisk, lägg ut den på ett papper, låt den torka och försök avgöra vad det kan vara för någonting när den väl är torr.
Det kan också vara intressant att lossa undre anslutningen till någon radiator och kolla om det finns mycket bottensats i radiatorn, och om det verkar vara samma slags smuts som i filtret.

Hur gammalt är resten av värmesystemet? Förekom sörja och avlagringar i det redan innan värmepumpen monterades?  Har vattnet tappats av och fyllts på någon gång på senare år? Vad är det huvudsakligen byggt med för slags rör och materiel (koppar, stålrör, PEX ...) ?  Finns det några andra saker än värmepumpen som både är kopplade till värmesystemet och elnätets skyddsjord?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #11 skrivet: 03 augusti 2018, 12:38:50 »
Gör som Torbjörn föreslår.

Det skulle kunna vara "skit" från flexslangarna som släpper och sätter igen ditt filter.
När min pump var runt 10 år upptäckte jag att mina flexslangar var mer eller mindre igensatta med "skit". Läs om det här https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.30

Det var väldigt mycket skit så åtminstone en av slangarna var praktiskt taget helt igensatt. Om detta skit släpper och du har filtret där det sitter så kan mycket väl filtret bli igensatt stup i kvarten.

Eftersom mitt filter sitter där det sitter kommer säkert eventuellt skit som kommer från slangarna sjunka ner till botten i elementen innan vattnet kommer till mitt filter. Jag började med att kolla mitt filer en gång om året men jag hittade aldrig något skit i dem (kalla och varma sidan) så nu är det nog minst 10 år sedan jag kollade sist. I och för sig kommer jag nog att upptäcka skit i filtren innan det blir "kris" eftersom jag ofta loggar 10 olika temperaturer i min pump. Då märker jag rätt snart och tidigt om något "elände" är på gång. Många gånger har jag troligen sluppit stopp genom att jag tidigt får indikationer om någon temperatur driver iväg åt fel håll
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Vyrtak

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • IVT C7
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #12 skrivet: 03 augusti 2018, 12:52:19 »
Hej igen.
Smutsen består av små svarta klumpar som blev rostfärgade när de torkade. Dom var magnetiska.
Rörsystemet på ovanvåning består av järnrör, installerat 1973. Källaren består av kopparrör och pex, installerat 2009.
Värmesystemet har tappats ur 2004, 2009 och 2017 vad jag kommer ihåg.
Lite konstigt att det sätter igen nu när det inte behövs någon värme.
Och som sagt, vid service 2017 spolades värmesystemet rent. Dom använde någon citronlösning tror jag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2018, 13:26:06 »
I och med att det var magnetiskt var det magnetit. Att det blir rostfärgat i luften beror på att järnet oxideras vidare. För att det ska bildas magnetit måste det läcka in luft (syre) någonstans. Det är inte alls bra då det betyder att järnet i rör och radiatorer korroderar. Förr eller senare blir det ett hål någonstans.

Att det inte behövs värme betyder inte att det inte är cirkulation i radiatorsystemet. Går temperaturen under sommarurkopplingstemperaturen slår växelventilen över till läget för radiatordrift och cirkulationspumpen startar. Det kan hända nattetid utan att någon märker det. Det betyder inte att värmepumpen startar. Att det fungerar så beror på givaren för returtemperaturen ska kunna mäta ett riktigt värde på returvattnets temperatur som i sin tur bestämmer om pumpen ska starta.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Smutsfilter sätter igen hela tiden
« Svar #14 skrivet: 04 augusti 2018, 07:00:14 »
Tyvärr sköljde jag bara bort det "grus" jag hittade i mina slangar så jag vet varken hur det såg ut i torkat tillstånd eller om det var magnetiskt.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!