Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressor temp gÃ¥r inte upp (pÃ¥ max) (Bosch/IVT 9kw)  (läst 19885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #45 skrivet: 14 januari 2011, 23:40:54 »
Nu drar vi ca 60kw per dygn på pumpen. Det ger ca 2500:- per månad vid 1.36 per kw. Fick den vila 50% av tiden så skulle vi halvera kostnaden till 1250.

Går pumpen 50 % av tiden levererar den bara hälften så mycket värme. Är rätt värmekurva vald och inställningarna i övrigt är riktiga och pumpen går 100 % så är det för att det behövs. Skulle den stå still halva tiden blev det kallt inne.

Man kan ju se det så här: Du har investerat stora pengar i en värmepump därför att det ger en besparing per kW jämfört med elvärmen. Ju mer den används desto större besparing. Halverad användning = halverad besparing. Sommaren är rena katastrofen, då står värmepumpen still 90% av tiden och kostar bara pengar (räntor och värdeminskning) Nä tacka vet jag en riktig vargavinter, då tjänar man riktigt mycket pengar på värmepumpen. 8)

Fredags skoj
//2000

Nja håller inte med men föstår principen. Jag vill uppnå maximal effekt på min investering, kan jag bli av med 80% ist för 70% av min värmekostnad så är det alltid bättre. Oavsett hur mycket pumpen går eller inte.

Vidtagit lite andra åtgärder nu parallellt som att installera flera radiatorer (konvektorer, dock ej fläkt) så jag värmer även den yta som stod ouppvärmd. På detta sätt borde jag kunna sänka snitt-tempen som går ut på radiatorerna ist för att ett antal färre ska försöka kompensera för "kyltillskottet" från den ouppvärmda ytan.

Ska Ã¥terkomma efter ikväll. Sambon jobbar natt, pressverktyg hemlÃ¥nat sÃ¥ nu ska det kopplas in 5st raddar  *vinkar*


Jag skojade lite som du nog förstår. Och jag förstår dig precis. Själv har jag maxbegränsat framledningstemperaturen (nibe räknar på framledningen) så att när det är svinkallt ute blir det lite kyligare inomhus. Det tycker jag bara är naturligt. På med tofflor och tröjor bara. Och lite pengar spar man.

Se till att det håller tätt nu...

//2000
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 23:43:04 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #46 skrivet: 24 januari 2011, 16:07:31 »
Tänkte bara ge lite feedback.

1. Min utegivare på pumpen visar 2.5 - 3 grader för lite (dvs -6 ute visas som -3)
2. Efter installation av radiatorer (4st + oisolerad volymförstorare) i källaren (tidigare ouppvärmd) och en radiator till på markplan och oförändrat på plan 2 så verkar det nu gå hur bra som helst för pumpen.

Jag har kunnat gå ner till kurva 4.0 och förskjutning 0 och knäckt kurvan vid 0 och -5. Får se hur det håller när det blir runt -10 och kallare.

Helt klart är att källaren har kylt ordentligt (även om det inte varit mindre än 15-16 grader där) så resten av huset och värmesystemet nästan har fått agera högtemp.

Ska se ikväll hur länge pumpen går och hur länge den får vila. Vid -2 (-5) så vilade den iaf runt 50-60min. Dock oklart hur länge den behövde köra för att komma upp i temp.

/Andreas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #47 skrivet: 24 januari 2011, 16:20:18 »

1. Min utegivare på pumpen visar 2.5 - 3 grader för lite (dvs -6 ute visas som -3)


Det betyder att det behövs ett högre värde på värmekurvan än om givaren hade visat rätt. Huset framstår för reglerdatorn som sämre isolerat än det är. Reglerdatorn tror att det är -3 men huset läcker värme enligt den verkliga utetemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #48 skrivet: 14 februari 2011, 21:35:50 »
Känns inte helt ok....  Sc:,h

Uppdatering:
Tillskott AV (0)
Kurva   4.00
Förskjut   0
KB IN   1.7
KB UT   -1.7
VB IN   34.9
VB UT   44.2
Komp   82
Ute   -14.5 (det är ca -19 ca ute, min visar fel som tidigare konstaterat)
Nuv Ret   34.5
FrÃ¥n Ret   37

Inne Temp 19.5.

Knäckte till -10 - 30 just nu. Före stod Från Ret på 45 men saknar betydelse eftersom jag inte får ut mer av pumpen verkar det som, dvs den går för fullt.

Är det rimligt att den inte ska orka producera varmare än 44.2?
« Senast ändrad: 14 februari 2011, 21:37:57 av addee »

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #49 skrivet: 14 februari 2011, 21:54:51 »
Jag drar tillbaka frÃ¥gan.  ::)

Bara konstatera att pumpen klarar ner till -15 utan tillskott, -20 om man låter tempen falla inne.

Om jag isolerar vinden (halv "naken" idag) och tätar lite, byter lister et och kör igång FTX så får målet bli att klara runt -20 med bra innetemp.

Då kan jag ställa pumpen på att gå på tillskott om det blir kallare än -20 helt enkelt. Kanske att den ska gå på redan vid -18 nu innan allt är gjort.


Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Ett enkelt sätt att kolla om värmepumpen ger den effekt den ska i ditt fall är att läsa av deltat mellan gt8-9 vid kompressor drift och sedan köra enbart tillskott och jämföra mot elpatronen,

Efterssom elpatronen är på 9kw så borde deltat vara tämligen lika.

Sen kan jag tycka att det är vanskligt att stänga av elpatronen.
Om nått går fel med kompressorn och det är -15 och lägre så går det fort att kyla ned huset.

Sen om det är kallt en längre tid så kanske inte alls är säkert att värmepumpen räcker till vid -15.
Kylan går längre in i väggarna och du behöver mer effekt att värma upp,
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #51 skrivet: 16 februari 2011, 08:31:25 »
Ett enkelt sätt att kolla om värmepumpen ger den effekt den ska i ditt fall är att läsa av deltat mellan gt8-9 vid kompressor drift och sedan köra enbart tillskott och jämföra mot elpatronen,

Efterssom elpatronen är på 9kw så borde deltat vara tämligen lika.

Sen kan jag tycka att det är vanskligt att stänga av elpatronen.
Om nått går fel med kompressorn och det är -15 och lägre så går det fort att kyla ned huset.

Sen om det är kallt en längre tid så kanske inte alls är säkert att värmepumpen räcker till vid -15.
Kylan går längre in i väggarna och du behöver mer effekt att värma upp,



Elpatronen går in om pumpen larmar, så den är bara avstängd under "normala" driftförhållanden.

Håller med om att enstaka dagar med -15 verkar fungera. Ska ställa ner spärren för när elpatron får gå in till -7. Lite dumt att högsta värde (kallaste) man kan blockera elpatron är vid -10. Går alltså inte att sätta att den första ska gå in vid -13.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!