Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 separata kretsar varav en ECS41, men hur styra den andra pÃ¥ bästa sätt?  (läst 7097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, har ett system enl. nedan schema. Dvs. en "huvudkrets" som ju är radiatorerna, samt en extra krets via Nibe ECS41 för golvvärme i källarvåning.
Men hur skall jag lösa styrning av radiatorkretsen som förser botten- samt övervåning med värme? Radiatorkretsen är ju ej kopplad direkt till värmepumpen utan den får värme från acktanken och pumpas runt med en, från VP fristående, Wilo cirk.pump.
VP vet ju ej vad det är för fram- och returtemp för radiatorkretsen. Den vet bara vad fram- och returtemp är för acktanken ju då givarna sitter inne i VP, och acktanken påverkas ju dessutom av golvvärmekretsen i sin tur.

Cirk.pumpen för radiatorkretsen är därutöver en Wilo som inte styrs av VP utan är helt fristående.
Däremot sitter det en innegivare på bottenvåning som skall kunna påverka radiatorkretsen, men i dagsläget justerar ju VP endast acktankens temp mot innegivare på bottenvåningen?

Går det öht att styra en Wilo Yonos Pico med F1255:an? I manualen står följande:
"Möjliga val för AUX-utgång (potentialfritt
växlande relä)
Möjlighet finns till extern anslutning genom reläfunktion
via ett potentialfritt växlande relä (max 2 A) på
ingångskortet (AA3), plint X7.
Valbara funktioner för extern anslutning
(BLAND ANNAT): Extern cirkulationspump (för värmebärare)."

FörstÃ¥r dock ej huruvida det är nödvändigt med tillbehörskort eller inte. StÃ¥r nÃ¥got om "summalarm"? Vad innebär "summalarm"? Är det nÃ¥got externt man ansluter till VP för att veta om där är nÃ¥got larm/felkod?  dontknow
Det står i alla fall följande:
"Tillbehörskort krävs även om t.ex. grundvattenpump eller extern cirkulationspump ska anslutas till F1255 samtidigt som indikering av summalarm är aktiverat."

Spelar det någon roll om summalarm är aktiverat?

SÃ¥ det är väl egentligen styrning av Wilo cirk.pump pÃ¥ radiatorkrets samt fram- och returledningstemp-avläsning för samma krets som är problemet.  Sc:,h

Vilka alternativ finns det för att lösa detta på bästa sätt så styrningen blir optimal?


« Senast ändrad: 04 mars 2014, 19:52:09 av Flinta »

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det ingen som har liknande setup som kan rekommendera en optimal lösning? :)

Försöker få det inkopplat snarast möjligt men tänker att det är smartast att koppla rätt redan från början ;)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Med en arbetstank skall du ha en extern framledningsgivare (BT25?) efter arbetstanken så att VP:n vet vad som matas ut till systemet. F1245 har en ledig ingång för det ändamålet och om den hittar en givare där använder den den för regleringen i stället för den interna.

Sen om den givaren skall sitta så att den tar båda kretsarna eller bara radiatorkretsen är jag inte säker på. Jag skulle nog sätta den så den tar båda, annars riskerar man nog felräkning av GM om det inte är nåt flöde genom radiatorerna.

Det enda du vinner med att koppla in den externa CP:n till VP:n är att att VP:n kan stoppa pumpen när det är sommar och utetempen går över inställt VP-stopp.

Jag kommer att ha ett liknande system när jag väl kopplat in arbetstanken. Just nu är det i stort sett lika fast utan tank. Dock är klimatsystem 2 ett annat hus och jag har ingen riktig golvvärme, bara en oreglerad slinga i duschen
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med en arbetstank skall du ha en extern framledningsgivare (BT25?) efter arbetstanken så att VP:n vet vad som matas ut till systemet. F1245 har en ledig ingång för det ändamålet och om den hittar en givare där använder den den för regleringen i stället för den interna.

Ok då får jag skaffa och montera en sådan. Men hur ligger det till med returledningsgivaren då? Den behöver inte sitta på returen som går ner i tanken? Eller räcker det med den interna returgivaren som sitter i VP redan idag? Iofs hittar jag inte info om extern returtempgivare i manualen så den funktionen verkar inte behövas?

Citera
Sen om den givaren skall sitta så att den tar båda kretsarna eller bara radiatorkretsen är jag inte säker på. Jag skulle nog sätta den så den tar båda, annars riskerar man nog felräkning av GM om det inte är nåt flöde genom radiatorerna.

Det undrar jag med. Jag kan ju sätta den både före förgreningen som går ner till golvvärme och efter. Nu sitter det ju en givare på golvvärmens fram- och returledning, vars signaler tas emot av AXC40 kortet som ingår i ECS41 paketet. Vad jag vill säga med detta är att golvvärmens fram- och returtemp mäts redan av denna givare. Sätter jag den nya givaren BT25 före förgreningen så mäter den ju utöver radiatorkretsens framledning även golvvärmens framledning, dvs något som redan mäts av givaren i ECS41 paketet. Så det blir lite dubbelt där.
Men det kanske är rätt att göra så, så att VP vet vad han behöver skickat ut för max temp så det räcker till golvvärmen med?


Citera
Det enda du vinner med att koppla in den externa CP:n till VP:n är att att VP:n kan stoppa pumpen när det är sommar och utetempen går över inställt VP-stopp.

Hur pass stor "deal" är detta i verkligheten? Är det mycket start/stopp vid övergång till sommarväder som man får reglera själv om CP är fristående, eller är det bara till att stänga av CP en gång när man känner att det börjar bli såpass varmt att cirkulation ej behövs? Har ingen erfarenhet av det så bäst att fråga.
Fast det är väl ingen jättenackdel att CP pumpar runt kallvatten i slingan heller kanske?

Citera
Jag kommer att ha ett liknande system när jag väl kopplat in arbetstanken. Just nu är det i stort sett lika fast utan tank. Dock är klimatsystem 2 ett annat hus och jag har ingen riktig golvvärme, bara en oreglerad slinga i duschen

Men då har du ingen extern CP nu då för huvudkretsen väl? Utan den pumpas runt av VP's interna pump idag va? Så sätter du en extern när du väl monterat acktanken? Skall du förresten koppla acktank med 4 anslutningar som jag gjort, eller som Nibe beskriver i sina manualer med 3 anslutningar?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Returledningsgivaren används inte för regleringen, så den spelar ingen roll.

Jag kommer inte att koppla min externa CP till VP:n, det är en Wilo Pico, som är väldigt snål, och jag vill dessutom ha lite värme i källaren även på sommaren, så den kommer att få gå hela tiden. Det gör ju pumpen i alla fall som jag har till klimatsystem 2, tror inte den stannar för sommardrift, även om jag inte har testat det. Den styr jag via AXC-40, som är konfigurerad som ECS-40.

Jag kommer att göra en 3-rörs koppling enligt Nibes anvisningar. Jag hade tänkt köra 4-rörs, på samma sätt som jag har i Uppsala (Stiebel), men det skall tydligen vara bättre med 3-rörs, och dessutom kommer jag att spara en pipa 28 kopparrör ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nä jag får väl ha CP fristående från VP jag med. Har också en Wilo Pico. Förmodligen exakt samma modell som din. Min är Yonos Pico 25/1-6-130.
Tänkte snurra igång den imorrn, får se hur den presterar :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag har en Wilo Stratos Pico 1-6, lite flashigare, och med isolering :)

Jag har en sån till klimatsystem 2 också. Nibe levererade ju ECS-40/41 med nån skräpshunt och en gammal Grundfos UPS-pump på den tiden så jag plockade ihop de prylar jag ville ha runt en AXC-40.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Wilo Stratos Pico 1-6, lite flashigare, och med isolering :)

Jag har en sån till klimatsystem 2 också. Nibe levererade ju ECS-40/41 med nån skräpshunt och en gammal Grundfos UPS-pump på den tiden så jag plockade ihop de prylar jag ville ha runt en AXC-40.

Så Wilo'n går att styra med AXC-40?? Jahapp... då funkar det med en Yonos också antar jag?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tja, det är bara av/på :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tja, det är bara av/på :)

Jaha ok, då reglerar den ej hastigheten då. Fast det kanske inte den gör på Grundfospumpen i ECS41 paketet heller?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Nej, ingen pumpreglering i ECS-paketen annat än av/på, och det är nog av bara när man mjukt stänger av det klimatsystemet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!