Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga slangen i sjön eller marken  (läst 1300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frostviken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lägga slangen i sjön eller marken
« skrivet: 25 maj 2020, 15:02:53 »
Har en frÃ¥ga till denna kunskapsbank Skall montera in en bergvärmepump har möjlighet att lägga slangen i en sjö eller gräva ner den i marken Vilket är det mest effektiva och minst bekymmersamma i framtiden Gäller enligt uträkning frÃ¥n Nibe  400m slang
Har hört att man måste ha tillstånd för att få lägga den i sjön

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2020, 17:13:40 »
Lägg slangen i sjökanten.
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2020, 17:14:10 »
Lägg den i sjön, men den måste grävas ner inne vid land så att isen inte tar den. Se även till att den blir "viktad" så att den inte flyter upp när/om det bildas is på slangen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Frostviken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2020, 17:52:33 »
Lägg slangen i sjökanten.
Det är massor av sten i sjökanten men däremot så är det fin åkermark utanför huset om man skall gräva ner den

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2020, 18:10:38 »
Med grävmaskin är det väl inga problem och den måste du ju ha i alla fall för grävning, det är betydligt effektivare med sjövärme än med markvärme.
Ps
Även mycket mindre grävning med sjövärme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2020, 09:05:41 »
Grävningen går troligtvis fort om det är bra mark och du slipper köpa eller tillverka egna vikter men sjön håller högre temp så effektiviteten på anläggningen blir lite högre om du lägger den i sjön men man kan ju överdimensionera slangen även vid grävningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2020, 09:15:57 »
Eftersom Frostviken ligger uppe i fjällvärlden så kanske förutsättningarna för jordvärme inte är optimala. OM nu TS namn säger nått om ort.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2020, 12:02:26 »
Brukar ju vara bra med sjö i fjällen som isolerar men kanske inte här har ingen koll på vart det ligger men sjön bör nog kollas upp också så den inte botten fryser där slangen är tänkt att ligga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2020, 17:10:40 »
Det ligger i nordligaste Jämtland nästan vid Norska gränsen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2020, 17:57:42 »

Hej Erik
Vissa kommuner bla TranÃ¥s som är IVTs hemkommun anser att 400 l sprit som läcker ut i nÃ¥gra  kubikkilometer vatten är en stor hälsofara.....

Undvik åtminstone Pottaska om det föreslås ifrån tillståndsenheten- det tog 2 år av mitt liv att bli av med det - då det läcker ut överallt pga låg ytspänning.

FD Jämte
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Frostviken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga slangen i sjön eller marken
« Svar #10 skrivet: 27 maj 2020, 19:35:05 »
Eftersom Frostviken ligger uppe i fjällvärlden så kanske förutsättningarna för jordvärme inte är optimala. OM nu TS namn säger nått om ort.
Stämmer det ligger uppe i fjällvärlden så det får väl bli sjöslang Tack för alla input!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!