Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solenergi  (läst 1184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mel10

  • Gäst
Mel10
solenergi
« skrivet: 02 februari 2017, 18:37:18 »
hej, jag läste i en bok följande mening "In a isotropic model the diffuse irradiance on a vertical surface is 50% of the diffuse irradiance on a horizontal surface"

Vet någon en förklaring till varför det är så?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: solenergi
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2017, 20:24:17 »
Den diffusa strÃ¥lningen mÃ¥ste avse strÃ¥lningen frÃ¥n himlen, typ en helmulen dag. En horisontell yta tar emot strÃ¥lning frÃ¥n hela himlen, ena sidan pÃ¥ en vertikal yta frÃ¥n bara halva himlen. Man kan jämför med att ligger man pÃ¥ rygg ser man en större del av himlen än om man ligger pÃ¥ sidan. Jag antar att man bara räknar med ena sidan av den vertikala ytan. Räknar man med bägge sidorna tycker jag att resultatet bli detsamma som för en horisontell yta. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!