Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Europa radiator"  (läst 3608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Metin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
"Europa radiator"
« skrivet: 27 juli 2004, 23:03:13 »
Är det någon som vet vad en "europa radiator" betyder/innebär?
Enligt en installatör så skall mina radiatorer vara av sådan typ.

admin

  • Gäst
admin
Re:"Europa radiator"
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2004, 03:29:19 »
Jag har aldrig hört det uttrycket, men det behöver för all del inte betyda att det inte finns...

Skulle tro att han säljer IVT:s nya HT plus (som jag i och för sig tycker verkar bra) och vill inbilla dig att det är den enda värmepump som kan värma ditt hus eftersom du har "europa-radiatorer".
(antar att det skulle krävas högre framledningstemperatur för att värma huset med "europa-radiatorer")

Om jag har rätt kan det mycket väl vara rent nonsens - vänd dig i så fall till en annan installatör/försäljare.

Vad som avgör om du kan värma huset är inte vilka radiatorer du har, utan hur systemet är dimensionerat - om du vet hur hög framledningstemperatur som krävs den kallaste dagen under vintern för att hålla huset varmt så är det det bästa sättet att avgöra vilken värmepump som klarar av att värma ditt hus.

Behöver du aldrig mer än 55 grader varmt vatten till dina radiatorer så kan vilken värmepump som helst installeras i ditt hus.
Krävs högre temperaturer så kan du välja mellan en handfull olika modeller som ger något högre framledningstemperaturer (60 grader). T.ex. IVT, Warmitek eller Viessman. IVT HT+ kan ge den högsta framledningstempen (65 grader) , detta enligt vad jag läst - vet inte hur det funkar i praktiken dock.



Utloggad Metin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Re:"Europa radiator"
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2004, 20:38:56 »
Han ville faktiskt sätta in en Nibe och tyckte att
jag hade "vanliga europa" radiatorer och det skulle inte vara några problem.
Synd bara att han verkar vara lite oseriös - har väntat på
offert från honnom i nästan 3 veckor.
Känner mig pressad att gå vidare till ett annat företag - vintern närmar sig och som sagt vill inte elda ved ett år till. ;)

Tack!

/Metin


admin

  • Gäst
admin
Re:"Europa radiator"
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2004, 21:07:23 »
Har själv Nibe i "pannrummet" så du får ta mina kommentarer med en nypa salt, men det kan faktiskt vara så att han har obegränsat med jobb!

Därav den långa väntetiden - om uttrycket europa-radiatorer är positivt (läs fungerar bra med värmepump/lågtemperatursystem) så kan du mycket väl välja Niben, installatören kan dock vara oseriös och du kan vända dig till någon annan. (Nibe brukar ha flera leverantörer på varje ort) Risken är dock att alla har fullt upp.

Om du klarar dig med 55 graders framledningstemperatur kan du i och för sig välja vilket fabrikat som helst, då blir det mest totalkostnaden och verkningsgraden som avgör - och där brukar Nibe ligga bra till.

Scrollkompressorer har dock fått ett rykte om sig att vara framtidens melodi, så om du vill följa med strömmen väljer du en värmepump med scroll...

Valet är inte lätt men det är ditt   :P  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!