Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av fläkt och mer?  (läst 4895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Byte av fläkt och mer?
« skrivet: 12 augusti 2020, 12:45:12 »
Hej!
Fläkten i värmepumpen Nibe Fighter 360P frÃ¥n 2009  lÃ¥ter illa. Rörmokaren som var här för ett par Ã¥r sedan och bytte ventil 52 sa "dÃ¥ligt lager" och ville byta fläkten. Jag sa nej dÃ¥, men tänkte nu se till att den blir bytt och denna gÃ¥ng anlita en person som är expert pÃ¥ just denna värmepumpsmodell. Den förra visste tex inte hur man fick tillbaka fronten (som jag bad om hjälp med. Den stÃ¥r fortfarande bredvid)

Vad ska jag be företaget göra när de ändå är här? Rengöring av "luftvägarna". Inget sådant har gjorts. Tips på bra firma på Södertörn tas också gärna emot

Länk till tidigare problem med denna pump
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68745.msg743862#msg743862

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2020, 19:42:47 »
Tag kontakt med Rörande Rör, har sitt säte i Farsta
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2020, 11:16:57 »
Tack för tips om rörmokare!
Berätta gärna mer om varför just de är bra att kontakta. Är de experter på Nibe Fighter?
Innan jag kontaktar dem eller annan rörmokare skulle jag just vilja veta mer om vad det minsta jag ska be dem göra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2020, 11:57:36 »
Av vad man kan läsa verkar Rörande rör jobba ganska mycket med NIBE frånluftsvärmepumpar och ha ett bra pris. Farsta är också ett bra utgångsläge på Södertörn. Be dem byta fläkten och göra årlig översyn. En del kan man göra själv såsom att dammsuga eller byta fläktfiltret några gånger per år. Man kan köpa filtermatta, t.ex. G3, som metervara och klippa till rätt storlek.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2020, 12:43:28 »
Den du hade hemma förut som inte kunde lista ut hur man får dit en lucka borde byta karriär, man kan ju inte ha tummen mitt i handen.

Tycker du ska anlita en ventilationsfirma istället. De byter fläktar och/eller lager ofta i alla slags ventilationsmaskiner och rengör alla slags kanalsystem.

De som kan fler olika maskiner med bra firmabetyg har ett bättre öppet sinne för teknik. Det betyder inte att arbetet blir sämre från dem, än någon som är trygg med att alla arbetsdagar ska se likadana ut och att det skulle betyda att utfört jobb blir bättre. Hitta en som bara arbetar med Nibe frånluftspumpar och inget annat kanske inte är helt lätt.

Luftfilter ska du be dem lär dig själv byta/rengöra, eftersom det ska göras ofta. Betala dem för att visa hur du ska göra och vad du ska tänka på.

« Senast ändrad: 18 augusti 2020, 12:49:17 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2020, 11:49:20 »
Tack för svar!

Luftfiltret har jag rengjort ett gäng ggr. Vet att det är dyrt att köpa nytt och fattar inte varför det skulle behövas heller.

Intressant att istället höra med en ventilationsfirma. Det låter ju rimligt. Det är ju just luft-biten som behöver åtgärdas.

Rengöring av kanalsystem- innebär det att de ska/behöver göra rent hela vägen från där luften går in mot värmepumpen (exempelvis i badrummet) till värmepumpen, eller är det mer angeläget att rengöra själva värmepumpen?

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2020, 12:22:47 »
Hej igen!
Har tidigare frågat en firma (Pool och värme) om vad som ingår i en service och fått denna checklista.
Service Kostar 1500 kr (eller mer, var ett tag sedan jag frågade) . Värmepumpen är 11 år gammal.
Är det värt att göra hela denna service plus fläktbyte?
Jag tänker att vp är så gammal att kompressorn kanske ändå går sönder straxt och alltihop ska bytas.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2020, 13:11:35 »
Luftfiltret kan man dammsuga t.ex. 3 ggr per år och byta 1 gång per år. Har själv känt med handen och dammviska i ventilationskanalerna och det var ytterst lite damm där. Men det är nog klokt att låta rengöra kanalerna i samband med att man byter till en ny värmepump. Låter bra att den klarat 11 år utan kompressorhaveri. För mig har de hållit i genomsnitt 7 år. Enligt bl.a. Energimyndigheten får man vara beredd på ett kompressorbyte efter 10-15 år. Att byta kompressor en gång och ha värmepumpen tills den är runt 20 år kan inte vara fel om det inte är så att man har en hög energiförbrukning och vill skaffa en ny kraftigare modell som ger högre energibesparing. Har du en väldigt hög elförbrukning?

Punkterna i servicelistan kan man till största del hÃ¥lla koll pÃ¥ själv om man vill och är lite händig. En bra lista. Den bör lämpligen gÃ¥s igenom pÃ¥ hösten/vintern när kompressorn arbetar hela tiden.  DÃ¥ kan man kan läsa av korrekta arbetstemperatur som är viktiga, man märker om cirkulationen fungerar och man kan t.ex. leka lite med shunten fram och tillbaka för att kontrollera den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2020, 14:12:25 »
Tack för svar!
Nej jag har låg energiförbrukning på ca 7500 kwh per år i ett nybyggt hus.
Hm... då är frågan om jag egentligen skulle skippa fläktbyte och satsa på en ny anläggning (fast det kommer jag nog inte göra, det tar emot att byta ngt som funkar (förutom fläkten))
Jag har de senaste åren stängt av pumpen under sommaren, så det kanske sparat på den lite.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2020, 14:29:55 »
Ok, ja det är en väldigt låg årsförbrukning! Då behöver man absolut inte byta till någon kraftigare värmepump utan kan köra på med den man har. Är man händig eller känner någon som kan hjälpa till så går det att byta lager i fläkten för en hundring eller så. Att stänga av värmepumpen under sommaren tycker jag däremot inte låter helt bra. Ventilationen behövs. En del ventilation behövs även om man är bortrest enligt Boverkets normer. Och naturligtvis varmvatten om man är hemma.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2020, 14:50:52 »
Tack igen!

På sommaren står två fönster öppna så det är korsdrag. Borde räcka tycker jag.
Men jag inser att det är bra med ventilation. De senaste nätterna har det varit så kallt att jag stängt fönstren och det känns skillnad.

Ringde entreprenören enligt ovan. De ville inte tro på att jag själv kunde säga vad som behövdes- att jag kunde höra om det verkligen var fläkten det var fel på. Så det vill först göra en egen undersökning. Men till slut kom vi överens om att jag ska spela in och skicka ljudet. (Eftersom kompressorn inte går hela tiden kan man ju ganska lätt reda ut detta.)

Låter lockande att hitta händig och själv byta lagren, gäller bara att hitta denne.
« Senast ändrad: 28 augusti 2020, 15:24:42 av katarinah »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2020, 15:21:18 »
Ok, ja korsdrag är ju effektivt men kanske inte så bra för nacken. Låter som du bor på ett lugnt ställe men ändå inga kohagar med massor med flugor i närheten. Där jag bor är det tyvärr tjuvar ute om nätterna som letar efter olåsta dörrar och öppna fönster när det är varma sommarnätter. Allt fler grannar börjar montera upp bevakningskameror för att förhoppningsvis få ha sina hus, bilar, mopeder och cyklar etc ifred på den egna tomten.

Servicefirmor vill gärna komma för att titta och lyssna en första gång och sedan komma en andra gång om något behöver bytas. Står hur man själv byter lager till fläkten i manualen till 310P: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11430/411216-1.pdf sidan 21. Behövs ett par höga träklotsar, skruvmejslar, en spetsig liten kniv, hammare och en dorn i mellanstorlek för att driva ut rotoraxeln. Lager 2 st 608-2RS eller -2Z som man t.ex. kan beställa på nätet eller köpa på Biltema.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2020, 15:59:21 »
Citera
Servicefirmor vill gärna komma för att titta och lyssna en första gång och sedan komma en andra gång om något behöver bytas

Ja, och gärna med två man så man kan fakturera dubbelt. Jag har själv råkat ut för detta trots världens bästa specifikation ner på skruv o mutter samt foton, exakt vad som behövde tas med för delar. I detta fall, ingen raketforskning, var bara ett rakt vattenrör med kopplingar som behövde bytas...

Om det bara handlar om att byta fläkten eller dess lager, absolut värt att göra. Kanske även att byta startkondensatorn när man ändå är igång
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #13 skrivet: 28 augusti 2020, 21:57:09 »
Det påminner mig om en kille som skulle installera en ny pump i en brunn. Han åkte iväg 2,5 mil två ggr samma dag för att hämta något, tex själva pumpen. Tog honom hela dagen. Kändes som han bestämt sig för att "det här blir ett heldagsjobb", vilket han debiterade för.

Det verkar som sommarens vila gjort min vp gott. Den låter illa vid start, men sedan inte så farligt.
https://photos.app.goo.gl/4bgWSnum29Ke4cke8

Starten:
https://photos.app.goo.gl/yszd77jf4MTfiuhq8



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av fläkt och mer?
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2020, 09:02:08 »
När fläkten startar tycker jag det lÃ¥ter som glapp i lagren sÃ¥ själva fläkthjulet skrapar emot fläktkÃ¥pan lite grann(?) Men ljudet minskar ju ganska snart. Kompressorn jobbar pÃ¥ som vanligt och sänker avluftstemperaturen till 6-7°C vilket är helt godkänt. Har man inte grejer för att ge sig pÃ¥ att byta fläktlager sÃ¥ finns hela fläkten som reservdel hos t.ex. JS Energi: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089570/036-ac-flakt-170w.html  Har man den gamla elkontakten till fläkten fÃ¥r man flytta den till den nya fläkten, fyra ledningar. Finns serviceinstruktion bland NIBE's dokument för 360P.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 791
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!