Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverterstyrda värmepumpar = större värmesystemsvolym?  (läst 3699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har fått två offerter från IVT:
IVT Geo 312C står att den kräver 110l volym på värmesystemet.
IVT HE C7 ska klara sig på ungefär halva volymen.

Jag tycker att invertervärmepumpen borde klara sig med hälften mot HE C7 då invertern kan köra så lågt som 3kW. Tänker jag fel här?

Det IVT anger är miniminivåer och efter att ha läst i andra trådar ska man sträva efter 20-25l/kW. Men för en inverter tycker jag att det borde vara för lägsta effekt..? Dvs att IVT Geo 312 C bör ha ungefär 75 liter.

Jag har summerat ihop radiatorerna i mitt värmesystem till drygt 70liter. Kan man göra något schablonpåslag för rör?

Bör jag ha volymtank till någon av värmepumparna ovan? Och i så fall vilken? Eller till båda?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Inverterstyrda värmepumpar = större värmesystemsvolym?
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2015, 09:35:14 »
De räknar radiatorvolym som behövs efter maxeffekten som pumpen kan ge.

Vi kan räkna bakvägen om det stämmer
Om en HE C7 behöver  60lit
60liter / 7kW = 8,57liter/kW

och nu för Geo 312C
8,57liter * 13kW = 111,41 liter
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, det verkar som att man räknar så. Lite konstigt kan jag tycka. Är det inte rimligare att basera det på mineffekt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om det vore är mini effekten som får "bestämma" så blir ju volymen på tok för liten när pumpen går på max. Om däremot volymen är större än vad mini kräver så är det ju ingen nackdel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Med en inverter är det ju inte säkert den gÃ¥r pÃ¥ max nÃ¥n gÃ¥ng. Vattenvolymen borde behövas vid on/off drift när kompressorn gÃ¥r hela tiden borde den inte behöva mÃ¥nga liter  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Inverterstyrda värmepumpar = större värmesystemsvolym?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2015, 13:18:23 »
En inverterpump ska, när effektbehovet är större än den minimieffekt den kan ge, inte producera mer värme än vad som radiatorerna behövs. När pumpen går på max ska radiatorerna också avge kunna avge den effekten. Det verkar då rimligt att minimieffekten bestämmer vilken vattenvolym som behövs.

Vattenvolymen en on/off-pump behöver bestäms utom av effekten vilken temperaturdifferens den arbetar inom. På min pump är det ett fixt intervall på fem grader mellan start och stopp enligt standardinställningen. Tillåter man ett större intervall klarar man sig med mindre vattenvolym. Den reglerprincip som IVT använder numer startar med en större differens som minskar med tiden, vet inte i detalj hur det fungerar. Det kan vara det som gör skillnaden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Inverterstyrda värmepumpar = större värmesystemsvolym?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2015, 13:45:50 »
Det är också så att radiatorer med större vattenvolym, oftast avger mer effekt.

Ser man det så, så att det vettigt att rekommendera precis som IVT gör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Men en inverter borde väl inte få problem med att bli av med effekten har man klena raddar så stiger ju returen och invertern drar ner effekten så den håller rätt framledning till den går på min effekt naturligtvis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Är inte denna frågeställning ihopkopplad med flödesproblematiken som bla CC och Cougar varit inne på, nån som har sett motsvarande siffra för Daikins maskin eller CTC:s 12kw?

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Ivt har en lite annorlunda lösning pÃ¥ flödes problematiken men vet inte riktigt hur  Sc:,h Dom har ju sÃ¥ usel info pÃ¥ hemsidan sÃ¥ det säger inget hur dom löst det heller en installatörs manual vore ju  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverterstyrda värmepumpar = större värmesystemsvolym?
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2015, 18:57:24 »
Tyvärr kan man inte vara säker på att få svar ens ur deras installationsmanualer. Med lite tur får man svar om man orkar stå ut med deras korta enerverande pausmusik på deras support. :)
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inverterstyrda värmepumpar = större värmesystemsvolym?
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2015, 19:22:17 »
Har dom installations manualen på nätet ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverterstyrda värmepumpar = större värmesystemsvolym?
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2015, 20:35:58 »
De har brukat tillhandahålla sina manualer på nätet också, men det verkar som att dom har tagit bort det.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inverterstyrda värmepumpar = större värmesystemsvolym?
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2015, 18:39:40 »
Den finns på nätet hittade den via en annan tråd om ivt geo på forumet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!